145 396 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har en knapp på kylskåpet som gör att "Google-kvinnan" säger "Elin, din pappa vill att du kommer ner nu." i dotterns rum. Slipper skrika, och av någon anledning verkar dottern faktiskt lyssna bättre på Google-kvinnan än på mig...J Jocke Best skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Vi har tänt lite överallt dygnet runt oavsett om vi är uppe eller inte så inget för mig. Det visar ganska väl att man har olika intresse. Det skulle vara intressant att kunna byta till olika scenarier och det kan Plejd göra. Jag upptäckte igår att jag kan starta TVn med google assistant och får rätt innehåll startat direkt. T.ex. plex, kodi eller netflix.R RoAd skrev:
Kom hit för att säga det, med undantaget att allt inte blir skräp om det idag har stöd för någon av de protokollen som stöds inom ramen för Matter/Thread. Kanske behöver genomgå anpassningar och eventuellt certifieras och då beror det helt enkelt om det är värt det för tillverkare. Alternativt öppna upp källkoden för att det ska kodas hos de intresserade.enjikaka skrev:
Tål att belysas att Matter/Thread lanseras detta/nästa år för att ersätta nuvarande smarta hem-lösningar. (zigbee, zwave mfl). Detta är en gemensam standard skapad av bl.a. Google, Apple och ZigBee som i princip alla andra aktörer också hoppat på, nämnvärt Schneider Electric, Texas Instruments, Assa Abloy, ELKO, IKEA och Signify (Phillips Hue). Det blir alltså ett kännbart handikap av Plejd att rulla proprietärt på detta vis med egen Blåtands-mesh som inte interagerar i denna nya standard.
Plejd, samt alla "smarta prylar" du idag har, kommer i loppet av 2022/2023 bli elektronisk skräp. Så sky det som pesten.
Hade varit rimligt om artikeln tog upp det
Vill Plejd sedan stå utanför med proprietära varianter, är det deras val och förlust.
Frågan jag ställer mig är bara vilken enhet som ska ta hubb-rollen?
Allra helst skulle jag vilja ha ett uttag i fiberkonverter/medieomvandlare för IoT-ändamål, så all trafik som enbart ska prata med internet (kontakt etableras inifrån) slussas den vägen och inte inkräktar på det primära nätverket.
Vilket inte är standard idag hos gemene medmänniska/familj/hushåll att segmentera sitt nätverk för det ändamål som nätverk ska nyttjas och ha åtkomst. Att standardisera via Matter/Thread är ett bra första steg, sedan är det fler aktörer som behöver standardisera i efterkommande led.
På samma vis hoppas jag att säkerhetsutrustning kan tilldelas en egen port (eller VLAN för den delen). För att kunna bidra med insikter till grannskap och blåljus-personal, vad sensorerna har uppfattat om så bara för att uppmärksamma och påkalla uppmärksamhet från grannar.
Men det är en helt annan dialog och har sina helt egna utmaningar.
Vi har just gjort om till ett större badrum hemma och där installerade de in i för lamporna och tycker väl att de är oki,inget jag använder något i större utsträckning. Men de är plus är att man utöka till hela huset om man vill och även utomhus.Redaktionen skrev:
Plejd är ett system för hemautomation, med stort fokus på permanent installation istället för på externa pluggar och liknande. De har allt från brytare och drivdon till reläer. Vi tar en titt på systemets för- och nackdelar, förklarar hur det fungerar och vad som skiljer det från konkurrenterna. Och inte minst, förklarar varför det är så populärt bland elektrikerna.
Du kan läsa artikeln här: Plejd - vad är grejen?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Våra bostäder kommer helt klart att automatiseras mer framöver och det är bekvämlighet som alla komma vilja ha, inte bara nördar. Jag kan bara tänka mig hur diskussionerna måste gått kring att använda en persondator när dom började komma... bara för nördar säkert.
Om vi drar en parallell med automation i en vanlig bil som alla förutsätter finns (även dom som är ointresserad av automation, men intresserad av bekvämlighet som bara finns). I en bil så ställer man in önskad temperatur som man vill ha. Sen reglerar bilens klimatanläggning själv om den ska värma eller kyla och öka eller sänka fläkten. Man har inte två olika reglage (som det ofta kan se ut i ett nytt hus idag med golvvärme och frikyla).
