Nissens Nissens skrev:
Man blir nyfiken på vad det är som driver dig i ditt Plejd hat. ;)
Fakta och sakliga argument är inte hat.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är alltid roligt att reta upp dom 4-5 PLEJD-hatarna här på forumet.:crysmile:
Som sagt, fakta och sakliga argument är inte hat. Var det något särskilt som du anser var fel i det jag skrev?
Du själv gav dig in i diskussionen genom att dra en lögn så lite uppretade blir nog folk då.
Kollar man på andra forum och på Pleds sociala medier så är det däremot ganska fullt av Plejd-hatare som lackat ur på att det lovas och lovas men aldrig händer. Då är det kanske inte så strategiskt att vara självgod och lova ännu mer.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, de tar ofta tid på sig, fördelen är att grejerna är förvånansvärt stabila när de väl kommer. Till skillnad från kinaprylarna…
Släpp den här lögnen nu.
 
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Fakta och sakliga argument är inte hat.
Jodå, det är ständiga subjektiva åsikter vinklade på ett negativt sätt.
Man klankar ner på sådant som i praktiken inte betyder någonting för nästan slla användare.

Ett företag som växer 20% organiskt varje år bidrar med kundnytta på ett sätt som du och några Plejdhatare till här uppenbarligen har svårt att förstå.

Att ni ens är i trådar med ämnen ni tycker är så dåliga är en gåta… kanske har ni en dold agenda, vad vet jag…
 
Nissens Nissens skrev:
Det handlar snarare om personer som ser ett egenvärde i att ha en full hemautomation istället för att förstå att de flesta användare är helt ointresserade av det.
Det här argumentet har du använt sedan tidernas begynnelse.
Men nu tror jag inte ens du kan förneka att Plejd har insett att de i desperation nu måste försöka ge sig in på hemautomationsmarknaden. Kolla länken till deras demo av produkter och scener, är inte det hemautomation menar du? Skillnaden är att de är på samma nivå som övriga världen var för 10-15 år sen, så de är ju "lite" efter.

Det här med att det är ett enkelt belysningssystem som är till för alla som vill ha något enkelt som bara funkar eftersom du anser de flesta inte vill ha hemautomation, motbevisas alltså av Plejd själva. Så jag hoppas att du inte tar upp det mer.

Om du dessutom med din enorma kunskap vet att "de flesta användare är helt ointresserade" av hemautomation så förutsätter jag att du har sålt dina Plejd-aktier för du anser uppenbarligen att deras satsning är helt fel.
 
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Släpp den här lögnen nu.
Det är en sanning, men eftersom du inte använder Plejd, så kommer du sldrig att uppleva det.

Vi andra vet ju att det är sant.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är en sanning, men eftersom du inte använder Plejd, så kommer du sldrig att uppleva det.
Är det en sanning att Plejd är förvånansvärt stabila? Mina Shelly, Trådfri, etc är också stabila men jag är till skillnad från dig inte förvånad över det.
 
  • Gilla
PelleWidell och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Det här argumentet har du använt sedan tidernas begynnelse.
Men nu tror jag inte ens du kan förneka att Plejd har insett att de i desperation nu måste försöka ge sig in på hemautomationsmarknaden. Kolla länken till deras demo av produkter och scener, är inte det hemautomation menar du? Skillnaden är att de är på samma nivå som övriga världen var för 10-15 år sen, så de är ju "lite" efter.

Det här med att det är ett enkelt belysningssystem som är till för alla som vill ha något enkelt som bara funkar eftersom du anser de flesta inte vill ha hemautomation, motbevisas alltså av Plejd själva. Så jag hoppas att du inte tar upp det mer.

Om du dessutom med din enorma kunskap vet att "de flesta användare är helt ointresserade" av hemautomation så förutsätter jag att du har sålt dina Plejd-aktier för du anser uppenbarligen att deras satsning är helt fel.
Det är som att hälla vatten på en gås…

Jag hade Plejdaktier, de gick upp mycket på kort tid så jag sålde, nu är det nog snart dags att gå in igen. Att du tror att det finns någon desperation hos Plejd är ju rena dumheterna. Du tror att du vet så mycket, men du uttalar dig ständigt om saker varken du eller någon annan kan veta. Rätt fånigt.

Att Plejd går utmärkt att använda till helt andra saker än belysning har du inte tagit till dig trots att flera i trådarna här berättat det. Hur kommer det sig att du inte klarar av att ta till dig den informationen? Det är en gåta.
 
