T Träbocken skrev:
Men får stå ut med det när det nu i vår blir dags att lägga byggmaxtak utan läkt...
Om du inte vill riskera funktionsgarantin så är det nog läge att kolla om det är OK att frångå monteringsinstruktionerna som ligger på Byggmax hemsida (som apelton länkade till).

lärjungen apelton skrev:
Fínt. Jag gläds med dig att du kunnat ta ett beslut. Lycka till.
Beslutet var taget för länge sedan.
Försöker bara frälsa andra från misstaget att lägga läkt.
I min okunniga ungdom så lade jag någon sorts galvad plåtläkt på en friggebod som även nämnts här på forumet.
Bara för att slippa extra höjden med läktning.
Idag hade jag skippat den.:D

Rickard.
Du kanske ska fundera på att turnera runt på byggvaruhus och sprida din lära och frälsa oss alla. Bjud på burgare så dyker många upp :)

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nåväl, det var väl ändå helt och hållet din egen analys...
Nja tror nog det var någon som skrev just det.
Att det vid borttagning av tegeltak,för att göra det enkelt och inte blotta en massa spikhål efter läkt.
Helt enkelt lade plåten på gamla läkten.
Ren lathet blev praxis...:D

Rickard. Rickard.ag skrev:
Du kanske ska fundera på att turnera runt på byggvaruhus och sprida din lära och frälsa oss alla. Bjud på burgare så dyker många upp :)
Nä det får nog räcka med att löpa gatlopp här.
Fräls oss ifrån ondo...:D

T Träbocken skrev:
Nja tror nog det var någon som skrev just det.
Att det vid borttagning av tegeltak,för att göra det enkelt och inte blotta en massa spikhål efter läkt.
Helt enkelt lade plåten på gamla läkten.
Ren lathet blev praxis...:D
Men praxis är väl att lägga ny underlagspapp när man byter tak? Då ryker ju läkten så då är det ju snarare en arbetsam än en lat person som sätter läkt under...

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
A anhack skrev:
Men praxis är väl att lägga ny underlagspapp när man byter tak? Då ryker ju läkten så då är det ju snarare en arbetsam än en lat person som sätter läkt under...
Japp men längre tillbaka i takbytestider var det
Inte så,då lät man läkten sitta och det blev praxis att sedan krångla till och även fortsätta med detta ofog.:rofl:
Har jag inga medhållare längre?
Är det bara gamla traditionsbärare här?,

Rickard.
Har inget mot din åsikt och håller även med i mycket. Men det sättet du med bevisligen låg kompetens och liten erfarenhet i ämnet sätter dig som en frälsare och allvetande över alla andra är faktiskt inget annat än bra underhållning.

• Gilla
Stenhall och 2 till
  • Laddar…
Har inget mot din åsikt och håller även med i mycket. Men det sättet du med bevisligen låg kompetens och liten erfarenhet i ämnet sätter dig som en frälsare och allvetande över alla andra är faktiskt inget annat än bra underhållning.
Låg kompetens och liten erfarenhet i ämnet?
Du har nog inte läst från början!
Självklart skojade jag om frälsning.
Sedan får alla göra som dom tycker är bäst.
Aj räst maj käjs.:D(y)

Ja jag håller nog med om låg kompetens om man tror att farmarskruv är fransk träskruv räcker för mig......

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Rickard.
T Träbocken skrev:
Låg kompetens och liten erfarenhet i ämnet?
Du har nog inte läst från början!
Självklart skojade jag om frälsning.
Sedan får alla göra som dom tycker är bäst.
Aj räst maj käjs.:D(y)
Har inte följt tråden slaviskt men några tak är defintivt lite erfarenhet. När du åtgärdat 100 tak med olika problem och sett vad som kan orsaka läkage kan du återkomma.
Gång på gång visar du kompetensbrist, börjar med det som fick mig att flina till. Du beskriver att det är ett problem att man missar läkten med skruv. Och jag säger bara att det händer inte, hade jag gjort det hade jag skruvat bort och slängt arket. Och eftersom du verkar ha erfarenhet av att missa rekomenderar jag snörslå ;) (blir snyggare med raka skruvrader även utan läkt)

Redigerat:
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
C cope skrev:
Ja jag håller nog med om låg kompetens om man tror att farmarskruv är fransk träskruv räcker för mig......
Så låågt.
Sådana kommentarer visar bara att man inte är i samma klass som oss lite äldre.
Längre tillbaka så hade inte takplåtskruvar ens ett namn.
Att någon sedan hittade på att kalla dessa farmarskruvar och att jag missat det var tydligen anledning att du tyckte att jag var ovetande.
Men där har du fel.....:D

Har inte följt tråden slaviskt men några tak är defintivt lite erfarenhet. När du åtgärdat 100 tak med olika problem och sett vad som kan orsaka läkage kan du återkomma.
Gång på gång visar du kompetensbrist, börjar med det som fick mig att flina till. Du beskriver att det är ett problem att man missar läkten med skruv. Och jag säger bara att det händer inte, hade jag gjort det hade jag skruvat bort och slängt arket. Och eftersom du verkar ha erfarenhet av att missa rekomenderar jag snörslå ;) (blir snyggare med raka skruvrader även utan läkt)
Slängt arket?
Och åtgärdat 100 tak.?
Nej du jag lägger med glatt hjärta taken utan läkt.och skrattar åt er som lägger på läkt.
Gång på gång visar du kompetensbrist, börjar med det som fick mig att flina till. Du beskriver att det är ett problem att man missar läkten med skruv. Och jag säger bara att det händer bara inte, hade jag gjort det hade jag skruvat bort och slängt arket. Och eftersom du verkar ha erfarenhet av att missa rekomenderar jag snörslå ;) (blir snyggare med raka skruvrader även utan läkt)
Det händer bara inte säger du.
Jag bara återger vad några takjobbare sagt.
Att snörslå är det väl inte någon som gör.
Och JAG har inga problem med att missa eller behov av raka skruvrader.
Ha ha:cool:

Tänkte nu prata lite om asfaltskokning för reparation av garageinfartskador.
På någon ny sida här. Rata mig gärna vidare där era motvallskärringar.:D:rofl::cool:

Rickard.
T Träbocken skrev:
Slängt arket?
Och åtgärdat 100 tak.?
Nej du jag lägger med glatt hjärta taken utan läkt.och skrattar åt er som lägger på läkt.

Det händer bara inte säger du.
Jag bara återger vad några takjobbare sagt.
Att snörslå är det väl inte någon som gör.
Och JAG har inga problem med att missa eller behov av raka skruvrader.
Ha ha:cool:
Det är många som använder snörslå, finns i varenda bra snickares/takläggares verktygslåda och tar absolut ingen extratid att använda. Skulle skämmas att lämna ett tak med krokiga rader, ser otroligt oproffsigt ut.

Och riktiga "takjobbare" vad det nu innebär ser till att inte missa. Duger inte ögonmåttet tar man hjälp av vanligtvis ett snörslå. Byggfusk är en annan diskution.

Sen så som jag skrev tidigare jag har lagt ett par plåttak utan läkt och precis som du skriver så har det fungerat. Men det blir inte en universell sanning för det.

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.