Lägg där till behovet av ett Home Energy Management system som kan styra olika laster, prioritera vilken elbil som ska laddas, mäta energiförbrukning m.m. Det kommer inte vara något för nördar utan en nödvändighet för alla som inte vill ha en svindyr elräkning, säkringar som löser ut eller en oladdad bil på morgonen.
//Patrik
Om vi drar en parallell med automation i en vanlig bil som alla förutsätter finns (även dom som är ointresserad av automation, men intresserad av bekvämlighet som bara finns). I en bil så ställer man in önskad temperatur som man vill ha. Sen reglerar bilens klimatanläggning själv om den ska värma eller kyla och öka eller sänka fläkten. Man har inte två olika reglage (som det ofta kan se ut i ett nytt hus idag med golvvärme och frikyla).
Lägg där till behovet av ett Home Energy Management system som kan styra olika laster, prioritera vilken elbil som ska laddas, mäta energiförbrukning m.m. Det kommer inte vara något för nördar utan en nödvändighet för alla som inte vill ha en svindyr elräkning, säkringar som löser ut eller en oladdad bil på morgonen.
//Patrik
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Appropå hemdatorer:Patrik_Hed skrev:
Våra bostäder kommer helt klart att automatiseras mer framöver och det är bekvämlighet som alla komma vilja ha, inte bara nördar. Jag kan bara tänka mig hur diskussionerna måste gått kring att använda en persondator när dom började komma... bara för nördar säkert.
Om vi drar en parallell med automation i en vanlig bil som alla förutsätter finns (även dom som är ointresserad av automation, men intresserad av bekvämlighet som bara finns). I en bil så ställer man in önskad temperatur som man vill ha. Sen reglerar bilens klimatanläggning själv om den ska värma eller kyla och öka eller sänka fläkten. Man har inte två olika reglage (som det ofta kan se ut i ett nytt hus idag med golvvärme och frikyla).
Lägg där till behovet av ett Home Energy Management system som kan styra olika laster, prioritera vilken elbil som ska laddas, mäta energiförbrukning m.m. Det kommer inte vara något för nördar utan en nödvändighet för alla som inte vill ha en svindyr elräkning, säkringar som löser ut eller en oladdad bil på morgonen.
//Patrik
Bra exempel på automatiseringar som vi tar för givet! Jag är övertygad om att vi kommer att få en hel del AI i våra hem som tänder och släcker osv. Automatiserat, avancerat och med noll tankemöda inblandad från de boende.
Har du läst alla inlägg? I så fall vet du att de flesta protokoll lär bryggas in. Att det inte redan skulle vara gjort vid det här laget av de som levererar produkterna ser jag inte som troligt. Jag kan inte heller tänka mig att inte Plejd sitter och funderar på hur de ska göra. Mina 2 öre ligger på att de kommer stödja matter ganska snart men det får vi se.Kihlmo skrev:Kom hit för att säga det, med undantaget att allt inte blir skräp om det idag har stöd för någon av de protokollen som stöds inom ramen för Matter/Thread. Kanske behöver genomgå anpassningar och eventuellt certifieras och då beror det helt enkelt om det är värt det för tillverkare. Alternativt öppna upp källkoden för att det ska kodas hos de intresserade.
Vill Plejd sedan stå utanför med proprietära varianter, är det deras val och förlust.
Frågan jag ställer mig är bara vilken enhet som ska ta hubb-rollen?
Allra helst skulle jag vilja ha ett uttag i fiberkonverter/medieomvandlare för IoT-ändamål, så all trafik som enbart ska prata med internet (kontakt etableras inifrån) slussas den vägen och inte inkräktar på det primära nätverket.
Vilket inte är standard idag hos gemene medmänniska/familj/hushåll att segmentera sitt nätverk för det ändamål som nätverk ska nyttjas och ha åtkomst. Att standardisera via Matter/Thread är ett bra första steg, sedan är det fler aktörer som behöver standardisera i efterkommande led.
På samma vis hoppas jag att säkerhetsutrustning kan tilldelas en egen port (eller VLAN för den delen). För att kunna bidra med insikter till grannskap och blåljus-personal, vad sensorerna har uppfattat om så bara för att uppmärksamma och påkalla uppmärksamhet från grannar.
Men det är en helt annan dialog och har sina helt egna utmaningar.