Nissens Nissens skrev:
Att ni ens är i trådar med ämnen ni tycker är så dåliga är en gåta… kanske har ni en dold agenda, vad vet jag…
Den här tråden heter "Plejd - vad är grejen" och den andra tråden där du upprepar exakt samma argument heter "Plejd eller Wiser nu?". De heter inte "Här är tråden för alla som älskar Plejd och där man inte får nämna några konstruktiva argument emot Plejd". Det är alltså rimligt att man diskuterar för- och nackdelar med olika lösningar. Däremot har jag fortfarande inte lyckats förstå någon fördel med Plejd eftersom de sakliga argumenten lyser med sin frånvaro samtidigt som min egen erfarenhet av det systemet inte är särskilt positivt.

Att du bara vill höra sådant som bekräftar dina egna åsikter är nog därför du alltid hamnar i såna här diskussioner oavsett vad det handlar om. Att bemöta fakta och sakfrågor med känslor och förolämpningar och svepande bortförklaringar som "för jag vet att det är så" och "de flesta vill inte ha det så" och "jag skiter i vad ni tycker" leder inte till någon bra diskussion. Vägrar man lyssna på andra erfarenheter och intryck lär man sig inte heller något.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
P
J Jonte Karlsson skrev:
Det här argumentet har du använt sedan tidernas begynnelse.
Men nu tror jag inte ens du kan förneka att Plejd har insett att de i desperation nu måste försöka ge sig in på hemautomationsmarknaden. Kolla länken till deras demo av produkter och scener, är inte det hemautomation menar du? Skillnaden är att de är på samma nivå som övriga världen var för 10-15 år sen, så de är ju "lite" efter.

Det här med att det är ett enkelt belysningssystem som är till för alla som vill ha något enkelt som bara funkar eftersom du anser de flesta inte vill ha hemautomation, motbevisas alltså av Plejd själva. Så jag hoppas att du inte tar upp det mer.

Om du dessutom med din enorma kunskap vet att "de flesta användare är helt ointresserade" av hemautomation så förutsätter jag att du har sålt dina Plejd-aktier för du anser uppenbarligen att deras satsning är helt fel.
Jonte, Jonte, Jonte!

Jag vill tacka dig för din klarsynthet och generösitet, jag finner det inspirerande att läsa dina liknelser och slutsatser, tycker det är ett bevis för din stora kunskap inom flera ämnen, samt intelligens och slutledningsförmåga.

Är på jakt efter ett nytt hemautomationsprojekt, kan du föreslå något samt vilka produkter jag bör köpa? Gärna från AliExpress pga billigt!
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Är det en sanning att Plejd är förvånansvärt stabila? Mina Shelly, Trådfri, etc är också stabila men jag är till skillnad från dig inte förvånad över det.
Har haft problem både med Trådfri och med Sonoffs 8266-baserade prylar. :( Sjukt störigt när Sonoffen tappar nätverksanslutning. Vidare går dom på 2.4 GHz och vägrade automatiskt använda den frekvensen, så behövde unika namn på mina 2.4 GHz och 5 GHz-nätverk. Detta med Ubitiqu Unifi-Ap och Edgerouter, felet kan förstås ligga där, men det ska ju vara ok grejer.
 
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Den här tråden heter "Plejd - vad är grejen" och den andra tråden där du upprepar exakt samma argument heter "Plejd eller Wiser nu?". De heter inte "Här är tråden för alla som älskar Plejd och där man inte får nämna några konstruktiva argument emot Plejd". Det är alltså rimligt att man diskuterar för- och nackdelar med olika lösningar. Däremot har jag fortfarande inte lyckats förstå någon fördel med Plejd eftersom de sakliga argumenten lyser med sin frånvaro samtidigt som min egen erfarenhet av det systemet inte är särskilt positivt.

Att du bara vill höra sådant som bekräftar dina egna åsikter är nog därför du alltid hamnar i såna här diskussioner oavsett vad det handlar om. Att bemöta fakta och sakfrågor med känslor och förolämpningar och svepande bortförklaringar som "för jag vet att det är så" och "de flesta vill inte ha det så" och "jag skiter i vad ni tycker" leder inte till någon bra diskussion. Vägrar man lyssna på andra erfarenheter och intryck lär man sig inte heller något.
Precis, för dig måste det vara en stor gåta att Plejd har sådana framgångar. För mig och många andra är det inte alls konstigt.
Plejdtrådar ger sannolikt mest för dem som använder Plejd, inte för dem som hatar..

