Nissens
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag förstod vad han menade även om jag sällan är imponerad av att det bara funkar när jag köper något. Värre är om det inte funkar som utlovat... Då tar det hus i helvete :D
Haha, japp. Men just det att slippa de där negativa överraskningarna har ett värde. Tittar man in i andra systems användarforum så inser man vilken soppa många användare hamnat i. Det är alltifrån buggar till en uppsjö med appar till svårigheter att lista ut vilka prylar man behöver för en viss applikation.

För mig är just användarvänligheten och pålitligheten värt en hel del. Jag har redan lagt ner allt för mycket tid i mitt liv på diverse hembyggen och egenkonstruerade lösningar. De är allt för ofta väldigt tidskrävande. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Snälla Jonte. Sluta larva dig nu. Sälj in automationer till mig. På riktigt.
Jag tror inte på att "sälja in" automationer. För att det ska bli bra bör det börja med ett behov eller ett önskemål för att lösa ett problem eller göra något som underlättar. Efter det kan man titta på vilken teknisk lösning som passar bäst för ändamålet. Eftersom vi inte fått ett enda argument varför Plejd skulle vara att föredra framför något annat system, oavsett om man ska göra komplicerade automationer eller bara tända en lampa, så är det osannolikt att jag skulle rekommendera Plejd. Vill man bara leka lite för att lära sig och ha kul så finns det gott om andra trådar med tips för detta. Den här tråden är urspårad som det är.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Antingen så skämtar du, eller så har du verkligen inte begripit…
Jag har inte begripit.
 
  • Haha
Kristian Ask
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har inte begripit.
Exakt, det är helt uppenbart.
Men du har kommit en bit på väg med den insikten. :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Det ens utesluter inte det andra. Men den stora frågan i tråden är ju huruvida Plejd är så mycket bättre än alla (ofta billigare) alternativ. Det jag menar med slentrianmässigt är naturligtvis inte att "ingen valt att installera Plejd", men det är ett faktum att många blir erbjudna Plejd utan att ha efterfrågat det och säger "Ja, det blir säkert bra". Därav har de en större marknadsandel än de hade haft utan elektrikerna i ryggen.
En fråga man kan ställa är varför inte andra prylar installeras av elektriker. Kanske kostnaden för uppsättningen i t.ex. HA motsvarar den dyrare hårdvaran. Ett annan orsak är säkert också att elektriker inte har koll på eller vill ha koll på "elektrikerbyggda" mjukvarulösningar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För mig är just användarvänligheten och pålitligheten värt en hel del. Jag har redan lagt ner allt för mycket tid i mitt liv på diverse hembyggen och egenkonstruerade lösningar. De är allt för ofta väldigt tidskrävande. :)
Jo vi får se vad Matter innebär? Plejd har jag hållit mig ifrån.
Förhoppningsvist så får vi bort en massa skräp när nu de stora drakarna äntligen enats om en standard.
https://m3.idg.se/2.1022/1.750832/matter
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Jag tror inte på att "sälja in" automationer. För att det ska bli bra bör det börja med ett behov eller ett önskemål för att lösa ett problem eller göra något som underlättar. Efter det kan man titta på vilken teknisk lösning som passar bäst för ändamålet. Eftersom vi inte fått ett enda argument varför Plejd skulle vara att föredra framför något annat system, oavsett om man ska göra komplicerade automationer eller bara tända en lampa, så är det osannolikt att jag skulle rekommendera Plejd. Vill man bara leka lite för att lära sig och ha kul så finns det gott om andra trådar med tips för detta. Den här tråden är urspårad som det är.
Det finns en del men de har inte direkt med den tekniska lösningen att göra. Sen är inte Plejd heller något jag skulle rekommendera för automationer men belysning gör systemet säkert bra.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo vi får se vad Matter innebär? Plejd har jag hållit mig ifrån.
Förhoppningsvist så får vi bort en massa skräp när nu de stora drakarna äntligen enats om en standard.
[länk]
Ja, det låter intressant. Får se hur det utvecklar sig. :)
Noterar att Zigbee inte ser ut att komma med…
 
Nissens Nissens skrev:
Det är alltifrån buggar till en uppsjö med appar till svårigheter att lista ut vilka prylar man behöver för en viss applikation.
Det är väl inte jättekonstigt att ju mer avancerade saker man försöker åstadkomma desto fler potentiella problem kan man stöta på. Många sysslar ju med sånt här för att det är kul och för att man vill ha utmaningar, så att dra slutsatser efter att ha läst sådana trådar på olika forum är en ganska dålig referens. Hade det kryllat av frågor om hur man släcker en lampa så hade ditt argument varit relevant.

