Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är många som använder snörslå, finns i varenda bra snickares/takläggares verktygslåda och tar absolut ingen extratid att använda. Skulle skämmas att lämna ett tak med krokiga rader, ser otroligt oproffsigt ut.

Och riktiga "takjobbare" vad det nu innebär ser till att inte missa. Duger inte ögonmåttet tar man hjälp av vanligtvis ett snörslå. Byggfusk är en annan diskution.

Sen så som jag skrev tidigare jag har lagt ett par plåttak utan läkt och precis som du skriver så har det fungerat. Men det blir inte en universell sanning för det.
Och jag bara gav ett alternativ.
Upp till varje person att själv räkna ut om man vill tro på min åsikt eller den konventionella.:cool:

Det är många som använder snörslå, finns i varenda bra snickares/takläggares verktygslåda och tar absolut ingen extratid att använda. Skulle skämmas att lämna ett tak med krokiga rader, ser otroligt oproffsigt ut.
Vad säger du ...?
Skiter väl i snörslå .
Du har alltså lagt två tak utan läkt.
Och det har fungerat.
Varför då sådant motstånd mot icke läktning?
Jag fattar inte..

Och riktiga "takjobbare" vad det nu innebär ser till att inte missa. Duger inte ögonmåttet tar man hjälp av vanligtvis ett snörslå. Byggfusk är en annan diskution.

Sen så som jag skrev tidigare jag har lagt ett par plåttak utan läkt och precis som du skriver så har det fungerat. Men det blir inte en universell sanning för det.

lärjungen
T Träbocken skrev:
Du har alltså lagt två tak utan läkt.
Och det har fungerat.
Varför då sådant motstånd mot icke läktning?
Jag fattar inte..
Klart det funkar. Frågan är väl hur länge? Och det räcker inte att ettpar tak man kollat är ok. Som sagt, min svärfars tak läcker. Spikat rakt på pappen 1988.

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
lärjungen apelton skrev:
Klart det funkar. Frågan är väl hur länge? Och det räcker inte att ettpar tak man kollat är ok. Som sagt, min svärfars tak läcker. Spikat rakt på pappen 1988.
Och som sagt rivit tak lagda på 70 talet utan läkt och med klockspik !
Trots det inga skador på undertak.

Självklart vet jag vad snörslå är
Lägger man läkt får man hålla sig till raden.
Men med många takläggare som utnyttjar bidrag och anställer både kreti o pleti så begriper alla att det inte blir bra.(y)

T Träbocken skrev:
Självklart vet jag vad snörslå är
Lägger man läkt får man hålla sig till raden.
Men med många takläggare som utnyttjar bidrag och anställer både kreti o pleti så begriper alla att det inte blir bra.(y)
Och undrar så klart varför du ändå lagt tak utan läkt när du tycker det är fel?
Universiell sanning?
Nä bara min egen erfarenhet...:D

Hav översikt med att jag svarar mig själv.
Har inte koll riktigt hur man gör här.
Kan bli fel..

T Träbocken skrev:
Japp några funkade tydligen perfekt.
Trots klockspik
Varför skulle inte alla göra det om man även slår på stort och skruvar rejält...
Prova utan läkt med skruv, du kan alltid släppa en plåt om några år och se hur det verkar.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
A anhack skrev:
Men praxis är väl att lägga ny underlagspapp när man byter tak? Då ryker ju läkten så då är det ju snarare en arbetsam än en lat person som sätter läkt under...
Inte 1980, det var bara lappat i pappen på några ställen mellan läkten, jag fick lägga på ny pap och nyläkt men återanvände pannorna. Sorry OT

T Träbocken skrev:
Men det var då en jävla utläggning som inte hade med tak att göra.
Fortsätt du att göra på ditt vis..
Haha, här är vi trevliga minsann! Svårt att sova på natten? Lite vaknar lite grinig?

Det är andra gången du svarar på mitt (snart ett år gamla...) inlägg med hjälp av svordomar, härligt!

Jag har besvarat din ursprungliga fråga flera gånger men eftersom bransch-standard är onödigt enligt dig, så gör som du vill då? Varför ens skapa en tråd på ett internetforum om du ändå har rätt och alla andra har fel?

Jag förstår inte varför man ska sitta och doppa hundratals skruvskallar i kall asfalt som du skrev vid nått tidigare tillfälle istället för att sätta läkt och sova gott om natten. Blir det läckage så ruttnar läkten, hellre det än rutten råspont eller ruttna takstolar.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Haha, här är vi trevliga minsann! Svårt att sova på natten? Lite vaknar lite grinig?

Det är andra gången du svarar på mitt (snart ett år gamla...) inlägg med hjälp av svordomar, härligt!

Jag har besvarat din ursprungliga fråga flera gånger men eftersom bransch-standard är onödigt enligt dig, så gör som du vill då? Varför ens skapa en tråd på ett internetforum om du ändå har rätt och alla andra har fel?

Jag förstår inte varför man ska sitta och doppa hundratals skruvskallar i kall asfalt som du skrev vid nått tidigare tillfälle istället för att sätta läkt och sova gott om natten. Blir det läckage så ruttnar läkten, hellre det än rutten råspont eller ruttna takstolar.
Fattar ingenting.?
Doppa skruvskallar i kallasfalt?
Sova gott om natten med rutten läkt.
Usch här blev det otrevligt

T Träbocken skrev:
Fattar ingenting.?
Doppa skruvskallar i kallasfalt?
Sova gott om natten med rutten läkt.
Usch här blev det otrevligt
?

Citerar ett av dina tidigare inlägg:

"Japp det är ju det jag säger.
100 hål o sparken
Skippa läkten,stryk på kallasfalt över nubbskallarna.
Håller 100 år sedan. "

Varför hålla på och kladda med kallasfalt istället för att bygga ordentligt från början?

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
T TVRS skrev:
?

100 hål o sparken
Håller 100 år sedan. "

Varför hålla på och kladda med kallasfalt istället för att bygga ordentligt från början?
T TVRS skrev:
?

100 hål o sparken
Håller 100 år sedan. "

Tyckte väl att det lät konstigt det du skrev att jag tyckte man skulle doppa skruvskallarna i kallasfalt :thinking:
När det var en strykning på nubbskallarna.
Kallasfalt är bra till mycket,och att "kladda" på lite sådant är snabbt gjort (när dom är på plats så klart)..(y)

T TVRS skrev:

Jag tror inte du tog skada av "jävla"
Nej jag hittar inte i detta forum,försöker svara men hamnar mitt i text,fattar ingenting,kan ju inte skriva här o försvara mig..
T TVRS skrev:

Jag förstår inte varför man ska sitta och doppa hundratals skruvskallar i kall asfalt som du skrev vid nått tidigare tillfälle istället för att sätta läkt och sova gott om natten. Blir det läckage så ruttnar läkten, hellre det än rutten råspont eller ruttna takstolar.[/QUOTE

T Träbocken skrev:
Jag tror inte du tog skada av "jävla"
Nej jag hittar inte i detta forum,försöker svara men hamnar mitt i text,fattar ingenting,kan ju inte skriva här o försvara mig..
Nu längst ner i text.
Nä vet inte hur man gör,här hoppar text o frågor hur som helst.
Lägger ner..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.