47 008 läst ·
153 svar
47k läst
153 svar
Plåttak skruvat direkt utan läkt.
Var läste du det? Gick in på byggmax hemsida för att kolla. På deras sida med TP20 står det såhär på monteringsanvisningarna:T Träbocken skrev:
"Fäst bärläkten med galvad spik, alternativt skruv, genom ströläkten."
Står ingenting i anvisningarna där att man kan montera direkt på pappen. Ännu mindre att de rekommenderar det. Inte vad jag hittar i alla fall.
Kan tillägga att svärfars plåttak saknar läkt, och det läcker in vatten vid spikhålen på några ställen. Huset är byggt -88 och läckaget har pågått ett tag. Det är inga stora mängder det läcker, så det rinner liksom inte ned i huset, men tillräckligt för att göda möglet på vinden eftersom råsponten aldrig torkar ut riktigt. Sen finns det grannar som också saknar läkt och taket läcker inte än i alla fall. Så det är lite av ett lotteri. Du kan självklart klara dig undan problem, men det kan lika självklart också börja krångla om några år.
En av de största anledningarna till läkt är att man orsakar färre hål i pappen, och de hål man gör ligger klämda bakom ströläkten. När man drar på taket direkt på pappen gör man en sjutusans massa hål som håller tätt så länge som gummit på spiken/skruven håller tätt. Men en enda sned skruv som glipar i gummit räcker för att dropparna skall börja leta sig in och börja äta på råsponten. Det går sakta och märks troligtvis först efter flera år. Ett annat problem är att gummit i värsta fall kan vittra sönder med tiden och då är det också fritt fram för dropparna.
Du gör precis som du vill naturligtvis. Som sagt, du kan mycket väl klara dig undan problem om det vill sig väl. Men jag skulle alla gånger kosta på mig läkt för nån tusenlapp extra.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Jag har lagt ett par trp tak utan läkt, på garage, carport, uthus och div. utan problem. Men att skriva strunt som att det inte blir mer hål i pappen hjälper knappast din sida.T Träbocken skrev:
Japp det är enkelt att beskriva.
Är man inte husägare som själv är på taket och linjerar vart läkten går.
Så fattar ju alla att att "snabba Bosse" eller liknande missar några gånger.
Är det oläktat så kan man inte misssa!
I varje fall om vi snackar helspåntat tak
Är man inte husägare som själv är på taket och linjerar vart läkten går.
Så fattar ju alla att att "snabba Bosse" eller liknande missar några gånger.
Är det oläktat så kan man inte misssa!
I varje fall om vi snackar helspåntat tak
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Fast vänta nu lite, om jag bommar läkten 100ggr så är det 100hål i plåten och jag lär få sparken... Men det är fortfarande 0 hål i pappen. Och syftet med läkt hur onödigt drt än må vara är väl att minska hålen i pappen. (kul tanke då man ska slå in nubb ~15cc genom pappen först i traditionell papp)T Träbocken skrev: