145 396 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Men Jonis, nästan alltid uppstår behovet när en ser lösningen. Ge mig dina favoritautomatiseringar nu. Tråden är vad den är och jag tror du och Nissens är dom som eldat på den. Var lite konstruktiv nu eller ska du bli som Tuffe Uffe och bara vara i opposition och komma med påhopp? Det tror jag inte om dig, så kör nu!!!J Jonte Karlsson skrev:Jag tror inte på att "sälja in" automationer. För att det ska bli bra bör det börja med ett behov eller ett önskemål för att lösa ett problem eller göra något som underlättar. Efter det kan man titta på vilken teknisk lösning som passar bäst för ändamålet. Eftersom vi inte fått ett enda argument varför Plejd skulle vara att föredra framför något annat system, oavsett om man ska göra komplicerade automationer eller bara tända en lampa, så är det osannolikt att jag skulle rekommendera Plejd. Vill man bara leka lite för att lära sig och ha kul så finns det gott om andra trådar med tips för detta. Den här tråden är urspårad som det är.
Javisst är det irriterande när en skribent hela tiden tjatar om samma saker!Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Mina bästa hemautomationer är de jag inte tänker på. När bilen är upplåst bara jag närmar mig t.ex. Att bygga en lösning för en ringklocka i HA är att bygga en produkt snare än en automation. Automation blir det om den ringer när någon närmar sig dörren.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Det finns säkert många Plejd-användare som är nöjda med att tända och släcka lampor och inte behöver nåt annat. Är de nöjda med det så är väl det bra, men det betyder inte att det hade varit mer komplicerat att tända och släcka en lampa i ett annat system.Kristian Ask skrev:
Samtidigt ska man vara medveten om att om man någon gång i framtiden känner att man får behov bortom belysning och enkla av/på-grejer så har man låst in sig i en specifik lösning. Vill man till exempel styra ett värmesystem så får man göra så som Nissens förklarar, och helt plötsligt sitter man där med ett belysningssystem som man till varje pris (bokstavligen) försöker knöka in för att göra något det inte var tänkt till. Då med stora manuella insatser och separata appar. Då är enkelheten som bortblåst.
Även Nissens anser dock att de flesta för all framtid kommer vara nöjda med att tända och släcka lampor och att bara idioter någonsin skulle få för sig att göra något mer avancerat än så. Därför har jag ställt frågan till honom hur han tänker med sitt aktieinnehav nu när företaget han äger har valt att gå en annan väg som han tycker är helt fel. Har ännu inte fått något svar dock.
Det är helt riktigt. I branschen skiljer man dessutom på automatisering och automation. Kände dock att publiken här inte är intresserad tillräckligt hehe.Kristian Ask skrev:
Nä, det stämmer och så är du ju inteJ Jonte Karlsson skrev:Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Det finns säkert många Plejd-användare som är nöjda med att tända och släcka lampor och inte behöver nåt annat. Är de nöjda med det så är väl det bra, men det betyder inte att det hade varit mer komplicerat att tända och släcka en lampa i ett annat system.
Även Nissens anser ju att de flesta för all framtid kommer vara nöjda med att tända och släcka lampor och att bara idioter någonsin skulle få för sig att göra något mer avancerat än så. Därför har jag ställt frågan till honom hur han tänker med sitt aktieinnehav nu när företaget han äger har valt att gå en annan väg som han tycker är helt fel. Har ännu inte fått något svar dock.
En av mina favoritautomationer är faktiskt denna mycket enkla: Om någon Mediaspelare (TV, SONOS, Kodi) är igång, eller att någon rörelsedetektor i huset triggat senaste minuterna så släcks inte all belysningen i huset vilket annars görs automatiskt vid elvatiden utan skjuts upp tills alla gått och lagt sig.yoloboi skrev:Men Jonis, nästan alltid uppstår behovet när en ser lösningen. Ge mig dina favoritautomatiseringar nu. Tråden är vad den är och jag tror du och Nissens är dom som eldat på den. Var lite konstruktiv nu eller ska du bli som Tuffe Uffe och bara vara i opposition och komma med påhopp? Det tror jag inte om dig, så kör nu!!!
Men något så enkelt måste väl även Plejd klara av så det lockar inte antar jag?
Tack för ett till seriöst svar. Inspirerade mig att ha dubbelklick för att släcka allt även i sovrummet, när jag kommer dit i renoveringen.R RoAd skrev:En av mina favoritautomationer är faktiskt denna mycket enkla: Om någon Mediaspelare (TV, SONOS, Kodi) är igång, eller att någon rörelsedetektor i huset triggat senaste minuterna så släcks inte all belysningen i huset vilket annars görs automatiskt vid elvatiden utan skjuts upp tills alla gått och lagt sig.
Men något så enkelt måste väl även Plejd klara av så det lockar inte antar jag?
Nu vill jag även belysa (pun intended) att jag aldrig påstått att Plejd är ett hemautomationssystem. Onödig syrlig kommentar i slutet där!
Som man frågar kanske man får svar? Jag har inte upplevt dig superseriös i dina frågor till @Jonte Karlssonyoloboi skrev:
Med Plejd hade man kunnat skicka ut frågeformulär till samtliga familjemedlemmar där de får svara på när och hur länge de tänkt titta på tv och lyssna på musik. Sedan sammanställer man resultatet i Excel och börjar klura på dagens timer-världen som man sedan matar in i appen så att belysningen stängs av vid rätt tillfälle. Många användare uppskattar enkelheten i detta, som inte går att få i andra system.R RoAd skrev:
Jag har inte gjort matten men med Plejd kostar en puck eller wallplug ett antal hundringar. Vad en elektriker tar för att installera puckar i hela huset har jag inte koll på. Vad jag vet är att på Ikea kan man köpa en zigbee-styrd dimbar ljuskälla för 79 spänn, som går att använda med Trådfri-systemet eller vilken annan Zigbee-kontroller som helst. Alla som vet hur man skruvar i en glödlampa kan installera dem själva. Sedan krävs förstås avancerad programmering för automationen, och omfattande utbildning för alla användare om att på/av-knapparna knapparna på fjärrkontrollen betyder tänd respektive släck.
Och som man svarar kanske man får frågor?R RoAd skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det är inte konstigt att det är Plejd som elektrikerna oftast installerar då det förmodligen är det enklaste alternativet om man "installerar smarta funktioner mest som en bonus". Det är inget fel med att det är så, men det blir ju i praktiken så att Plejds marknadsandel blir större utan att en del knappt ens vet om att de fått Plejd installerat.Kristian Ask skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
42...F foppa skrev:
Det är den stora frågan. Men ja, ofta är nog Plejd det vettigaste valet. Min poäng är inte att Plejd alltid är automatiskt dåligt, utan att folk får det installerat utan att veta vad det är.