Vad gäller eget nätverk har jag ingen direkt åsikt. Så länge inte säkerheten är äventyrad och det är min kända trafik spelar det ingen roll om det är på samma nätverk.
Jag håller med men det kommer tjänster som löser det åt dig om du inte vill pilla själv. Sen har det inte så mycket med Plejd att göra.Patrik_Hed skrev:
Våra bostäder kommer helt klart att automatiseras mer framöver och det är bekvämlighet som alla komma vilja ha, inte bara nördar. Jag kan bara tänka mig hur diskussionerna måste gått kring att använda en persondator när dom började komma... bara för nördar säkert.
Om vi drar en parallell med automation i en vanlig bil som alla förutsätter finns (även dom som är ointresserad av automation, men intresserad av bekvämlighet som bara finns). I en bil så ställer man in önskad temperatur som man vill ha. Sen reglerar bilens klimatanläggning själv om den ska värma eller kyla och öka eller sänka fläkten. Man har inte två olika reglage (som det ofta kan se ut i ett nytt hus idag med golvvärme och frikyla).
Lägg där till behovet av ett Home Energy Management system som kan styra olika laster, prioritera vilken elbil som ska laddas, mäta energiförbrukning m.m. Det kommer inte vara något för nördar utan en nödvändighet för alla som inte vill ha en svindyr elräkning, säkringar som löser ut eller en oladdad bil på morgonen.
//Patrik
Det skulle i.s.f. vara helt olikt hur de betett sig hittills. Homekit tog flera år att lansera, och det hade de ändå lovat stöd för. Matter har de väl inte nämnt alls?Kristian Ask skrev:
Men den som lever får se, och det vore ju ett rejält kliv i rätt riktning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det sker ju inte med magi, utan det krävs hårdvara i fastigheten. Då är det bra med system som är öppna och som ständigt utvecklas där nya tankesätt och funktioner kan lyftas in i befintlig infrastruktur i en bostad/fastighet i stället för att man ska behöva bygga upp flera separata system.Kristian Ask skrev:
Där kommer Plejd in.
//Patrik
Ja.Kristian Ask skrev:
Har du läst alla inlägg? I så fall vet du att de flesta protokoll lär bryggas in. Att det inte redan skulle vara gjort vid det här laget av de som levererar produkterna ser jag inte som troligt. Jag kan inte heller tänka mig att inte Plejd sitter och funderar på hur de ska göra. Mina 2 öre ligger på att de kommer stödja matter ganska snart men det får vi se.
Vad gäller eget nätverk har jag ingen direkt åsikt. Så länge inte säkerheten är äventyrad och det är min kända trafik spelar det ingen roll om det är på samma nätverk.
Enig, kan inte tänka mig att Plejd stannar utanför.
Det är en helt annan dialog, bara för att en eller annan inte ser helheten i standardisering av trafikflöden innebär inte att mervärde saknas i det stora hela.
Det klassiska uttalandet: ”Jag har inget att dölja!”
Då tar jag gärna, ditt kontonummer, kreditkortsnummer, pinkod och personnummer, tack.
Vi måste alla bidra till att skapa ett samhälle som vilar på solidaritet och det kommer kräva allas unika förmågor för att åstadkomma det, tillsammans.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Om vi är inne på best of automationer...R RoAd skrev:En av mina favoritautomationer är faktiskt denna mycket enkla: Om någon Mediaspelare (TV, SONOS, Kodi) är igång, eller att någon rörelsedetektor i huset triggat senaste minuterna så släcks inte all belysningen i huset vilket annars görs automatiskt vid elvatiden utan skjuts upp tills alla gått och lagt sig.
Men något så enkelt måste väl även Plejd klara av så det lockar inte antar jag?
Tror att den jag har mest nytta av här hemma är kopplingen mellan Google Kalender och motorvärmaren. Jag justerar i förväg i kalendern när jag ska åka hemifrån (har inga regelbundna tider) och motorvärmaren slår igång i lagom tid innan och tar även hänsyn till utetemperaturen. Det är skönt att se grafiskt och slippa hålla på att räkna timmar hit och dit...
Även väckningsprocedurer styrs ifrån min kalender.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag tänker tvärtom att det har helt och hållet med Plejd att göra. Dessa "tjänster" måste vara kompatibla med vad de nu ska styra, och det är ju det hela den här tråden gång på gång hamnar i.Kristian Ask skrev: