145 377 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Jag var lite nyfiken så jag fick kolla lite även om jag inte är plejd-ägare. Det mesta för belysning verkar vara lösbart men det andra får man lösa på annat sätt.P PelleWidell skrev:När någon (i vårt hushåll) kommer hem och det är mörkt tänds gångbelysningen (belysningsautomatik)
När sista person i vårt hushåll lämnar hemmet släcks all belysning (önskade undantag kan enkelt göras) och samtliga ytterdörrars yale-lås låses om dom inte redan var låsta.
När vi säger ”godnatt huset” släcks alla lampor (samt annan hemautomation som exvis att rullgardiner åker ned)
När jag behöver fokusera så ändras färgtemperaturen på belysning.
Styra inbyggd belysning i köksskåp och under bordsskiva (LED-slingor)
Ja, det går att tända belysning med plejd via rörelsevakt men jag hade nog bara haft en dum rörelsevakt om man inte behöver tända den manuellt. Vi har astrour så alltid tänt på gångar och växtlighet när det är mörkt. Elen kostar inte många kronor...
Nu är inte låsen belysning så det får bli en annan lösning där. Vi har Verisure så dörren låses när larmet aktiveras.
All belysningen kan stängas med knapp, app eller röststyrning.
Rullgardinerna blir svårt men vi har och behöver inga
Lampor i olika färg är kul. Kräver andra lampor än de vanliga. Plejd sätter på, stänger av och dimmrar som du skriver. Du kan skapa olika scenarier. Styrs med knapp, app eller röststyrning.
Som yoloboi skriver, det är väldigt olika vad man har för intresse och beteende. Jag tror inte de flesta har intresse av styrning av det du beskriver i någon större utsträckning och har man det finns det andra lösningar man kan grotta ner sig i.
Vi köpte några fler sonos-enheter igår och fick för mig att aktivera google voice assistant i huset. Röststyrning funkar relativt bra men jag är trött på att höra skämt och väderprognoser hela dan. Stor risk att den stängs av igen
Naturligtvis har PLEJD styrning till gardiner / jalusierna, grindar, garageportar.P PelleWidell skrev:En ärligt menad fråga till er Plejd-kunniga, följande funktioner används flitigt i vårt hem och hur löser man det med Plejd? Jag har medvetet exkluderat ”hemautomationer” för att fokusera på belysning. Att kunna tända/släcka/dimma lampor både med app o vanlig knapp på vägg utgår jag från att både Plejd och hemautomation enkelt klarar.
När någon (i vårt hushåll) kommer hem och det är mörkt tänds gångbelysningen (belysningsautomatik)
När sista person i vårt hushåll lämnar hemmet släcks all belysning (önskade undantag kan enkelt göras) och samtliga ytterdörrars yale-lås låses om dom inte redan var låsta.
När vi säger ”godnatt huset” släcks alla lampor (samt annan hemautomation som exvis att rullgardiner åker ned)
När jag behöver fokusera så ändras färgtemperaturen på belysning.
Styra inbyggd belysning i köksskåp och under bordsskiva (LED-slingor)
som sagt, jag vill ärligt veta om o hur Plejd löser dessa i min värld vanliga funktioner.
God jul alla!
plejd Jalusistyrning
https://twitter.com/aktiehesten/status/1577245784885841920?s=46&t=RYBoL3DraKH6AJb7Ga9JXA
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nej, nu skarvar du allt friskt. de har ingen sådan produkt. En kommande produkt eller tjänst från Plejd kan betyda allt från några år till aldrig. Hur lång tid tog det tex från att wallpluggen visades upp på mässa tills att den släpptes? "Den kommer snart", fick vi höra i flera år. "Det kommer var värt all väntan", "Det kommer vara den bästa på marknaden". Några år sendare dök den upp och reaktionen var väl ungefär "Eh, va?".L Leif i Skåne skrev:
Att du låter självgod och skriver "naturligtvis" som om det vore det mest självklara i världen att Plejd har en produkt för varje tillfälle är lite pinsamt med tanke på att produktutbudet efter alla dessa år fortfarande är ekande tomt och att utvecklingstakten är som en halt gammal sköldpadda som gått vilse. Det blir oundvikligen så när man tror att man kan själv och går emot allt vad standarder heter och slösar resurser på att uppfinna hjulet varje gång. Man verkar inte heller ha bestämt sig för om man ska tillverka ett belysningssystem eller om man ska hålla på med hemautomation. Vi brukar ju få höra att Plejds främsta fördel är att det är ett enkelt belysningssystem och inte hemautomation. Men nu har de "naturligtvis" produkter för att styra gardiner och garageportar?
Att titta på Plejds kommande produkter och deras "god natt"-scenario som du länkar till är som att resa 10-15 år tillbaka i tiden då andra företag och gratislösningar var ungefär där Plejd är nu. Hade jag inte vetat vad det handlade om så hade jag kunnat tro att det var en nostalgifilm för hur det här med hemautomation började en gång i tiden.