Där du framförallt går vilse är när du tolkar det som att det endast är Plejd där det är enkelt att tända och släcka en lampa. Det behövs inte "en uppsjö med appar" för att styra en lampa i andra system, det blir bara larvigt när du försöker luras med sådana argument eftersom det helt enkelt inte är sant. Det är oftast lika enkelt, eller ännu enklare, än att göra det i Plejd. Framförallt är det billigare, plus att man kan utöka systemet i framtiden om man skulle vilja.

Det ironiska är ju att om man väljer Plejd och andra proprietära lösningar så tvingas man däremot använda "en uppsjö med appar" eftersom varje app endast gör sin lilla grej. Du själv använder till exempel en separat app för att manuellt kolla elpriser. Hur 2022 är det?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Noterar att Zigbee inte ser ut att komma med…
Inte komma med i vad? Matter? Om du tycker det är konstigt så har du nog inte förstått vad matter och/eller zigbee är :)
 
  • Haha
  • Gilla
PelleWidell och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Det ens utesluter inte det andra. Men den stora frågan i tråden är ju huruvida Plejd är så mycket bättre än alla (ofta billigare) alternativ. Det jag menar med slentrianmässigt är naturligtvis inte att "ingen valt att installera Plejd", men det är ett faktum att många blir erbjudna Plejd utan att ha efterfrågat det och säger "Ja, det blir säkert bra". Därav har de en större marknadsandel än de hade haft utan elektrikerna i ryggen.
Vilken produkt tycker du att elektrikern ska välja hos grossisten om kunden tex vill ha astrour på y-bel?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
yoloboi skrev:
Kul med ett seriöst svar, tack för det. :) V attenlarmet är bra! Har ett dumt och är typiskt hemma när jag kör maskinen, men nog händer det en slår på den och åker iväg ibland.

Ringklocka och dörrlås föredrar jag mekaniska, och skilsmässopapprena hade legat på bordet om jag jagar frun med husets högtalare :D

Kanske kan jag skaka liv i min gamla Sonoffplug, har en med givare, och låta pluggen själv maila mig vid fukt. Det sitter ju en hyggligt kraftfull mikro processor i den (ESP 8266).

Fler användningsområden önskas!!
Haha skrämde faktiskt slag på henne så det är inget att rekommendera :cool:
 
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Det ironiska är ju att om man väljer Plejd och andra proprietära lösningar så tvingas man däremot använda "en uppsjö med appar" eftersom varje app endast gör sin lilla grej. Du själv använder till exempel en separat app för att manuellt kolla elpriser. Hur 2022 är det?
Fast det är här jag tror du har fel. Plejds användare är nog de som inte bryr sig så mycket om hemautomation som du vill påskina. Gör de det så har det inte Plejd. En massa appar har man ju ändå dessutom.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det låter intressant. Får se hur det utvecklar sig. :)
Noterar att Zigbee inte ser ut att komma med…
Jo Zigbee är med.
Efter nyår borde det komma Matterprodukter och sedan blir nog alla seriösa tvungna att märka sina produkter med Matterkompatibelt eller ej. Mycket välkommet hursomhelst!
Mest överraskad är jag att Apple gick med....
https://csa-iot.org/members/
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Noterar att Zigbee inte ser ut att komma med…
Va? Komma med i vad? Du kanske blandar ihop det med melodifestivalen. Där får alla skicka in sitt bidrag i förhoppnig att komma med. Matter är en ny standard för smarta hem, inte en tävling. Zigbee Alliance var däremot med och grundade det hela, så i den bemärkelsen har de väl "kommit med"? Vad nu din poäng var med att påpeka detta är det nog dock ingen som begriper.

Tänk att de tvåhundra största företagen i världen på detta område har enats om att det är bra med ett gemensamt ekosystem och öppna, gemensamma protokoll. Endast ett litet företag i Sverige har sett ljuset och kämpar på med att proprietära hittepåprotokoll är framtidens melodi. De tvåhundra största företagen har också gjort bedömningen att bluetooth endast duger till provisionering. Även där har Plejd sett något som ingen annan ser. Framtiden får utvisa vem som har rätt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.