R
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, du men det är en elektriker som installerar plejd. Den elektrikern vill lämna över till en oteknisk eller helt ointresserad kund. Du missar helt poängen.
Varför vill elektrikern ha otekniska och ointresserade kunder? Vill kunderna inte ha Plejd annars? ;)

Nej jag missar inte poängen. Jag förstår att elektrikerna älskar Plejd eftersom det är ett enkelt system utan speciellt många funktioner att supporta efter installationen. Att de kan hämta upp dem hos grossen till rabatterat pris gör nog inte heller ont.

Jag tillhör inte heller de som anser att Plejd är fel i varje enskilt fall. Förstår kunden nackdelarna med inlåsningen och det begränsade utbudet och nöjer sig med det så är det förstås fine.

Nissens Nissens skrev:
Plejd växer organiskt ca 20% om året, så aktieägarna tankar nog på sig nu när börsen är låg
Om folk vill investera i en aktie brukar väl inte värdet gå ner? Den är trots allt ner 53% på ett år.

Och du har ju hela tiden använt Plejds höga aktiekurs som ett argument? Nu går den ner, och det är fortfarande bra? Finns det något överhuvudtaget i din värld som inte är helt fantastiskt med Plejd?
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om jag ska vara ärlig tror jag Plejd kommer stödja matter om det skulle visa sig bli ett problem för dem. Det skulle förvåna mig om de inte redan har en plan.
Jag tror att det är ett misstag att lansera på bred front utan stöd för förslagsvis Matter.
 
R RoAd skrev:
Jag tillhör inte heller de som anser att Plejd är fel i varje enskilt fall. Förstår kunden nackdelarna med inlåsningen och det begränsade utbudet och nöjer sig med det så är det förstås fine.
En elektriker vill lämna supporten till Plejd. Om du installerar någon hemmssnickrad lösning står du som installatör för supporten.

Det är inte någon inlåsning. Det är bara du som påstår det. De flesta kunderna är med största sannorlikhet bara intresserade av att styra sin belysning och har inte det minsta intresse av att styra något annat.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tror att det är ett misstag att lansera på bred front utan stöd för förslagsvis Matter.
Jag tror att det kan vara ett misstag även med Matter. Vi vet inte riktigt hur Matter kommer att utvecklas, men att konkurrera med billigare utrustning kommer nog att bli svårare med Matter.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tror att det är ett misstag att lansera på bred front utan stöd för förslagsvis Matter.
Inte helt emot dig där...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att det kan vara ett misstag även med Matter. Vi vet inte riktigt hur Matter kommer att utvecklas, men att konkurrera med billigare utrustning kommer nog att bli svårare med Matter.
Kanske. Det är nog inget de inte funderar på i alla fall.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
En elektriker vill lämna supporten till Plejd. Om du installerar någon hemmssnickrad lösning står du som installatör för supporten.
Vad är mer "hemsnickrat" med ett zigbeesystem? Exempelvis wiser.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det är inte någon inlåsning. Det är bara du som påstår det.
Jo det är ett textboksexempel på inlåsning. Hur skulle det inte vara det med kommunikation över ett stängt proprietärt protokoll? Om sedan kunden är ok med det är ju en annan sak.

Så nej, det är inte bara jag som påstår det, det är rent faktiskt så det är!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om folk vill investera i en aktie brukar väl inte värdet gå ner? Den är trots allt ner 53% på ett år.
Alla aktier går ner just nu... det har varit uppe tidigare och är inte unikt för Plejd. Tuya har gått ner över 70%.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad är mer "hemsnickrat" med ett zigbeesystem? Exempelvis wiser.

Jo det är ett textboksexempel på inlåsning. Hur skulle det inte vara det med kommunikation över ett stängt proprietärt protokoll? Om sedan kunden är ok med det är ju en annan sak.

