145 399 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Där kom det där ordet "Plejd-hatare" igen. Får mig osökt att tänka på följande:L Leif i Skåne skrev:
"En sekt är en grupp som särskiljer sig från omgivningen genom egna regler och värderingar. Sekten är sluten, auktoritär och kräver stort engagemang av den enskilde. Den påstår sig ha ett högre syfte. Personer som inte anses tillräckligt hängivna skuldbeläggs och anklagas för att svika de andra."
Det är inte säkert att jag rusat iväg och köpt den även om det gått. Nu är ju frågan dock rent hypotetisk så vi kan väl låtsas att jag gjort det om det gör dig gladNissens skrev:
Alla har vi våra hobbiesL Leif i Skåne skrev:
Nja, jag visste hela tiden att du är en smygplejdare.R RoAd skrev:Det är inte säkert att jag rusat iväg och köpt den även om det gått. Nu är ju frågan dock rent hypotetisk så vi kan väl låtsas att jag gjort det om det gör dig glad
Alla har vi våra hobbiesMen du verkar inte lyckas så bra, vi "hatare" har väl bara ganska sakligt (med inslag av ironi kanske) förklarat att det du skrev var fel.
Ditt stora engagemang i diverse Plejdtrådar avslöjade dig.
Jag tror att det kan handla om aktieägare (eller personer med koppling till bolaget) mer än någon sektDavid Wallin skrev:
Där kom det där ordet "Plejd-hatare" igen. Får mig osökt att tänka på följande:
"En sekt är en grupp som särskiljer sig från omgivningen genom egna regler och värderingar. Sekten är sluten, auktoritär och kräver stort engagemang av den enskilde. Den påstår sig ha ett högre syfte. Personer som inte anses tillräckligt hängivna skuldbeläggs och anklagas för att svika de andra."
Du är efter din tid, den lanseringen pågår redan i en rad länder… till din stora förvåning kommer det att ta fart där också. Eller väntade du dig att de skulle sälja stort INNAN de lanserat priylarna?David Wallin skrev:
En diskussion måste kunna hållas utan en massa trams. Oavsett sida. Det är inte bättre att påstå att någon skulle vara aktieägare dock. Trams det också...
Trams.R RoAd skrev:
Det handlar snarare om personer som ser ett egenvärde i att ha en full hemautomation istället för att förstå att de flesta användare är helt ointresserade av det.
Plejd växer organiskt ca 20% om året, så aktieägarna tankar nog på sig nu när börsen är låg.
Det är nog ett av deras bästa säljargument. De gör en sak och de gör det väl. Inget mer pillande. Nackdelen är integrationerna men som sagt, de är nog väldigt få som egentligen är så nördiga att de håller på med sånt. Så tror i alla fall jag.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har ingen aning om huruvida Plejd säljs ute i Europa eller inte, jag hänvisade bara till vad "aktieägaren" skrev på Twitter. Men självklart säljer man inget innan man lanserats. Min poäng var att man sannolikt säljer mer på lång sikt om man har en produkt som ligger i fas med dagslägets utveckling, i stället för att berätta vad man kanske kommer att kunna om ett år eller två.Nissens skrev:
Fast de (få) saker Plejd kan gör nog nästan alla andra system minst lika "stabilt" idag. Tiden när Nexa dominerade marknaden med opålitliga 433Mhz-produkter är över sedan många år tillbaka.Kristian Ask skrev:
De produkter jag använder (från flera olika tillverkare) "bara fungerar" de också. Tillsammans dessutom.
Det är liksom inte unikt att kunna tända och släcka en lampa (eller hel värmepump för den delen) utan krångel idag.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja, men det är en elektriker som installerar plejd. Den elektrikern vill lämna över till en oteknisk eller helt ointresserad kund. Du missar helt poängen.R RoAd skrev:Fast de (få) saker Plejd kan gör nog nästan alla andra system minst lika "stabilt" idag. Tiden när Nexa dominerade marknaden med opålitliga 433Mhz-produkter är över sedan många år tillbaka.
De produkter jag använder (från flera olika tillverkare) "bara fungerar" de också. Tillsammans dessutom.
Det är liksom inte unikt att kunna tända och släcka en lampa (eller hel värmepump för den delen) utan krångel idag.
Om jag ska vara ärlig tror jag Plejd kommer stödja matter om det skulle visa sig bli ett problem för dem. Det skulle förvåna mig om de inte redan har en plan.David Wallin skrev:
Jag har ingen aning om huruvida Plejd säljs ute i Europa eller inte, jag hänvisade bara till vad "aktieägaren" skrev på Twitter. Men självklart säljer man inget innan man lanserats. Min poäng var att man sannolikt säljer mer på lång sikt om man har en produkt som ligger i fas med dagslägets utveckling, i stället för att berätta vad man kanske kommer att kunna om ett år eller två.