145 399 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Varför vill elektrikern ha otekniska och ointresserade kunder? Vill kunderna inte ha Plejd annars?Kristian Ask skrev:
Nej jag missar inte poängen. Jag förstår att elektrikerna älskar Plejd eftersom det är ett enkelt system utan speciellt många funktioner att supporta efter installationen. Att de kan hämta upp dem hos grossen till rabatterat pris gör nog inte heller ont.
Jag tillhör inte heller de som anser att Plejd är fel i varje enskilt fall. Förstår kunden nackdelarna med inlåsningen och det begränsade utbudet och nöjer sig med det så är det förstås fine.
Om folk vill investera i en aktie brukar väl inte värdet gå ner? Den är trots allt ner 53% på ett år.Nissens skrev:
Och du har ju hela tiden använt Plejds höga aktiekurs som ett argument? Nu går den ner, och det är fortfarande bra? Finns det något överhuvudtaget i din värld som inte är helt fantastiskt med Plejd?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
En elektriker vill lämna supporten till Plejd. Om du installerar någon hemmssnickrad lösning står du som installatör för supporten.R RoAd skrev:
Det är inte någon inlåsning. Det är bara du som påstår det. De flesta kunderna är med största sannorlikhet bara intresserade av att styra sin belysning och har inte det minsta intresse av att styra något annat.
Jag tror att det kan vara ett misstag även med Matter. Vi vet inte riktigt hur Matter kommer att utvecklas, men att konkurrera med billigare utrustning kommer nog att bli svårare med Matter.David Wallin skrev:
Vad är mer "hemsnickrat" med ett zigbeesystem? Exempelvis wiser.Kristian Ask skrev:
Jo det är ett textboksexempel på inlåsning. Hur skulle det inte vara det med kommunikation över ett stängt proprietärt protokoll? Om sedan kunden är ok med det är ju en annan sak.Kristian Ask skrev:
Så nej, det är inte bara jag som påstår det, det är rent faktiskt så det är!
Det finns säkert elektriker som installerar zigbee också men jag har inte träffat nån. Wiser är inte speciellt bra i Sverige. De stödjer tydligen inte någon svensk standard. Har också varit uppe tidigare.R RoAd skrev:Vad är mer "hemsnickrat" med ett zigbeesystem? Exempelvis wiser.
Jo det är ett textboksexempel på inlåsning. Hur skulle det inte vara det med kommunikation över ett stängt proprietärt protokoll? Om sedan kunden är ok med det är ju en annan sak.
Så nej, det är inte bara jag som påstår det, det är rent faktiskt så det är!
Njae, du kan styra Plejd med homekit och google så väldigt inlåst vet jag inte om det är. Det finns dessutom inofficiella HA-integrationer och homey för Plejd så även om du är nörd så kan du styra det. Sen behöver du vara intresserad av att styra det utöver vad Plejd erbjuder och det är nog få som är. I så fall hade de inte valt Plejd.
Ja det mesta har gått ner, men nästan inga har gått ner mer än 50%. Alterco (shelly) har exempelvis gått ner 15%, schneider 24%, philips 19%, för att ta några i liknande bransch.Kristian Ask skrev:
Jag vill egentligen inte argumentera med hjälp av aktiepris, men nissens har haft det som paradgren så lockelsen var för stor
Resist the temptationR RoAd skrev:Ja det mesta har gått ner, men nästan inga har gått ner mer än 50%. Alterco (shelly) har exempelvis gått ner 15%, schneider 24%, philips 19%, för att ta några i liknande bransch.
Jag vill egentligen inte argumentera med hjälp av aktiepris, men nissens har haft det som paradgren så lockelsen var för stor![]()
Ursäkta, men det får du nog lämna en källa på innan jag tror på. Du menar att Schneider skulle sälja produkter på den svenska marknaden som inte följer svensk standard? Osannolikt.Kristian Ask skrev:
Hur du än vrider och vänder på det så är ett stängt proprietärt system inlåst. Att plejd tillåter användarna att kommunicera med homekit och google home ändrar inte på det faktum. Inte heller att någon tredje part hackat in det i andra system.Kristian Ask skrev:
Njae, du kan styra Plejd med homekit och google så väldigt inlåst vet jag inte om det är. Det finns dessutom inofficiella HA-integrationer och homey för Plejd så även om du är nörd så kan du styra det. Sen behöver du vara intresserad av att styra det utöver vad Plejd erbjuder och det är nog få som är.
Jag tror inte allt för sällan att valet görs av elektrikern. Hade min bror på besök i julhelgen. Han berättade att han hade fått en plejd monterad för att styra garagebelysningen på tid. Något annat ville inte elektrikern installera så något speciellt val annat än att inte få någon styrning alls fanns inte.Kristian Ask skrev:
Han var förvisso inte besviken, men vi får väl se när han vill styra belysningen ihop med sina Zigbee som sitter inne i huset
Ok, det blir rundgång att besvara vad du skrivit så jag svarar bara på det sista. Han kommer nog att vara nöjd om inte du propsar på att han ska styra något annat. Det verkar inte som det är något problem för honom. Lite vad jag pekar på. Han bryr sig inte...
Varför skulle jag behöva "propsa" på något? Så vitt jag vet har min bror kommit på idéer helt självKristian Ask skrev:
Han har som sagt redan ett zigbeesystem inne i huset och det känns inte helt osannolikt att tanken att styra allt via det uppstår.
Återigen så känner jag nog min bror bättre än dig och det handlar nog inte så mycket om att han inte bryr sig utan om att han inte förstår begränsningen. Men visst, det kanske är så att han för alltid bara vill att denna belysning ska tändas och släckas via timer och kommer att vara nöjd med det.Kristian Ask skrev:
Jag lovar, jag ska inte få honom på andra tankar
Det finns gott om stängda protokoll som det går bra för. Du missar hela tiden avsikten med mina inlägg. Passar det inte så välj något annat.