Så nej, det är inte bara jag som påstår det, det är rent faktiskt så det är!
Det finns säkert elektriker som installerar zigbee också men jag har inte träffat nån. Wiser är inte speciellt bra i Sverige. De stödjer tydligen inte någon svensk standard. Har också varit uppe tidigare.

Njae, du kan styra Plejd med homekit och google så väldigt inlåst vet jag inte om det är. Det finns dessutom inofficiella HA-integrationer och homey för Plejd så även om du är nörd så kan du styra det. Sen behöver du vara intresserad av att styra det utöver vad Plejd erbjuder och det är nog få som är. I så fall hade de inte valt Plejd.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Alla aktier går ner just nu... det har varit uppe tidigare och är inte unikt för Plejd. Tuya har gått ner över 70%.
Ja det mesta har gått ner, men nästan inga har gått ner mer än 50%. Alterco (shelly) har exempelvis gått ner 15%, schneider 24%, philips 19%, för att ta några i liknande bransch.

Jag vill egentligen inte argumentera med hjälp av aktiepris, men nissens har haft det som paradgren så lockelsen var för stor ;)
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja det mesta har gått ner, men nästan inga har gått ner mer än 50%. Alterco (shelly) har exempelvis gått ner 15%, schneider 24%, philips 19%, för att ta några i liknande bransch.

Jag vill egentligen inte argumentera med hjälp av aktiepris, men nissens har haft det som paradgren så lockelsen var för stor ;)
Resist the temptation :D
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
R
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Wiser är inte speciellt bra i Sverige. De stödjer tydligen inte någon svensk standard. Har också varit uppe tidigare.
Ursäkta, men det får du nog lämna en källa på innan jag tror på. Du menar att Schneider skulle sälja produkter på den svenska marknaden som inte följer svensk standard? Osannolikt.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Njae, du kan styra Plejd med homekit och google så väldigt inlåst vet jag inte om det är. Det finns dessutom inofficiella HA-integrationer och homey för Plejd så även om du är nörd så kan du styra det. Sen behöver du vara intresserad av att styra det utöver vad Plejd erbjuder och det är nog få som är.
Hur du än vrider och vänder på det så är ett stängt proprietärt system inlåst. Att plejd tillåter användarna att kommunicera med homekit och google home ändrar inte på det faktum. Inte heller att någon tredje part hackat in det i andra system.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
I så fall hade de inte valt Plejd.
Jag tror inte allt för sällan att valet görs av elektrikern. Hade min bror på besök i julhelgen. Han berättade att han hade fått en plejd monterad för att styra garagebelysningen på tid. Något annat ville inte elektrikern installera så något speciellt val annat än att inte få någon styrning alls fanns inte.

Han var förvisso inte besviken, men vi får väl se när han vill styra belysningen ihop med sina Zigbee som sitter inne i huset :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ok, det blir rundgång att besvara vad du skrivit så jag svarar bara på det sista. Han kommer nog att vara nöjd om inte du propsar på att han ska styra något annat. Det verkar inte som det är något problem för honom. Lite vad jag pekar på. Han bryr sig inte...
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
R
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Han kommer nog att vara nöjd om inte du propsar på att han ska styra något annat.
Varför skulle jag behöva "propsa" på något? Så vitt jag vet har min bror kommit på idéer helt själv :)

Han har som sagt redan ett zigbeesystem inne i huset och det känns inte helt osannolikt att tanken att styra allt via det uppstår.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Han bryr sig inte...
Återigen så känner jag nog min bror bättre än dig och det handlar nog inte så mycket om att han inte bryr sig utan om att han inte förstår begränsningen. Men visst, det kanske är så att han för alltid bara vill att denna belysning ska tändas och släckas via timer och kommer att vara nöjd med det.

Jag lovar, jag ska inte få honom på andra tankar :)
 
Det finns gott om stängda protokoll som det går bra för. Du missar hela tiden avsikten med mina inlägg. Passar det inte så välj något annat.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.