pacman42 pacman42 skrev:
Nu är ju Bluetooth WiFi också, om man skall vara petig. Det är dock inte WLAN som nog är det du tänker på...
Nej. Bluetooth är ingen 802.11-standard.
 
Sök på "Tuya ZigBee" på AliExpress så kommer ni att hitta mycket...
...både skräp och kvalitetsprodukter.

Mina ZigBee-baserade termostater till golvvärmen är fantastiska. De sparar väldigt mycket pengar åt mig. Jag älskar mina ZigBee-baserade mellanpluggar för mätning av elförbrukning med styrning av på/av också.

Sedan har vi ju puckar på många ställen i huset för mycket belysning. Några ZigBee-lampor har vi också, men mest för dimning och färgsättning.

Allt detta styrs via SmartThings.

Jag styr även laddning av elbilarna, fönster på inglasningen, garageporten, ytterdörren medelst SmartThings. Och ett par oljeelement.

Förutom detta så har jag elpannan, elmätaren, regnmätare, massor av termometrar och annat i Domoticz. Just SmartThings är inte gjort för mätare och grafer tyvärr, men det är här det blir överkurs också...
 
  • Gilla
  • Älska
ARJU och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sök på Ruta ZigBee på AliExpress så kommer ni att hitta mycket...
...både skräp och kvalitetsprodukter.

Mina ZigBee-baserade termostater till golvvärmen är fantastiska. De sparar väldigt mycket pengar åt mig. Jag älskar mina ZigBee-baserade mellanpluggar för mätning av elförbrukning med styrning av på/av också.

Sedan har vi ju puckar på många ställen i huset för mycket belysning. Några ZigBee-lampor har vi också, men mest för dimning och färgsättning.

Allt detta styrs via SmartThings.

Jag styr även laddning av elbilarna, fönster på inglasningen, garageporten, ytterdörren medelst SmartThings. Och ett par oljeelement.

Förutom detta så har jag elpannan, elmätaren, regnmätare, massor av termometrar och annat i Domoticz. Just SmartThings är inte gjort för mätare och grafer tyvärr, men det är här det blir överkurs också...
Bara utbudet i sig talar ju väldigt mkt emot Plejd.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. Bluetooth är ingen 802.11-standard.
WiFi används huvudsakligen för att beteckna frekvensbandet, inte på tekniken man använder. Jag tror du tänker på Wi-Fi...
 
P
Är det inte bättre vi länkar till kompletta tekniska specifikationer när vi talar om teknik, så att missförstånd om wifi och Wi-Fi och blåtand och grejer undviks?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Angående värdet och att det är ett kinesikt bolag. Det minskade värdet på bolaget var något som gillades när det gällde plejd så samma borde hållas för sant även för tuya. Inte ett positivt tecken och de har ändå zigbee som protokoll.

För övrigt hittade jag vad som kräver uppkoppling:
"Note: Not all smart devices can be controlled in LAN, such as: cameras, video doorbells and other smart devices that most of functions rely on cloud servers."

Och de som inte kräver uppkoppling:
"Such as Zigbee devices, Bluetooth devices and some Wi-Fi devices (sockets, light bulbs, etc.) can all be controlled within the local area network"

Den dåliga engelskan är inte min...
Varför har Tuyas sortimsortiment av kameror o dörrklockor någon relevans här? Finns det många såna med Bluetooth? Har Plejd det?
 
K karlmb skrev:
Varför har Tuyas sortimsortiment av kameror o dörrklockor någon relevans här? Finns det många såna med Bluetooth? Har Plejd det?
Ingen direkt. Det var mer ett konstaterande.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför har Tuyas sortimsortiment av kameror o dörrklockor någon relevans här? Finns det många såna med Bluetooth? Har Plejd det?
Det är väl just det som är relevansen - att Plejd är ett on/off/dim-system enbart.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det är väl just det som är relevansen - att Plejd är ett on/off/dim-system enbart.
Det gnälldes över att en tillverkare av Zigbeeenheter hade andra saker som var beroende av molnet. Och kameror mm. Lite skillnad på en kamera och en puck.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ingen direkt. Det var mer ett konstaterande.
Att Tuya har ett stort sortiment? De har även BT-grejor...
 
J
yoloboi skrev:
Det är en graf. Kolla Wikipedia så förstår du bättre.
Du har faktiskt rätt. Hatten av.
 
  • Gilla
  • Älska
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
WiFi används huvudsakligen för att beteckna frekvensbandet, inte på tekniken man använder. Jag tror du tänker på Wi-Fi...
Nej, jag tänkte nog på Wi Fi... Du tänker nog på ISM.
 
P
En ärligt menad fråga till er Plejd-kunniga, följande funktioner används flitigt i vårt hem och hur löser man det med Plejd? Jag har medvetet exkluderat ”hemautomationer” för att fokusera på belysning. Att kunna tända/släcka/dimma lampor både med app o vanlig knapp på vägg utgår jag från att både Plejd och hemautomation enkelt klarar.

När någon (i vårt hushåll) kommer hem och det är mörkt tänds gångbelysningen (belysningsautomatik)
När sista person i vårt hushåll lämnar hemmet släcks all belysning (önskade undantag kan enkelt göras) och samtliga ytterdörrars yale-lås låses om dom inte redan var låsta.
När vi säger ”godnatt huset” släcks alla lampor (samt annan hemautomation som exvis att rullgardiner åker ned)
När jag behöver fokusera så ändras färgtemperaturen på belysning.
Styra inbyggd belysning i köksskåp och under bordsskiva (LED-slingor)

som sagt, jag vill ärligt veta om o hur Plejd löser dessa i min värld vanliga funktioner.

God jul alla!
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P
P PelleWidell skrev:
En ärligt menad fråga till er Plejd-kunniga, följande funktioner används flitigt i vårt hem och hur löser man det med Plejd? Jag har medvetet exkluderat ”hemautomationer” för att fokusera på belysning. Att kunna tända/släcka/dimma lampor både med app o vanlig knapp på vägg utgår jag från att både Plejd och hemautomation enkelt klarar.

När någon (i vårt hushåll) kommer hem och det är mörkt tänds gångbelysningen (belysningsautomatik)
När sista person i vårt hushåll lämnar hemmet släcks all belysning (önskade undantag kan enkelt göras) och samtliga ytterdörrars yale-lås låses om dom inte redan var låsta.
När vi säger ”godnatt huset” släcks alla lampor (samt annan hemautomation som exvis att rullgardiner åker ned)
När jag behöver fokusera så ändras färgtemperaturen på belysning.
Styra inbyggd belysning i köksskåp och under bordsskiva (LED-slingor)

som sagt, jag vill ärligt veta om o hur Plejd löser dessa i min värld vanliga funktioner.

God jul alla!
Ljusslingor löser Plejd, har ovan diskbänk en 24 V slinga från Neonica och en Plejd-driver. Även möjligt att fasdimra och använda annan driver.

Det övriga kan jag inte svara på då mitt intresse för dylika automationer är obefintligt, men rimligen är det klurigt med tanke på alla upprörda känslor som Plejdhatarna intensivt uttrycker varje gång Plejd kommer på tal.

God Jul! Nu ska Kalle Anka uthärdas. :)
 
  • Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, jag tänkte nog på Wi Fi... Du tänker nog på ISM.
Jag på UHF, funkar lika bra på nyårsdagen som Ivanhoe.
 
  • Haha
  • Älska
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.