J
L Leif i Skåne skrev:
:geek:

Ha Ha.
Du menar på fullt allvar att ingen kan värma köttbullar i mikron utan att du har kollat priset på el och programmerat upp en wallplugg??? :crysmile:
Det är ett internt skämt.
 
P
J Jonte Karlsson skrev:
Jag är upptagen med att surfa runt och kolla elpriser så att jag kan förbereda dagens automationer.
Snälla Jonte. Sluta larva dig nu. Sälj in automationer till mig. På riktigt.
 
Nissens Nissens skrev:
Du tar dig själv på alldeles för stort allvar, jag tycker att det är dags att krypa upp ur sandlådan nu.

Det finns några här som inte begriper, alternativt vill inte begripa grejen med Plejd, och hur det kommer sig att de har sådana framgångar.

Det är bara att inse att det är på det viset, om de har en dold agenda eller drivs av något annat får vi inte veta, men det kommer inta att ändras. :)
Jodå, vi begriper. Plejd har haft framgångar bla för att elektriker har slentrianinstallerat deras grejer hos folk. Vi begriper också att folk mycket väl kan se möjligheter i framtiden som Plejd inte kan leva upp till. Vi begriper också att Plejd är ett system för on/off/dim och inte är ett hemautomatiseringssystem. Vi begriper att många är helt nöjda med sina plejdinstallationer och vi tycker också att det är helt okej att vara det. Men personligen begriper jag inte varför du hela tiden måste övertyga oss om att din bedömning att "ingen" någonsin kommer att vilja automatisera något är näst intill förbjuden att ifrågasätta.
 
Redigerat:
  • Gilla
TowaTei och 3 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Huh, hur tänkte du nu? Stabilitet och features är skiljda ting.
Jag tänkte att om man imponeras av grundläggande funktioner kanske man även imponerad av att "det bara fungerar".
 
J
yoloboi skrev:
Snälla Jonte. Sluta larva dig nu. Sälj in automationer till mig. På riktigt.
Även om jag inte är Jonte får ni flera förslag här.
På videon ser ni mitt Yale Linus som jag låser upp med en egenkonfad NFC tag med hjälp av ett esphome kopplat till HA. På videon ser man även ringklockan som är en zigbee-knapp som via HA triggar Nest-högtalarna att spela en ringsignal. Det går även ut en notifiering via Gmail så att man om man inte är hemma vet att någon ringt på tex för att lämna från Hellofresh så maten inte tinar. Nu sparar jag inte tusenlappar som Nissens värmepumpshack men väldigt smidigt att dela ut en tag till elektrikern när han ska koppla in en ny Plejd, och sedan avaktivera den om man vill vara säker. Även bra att veta att någon sökt oss hemma. Går tex även att ha NFC i tex en ring eller kreditkort.
När fuktsensorn under diskmaskinen identifierar fukt så går det ut en varning i högtalarna plus mail. Det sparar onödiga utgifter.
Om man inte får tag på sin bättre hälft pga tyst läge på mobilen och jag är iväg kan jag via remote skicka ut ett meddelande i högtalarna om att kolla mobilen. Möjligheterna är oändliga...

Automatiserad dörrklocka konfiguration, spelar ljud, skickar notis via Gmail efter fördröjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av appinställningar för automatisk upplåsning av ytterdörr när tagg scannas vid låst status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Automatiseringsgränssnitt för fuktsensor. Utöser handlingar vid fuktupptäckt, exempelvis notifikation och ljudsignal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Langdhopp och 7 till
  • Laddar…
P
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tänkte att om man imponeras av grundläggande funktioner kanske man även imponerad av att "det bara fungerar".
Min erfarenhet av Sonoff och Trådfri är just är just stabilitetsproblem. :( Dvs när något är stabilt så är det bra.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P
J Jocke Best skrev:
Även om jag inte är Jonte får ni flera förslag här.
På videon ser ni mitt Yale Linus som jag låser upp med en egenkonfad NFC tag med hjälp av ett esphome kopplat till HA. På videon ser man även ringklockan som är en zigbee-knapp som via HA triggar Nest-högtalarna att spela en ringsignal. Det går även ut en notifiering via Gmail så att man om man inte är hemma vet att någon ringt på tex för att lämna från Hellofresh så maten inte tinar. Nu sparar jag inte tusenlappar som Nissens värmepumpshack men väldigt smidigt att dela ut en tag till elektrikern när han ska koppla in en ny Plejd, och sedan avaktivera den om man vill vara säker. Även bra att veta att någon sökt oss hemma. Går tex även att ha NFC i tex en ring eller kreditkort.
När fuktsensorn under diskmaskinen identifierar fukt så går det ut en varning i högtalarna plus mail. Det sparar onödiga utgifter.
Om man inte får tag på sin bättre hälft pga tyst läge på mobilen och jag är iväg kan jag via remote skicka ut ett meddelande i högtalarna om att kolla mobilen. Möjligheterna är oändliga...
[video]
[bild]
[bild]
[bild]
Kul med ett seriöst svar, tack för det. :) V attenlarmet är bra! Har ett dumt och är typiskt hemma när jag kör maskinen, men nog händer det en slår på den och åker iväg ibland.

