P
J Jonte Karlsson skrev:
Jag tror inte på att "sälja in" automationer. För att det ska bli bra bör det börja med ett behov eller ett önskemål för att lösa ett problem eller göra något som underlättar. Efter det kan man titta på vilken teknisk lösning som passar bäst för ändamålet. Eftersom vi inte fått ett enda argument varför Plejd skulle vara att föredra framför något annat system, oavsett om man ska göra komplicerade automationer eller bara tända en lampa, så är det osannolikt att jag skulle rekommendera Plejd. Vill man bara leka lite för att lära sig och ha kul så finns det gott om andra trådar med tips för detta. Den här tråden är urspårad som det är.
Men Jonis, nästan alltid uppstår behovet när en ser lösningen. Ge mig dina favoritautomatiseringar nu. Tråden är vad den är och jag tror du och Nissens är dom som eldat på den. Var lite konstruktiv nu eller ska du bli som Tuffe Uffe och bara vara i opposition och komma med påhopp? Det tror jag inte om dig, så kör nu!!!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I övrigt upprepar du dig hela tiden, att upprepa svaren du uppenbarligen inte klarar av stt ta till dig är slöseri med tid.
Javisst är det irriterande när en skribent hela tiden tjatar om samma saker!

Nissens Nissens skrev:
Rider på vågorna på börsmarknaden.
Nissens Nissens skrev:
att de byggt upp ett börsvärde på flera miljarder betyder inget.
Nissens Nissens skrev:
Plejds börsvärde har ökat från 22miljoner 2016 till ca 4 miljarder innan Putins krig började.
Nissens Nissens skrev:
Alltså, ett företag som har en tillväxt på 30% om året är inte dåligt.
Nissens Nissens skrev:
PLEJD har ett börsvärde på flera miljarder, det sticker väl i konkurrenternas ögon kan jag tänka.
Nissens Nissens skrev:
De byggde upp ett börsvärde på 3 Miljarder SEK på drygt 10 år.
Nissens Nissens skrev:
Med den kursen som är nu lär man dra in en del mer kortsiktigt också.
Nissens Nissens skrev:
Jag kommer att köpa in mig i Plejd igen nästa gång det blir rea, jag sålde det jag hade när aktien nyligen gick upp 20% kort tid efter jag köpte.
Nissens Nissens skrev:
Du har uppenbarligen inte läst Plejds senaste kvartalsrapport… både omsättningen och rörelsemarginalen har ökat kraftigt.
Nissens Nissens skrev:
Plejd växer organiskt ca 20% om året, så aktieägarna tankar nog på sig nu när börsen är låg.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Mina bästa hemautomationer är de jag inte tänker på. När bilen är upplåst bara jag närmar mig t.ex. Att bygga en lösning för en ringklocka i HA är att bygga en produkt snare än en automation. Automation blir det om den ringer när någon närmar sig dörren.
 
  • Gilla
IconicMoose och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fast det är här jag tror du har fel. Plejds användare är nog de som inte bryr sig så mycket om hemautomation som du vill påskina. Gör de det så har det inte Plejd. En massa appar har man ju ändå dessutom.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Det finns säkert många Plejd-användare som är nöjda med att tända och släcka lampor och inte behöver nåt annat. Är de nöjda med det så är väl det bra, men det betyder inte att det hade varit mer komplicerat att tända och släcka en lampa i ett annat system.

Samtidigt ska man vara medveten om att om man någon gång i framtiden känner att man får behov bortom belysning och enkla av/på-grejer så har man låst in sig i en specifik lösning. Vill man till exempel styra ett värmesystem så får man göra så som Nissens förklarar, och helt plötsligt sitter man där med ett belysningssystem som man till varje pris (bokstavligen) försöker knöka in för att göra något det inte var tänkt till. Då med stora manuella insatser och separata appar. Då är enkelheten som bortblåst.

Även Nissens anser dock att de flesta för all framtid kommer vara nöjda med att tända och släcka lampor och att bara idioter någonsin skulle få för sig att göra något mer avancerat än så. Därför har jag ställt frågan till honom hur han tänker med sitt aktieinnehav nu när företaget han äger har valt att gå en annan väg som han tycker är helt fel. Har ännu inte fått något svar dock.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Mina bästa hemautomationer är de jag inte tänker på. När bilen är upplåst bara jag närmar mig t.ex. Att bygga en lösning för en ringklocka i HA är att bygga en produkt snare än en automation. Automation blir det om den ringer när någon närmar sig dörren.
Det är helt riktigt. I branschen skiljer man dessutom på automatisering och automation. Kände dock att publiken här inte är intresserad tillräckligt hehe.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. Det finns säkert många Plejd-användare som är nöjda med att tända och släcka lampor och inte behöver nåt annat. Är de nöjda med det så är väl det bra, men det betyder inte att det hade varit mer komplicerat att tända och släcka en lampa i ett annat system.

