Finns även 30graders böjar, så det ska nog gå att få till det man vill.

Mikael_L
Och 15 graders med, så det finns nog knappt några begränsingar i vad man kan trolla fram.
Men en massa böjar blir tyvärr lite pengar, men jag tror inte du kommer behöva så många ändå. ;)
Vanliga markrör har dessutom slät insida = mindre risk för framtida stopp.

Det finns kanske "tät" slang hos någon annan lev.

C
Måste man bocka till såna där byglar av armeringsjärn i hörnen?

Menar du villabyglar eller menar du den sväng som ett armeringsjärn gör i varje hörn i voterna? Svängar i voterna är att rekommendera. Villabyglar behövs om du inte har ideala markförhållanden, annars kan de uteslutas.

/En på området beläst amatör

cheetah1 skrev:
Måste man bocka till såna där byglar av armeringsjärn i hörnen?
b-järn i hörnen på vouterna ja

C
Hur gör man det? Jagmenar, det är inte direkt som att 12 mm armeringsjärn är särskilt mjukt...

cheetah1 skrev:
Hur gör man det? Jagmenar, det är inte direkt som att 12 mm armeringsjärn är särskilt mjukt...
En sk bocknyckel eller armeringsbock.

Jag väger 60 kg jag bockar 12or med foten så svårt är det väl inte? ;)

Redigerat:
C
Aight, haha..
Men, räcker det med att bara göra en 90-graders böj på respektive järn (det blir två nere i kandbalken (vouten?) ) och naja fast i resten som står på distanser?
Hur långa ska "benen" vara på 90-graders böjen?

Behöver man sätta ihop armeringen nere i kantbalken med mattorna ovanför på något sätt? Jag har sett bilder på stora hopsvetsade burar av armeringsjärn som lyfts ner i kantbalken, så jag känner mig lite skärrad...

cheetah1 skrev:
Aight, haha..
Men, räcker det med att bara göra en 90-graders böj på respektive järn (det blir två nere i kandbalken (vouten?) ) och naja fast i resten som står på distanser?
Hur långa ska "benen" vara på 90-graders böjen?

Behöver man sätta ihop armeringen nere i kantbalken med mattorna ovanför på något sätt? Jag har sett bilder på stora hopsvetsade burar av armeringsjärn som lyfts ner i kantbalken, så jag känner mig lite skärrad...
skarven skall alltid vara järnet*5, dvs 12järn är skarven 60 cm minst,

nej du ska inte naja ihop järnen i vouten med armering i överkant dom skall ligga fritt , burar används vid dubbelarmering, pålade plattor och det har väl inte du?

C
Haha, nej knappast.. Okej, då vet jag det..

Eh, ska man potentialutjämna mattorna bör man ju rimligtvis potentialutjämna armeringen i, eh, vouten (?) också.. hur i he... fixar man det när det största wirelås jag hittar är 8 mm..?

cheetah1 skrev:

Eh, ska man potentialutjämna mattorna bör man ju rimligtvis potentialutjämna armeringen i, eh, vouten (?) också.. hur i he... fixar man det när det största wirelås jag hittar är 8 mm..?
nej vouterna behöver du inte lägga potentialutjämning i

du har pm

Redigerat:
C
Det skulle vara mycket intressant att få en konkret gräns på vad som räknas som "större" angående metallgrejer och potentialutjämning...

Mikael_L
cheetah1 skrev:

Om mattorna är PU'ade så får hela platta, i stort sett i hela sin utsträckning samma potential, så voterna behöver inte PU'as.

C
Det är uppfattat. Då behöver det inte vara så krångligt, jag lägger bara fyra mattor.

C
Okej, grävaren har varit här idag. Han sa att det var bäst att gräva ur lite extra för att få bort matjorden, annars kan det komma fukt under grunden.. Låter i mina öron märkligt, men jag var hursomhelst inte hemma, så så blev det. Problemet är att han nu har lagt för lite grus i förhållande till det, så elementen kommer sluta kanske 5-10 cm under markytan. Detta går ju inte... Är det bara att fortsätta ösa på "Tvättad singelkross 8-16" tills det kommer upp i rätt nivå eller?

Sen tänkte jag på det här med golvvärmerör, är det lämpligt att lägga dom under eller över armeringen? Har man dom över blir det ju bara 20 mm kvar till överkanten på betongen, då borde det vara risk att dom flyter upp när man gjuter? Bättre att lägga dom på såna skenor under armeringen kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.