Bowser Bowser skrev:
Jag skulle vilja säga att bandplåt inte går att jämföra med tp20.
Bandplåt för mig är ju som papptak (fast tåligare samt snyggare), dvs underlagspapp samt ytpapp, man läktar ju inte för ytpappen... utan den läggs ju direkt på underlagspappen.
Tp20 med sin form tycker nog jag att man ska läkta, varför?... tja... har egentligen inga vetenskapliga bevis.. dock bara känsla.
I mitt förra boende låg det tp20 på ett förråd utan läkt.. varenda vinter reste sig taket då snö blåst under och frusit fast när den träffade det iskalla plåttaket. Så på våren fick man gå och hamra tillbaka spikarna.
Iofs var det rätt låglutande, men hade det suttit läkt så hade jag nog inte haft dessa problem.
Har också fått hamra tillbaka spikar på mitt läktade garagetak.
Ett elände att hitta på så spikarna drar,och tätt blir det inte
Får nog bli det beprövade där,att skruva i dalarna och stryka på underredsmassa över spikhålen.
Om gud vill och hängslena håller :D
Så blir det nog bra.

• Gilla
Bowser
  • Laddar…
B bjernn skrev:
Själv har jag rivit mängder med tak som är gjorda som du beskriver och läckt som ett såll efter 20-30 år när väder och vind gjort sitt med papp, spik, skruv och tätningar. Jag skulle absolut inte rekommendera att göra så. Läkten är sån liten kostnad i det hela så bara dumt att snåla på det
Så stora määngder med tak är det nog inte.
Eftersom det ju är så ootrolgt ovanligt att göra så.
Och nu avser jag takskruvning i dalen.
Och då blir det tätt.(y)

Noramasen Noramasen skrev:
Ja då är det inga problem alls, och frågan är därmed alltså också oställd.
Men det tidigare lagda taket kanske hade de betingelser som gjorde det möjligt att lägga direkt. Storleken på taket var kanske påverkande, tillsammans med hur den bärande konstruktionen var utförd och kanske även vilken sorts av virke som plåten var lagd på. Många faktorer som är med och påverkar vilket slutresultat det blir. Men lycka till hur som helst.
Jodå frågan är ställd.
Betingelserna var bra.
Storleken på takplåtar var gynnsamma.
Bärande konstruktion bra.
Virkessorten furu.
Nja men nu tror jag nog du skojar lite med mig?
Så där skriver bara en total teoretiker
Sorten av virke frågan avslöjade dig...:D:crysmile:

Japp, tillockmed Byggmax rekommenderar skruvning direkt utan läkt.
Jag var nog en föregångare där..

Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Farmarskruv är en godkänd takskruv med beprövade tätningar, så vi pratar samma sak :) Det håller livet ut om det inte skruvas för hårt som brukar vara det vanligaste misstaget.
Hink med blandade rostiga och nya skruvar, inklusive en lång silverfärgad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trodde detta fortfarande var farmarskruvar.
Men ser nu i hyllorna att även takplåtskruvar kallas farmarskruvar..

Rickard.
T Träbocken skrev:
[bild] Trodde detta fortfarande var farmarskruvar.
Men ser nu i hyllorna att även takplåtskruvar kallas farmarskruvar..
Det där är helt klart fransk träskruv. En farmarskruv/takskruv kallas såklart staps för att spara på energi.

Redigerat:
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det där är helt klart fransk träskruv. En farmarskruv/takskruv kallas såklart staps för att spara på energi.
Ja visst fan.fransk träskruv var det ju det hette...

Ber om ursäkt Peter_Henry.
Där var jag fel ute om namnet på skruven.
Men har ändå svårt med att takskruvar kallas farmarskruvar.
Men får stå ut med det när det nu i vår blir dags att lägga byggmaxtak utan läkt...

• Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
En intressant tråd där teori och praktik krockar beroende på vilka förutsättningar som finns. Plåtslagare själv med ”lite” erfarenhet. Och att jämföra med band/skivtäckning bör man inte göra beroende av olika förutsättningar.
Rent historiskt så kan man nog säga att lågprofileraf trp togs fram som ett ekonomiskt alternativ att lägga på tidigare tegellagda ytor. Därav också anledningen till att direkt lägga på läkt. Vidare så har det eventuellt följt med av tradition, men också för att eventuella läckor på grund av läckande infästningar tidigare ska upptäckas innan det blir alltför stora skador. Att klockspik inte längre används har klargjorts tidigare i tråden.
Skruvning är det enda alternativet idag. Och att det blåst bort tak som läktats har ingen annan förklaring än att det inte gjorts med tillräcklig och erforderlig infästning beroende på förutsättningar. ”Byggfusk” idag men kanske inte igår med tanke på ändrade föreskrifter och krav.
Ifall det är ett slätt tak på en fall-längd av max sex meter utan några som helst hinder, så kanske du kan chansa med att lägga direkt på pappad råspånt, men jag råder ändå att läkta med tanke på materialens temperaturrörelser som påverkar tätningarnas beskaffenhet. (Stålplåt rör sig med en -80° temperaturväxling på ca 1,5 mm/m vilket innebär att hålen vidgas med tiden.)
För övrigt så är det som tidigare sagt att det bör vara en trevligare ton i från din sida. Jag vill tro att alla som deltar gör det av välvilja oavsett kompetens, och att anse att det finns "virrhjärnor" slår ju bara tillbaka på en egens förmåga att inte kunna balansera på den sköra tråden av vänlighet tillsammans med kompetens.
Har man tittat lite på takläggare som så snabbt som möjligt springer fram med spikpistoler och skjuter fast ströläkt och bärläkt så begriper man att det inte blir bra.
Varför inte lägga lite tid extra på att skruva fast allt i stället,som en person som lägger tak själv skulle göra.?
Och har man kring 4 meter från nock till nederkant så är det inga som helst problem med temperaturpåverkan.
Lite "bångning" på plåten vid värme är inga problem...
Taket är slätt.
För mig blir det ingen läkt.
För övrigt som sagt."Virrhjärnor" som blandar in ovidkommande måste man väl få påtala.