Även Nissens anser ju att de flesta för all framtid kommer vara nöjda med att tända och släcka lampor och att bara idioter någonsin skulle få för sig att göra något mer avancerat än så. Därför har jag ställt frågan till honom hur han tänker med sitt aktieinnehav nu när företaget han äger har valt att gå en annan väg som han tycker är helt fel. Har ännu inte fått något svar dock.
Nä, det stämmer och så är du ju inte
 
R
yoloboi skrev:
Men Jonis, nästan alltid uppstår behovet när en ser lösningen. Ge mig dina favoritautomatiseringar nu. Tråden är vad den är och jag tror du och Nissens är dom som eldat på den. Var lite konstruktiv nu eller ska du bli som Tuffe Uffe och bara vara i opposition och komma med påhopp? Det tror jag inte om dig, så kör nu!!!
En av mina favoritautomationer är faktiskt denna mycket enkla: Om någon Mediaspelare (TV, SONOS, Kodi) är igång, eller att någon rörelsedetektor i huset triggat senaste minuterna så släcks inte all belysningen i huset vilket annars görs automatiskt vid elvatiden utan skjuts upp tills alla gått och lagt sig.

Men något så enkelt måste väl även Plejd klara av så det lockar inte antar jag?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Var lite konstruktiv nu eller ska du bli som Tuffe Uffe och bara vara i opposition och komma med påhopp? Det tror jag inte om dig, så kör nu!!!
Jag väljer alternativet med Tuffe Uffe.
 
  • Gilla
ThomasEcke
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
En av mina favoritautomationer är faktiskt denna mycket enkla: Om någon Mediaspelare (TV, SONOS, Kodi) är igång, eller att någon rörelsedetektor i huset triggat senaste minuterna så släcks inte all belysningen i huset vilket annars görs automatiskt vid elvatiden utan skjuts upp tills alla gått och lagt sig.

Men något så enkelt måste väl även Plejd klara av så det lockar inte antar jag?
Tack för ett till seriöst svar. Inspirerade mig att ha dubbelklick för att släcka allt även i sovrummet, när jag kommer dit i renoveringen. :)

Nu vill jag även belysa (pun intended) att jag aldrig påstått att Plejd är ett hemautomationssystem. Onödig syrlig kommentar i slutet där!
 
R
yoloboi skrev:
Onödig syrlig kommentar i slutet där!
Som man frågar kanske man får svar? Jag har inte upplevt dig superseriös i dina frågor till @Jonte Karlsson
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P
J Jonte Karlsson skrev:
Jag väljer alternativet med Tuffe Uffe.
Jag tolkar det som att du inte kan se någon tillämpning av hemautomation. Vilket gör ditt "tantrum" i denna och andra Plejd-trådar obegripligt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men något så enkelt måste väl även Plejd klara av så det lockar inte antar jag?
Med Plejd hade man kunnat skicka ut frågeformulär till samtliga familjemedlemmar där de får svara på när och hur länge de tänkt titta på tv och lyssna på musik. Sedan sammanställer man resultatet i Excel och börjar klura på dagens timer-världen som man sedan matar in i appen så att belysningen stängs av vid rätt tillfälle. Många användare uppskattar enkelheten i detta, som inte går att få i andra system.

Jag har inte gjort matten men med Plejd kostar en puck eller wallplug ett antal hundringar. Vad en elektriker tar för att installera puckar i hela huset har jag inte koll på. Vad jag vet är att på Ikea kan man köpa en zigbee-styrd dimbar ljuskälla för 79 spänn, som går att använda med Trådfri-systemet eller vilken annan Zigbee-kontroller som helst. Alla som vet hur man skruvar i en glödlampa kan installera dem själva. Sedan krävs förstås avancerad programmering för automationen, och omfattande utbildning för alla användare om att på/av-knapparna knapparna på fjärrkontrollen betyder tänd respektive släck.
 
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Som man frågar kanske man får svar? Jag har inte upplevt dig superseriös i dina frågor till @Jonte Karlsson
Och som man svarar kanske man får frågor? :) Jag vill höra vad han gör eftersom Jonte kommit med påhopp när jag förklarade varför jag valt Plejd samt att jag inte ser något behov av ett smart hem. Kanske har jag missat något.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
En fråga man kan ställa är varför inte andra prylar installeras av elektriker. Kanske kostnaden för uppsättningen i t.ex. HA motsvarar den dyrare hårdvaran. Ett annan orsak är säkert också att elektriker inte har koll på eller vill ha koll på "elektrikerbyggda" mjukvarulösningar.
Det är inte konstigt att det är Plejd som elektrikerna oftast installerar då det förmodligen är det enklaste alternativet om man "installerar smarta funktioner mest som en bonus". Det är inget fel med att det är så, men det blir ju i praktiken så att Plejds marknadsandel blir större utan att en del knappt ens vet om att de fått Plejd installerat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Vilken produkt tycker du att elektrikern ska välja hos grossisten om kunden tex vill ha astrour på y-bel?
42... ;)
Det är den stora frågan. Men ja, ofta är nog Plejd det vettigaste valet. Min poäng är inte att Plejd alltid är automatiskt dåligt, utan att folk får det installerat utan att veta vad det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.