Bara dina ständiga osanna påståenden om tex att Plejd endast är till för belysning är minst sagt tröttsamma. Du verkar inte ens läsa inlägg här som inte ger dig den bekräftelse du livnär dig på…
 
Nissens Nissens skrev:
Det är en sanning, men eftersom du inte använder Plejd, så kommer du sldrig att uppleva det.

Vi andra vet ju att det är sant.
Siffror? Fakta? Källor? Vilka är "vi andra"?
Skruva gärna isär en Plejd-enhet så kan vi analysera lite komponenter tillsammans.

Jag har använt Plejd och inget gick sönder. Jag har också installerat och använt hundratals andra produkter och system åt mig själv och åt andra och som inte heller har gått sönder eller varit instabila. Det är fortfarande dock bara personliga akekdoter vilket är ett ganska oseriöst sätt att argumentera. Att dina lampor tänds och släcks varje gång du trycker på en knapp i Plejd-appen bevisar varken att systemet är stabilt eller att andra system inte är stabila. Självklart kommer det dåliga produkter från oseriösa förtag då och då precis som i alla andra brancher. Men med den här konkurrensen så blir de dock inte långvariga. Marknaden är så pass mogen att de produkter och system som är populära nu har bevisat att de är värda att finnas kvar.

Men okej, säg att det är för att Plejd är "förvånansvärt stabila" som det tar evigheter att ta fram nya produkter och funktioner. Är de SÅ mycket stabilare än motsvarande produkter från alla andra företag att det går att motivera de 3-5 extra åren det verkar ta för Plejd? Tror du man har goda chanser att konkurrera på hemautomationsmarknaden om varje produkt tar 3-5 år längre att få ut än för konkurrenterna? Samtidigt som man har som grundfilosofi att in i det längsta inte samarbeta med andra? Konkurrenternas produkter är nämligen också i regel otroligt stabila. Så att motivera 3-5 års längre utvecklingstid för att få något som är mer stabilt än något som är väldigt stabilt känns inte så rimligt.

Du tror inte att ett av skälen till deras utvecklingstider har att göra med att de, till skillnad från andra, måste uppfinna hjulet varje gång eftersom deras företagsfilosofi är att låsa in kunder med proprietära lösningar?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis, för dig måste det vara en stor gåta att Plejd har sådana framgångar.
För det första överdriver du kraftigt deras framgångar, de är fortfarande en högst marginell spelare. Dessutom har de nått viss framgång på väldigt tveksamma grunder, med alla dessa elektriker som för egen vinning slentrianmässigt prackar på folk Plejd med argumentet "de är marginellt dyrare" än andra produkter. Du ignorerar varje gång någon berättar sin upplevelse om hur den känner sig lurad av sin elektriker så det är ingen idé längre. Det finns det hundra andra trådar om det här så det behöver vi inte ta upp igen. Det är inte heller någon slump att det är framförallt elektriker och aktieanalytiker som hyllar företaget och sprider vad som kan liknas vid propaganda.

Det som vi efterfrågat angående Plejd är konstruktiva argument men dessa lyser fortfarande med sin frånvaro.
Är man ute efter en lösning vill man ju veta för- och nackdelar så att man kan ta ställning själv. När du blir tillräckligt pressad efter argument så slutar det alltid med att du hänvisar till aktiekursen. Det enda argumentet som varit i närheten av att vara sakligt är att Plejd är ett belysningssystem och som därmed är väldigt enkelt. Men Plejd har ju övergett den filosofin nu så det argumentet kan vi ju enas om att det är helt dött.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Är på jakt efter ett nytt hemautomationsprojekt, kan du föreslå något samt vilka produkter jag bör köpa? Gärna från AliExpress pga billigt!
Plejd har produkterna för dig, de är på gång. Inom bara 10-15 år kommer du kunna starta dammsugaren i Plejd-appen och dessutom släcka en lampa när den är klar. Helt magiskt. Kolla med din lokala elektriker och aktieanalytiker för mer information.

OBS! Gäller förstås endast Plejds egen dammsugare eftersom öppenhet inte är deras melodi. Håll utkik efter SUG-01 på mässor framöver.
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.