18 409 läst ·
84 svar
18k läst
84 svar
Platta till garage - Hur ska den se ut?
Kan det inte vara så att om du har bra mark som är hyggligt väldränerande så händer det inte ett skit, men har du dålig vattensjuk mark så blir det sämre. I värsta fall tjällyft som lyfter hela ditt garage och knäcker plattan.
Jag satt bara dränering på två sidor, de andra två lutar så bra nedåt, bort från garaget + att marken är ganska självdränerande. Men jag kan dränera det som saknas senare, ifall det verkar behövas.
Jag satt bara dränering på två sidor, de andra två lutar så bra nedåt, bort från garaget + att marken är ganska självdränerande. Men jag kan dränera det som saknas senare, ifall det verkar behövas.
Hm.. Det låter ju inge vidare.. Det är ju inte som att man tänker göra nån geoteknisk undersökning för att smälla upp ett garage.. Jag undrar, jag, det är en jävla bit ner till kopplingspunkten ute vid gatan, 2,5 meter under marken...Ingen lust alls med att gräva upp hela infarten har jag heller... Finns det nån snikvariant på att dränera? Lägga rör och dra ut dom till en grop med grus, typ stenkista modell mindre?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Självklart.cheetah1 skrev:
Stenkista fungerar bra om din tomt har rätta förutsättningarna, tänk på att kistan bör kunna ta emot 1-2 m3 vatten (som sen ska kunna sjunka undan någorlunda snabbt) om den används för takavvattning. Används den endast för dränering kan kapaciteten vara betydligt mindre, men man måste å andra sidan försäkra sig mot att den blir fylld av vatten från annat håll.
Det finns f.ö. alltid en risk med att blanda ihop dagvattnet och dräneringen. När kistan blir fylld, eller ledningen mot kommunens dagvatten stoppar (som 2 olika exempel) så fyller man hela grunden under plattan med regnvatten, då dagvattnet rinner bakåt i dräneringsrören.
Bäst (säkrast) fungerar stenkista i hyygligt väldränerad mark och helst på en sluttning i nivå nedanför huset. Där kan man anlägga ett överloppsrör som helt enkelt låter vattnet rinna ut som ytvatten ifall kistan blir full eller har satt igen.
Alla fungerar. Smalare slang = kortare slingor.cheetah1 skrev:
Läs på hos respektive tillverkare.
Sen kan det ju vara en prisfråga också. Men gå på 20 eller 17, 12 är nog dumt.
CC30 ska slingorna ligga på för full komfort (golvet lika varmt överallt), men då det "bara" är ett garage funkar det säkert hyggligt med lite större cc.
Ska du ha golvvärme ska du inte snåla med isoleringen, ta du åtminstone 200mm.
Japp, egentligen.cheetah1 skrev:
Jag tycker du ska göra en PU, behöver inte bli så blodigt.
Köp 6mm varmgalvad ståwire och en bunt wirelås.
Dra wiren i en slinga och fäst på varje arm.matta med 2 st wirelås. Fila bort lite rost från mattan och dra sen åt wirelåset hårt.
Dra upp wiren där du kommer ha inkommande elmatning.
Tack för svar!
Ny fråga:
Kom på att man skulle kunna göra en tvärgående balk i plattan (typ kantbalk fast mitt på) där man en dag skulle kunna få för sig att ställa en lyft. En fundering bara, bilen kommer stå med ett hjulpar på varje sida om den balken, är det risk att plattan spricker där då? (Se bild) Kanske en dum idé...
Bör man inte sätta ihop den med järnen i kantbalken också? Annars är det väl lite ogjort arbete? Finns det att få tag på wirelås som är 12 mm på ena sidan och 6 på andra då?Mikael_L skrev:Japp, egentligen.
Jag tycker du ska göra en PU, behöver inte bli så blodigt.
Köp 6mm varmgalvad ståwire och en bunt wirelås.
Dra wiren i en slinga och fäst på varje arm.matta med 2 st wirelås. Fila bort lite rost från mattan och dra sen åt wirelåset hårt.
Dra upp wiren där du kommer ha inkommande elmatning.
