47 008 läst ·
153 svar
47k läst
153 svar
Plåttak skruvat direkt utan läkt.
Och jag bara gav ett alternativ.Rickard.ag skrev:
Det är många som använder snörslå, finns i varenda bra snickares/takläggares verktygslåda och tar absolut ingen extratid att använda. Skulle skämmas att lämna ett tak med krokiga rader, ser otroligt oproffsigt ut.
Och riktiga "takjobbare" vad det nu innebär ser till att inte missa. Duger inte ögonmåttet tar man hjälp av vanligtvis ett snörslå. Byggfusk är en annan diskution.
Sen så som jag skrev tidigare jag har lagt ett par plåttak utan läkt och precis som du skriver så har det fungerat. Men det blir inte en universell sanning för det.
Upp till varje person att själv räkna ut om man vill tro på min åsikt eller den konventionella.
Rickard.ag skrev:
Det är många som använder snörslå, finns i varenda bra snickares/takläggares verktygslåda och tar absolut ingen extratid att använda. Skulle skämmas att lämna ett tak med krokiga rader, ser otroligt oproffsigt ut.
Vad säger du ...?
Skiter väl i snörslå .
Du har alltså lagt två tak utan läkt.
Och det har fungerat.
Varför då sådant motstånd mot icke läktning?
Jag fattar inte..
Och riktiga "takjobbare" vad det nu innebär ser till att inte missa. Duger inte ögonmåttet tar man hjälp av vanligtvis ett snörslå. Byggfusk är en annan diskution.
Sen så som jag skrev tidigare jag har lagt ett par plåttak utan läkt och precis som du skriver så har det fungerat. Men det blir inte en universell sanning för det.
Klart det funkar. Frågan är väl hur länge? Och det räcker inte att ettpar tak man kollat är ok. Som sagt, min svärfars tak läcker. Spikat rakt på pappen 1988.T Träbocken skrev:
Självklart vet jag vad snörslå ärRickard.ag skrev:
Lägger man läkt får man hålla sig till raden.
Men med många takläggare som utnyttjar bidrag och anställer både kreti o pleti så begriper alla att det inte blir bra.
Och undrar så klart varför du ändå lagt tak utan läkt när du tycker det är fel?T Träbocken skrev:
Universiell sanning?
Nä bara min egen erfarenhet...
Inte 1980, det var bara lappat i pappen på några ställen mellan läkten, jag fick lägga på ny pap och nyläkt men återanvände pannorna. Sorry OTA anhack skrev:
Haha, här är vi trevliga minsann! Svårt att sova på natten? Lite vaknar lite grinig?T Träbocken skrev:
Det är andra gången du svarar på mitt (snart ett år gamla...) inlägg med hjälp av svordomar, härligt!
Jag har besvarat din ursprungliga fråga flera gånger men eftersom bransch-standard är onödigt enligt dig, så gör som du vill då? Varför ens skapa en tråd på ett internetforum om du ändå har rätt och alla andra har fel?
Jag förstår inte varför man ska sitta och doppa hundratals skruvskallar i kall asfalt som du skrev vid nått tidigare tillfälle istället för att sätta läkt och sova gott om natten. Blir det läckage så ruttnar läkten, hellre det än rutten råspont eller ruttna takstolar.
Fattar ingenting.?T TVRS skrev:Haha, här är vi trevliga minsann! Svårt att sova på natten? Lite vaknar lite grinig?
Det är andra gången du svarar på mitt (snart ett år gamla...) inlägg med hjälp av svordomar, härligt!
Jag har besvarat din ursprungliga fråga flera gånger men eftersom bransch-standard är onödigt enligt dig, så gör som du vill då? Varför ens skapa en tråd på ett internetforum om du ändå har rätt och alla andra har fel?
Jag förstår inte varför man ska sitta och doppa hundratals skruvskallar i kall asfalt som du skrev vid nått tidigare tillfälle istället för att sätta läkt och sova gott om natten. Blir det läckage så ruttnar läkten, hellre det än rutten råspont eller ruttna takstolar.
Doppa skruvskallar i kallasfalt?
Sova gott om natten med rutten läkt.
Usch här blev det otrevligt
?T Träbocken skrev:
Citerar ett av dina tidigare inlägg:
"Japp det är ju det jag säger.
100 hål o sparken
Skippa läkten,stryk på kallasfalt över nubbskallarna.
Håller 100 år sedan. "
Varför hålla på och kladda med kallasfalt istället för att bygga ordentligt från början?
T TVRS skrev:
Tyckte väl att det lät konstigt det du skrev att jag tyckte man skulle doppa skruvskallarna i kallasfaltT TVRS skrev:
När det var en strykning på nubbskallarna.
Kallasfalt är bra till mycket,och att "kladda" på lite sådant är snabbt gjort (när dom är på plats så klart)..
Jag tror inte du tog skada av "jävla"T TVRS skrev:Haha, här är vi trevliga minsann! Svårt att sova på natten? Lite vaknar lite grinig?
Nej jag hittar inte i detta forum,försöker svara men hamnar mitt i text,fattar ingenting,kan ju inte skriva här o försvara mig..
T TVRS skrev:Haha, här är vi trevliga minsann! Svårt att sova på natten? Lite vaknar lite grinig?
Jag förstår inte varför man ska sitta och doppa hundratals skruvskallar i kall asfalt som du skrev vid nått tidigare tillfälle istället för att sätta läkt och sova gott om natten. Blir det läckage så ruttnar läkten, hellre det än rutten råspont eller ruttna takstolar.[/QUOTE