Är väl ingen som spikar underlagspapp synligt längre?

Häfthammare och helt dold infästning. Större och smidigare underlagsduk jämfört med den gamla tjocka tjärpappen.

• Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Mysko men jag har inte googlat det.
Någon tjossan duk som inte har vanlig infästning.
Humm låter magiskt :D

lärjungen apelton skrev:
Var läste du det? Gick in på byggmax hemsida för att kolla. På deras sida med TP20 står det såhär på monteringsanvisningarna:

"Fäst bärläkten med galvad spik, alternativt skruv, genom ströläkten."

Står ingenting i anvisningarna där att man kan montera direkt på pappen. Ännu mindre att de rekommenderar det. Inte vad jag hittar i alla fall.

Kan tillägga att svärfars plåttak saknar läkt, och det läcker in vatten vid spikhålen på några ställen. Huset är byggt -88 och läckaget har pågått ett tag. Det är inga stora mängder det läcker, så det rinner liksom inte ned i huset, men tillräckligt för att göda möglet på vinden eftersom råsponten aldrig torkar ut riktigt. Sen finns det grannar som också saknar läkt och taket läcker inte än i alla fall. Så det är lite av ett lotteri. Du kan självklart klara dig undan problem, men det kan lika självklart också börja krångla om några år.

En av de största anledningarna till läkt är att man orsakar färre hål i pappen, och de hål man gör ligger klämda bakom ströläkten. När man drar på taket direkt på pappen gör man en sjutusans massa hål som håller tätt så länge som gummit på spiken/skruven håller tätt. Men en enda sned skruv som glipar i gummit räcker för att dropparna skall börja leta sig in och börja äta på råsponten. Det går sakta och märks troligtvis först efter flera år. Ett annat problem är att gummit i värsta fall kan vittra sönder med tiden och då är det också fritt fram för dropparna.

Du gör precis som du vill naturligtvis. Som sagt, du kan mycket väl klara dig undan problem om det vill sig väl. Men jag skulle alla gånger kosta på mig läkt för nån tusenlapp extra.
Jodå.. är inge haj på att länka,men det står klart o tydligt att plåten ska skruvas utan läkt o strö.
Och varför kosta på läkt.
Det är ju ändå ren lathet kom vi fram till som gjort att vissa låter det sitta efter takbyte och tror att det är bra..

Redigerat:
Jag skruvade plåtläkt (kombiläkt) på mitt tak. Gick snabbt och smidigt.
Man slipper ströläkten och man får minsta möjliga bygghöjd. Dessutom ruttnar inte plåtläkten ;)

lärjungen
T Träbocken skrev:
Jodå.. är inge haj på att länka,men det står klart o tydligt att plåten ska skruvas utan läkt o strö.
Och varför kosta på läkt.
Det är ju ändå ren lathet kom vi fram till som gjort att vissa låter det sitta efter takbyte och tror att det är bra..
Då kan jag hjälpa dig med länken ;) https://www.byggmax.se/tak/takplåt/takplåt-tp20-svart-p20126

Visa gärna var det står att plåten skall skruvas fast utan läkt (y)

Det är snarare lathet att inte läkta.

lärjungen apelton skrev:
Då kan jag hjälpa dig med länken ;) [länk]

Visa gärna var det står att plåten skall skruvas fast utan läkt (y)

Det är snarare lathet att inte läkta.
Ja din länk gick inte bra heller.
Men är det så svårt...
Byggmax .
Plåttak .
Klickade på första tak till höger.
Och sedan klicka på tillägsinfo.
Saken är klar....

lärjungen
T Träbocken skrev:
Men är det så svårt...
Byggmax .
Plåttak .
Saken är klar....
Länken funkar fint. Men däremot inte dina instruktioner ;). Kanske beror på att jag surfar med mobilen och hemsidan är lite annorlunda strukturerad. Finns inget "till höger". Vad heter takplåtstypen du pratar om?

lärjungen
T Träbocken skrev:
Men är det så svårt...
Byggmax .
Plåttak .
Saken är klar....
Jag hittade det. Stratos takpanneplåt! Hurra! Mycket riktigt, byggmax skriver att du inte behöver läkt. Men läser du Stratos egna monteringsanvisning som finns att ladda ned på samma sida så står det att läkt skall användas.

Lärdom: konsultera tillverkaren istället för byggmax

• Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
Och för övrigt var det väl TP20 det var frågan om, inte takpanneplåt?

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
lärjungen apelton skrev:
Länken funkar fint. Men däremot inte dina instruktioner ;). Kanske beror på att jag surfar med mobilen och hemsidan är lite annorlunda strukturerad. Finns inget "till höger". Vad heter takplåtstypen du pratar om?
Oj oj takplåts typen var inte viktig.
Jag bara högg närmaste var väl någon tegelpanns liknande som jag såg till höger i bild.
Och där står det klart att man inte behöver läkt.
Om man nu inte har jävligt taskig jämnhet på taket.
Och varför skulle taket bli jämnare med läkt?

lärjungen apelton skrev:
Och för övrigt var det väl TP20 det var frågan om, inte takpanneplåt?
Bara ett exempel Helge...

lärjungen
T Träbocken skrev:
Oj oj takplåts typen var inte viktig.
Jag bara högg närmaste var väl någon tegelpanns liknande som jag såg till höger i bild.
Och där står det klart att man inte behöver läkt.
Om man nu inte har jävligt taskig jämnhet på taket.
Och varför skulle taket bli jämnare med läkt?
Och jag skrev en uppföljare där jag konstaterade att du har rätt att byggmax påstår att läkt inte behövs. Men tillverkaren av plåten säger tydligt att det skall läktas (se pdf på byggmax sida).

Därmed har vi lärt oss att byggmax är opålitliga och att man bör följa tillverkarnas råd. Men gör du som du vill :)

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
lärjungen apelton skrev:
Och jag skrev en uppföljare där jag konstaterade att du har rätt att byggmax påstår att läkt inte behövs. Men tillverkaren av plåten säger tydligt att det skall läktas (se pdf på byggmax sida).

Därmed har vi lärt oss att byggmax är opålitliga och att man bör följa tillverkarnas råd. Men gör du som du vill :)
Ha ha därmed har jag lärt mig att tillverkare använder både livrem och hängslen.
Och jag gör som jag tycker är bäst:D.

lärjungen apelton skrev:

Japp ...
Lärt mig att tillverkare använder både livrem. Och hängslen i rädsla för något/någon ska stämma dom.
Men jag gör inte några ändringar i planerna.(y)(y)

lärjungen
T Träbocken skrev:
Ha ha därmed har jag lärt mig att tillverkare använder både livrem och hängslen.
Och jag gör som jag tycker är bäst:D.

Japp ...
Lärt mig att tillverkare använder både livrem. Och hängslen i rädsla för något/någon ska stämma dom.
Men jag gör inte några ändringar i planerna.(y)(y)
Fínt. Jag gläds med dig att du kunnat ta ett beslut. Lycka till.

T Träbocken skrev:
Det är ju ändå ren lathet kom vi fram till
Nåväl, det var väl ändå helt och hållet din egen analys...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.