Ny fråga:
Kom på att man skulle kunna göra en tvärgående balk i plattan (typ kantbalk fast mitt på) där man en dag skulle kunna få för sig att ställa en lyft. En fundering bara, bilen kommer stå med ett hjulpar på varje sida om den balken, är det risk att plattan spricker där då? (Se bild) Kanske en dum idé...
Redigerat av moderator:
Hmmm, inte någon annan som vill ge sig in i diskussionen ... 
Jag får väl försöka då.
Jag tycker det ser korrekt ut. Dagvatten i vanliga rör då och dränvatten i dräneringsrör/slang.
I fördelningsbrunnen bör väl anslutningen mot "gatan" ligga lägst, dagvatten sen och högst dräneringen. Allt för att det inte ska rinna vatten bakvägen mot dräneringen.
Gör du sådär har du väl gjort det så bra som det går, och enligt boken.
Själv har jag två små stenkistor, en för dräneringen och en för avloppet vid bilplatsen (då jag räknar med att det endast kommer vara lite snösmältvatten någon gång.
(Har som sagt var ganska väldränerande mark också)
Båda går givetvis att gräva fram och ansluta till dagvattnet ifall man ångrar sig i framtiden.
Får kolla då och då (under vårsmältningen och efter kraftigt regn) så det inte står vatten i dräneringen.
Jag får väl försöka då.
Jag tycker det ser korrekt ut. Dagvatten i vanliga rör då och dränvatten i dräneringsrör/slang.
I fördelningsbrunnen bör väl anslutningen mot "gatan" ligga lägst, dagvatten sen och högst dräneringen. Allt för att det inte ska rinna vatten bakvägen mot dräneringen.
Gör du sådär har du väl gjort det så bra som det går, och enligt boken.
Själv har jag två små stenkistor, en för dräneringen och en för avloppet vid bilplatsen (då jag räknar med att det endast kommer vara lite snösmältvatten någon gång.
(Har som sagt var ganska väldränerande mark också)
Båda går givetvis att gräva fram och ansluta till dagvattnet ifall man ångrar sig i framtiden.
Får kolla då och då (under vårsmältningen och efter kraftigt regn) så det inte står vatten i dräneringen.
Gött att nån kommer med tips iaf.
Fick btw materialet till grunden igår, så nu väntar vi bara på grävaren...
Samlingsbrunnen på rinkabyrör verkar ha alla tre anslutningarna på samma nivå. Finns det nån annan som funkar som du säger, att dom sitter på olika nivåer?
Samlingsbrunnen på rinkabyrör verkar ha alla tre anslutningarna på samma nivå. Finns det nån annan som funkar som du säger, att dom sitter på olika nivåer?
Jag har alltså ingen superkoll på det där.cheetah1 skrev:
Det kanske fungerar precis lika bra, för alla anslutningar kommer ju ändå ligga lägre än själva dräneringen.
Men jag vill minnas att jag sett en inkopplad dräneringbrunn någon gång, där utloppet låg lite lägre än inloppen, vilket kändes logiskt.
Jo, helt klart, men jag skulle tro att det fungerar ändå. Aja, det får lov, om inte annat, för det enda vettiga jag hittar på andra ställen kostar tre gånger så mycket.
Nån aning om varför inte rinkabyrör har slang utan hål i, till dagvatten och mellen dränering och brunnen och brunnen och gatan? Var kan man köpa det annars?
Nån aning om varför inte rinkabyrör har slang utan hål i, till dagvatten och mellen dränering och brunnen och brunnen och gatan? Var kan man köpa det annars?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hm... Hur gör man när det blir konstiga vinklar och sådär då? Böjar finns ju bara i 45 och 88 grader i princip... Grannen (som har en stor jävla tomt och tydligen hur mycket pengar som helst) gjorde som så att han grävde ner en djup brunn (säkert 10 meter, och då överdriver jag inte) och kopplade alla dräneringar och dagvattenrör på tomten till den, för att sedan använda detta till bevattning.
I sammanhanget värt att notera: han använde sig enbart av gul 110 mm slang.
Jag har väldigt svårt att se varför det skulle vara något problem?
I sammanhanget värt att notera: han använde sig enbart av gul 110 mm slang.
Jag har väldigt svårt att se varför det skulle vara något problem?