Redigerat:
  • Gilla
Techne
  • Laddar…
T Träbocken skrev:
Har man tittat lite på takläggare som så snabbt som möjligt springer fram med spikpistoler och skjuter fast ströläkt och bärläkt så begriper man att det inte blir bra.
Varför inte lägga lite tid extra på att skruva fast allt i stället,som en person som lägger tak själv skulle göra.?
Och har man kring 4 meter från nock till nederkant så är det inga som helst problem med temperaturpåverkan.
Taket är slätt.
För övrigt som sagt."Virrhjärnor" som blandar in ovidkommande måste man väl få påtala.
Aha.läser lite bakåt.
Det är ren lathet att man traditionellt behåller läkt när man lägger plåt.
Nu vet man det...:-)

T Träbocken skrev:
Taket är slätt.
Jo självfallet blir det bättre infästning med skruv, men det kostar på ergonomin och inte minst ekonomin att skruva fast strö och bärläkt. Och jag är säker på att skulle det finnas ekonomiskt utrymme vid beställning, att lägga ner tid på att skruva så gjordes det också det.
Vidare så skulle jag nog kunna säga att en taklängd på 4 meter är inga problem med plåtens temperaturrörelser.
För övrigt så kan jag tycka att "virrhjärnor" kan man alltid "ignorera" istället för att lite föraktfullt påtala det. Kunskap är något relativt, och man bör alltid tänka på att viljan att hjälpa till också hör ihop med den individuella kunskapsbasen. Skulle inte det accepteras så fallerar hela upplägget med detta härliga forum.

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
T Träbocken skrev:
Aha.läser lite bakåt.
Det är ren lathet att man traditionellt behåller läkt när man lägger plåt.
Nu vet man det...:)
Nog för att det kan vara bra att ha som måttstock att vara lat. (Inget onödigt arbete gör en effektiv). Det handlar nog ursprungligen främst om att vara ekonomisk att lägga på läkt, som det gjordes när pannplåt och senare trp togs fram. Den typen av takmaterial var som sagt framtagen för att lägga på redan befintliga tak. Och ville man inte ha den plåten längre på taket utan byta, så var det ju inga problem med att lägga tillbaka ursprungsmaterialet. (Troligtvis ingen realistisk tanke, men det funkar)

En bandtäckning läggs direkt på en godkänd papp för plåt och ska klamras med speciella plåtklammer . Är plåten över 4 m så ska så kallade fasta klammer användas där man utgår ifrån mitten av plåten å sätter fasta klammer uppåt och nedåt ( längd att skruva beror på plåtens längd) resten ska skruvar med rörliga klammer .Bandplåten är inte stark nog att bära sig själv då den dubbelfalsas ihop. Sätter man den på läkt så blir det problem med avstånden på klamrerna och att vinden får lätt tag i plåten sen efter första vintern med snö så kommer hela taket se ut som FAN rent ut sagt . TRP skruvas på läkt av anledning att det ska kunna ventileras och kondens ska rinna av på pappen ner i hängrännan. Taket blir stabilare och det finns chans att få taket rakare. Finns garanterat mer som förespråkar att lägga på läkt har inte allt i huvudet nu . Men en privatperson får göra som den vill det är ens egna ansvar men en hantverkarna har regler att följa och en yrkesstolthet. Oftast blir den enkla vägen en dyr historia i slutändan . Andreas plåtslagare .

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Andreas Ekermalm Andreas Ekermalm skrev:
TRP skruvas på läkt av anledning att det ska kunna ventileras och kondens ska rinna av på pappen ner i hängrännan.
Varför behöver inte bandtäckning ventileras?

useless useless skrev:
Varför behöver inte bandtäckning ventileras?
En bandtäckning är slät och tät över allt . Ett slutet system . En trp är är ej slät och tät ( för luft luft = fukt )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.