94 492 läst ·
1 076 svar
94k läst
1,1k svar
Plejd, varför så populärt?
Nissens skrev:
Erkänn att man kan vara missnöjd med att inte längre få mästra alla som i början på tråden? Att få lite att bita i när insatta personer förklarar att man har fel? Är det något man kan vara missnöjd med? Att vara den enda som går i takt i lumpen, liksom? Kan man vara missnöjd med IP? ZigBee alliance kanske var missnöjda med ZigBee eftersom de gick vidare till Thread? Det är tydligen det bästa sen skivat bröd, även enligt Plejd.Nissens skrev:
Redigerat:
Det är ingen som säger emot dig! Alla vet att det finns massor med människor som är nöjda med Plejd.Nissens skrev:
Du läser dåligt. Jag säger att väldigt många är nöjda med det Plejd erbjuder idag. Det är liksom fakta. Det finns säkert vissa som är missnöjda med Plejd, precis som vissa är missnöjda med Zigbee och annat.
Det du upplever som begränsningar är din åsikt, andra som inte har den hobbyn du har kanske tänker helt annorlunda. Som jag till exempel.
Alla har förstått att du tycker att hemautomation är helt onödigt, vi vet! Vi ifrågasätter inte det heller.
Men svara gärna på frågan, varför förutsätter du att alla som frågar om Plejd är helt ointresserade av att veta om dess begränsningar? Du vet väl inte vilka tankar de har om exempelvis hemautomation?
Varför är det, enligt dig, tabu att prata om produkternas tillkortakommanden?
För någon som frågar är det kanske helt irrelevanta sidor som lyfts, för andra är det kanske avgörande om de ska satsa på Plejd eller inte. Men det kan väl de som frågat få avgöra?
Men snälla, hur skulle det se ut om man skulle klaga på sitt "eget" märke? Då skulle man ju se korkad ut för att man valde just det fabrikatet. Man klagar helt enkelt inte på sitt "eget" märke. Det gäller inte bara automation utan inte minst bilar och div statusprylar
Det handlar väl snarare om graden av hemautomation, de flesta är sannolikt intresserade av ljusscenarion, astrour, skymningssensorer och rörelsevakter och att styra diverse saker med det.tveksamt skrev:
Alla har förstått att du tycker att hemautomation är helt onödigt, vi vet! Vi ifrågasätter inte det heller.
Men svara gärna på frågan, varför förutsätter du att alla som frågar om Plejd är helt ointresserade av att veta om dess begränsningar? Du vet väl inte vilka tankar de har om exempelvis hemautomation?
Varför är det, enligt dig, tabu att prata om produkternas tillkortakommanden?
För någon som frågar är det kanske helt irrelevanta sidor som lyfts, för andra är det kanske avgörande om de ska satsa på Plejd eller inte. Men det kan väl de som frågat få avgöra?
Det jag reagerar mot är inte att man pratar om vilka begränsningar det kan finnas, men det som känns rätt märkligt är de personerna som reflexmässigt sågar Plejd och säger att det är ett sååå slutet system och det integrerar inte med något, och de är snart döda. Framtiden är noll. Rent trams.
Den typen av kommentarer är enbart subjektiva gissningar från individer som inte ser annat än att ”alla” är intresserade av att helautomatisera i stort sett allt.
Ingen vet något om hur framtiden ser ut, och det är väl trevligare att dela med sig av Plejderfarenheter som TS I Plejdtrådarna ofta efterlyser istället för att idiotförklara de som inte har automatisering som hobby
Ingen har blivit idiotförklarad hittills, vad jag sett. Högst en. Har du fler exempel? Påstod du inte det nyligen också?Nissens skrev:
Det handlar väl snarare om graden av hemautomation, de flesta är sannolikt intresserade av ljusscenarion, astrour, skymningssensorer och rörelsevakter och att styra diverse saker med det.
Det jag reagerar mot är inte att man pratar om vilka begränsningar det kan finnas, men det som känns rätt märkligt är de personerna som reflexmässigt sågar Plejd och säger att det är ett sååå slutet system och det integrerar inte med något, och de är snart döda. Framtiden är noll. Rent trams.
Den typen av kommentarer är enbart subjektiva gissningar från individer som inte ser annat än att ”alla” är intresserade av att helautomatisera i stort sett allt.
Ingen vet något om hur framtiden ser ut, och det är väl trevligare att dela med sig av Plejderfarenheter som TS I Plejdtrådarna ofta efterlyser istället för att idiotförklara de som inte har automatisering som hobby
De flesta av oss som debatterar använder Plejd, eller känner folk som gör det.
Antingen är vi själva idioter i så fall, eller så håller vi fienden nära.
Jadå, om du läser Plejdtrådarna här på Byggahus så får du veta hur dumt det är att köpa något annat än öppna system, allt annat är dödfött.J Jocke Best skrev:
Det finns ett par i Plejdtrådarna som drivit den åsikten länge. Rätt enögt och tröttsamt.
Du får bläddra själv, jag tycker inte att det är speciellt intressant att gräva i de högarna.
Du brukar gärna måla upp dig som objektiv och hjälpsam i Plejdtrådarna, men det är definitivt inte det intrycket du gör.
Tulle lille då. Skönt ändå att du är glad.Nissens skrev:
Jadå, om du läser Plejdtrådarna här på Byggahus så får du veta hur dumt det är att köpa något annat än öppna system, allt annat är dödfött.
Det finns ett par i Plejdtrådarna som drivit den åsikten länge. Rätt enögt och tröttsamt.
Du får bläddra själv, jag tycker inte att det är speciellt intressant att gräva i de högarna.
Du brukar gärna måla upp dig som objektiv och hjälpsam i Plejdtrådarna, men det är definitivt inte det intrycket du gör.![]()
Du får gärna fråga något som du är osäker på så hjälper vi dig med
P P-KAR skrev:Då förstår jag inte varför han vill få det att låta som om det vore omöjligt att installera någon form av strömbrytare, som inte alls verkar påverka själva plejd-funktionerna i slutändan...
Med att "gått med på" så har vi mer eller mindre sagt OK till att ha Plejd istället en "vanlig" dimmer på vissa ställen i huset. Det handlar om rum som kök, bänkbelysning i kök, matsal, vardagsrum och ytterbelysning. Så det är inte så många ställen det handlar om egentligen. Men grundargumentet verkade vara att det var billigare med plejd, plus att man fick med extrafunktioner som en vanlig dimmer inte har.
Årsredovisningar är ju som oftast vinklade till att framstå som det bästa till aktieägarnaBehöver jag ens ta upp att elektrikern själv var aktieägare? Hehe.
Men visst har du rätt i att vissa kanske hatar en viss sak med hela sitt hjärta. Vår elektriker älskade Plejd och det kändes nästan äckligt hur han ville sälja enbart deras grej. Plejd är säkert grymt, men jag är väldigt anti elektrikern som blir en sliskiga försäljare.
Helt köpt blev jag ändå inte. Jag sa nej till en hel del krimskrams, som spottar där det främsta argumentet verkar vara att det ger bra "arbetsbelysning". Arbetsbelysning i badrum och kök kommer verkligen inte från spottar, den kommer från bänkbelysning och spegelbelysning.
Precis. Jag är ganska basic av mig och just en sådan enkel grej som lampor skall bara fungera. Det enda jag har i lägenheten idag som är någon form av "smart" är min robotdammsugare. Men att göra det mer komplicerat än så ser jag inte någon anledning till att göra det. Fungerar Plejd och har enkla funktioner som inte strular så köper jag grejerna. Finns det bättre saker på marknaden som inte kostar mer tar jag gärna och överväger alternativen.
Varför jag blev så skeptisk från första början var detta med att en strömbrytare till ytterbelysningen inte skulle fungera, enligt elektrikern..
Det värsta med att köpa ett system är ju att man får mersmak, om det fungerar bra. Till min nya bil ingick det en app som var gratis första tiden. Bilappen fyllde verkligen inte någon funktion för någon som kan sitt fordon och var således inget värt att betala för.
Det är lite läskigt att jag kanske får mersmak av ett mer smart hem. Eftersom jag är lite intresserad av att skaffa någon form av videoövervakning så kanske det vore smart att välja annan utrustning i hemmet som kan ihopkopplas med detta.
Nja... Jag är en sådan som gillar en fast lina. Min android-tv fungerar uselt med wifi(går säkert att åtgärda om man sätter in sig i dom tekniska bitarna och felsöker), så jag har faktiskt sagt att jag vill ha tomrör till alla rum i huset. Det enda jag vill ha wifi på är laptop och mobil, resten skall köras på fast lina.
Det som faktiskt fick mig till att bli lite skeptisk till min lyriska elektriker var att jag även misstänkte att han försökte göra det lättare för sig genom att slippa att dra fysiska kablar, men ändå ta fullt betalt. Dra elkablar är ju trotsallt det en elektriker skall göra. Vill jag automatisera mitt hem trådlöst tar jag hellre in något proffs på just den biten. Han var även sugen på att sälja en Access point till oss, men jag hör nog inte riktigt till den målgruppen för att ha superteckning överallt i mitt hus och utanför huset.