Ringklocka och dörrlås föredrar jag mekaniska, och skilsmässopapprena hade legat på bordet om jag jagar frun med husets högtalare :D

Kanske kan jag skaka liv i min gamla Sonoffplug, har en med givare, och låta pluggen själv maila mig vid fukt. Det sitter ju en hyggligt kraftfull mikro processor i den (ESP 8266).

Fler användningsområden önskas!!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jodå, vi begriper. Plejd har haft framgångar bla för att elektriker har slentrianinstallerat deras grejer hos folk. Vi begriper också att folk mycket väl kan se möjligheter i framtiden som Plejd inte kan leva upp till. Vi begriper också att Plejd är ett system för on/off/dim och inte är ett hemautomatiseringssystem. Vi begriper att många är helt nöjda med sina plejdinstallationer och vi tycker också att det är helt okej att vara det.
Jag tror detta är svaret på inlägget förutom "slentranmässigt". Det finns fördelar som jag har nämnt tidigare i att få ett nyckelfärdigt system installerat. Inte svårare än så för min del. Antingen väljer man Plejd eller om man vill göra men än vad du beskriver och har vilja och kunskaper skaffar man något annat. Jag förstår inte varför det ena utesluter det andra.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Kul med ett seriöst svar, tack för det. :) V attenlarmet är bra! Har ett dumt och är typiskt hemma när jag kör maskinen, men nog händer det en slår på den och åker iväg ibland.

Ringklocka och dörrlås föredrar jag en mekanisk, och skilsmässopapprena legat på bordet om jag jagar frun med husets högtalare :D
Har vattenlarm via Verisure och utryckning om det läcker... Har man HA får man ringa en granne om man inte är hemma. Bäst hade varit om man också hade en vattenfelsbrytare.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tänkte att om man imponeras av grundläggande funktioner kanske man även imponerad av att "det bara fungerar".
Antingen så skämtar du, eller så har du verkligen inte begripit…
 
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Du verkar ha misssat att det var en referens till Nissens hemautomation som han använde som exempel för att visa vilka fantastiska saker man kan göra med Plejd. Jag är glad att du reagerar på samma sätt som vi gjorde.
Varifrån har du fått att jag har någon hemautomation?

Det jag försökte förklara är att jag har en lösning som besparar minst lika mycket som en hemautomation skulle göra, och den besparar mig tiden det tar att administrera ett hemautomationssystem.

Det fungerar utan att jag behöver göra något, men OM JAG VILL så kan jag finjustera tiderna efter spotpriserna, och jag kan göra det var jag än befinner mig…

Att du inte begriper skillnaden är inte mitt problem faktiskt. Förhoppningsvis beror det på att du inte vill förstå, i annat fall är det bara att beklaga.
 
Nissens Nissens skrev:
Antingen så skämtar du, eller så har du verkligen inte begripit…
Jag förstod vad han menade även om jag sällan är imponerad av att det bara funkar när jag köper något. Värre är om det inte funkar som utlovat... Då tar det hus i helvete :D
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Min erfarenhet av Sonoff och Trådfri är just är just stabilitetsproblem. :( Dvs när något är stabilt så är det bra.
Jag har aldrig kört Sonoff, men Trådfri har jag inte haft problem med. Förutom för några år sedan då gatewayen kraschade två ggr per år då det var sommar-/normaltidsomställning. Den buggen verkar ha blivit fixad då det inte hänt i år.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag tror detta är svaret på inlägget förutom "slentranmässigt". Det finns fördelar som jag har nämnt tidigare i att få ett nyckelfärdigt system installerat. Inte svårare än så för min del. Antingen väljer man Plejd eller om man vill göra men än vad du beskriver och har vilja och kunskaper skaffar man något annat. Jag förstår inte varför det ena utesluter det andra.
Det ens utesluter inte det andra. Men den stora frågan i tråden är ju huruvida Plejd är så mycket bättre än alla (ofta billigare) alternativ. Det jag menar med slentrianmässigt är naturligtvis inte att "ingen valt att installera Plejd", men det är ett faktum att många blir erbjudna Plejd utan att ha efterfrågat det och säger "Ja, det blir säkert bra". Därav har de en större marknadsandel än de hade haft utan elektrikerna i ryggen.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Har vattenlarm via Verisure och utryckning om det läcker... Har man HA får man ringa en granne om man inte är hemma. Bäst hade varit om man också hade en vattenfelsbrytare.
HA kan ju även avisera grannens mobil. (y)
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.