Att du länkar till just en aktieanalytiker tillika aktieägare i Plejd. som alltså ogenerat gör reklam för företaget som hen försker ge sken av att göra neutrala analyser av. är ganska talande med tanke på diskussionerna om aktiebubblan. Men jag förstår att både dom och elektrikerna får dollartecken i ögonen när de ser detta.
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Lansering i Europa... Hade man varit taktisk hade man sett till att vara kompatibla med något mer än Google Home och Homekit innan. Nu lär reaktionen bli "Aha, ett nytt system. Kompatibelt med inget. Det behöver jag aldrig bry mig om igen."J Jonte Karlsson skrev:Nej, nu skarvar du allt friskt. de har ingen sådan produkt. En kommande produkt eller tjänst från Plejd kan betyda allt från några år till aldrig. Hur lång tid tog det tex från att wallpluggen visades upp på mässa tills att den släpptes? "Den kommer snart", fick vi höra i flera år. "Det kommer var värt all väntan", "Det kommer vara den bästa på marknaden". Några år sendare dök den upp och reaktionen var väl ungefär "Eh, va?".
Att du låter självgod och skriver "naturligtvis" som om det vore det mest självklara i världen att Plejd har en produkt för varje tillfälle är lite pinsamt med tanke på att produktutbudet efter alla dessa år fortfarande är ekande tomt och att utvecklingstakten är som en halt gammal sköldpadda som gått vilse. Det blir oundvikligen så när man tror att man kan själv och går emot allt vad standarder heter och slösar resurser på att uppfinna hjulet varje gång. Man verkar inte heller ha bestämt sig för om man ska tillverka ett belysningssystem eller om man ska hålla på med hemautomation. Vi brukar ju få höra att Plejds främsta fördel är att det är ett enkelt belysningssystem och inte hemautomation. Men nu har de "naturligtvis" produkter för att styra gardiner och garageportar?
Att titta på Plejds kommande produkter och deras "god natt"-scenario som du länkar till är som att resa 10-15 år tillbaka i tiden då andra företag och gratislösningar var ungefär där Plejd är nu. Hade jag inte vetat vad det handlade om så hade jag kunnat tro att det var en nostalgifilm för hur det här med hemautomation började en gång i tiden.
Att du länkar till just en aktieanalytiker tillika aktieägare i Plejd. som alltså ogenerat gör reklam för företaget som hen försker ge sken av att göra neutrala analyser av. är ganska talande med tanke på diskussionerna om aktiebubblan. Men jag förstår att både dom och elektrikerna får dollartecken i ögonen när de ser detta.
Man blir nyfiken på vad det är som driver dig i ditt Plejd hat.J Jonte Karlsson skrev:Nej, nu skarvar du allt friskt. de har ingen sådan produkt. En kommande produkt eller tjänst från Plejd kan betyda allt från några år till aldrig. Hur lång tid tog det tex från att wallpluggen visades upp på mässa tills att den släpptes? "Den kommer snart", fick vi höra i flera år. "Det kommer var värt all väntan", "Det kommer vara den bästa på marknaden". Några år sendare dök den upp och reaktionen var väl ungefär "Eh, va?".
Att du låter självgod och skriver "naturligtvis" som om det vore det mest självklara i världen att Plejd har en produkt för varje tillfälle är lite pinsamt med tanke på att produktutbudet efter alla dessa år fortfarande är ekande tomt och att utvecklingstakten är som en halt gammal sköldpadda som gått vilse. Det blir oundvikligen så när man tror att man kan själv och går emot allt vad standarder heter och slösar resurser på att uppfinna hjulet varje gång. Man verkar inte heller ha bestämt sig för om man ska tillverka ett belysningssystem eller om man ska hålla på med hemautomation. Vi brukar ju få höra att Plejds främsta fördel är att det är ett enkelt belysningssystem och inte hemautomation. Men nu har de "naturligtvis" produkter för att styra gardiner och garageportar?
Att titta på Plejds kommande produkter och deras "god natt"-scenario som du länkar till är som att resa 10-15 år tillbaka i tiden då andra företag och gratislösningar var ungefär där Plejd är nu. Hade jag inte vetat vad det handlade om så hade jag kunnat tro att det var en nostalgifilm för hur det här med hemautomation började en gång i tiden.
Att du länkar till just en aktieanalytiker tillika aktieägare i Plejd. som alltså ogenerat gör reklam för företaget som hen försker ge sken av att göra neutrala analyser av. är ganska talande med tanke på diskussionerna om aktiebubblan. Men jag förstår att både dom och elektrikerna får dollartecken i ögonen när de ser detta.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
För övrigt kan jag inte sluta tänka på det ganska tråkiga skämtet med elektrikern som just gjort klart jobbet, lämnar över fakturan och säger: "-You've been plejd..." 


Det är alltid roligt att reta upp dom 4-5 PLEJD-hatarna här på forumet.