18 409 läst ·
84 svar
18k läst
84 svar
Platta till garage - Hur ska den se ut?
Funderar nästan på att gjuta med L-element.. Är det mycket dyrare än om man gör en sån mur?
Fortfarande: Om man bygger med L-element eller med en vanlig form, och lutar på hela plattan för att få fallet, hur får man väggarna att stå rakt? Man kan väl inte gå och mäta och justera varje bräda enstaka millimeter för att få det rätt?
Fortfarande: Om man bygger med L-element eller med en vanlig form, och lutar på hela plattan för att få fallet, hur får man väggarna att stå rakt? Man kan väl inte gå och mäta och justera varje bräda enstaka millimeter för att få det rätt?
2-5 brukar man bara använda för att det är lättare att få en jämn yta till L-stöderna.
Undrade bara när du skrev så
L-stöderna eller formen gör du rak sen får du lägga ut betongen med lite fall. Ska du ha fall på hela plattan?
Vet inte pris på L-stöd
Undrade bara när du skrev så
L-stöderna eller formen gör du rak sen får du lägga ut betongen med lite fall. Ska du ha fall på hela plattan?
Vet inte pris på L-stöd
Jag tror du gör plattan onödigt tjock och dyr och dåligt isolerad ifall du gör hela plattan 200mm tjock.
Bättre är väl att förstärka lite extra bara där lyften ska stå.
Det kanske t.o.m räcker med 100mm betong som är både över och underkantsarmerad.
Jag tycker du ska kolla upp lite mer fakta innan du kastar pengar i sjön.
Dessutom tror jag en 200mm platta bara är marginellt starkare än en 100mm ifall man inte följer upp med mer och lämpligt placerad armering.
Men jag kan såpass lite om det här att jag kanske inte borde hysa någon åsikt alls.
Men det är därför jag tycker du ska kolla upp lite mer.
Bättre är väl att förstärka lite extra bara där lyften ska stå.
Det kanske t.o.m räcker med 100mm betong som är både över och underkantsarmerad.
Jag tycker du ska kolla upp lite mer fakta innan du kastar pengar i sjön.
Dessutom tror jag en 200mm platta bara är marginellt starkare än en 100mm ifall man inte följer upp med mer och lämpligt placerad armering.
Men jag kan såpass lite om det här att jag kanske inte borde hysa någon åsikt alls.
Men det är därför jag tycker du ska kolla upp lite mer.
Såvitt jag förstått har det armeringsnät man kastar in i "vanliga" plattor väldigt liten hållfasthetsbetydelse, utan det är där för att minska (och sprida) torksprickorna.
Två kraftiga nät i över + underkant gör däremot plattan böjstark. Avstånd mellan näten, tjocklek på armeringen samt betongen bestämmer den slutliga styrkan.
Två kraftiga nät i över + underkant gör däremot plattan böjstark. Avstånd mellan näten, tjocklek på armeringen samt betongen bestämmer den slutliga styrkan.
Den lyft jag tittade på krävde tjockare betong så jag körde på 200mm där lyften ska stå (inklusive mellan pelarna) samt armerade ganska ordentligt. Har du cellplast under och kör med skivor som är 100mm är det enkelt gjort att skära ut en plattform till lyften!
hoppas jag är bättre på bygga än rita =). Men ja gjorde ett försök. Så här kommer jag att göra. Makadambädd bör vara minst 15cm för ordentlig dränering. Vill man ha fall på golvet bör grusbädden under isoleringen ha samma lutning som det färdiga golvet för att inte få tunnare betong i mitten av garaget.
Vidare: Kan det hända något om man inte dränerar? Det är nämligen 2,5 meter ner till kopplingspunkten ute vid gatan, eftersom huset inte heller är dränerat, och dessutom kräver kommunen (vad det lät på nissen som jag pratade med iaf) att man gräver ner en samlingsbrunn, så pengarna lär ju sticka iväg..
proudfin: skickar pm asap..
Har fått offert på allt material till grunden utom betong på knappt 9000:- med 300 mm L-element och 100 mm isolering. Vidare funderingar: hur mycket under ytterkanten av plattan behöver man ha sin golvbrunn om golvet är 4 meter brett och 8 meter långt? Tanken är att vi ska nöja oss med att ha fall 5 promille ca på en del ca 5 meter in från porten, och sätta brunnen mitt i det, dvs 2,5 meter in från porten och 2 meter från ytterväggen. Är det lämpligt?
Har fått offert på allt material till grunden utom betong på knappt 9000:- med 300 mm L-element och 100 mm isolering. Vidare funderingar: hur mycket under ytterkanten av plattan behöver man ha sin golvbrunn om golvet är 4 meter brett och 8 meter långt? Tanken är att vi ska nöja oss med att ha fall 5 promille ca på en del ca 5 meter in från porten, och sätta brunnen mitt i det, dvs 2,5 meter in från porten och 2 meter från ytterväggen. Är det lämpligt?
Det facinerar mig att ingen på detta stora forum verkar veta vad som händer om man inte dränerar när man bygger ett garage..? Nån lär ju ha provat, eller?
Jag har för övrigt bestämt mig för att skita i både fall och golvbrunn, för enkelhetens skull... Grannen har gjort så, och det har gått bra, säger han...
Jag har för övrigt bestämt mig för att skita i både fall och golvbrunn, för enkelhetens skull... Grannen har gjort så, och det har gått bra, säger han...