46 992 läst ·
153 svar
47k läst
153 svar
Plåttak skruvat direkt utan läkt.
Beslutet var taget för länge sedan.apelton skrev:
Försöker bara frälsa andra från misstaget att lägga läkt.
I min okunniga ungdom så lade jag någon sorts galvad plåtläkt på en friggebod som även nämnts här på forumet.
Bara för att slippa extra höjden med läktning.
Idag hade jag skippat den.
Men praxis är väl att lägga ny underlagspapp när man byter tak? Då ryker ju läkten så då är det ju snarare en arbetsam än en lat person som sätter läkt under...T Träbocken skrev:
Japp men längre tillbaka i takbytestider var detA anhack skrev:
Inte så,då lät man läkten sitta och det blev praxis att sedan krångla till och även fortsätta med detta ofog.
Har jag inga medhållare längre?Rickard.ag skrev:
Är det bara gamla traditionsbärare här?,
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Har inget mot din åsikt och håller även med i mycket. Men det sättet du med bevisligen låg kompetens och liten erfarenhet i ämnet sätter dig som en frälsare och allvetande över alla andra är faktiskt inget annat än bra underhållning.
Låg kompetens och liten erfarenhet i ämnet?Rickard.ag skrev:
Du har nog inte läst från början!
Självklart skojade jag om frälsning.
Sedan får alla göra som dom tycker är bäst.
Aj räst maj käjs.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Har inte följt tråden slaviskt men några tak är defintivt lite erfarenhet. När du åtgärdat 100 tak med olika problem och sett vad som kan orsaka läkage kan du återkomma.T Träbocken skrev:
Gång på gång visar du kompetensbrist, börjar med det som fick mig att flina till. Du beskriver att det är ett problem att man missar läkten med skruv. Och jag säger bara att det händer inte, hade jag gjort det hade jag skruvat bort och slängt arket. Och eftersom du verkar ha erfarenhet av att missa rekomenderar jag snörslå
Redigerat:
Så låågt.C cope skrev:
Sådana kommentarer visar bara att man inte är i samma klass som oss lite äldre.
Längre tillbaka så hade inte takplåtskruvar ens ett namn.
Att någon sedan hittade på att kalla dessa farmarskruvar och att jag missat det var tydligen anledning att du tyckte att jag var ovetande.
Men där har du fel.....
Slängt arket?Rickard.ag skrev:
Har inte följt tråden slaviskt men några tak är defintivt lite erfarenhet. När du åtgärdat 100 tak med olika problem och sett vad som kan orsaka läkage kan du återkomma.
Gång på gång visar du kompetensbrist, börjar med det som fick mig att flina till. Du beskriver att det är ett problem att man missar läkten med skruv. Och jag säger bara att det händer inte, hade jag gjort det hade jag skruvat bort och slängt arket. Och eftersom du verkar ha erfarenhet av att missa rekomenderar jag snörslå(blir snyggare med raka skruvrader även utan läkt)
Och åtgärdat 100 tak.?
Nej du jag lägger med glatt hjärta taken utan läkt.och skrattar åt er som lägger på läkt.
Det händer bara inte säger du.Rickard.ag skrev:
Har inte följt tråden slaviskt men några tak är defintivt lite erfarenhet. När du åtgärdat 100 tak med olika problem och sett vad som kan orsaka läkage kan du återkomma.
Gång på gång visar du kompetensbrist, börjar med det som fick mig att flina till. Du beskriver att det är ett problem att man missar läkten med skruv. Och jag säger bara att det händer bara inte, hade jag gjort det hade jag skruvat bort och slängt arket. Och eftersom du verkar ha erfarenhet av att missa rekomenderar jag snörslå(blir snyggare med raka skruvrader även utan läkt)
Jag bara återger vad några takjobbare sagt.
Att snörslå är det väl inte någon som gör.
Och JAG har inga problem med att missa eller behov av raka skruvrader.
Ha ha
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Det är många som använder snörslå, finns i varenda bra snickares/takläggares verktygslåda och tar absolut ingen extratid att använda. Skulle skämmas att lämna ett tak med krokiga rader, ser otroligt oproffsigt ut.T Träbocken skrev:Slängt arket?
Och åtgärdat 100 tak.?
Nej du jag lägger med glatt hjärta taken utan läkt.och skrattar åt er som lägger på läkt.
Det händer bara inte säger du.
Jag bara återger vad några takjobbare sagt.
Att snörslå är det väl inte någon som gör.
Och JAG har inga problem med att missa eller behov av raka skruvrader.
Ha ha![]()
Och riktiga "takjobbare" vad det nu innebär ser till att inte missa. Duger inte ögonmåttet tar man hjälp av vanligtvis ett snörslå. Byggfusk är en annan diskution.
Sen så som jag skrev tidigare jag har lagt ett par plåttak utan läkt och precis som du skriver så har det fungerat. Men det blir inte en universell sanning för det.