Att ta bort matjorden var helt rätt. Den är ett levande matrial så den hadde förändrats under din platta med sättningar som följd

8-16 är utmärkt under plattan men du behöver inte tvättad enligt vad jag har lärt mig.

Jag skall också till att gjuta platta men håller på att lägga underlag och form än. Jag har lagt 16-22 makadam då jag inbillat mig att det bygger aningen mer men sedan 8-11 på topp för att jämna av för att lättare sätta kanelement och isolering rätt. Håller tummarna att detta inte är helt uppåt väggarna.

Lånar tråden till följande fråga. Kanske av intresse även för trådskaparen. Vad är rätt sätt att lägga kantjärn och fall mot porten om man skall ha en takskjutport?

Min tanke var att lägga kantjärnet längst ut på plattkanten och sedan ha ett litet fall på 1-2cm under väggens bredd innanför vilken takskjutportens gummilist går mot golvet.

Jag kikade dock på grannens garage där låg kantjärnet strax innanför insidan av väggen och skapade ett litet trappsteg ner dit takjutportens gummilist angjorde, sedan var det fall ut till kanten av plattan och inget kantjärn där (antar att tanken är att fylla med asfalt eller sten i höjd med plattan där).

Vad är rätt?

Går fint med din grusblandning också.

När det gäller kantjärn så gäller det ju att skydda mot nötning där det blir just en kant någonstans. En betongkant står sig dåligt mot dubbar

C
8-16 tvättat fylldes på, paddades och skrapades och sen la dom säkert 8-11 eller något liknande (smågrus) runt ytterkanten under själva elementen. under isoleringen blev det också 8-16, det brukade dom tydligen göra. Nu har jag satt ut (nästan) alla elementen. Fick problem med en kort bit som ska vara 90 mm ca för att det ska bli 8,5 meter långt utvändigt, biten bara sprack sönder, så jag funderar på att vara så otroligt fräck att jag helt enkelt kortar av garaget och gör det 8,4 istället. Tror ni kommunen anmärker på det på slutbesiktningen?

Sen, förmodligen en av mina sista frågor, jag mailade till aeroc och frågade vad han trodde om att använda lättbetong gentemot leka i ramen runt som syllen ska fästas i, och det var helt okej tyckte han, det ända han tryckte extra på var att det behövdes genomgående gängstav genom blocken fastgutna i plattan för att det skulle hålla. Är det nåt man generellt gör, eller är det exklusivt för deras material, för att det är så slätt kanske? Hellre leca då kanske, om man slipper det strulet?

Mikael_L
cheetah1 skrev:
... för att det ska bli 8,5 meter långt utvändigt, biten bara sprack sönder, så jag funderar på att vara så otroligt fräck att jag helt enkelt kortar av garaget och gör det 8,4 istället. Tror ni kommunen anmärker på det på slutbesiktningen?
Det borde ju med lätthet rymmas i det som kallas "mindre avvikelse".
Möjligen önskar dom sig uppdaterade ritningar, som visar hur det blev.

Så små stumpar brukar vara millt sagt svåra. Jag brukar ta den dyra varianten och skära ur det ur två block istället så jag får tex ett 60 cm block plus ett 69

C
Jag gjorde som jag tänkte och drog ihop det istället, så nu blir golvytan 31,5 kvadrat istället för 32.. :D

O, nu har det slutat regna.. *ut och fortsätta såga isolering*

Är det varianten med borstad cement eller minerit utanpå cellplasten som är så svåra att kapa utan att de spricker, eller rent av båda?

Vad sågar man lämpligast med? Vinkelslip med betongkapskiva? Nagelfil? Jag har minerit (fiberarmerad cement)

I teorin behöver jag två 132mm element (kortsida) och två 932 element (långsida) i min grund. Kör jag med två dryga 600mm element istället för ett 132 element så har jag ingen marginal på antalet kantelement att klanta mig på, men med 132mm element jag jag dabba mig typ 8 gånger per 132 element :-).

Mina var borstad cement och jag hadde både sprikproblem plus att plasten släpte i skarven på ett. Fick då tippset att köra med större bitar och det funkade fint.

"sten" delen tog jag med rondellen och sten/betongskiva. Frigoliten tar man enklast med en gammal fogsvans

C
Sundolitts element, som jag har, går utmärkt att kapa med fogsvans, det är fiberbetong (betong med glasfiber eller dylikt som ballast istället för sten, typ) på ytan på dom.

Tackar tackar!

Ska bli spännande att sätta igång. Tack för lånet av tråden Cheetah1!

C
Varsego! Jag är nästan klar med min grund så du kan få ta över den om du vill.. :P

Jag kan bistå med erfarenhet angående odränerad garageplatta.

Vårt garage byggdes utan dränering 1974. Dubbelgarage, oisolerad platta, ej uppvärmt garage. Dessutom kopplade man inte stuprören någonstans utan allt vatten rann ner direkt bredvid plattan.

Det som har hänt är att garaget har lyft sig 15cm i ena änden pga att vattnet fryser till tjäle under vintern och någon jättesten långsamt har pressats uppåt. Upptäckte det när jag grävde ur för att bygga vedboden i anslutning till garaget. Det gick alltså att se rätt in under hela garageplattan.

Okej, det finns en fördel. Nu har jag fall på golvet mot garageporten. :-)
Nackdelen är väl att garaget hänger på en stenbumling som inte går att få bort och att vattnet rinner åt fel håll i hängrännan.

C
Nu blir det dränering iallafall som tur är. Sparar in det på nåt annat istället (kanske..).
Tänkte dock inte koppla den till nåt än, utan drar upp en snabel med en propp som man kan köra ner en sugpump i om det skulle ställa sig mycket vatten däri.

Min platta blir dock isolerad med 200mm cellplast, och väggarna är planerade att bli isolerade också.

cheetah1 skrev:
...Tänkte dock inte koppla den till nåt än, utan drar upp en snabel med en propp som man kan köra ner en sugpump i om det skulle ställa sig mycket vatten däri...
Är inte det lika dumsnålt? Vart hade du tänkt koppla takavvattningen? Det tar ett halvt regnväder innan dräneringsrören är helt fyllda och vattnet istället pressas ut i marken igen. Led bort det från byggnaden iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.