145 379 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Sök på "Tuya ZigBee" på AliExpress så kommer ni att hitta mycket...
...både skräp och kvalitetsprodukter.
Mina ZigBee-baserade termostater till golvvärmen är fantastiska. De sparar väldigt mycket pengar åt mig. Jag älskar mina ZigBee-baserade mellanpluggar för mätning av elförbrukning med styrning av på/av också.
Sedan har vi ju puckar på många ställen i huset för mycket belysning. Några ZigBee-lampor har vi också, men mest för dimning och färgsättning.
Allt detta styrs via SmartThings.
Jag styr även laddning av elbilarna, fönster på inglasningen, garageporten, ytterdörren medelst SmartThings. Och ett par oljeelement.
Förutom detta så har jag elpannan, elmätaren, regnmätare, massor av termometrar och annat i Domoticz. Just SmartThings är inte gjort för mätare och grafer tyvärr, men det är här det blir överkurs också...
...både skräp och kvalitetsprodukter.
Mina ZigBee-baserade termostater till golvvärmen är fantastiska. De sparar väldigt mycket pengar åt mig. Jag älskar mina ZigBee-baserade mellanpluggar för mätning av elförbrukning med styrning av på/av också.
Sedan har vi ju puckar på många ställen i huset för mycket belysning. Några ZigBee-lampor har vi också, men mest för dimning och färgsättning.
Allt detta styrs via SmartThings.
Jag styr även laddning av elbilarna, fönster på inglasningen, garageporten, ytterdörren medelst SmartThings. Och ett par oljeelement.
Förutom detta så har jag elpannan, elmätaren, regnmätare, massor av termometrar och annat i Domoticz. Just SmartThings är inte gjort för mätare och grafer tyvärr, men det är här det blir överkurs också...
Bara utbudet i sig talar ju väldigt mkt emot Plejd.pacman42 skrev:
Sök på Ruta ZigBee på AliExpress så kommer ni att hitta mycket...
...både skräp och kvalitetsprodukter.
Mina ZigBee-baserade termostater till golvvärmen är fantastiska. De sparar väldigt mycket pengar åt mig. Jag älskar mina ZigBee-baserade mellanpluggar för mätning av elförbrukning med styrning av på/av också.
Sedan har vi ju puckar på många ställen i huset för mycket belysning. Några ZigBee-lampor har vi också, men mest för dimning och färgsättning.
Allt detta styrs via SmartThings.
Jag styr även laddning av elbilarna, fönster på inglasningen, garageporten, ytterdörren medelst SmartThings. Och ett par oljeelement.
Förutom detta så har jag elpannan, elmätaren, regnmätare, massor av termometrar och annat i Domoticz. Just SmartThings är inte gjort för mätare och grafer tyvärr, men det är här det blir överkurs också...
Varför har Tuyas sortimsortiment av kameror o dörrklockor någon relevans här? Finns det många såna med Bluetooth? Har Plejd det?Kristian Ask skrev:
Angående värdet och att det är ett kinesikt bolag. Det minskade värdet på bolaget var något som gillades när det gällde plejd så samma borde hållas för sant även för tuya. Inte ett positivt tecken och de har ändå zigbee som protokoll.
För övrigt hittade jag vad som kräver uppkoppling:
"Note: Not all smart devices can be controlled in LAN, such as: cameras, video doorbells and other smart devices that most of functions rely on cloud servers."
Och de som inte kräver uppkoppling:
"Such as Zigbee devices, Bluetooth devices and some Wi-Fi devices (sockets, light bulbs, etc.) can all be controlled within the local area network"
Den dåliga engelskan är inte min...
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
En ärligt menad fråga till er Plejd-kunniga, följande funktioner används flitigt i vårt hem och hur löser man det med Plejd? Jag har medvetet exkluderat ”hemautomationer” för att fokusera på belysning. Att kunna tända/släcka/dimma lampor både med app o vanlig knapp på vägg utgår jag från att både Plejd och hemautomation enkelt klarar.
När någon (i vårt hushåll) kommer hem och det är mörkt tänds gångbelysningen (belysningsautomatik)
När sista person i vårt hushåll lämnar hemmet släcks all belysning (önskade undantag kan enkelt göras) och samtliga ytterdörrars yale-lås låses om dom inte redan var låsta.
När vi säger ”godnatt huset” släcks alla lampor (samt annan hemautomation som exvis att rullgardiner åker ned)
När jag behöver fokusera så ändras färgtemperaturen på belysning.
Styra inbyggd belysning i köksskåp och under bordsskiva (LED-slingor)
som sagt, jag vill ärligt veta om o hur Plejd löser dessa i min värld vanliga funktioner.
God jul alla!
När någon (i vårt hushåll) kommer hem och det är mörkt tänds gångbelysningen (belysningsautomatik)
När sista person i vårt hushåll lämnar hemmet släcks all belysning (önskade undantag kan enkelt göras) och samtliga ytterdörrars yale-lås låses om dom inte redan var låsta.
När vi säger ”godnatt huset” släcks alla lampor (samt annan hemautomation som exvis att rullgardiner åker ned)
När jag behöver fokusera så ändras färgtemperaturen på belysning.
Styra inbyggd belysning i köksskåp och under bordsskiva (LED-slingor)
som sagt, jag vill ärligt veta om o hur Plejd löser dessa i min värld vanliga funktioner.
God jul alla!
Ljusslingor löser Plejd, har ovan diskbänk en 24 V slinga från Neonica och en Plejd-driver. Även möjligt att fasdimra och använda annan driver.P PelleWidell skrev:En ärligt menad fråga till er Plejd-kunniga, följande funktioner används flitigt i vårt hem och hur löser man det med Plejd? Jag har medvetet exkluderat ”hemautomationer” för att fokusera på belysning. Att kunna tända/släcka/dimma lampor både med app o vanlig knapp på vägg utgår jag från att både Plejd och hemautomation enkelt klarar.
När någon (i vårt hushåll) kommer hem och det är mörkt tänds gångbelysningen (belysningsautomatik)
När sista person i vårt hushåll lämnar hemmet släcks all belysning (önskade undantag kan enkelt göras) och samtliga ytterdörrars yale-lås låses om dom inte redan var låsta.
När vi säger ”godnatt huset” släcks alla lampor (samt annan hemautomation som exvis att rullgardiner åker ned)
När jag behöver fokusera så ändras färgtemperaturen på belysning.
Styra inbyggd belysning i köksskåp och under bordsskiva (LED-slingor)
som sagt, jag vill ärligt veta om o hur Plejd löser dessa i min värld vanliga funktioner.
God jul alla!
Det övriga kan jag inte svara på då mitt intresse för dylika automationer är obefintligt, men rimligen är det klurigt med tanke på alla upprörda känslor som Plejdhatarna intensivt uttrycker varje gång Plejd kommer på tal.
God Jul! Nu ska Kalle Anka uthärdas.