Usch, tänk om den trådlösa strömbrytaren med Plejd skulle börja strejka och jag kan inte längre tända min ytterbelysning... Då blir jag lack.
Schysst svar. Konkret och bra! Är det någon särskild benämning på denna dimmerpuck/dimmer som du har till ytterbelysning?
Vad för komponenter i ledet behöver man ha för att få den funktionen med Plejd?
Hej P-Car,
Ursäkta sent svar. För att få till funktionaliteten med full integration i Home Assistant behöver du:
Dator med Home-Assistant (Google Home integration aktiverad)
Plejdprodukter + Gateway
Någon Google Home pryl (jag har en Nest i köket bara)
Det fina med detta upplägg är att min fru fixar detta utan att behöva använda HA-appen som hon inte gillar.
------------------------------
Fasen vad mycket svar det blev. Samtidigt skrev jag i en annan plejdtråd, så det har jag inte ens hunnit gå genom ännu.
Menar du att Plejd inte är ett slutet system som har väldigt väldigt få integrationsmöjligheter med annat?Nissens skrev:
Är det något i det påståendet som är felaktigt?
Negativa erfarenheter av Plejd är också Plejderfarenheter.
Jag har ännu inte sett någon som efterfrågat information om Plejd i stil med ”är intresserad av att köpa Plejd, ge mig era erfarenheter kring dess produkter. Enbart positiva erfarenheter tack!” - har du?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
TCP/IP är ju en rätt gammal lösning också. Väljer du något annat där också av den anledningen?MrJay skrev:
KNX kan absolut upplevas som dyrt i bostäder (jämför man med övrig fastighetsautomation i fastigheter så är det snarare billigt), men I Sverige så är det mycket beroende på den tokiga prissättningen av KNX som säljs av elgrossister. Det saknas en naturlig prispress.
Men hur menar du att man målar in sig i ett hörn med KNX? En öppen standard som används i hela världen och som drygt 500 tillverkare följer med sammanlagt 8000 certifierade apparater och gateways till alla möjliga andra system. En begränsning kan ha varit trådlös kommunikation(KNX RF kom på 90-talet, men har aldrig blivit någon hit), men det blir nu löst med utvecklingen av KNX IoT som innebär ett standardiserat öppet API och nya IP-apparater som kan kommunicera över Wifi, Thread och Ethernet.
//Patrik
Redigerat:
Jag har lagt ner kanske 7-8000:- på min hemautomation - En Raspberry-PI, ett 20-tal Shelly, några zigbee-sensorer, några IKEA-dimmrar, brytare och knappar och lite annat smått och gott.Patrik_Hed skrev:
För de pengarna hade jag kanske fått en licens till ETS och möjligen en KNX-brygga i elcentralen...
Hur mycket tid har du lagt ner då?useless skrev:
Alla har inte den tiden, eller intresset…
Och jag har lagt ca 100:- på en rörelsevakt från Malmbergs för ca 20 år sedan och en vriddimmer ca 150:- för 20 år sedan från Elko och ett ljusrelä med inbyggt kopplingsur, Perry, för ca 150:- för ca 25 år sedan. Allt har fungerat perfekt utom rörelsevakten där säkringen gick för 5 år sedan då det blev kortslutning i en lampa, men efter att jag bytt säkring fungerar den perfekt.
Ps
Jag kan ju nämna att jag installerat ca 5 villor med KNX, men har fortfarande lite svårt att förstå euforin vissa visar när det gäller automation. Den största fördelen, enligt en "kund" var.
"Tänk dig att du ska upp och kasta vatten på natten, då kan du trycka på en knapp vid sängen och lyset blir tänt hela vägen."
Ps
Jag kan ju nämna att jag installerat ca 5 villor med KNX, men har fortfarande lite svårt att förstå euforin vissa visar när det gäller automation. Den största fördelen, enligt en "kund" var.
"Tänk dig att du ska upp och kasta vatten på natten, då kan du trycka på en knapp vid sängen och lyset blir tänt hela vägen."
Det kan mycket väl vara så att jag inte riktigt förstår vad du vill få fram med inlägget men om det är en jämförelse så tycker jag inte att den är relevant då KNX är ett komplett system för fastighetsautomation.useless skrev:
Allt tar väl tid. Att lägga in en ny pryl i HA tar väl i storleksordningen 1-5 minuter beroende på hur mycket man vill konfigurera.Nissens skrev:
Visst hade kanske jag behövt lägga ner mindre tid om jag valt KNX, men då hade jag ju istället fått betala för att någon annan lagt ner den tiden.