11 266 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Planera fall i badrum
Ungefär så resonerade jag. Det tätskikt jag förmodligen kommer välja är Casco Folie II, som är godkänt för Unidrain och finns hos Hornbach, där jag även tänkt köpa Unidrain.L largab skrev:
Du missuppfattar vad jag menar. Casco har ingen produkt för det lilla hörnet som bildas när man gör den typen av ramp som videon visar. Läser man instruktionerna på cascos hemsida för unidrain så ligger den brunnen på ett badrumsgolv som har en helt slät yta (alltså inte har den typen av ramp som videon i tidigare inlägg visar). I videon så tätar man inte det lilla hörnet med något hörnskydd alls.L largab skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Startar upp tråden lite!B Baskavoda skrev:Du missuppfattar vad jag menar. Casco har ingen produkt för det lilla hörnet som bildas när man gör den typen av ramp som videon visar. Läser man instruktionerna på cascos hemsida för unidrain så ligger den brunnen på ett badrumsgolv som har en helt slät yta (alltså inte har den typen av ramp som videon i tidigare inlägg visar). I videon så tätar man inte det lilla hörnet med något hörnskydd alls.
Nu visar videon på en skarp kant vilket nog inte är så bra för tätskiktet, men man behöver inte göra så. Om man istället fasar av kanten över 15-20cm får man en betydligt bättre förutsättning för tätskiktet. Sen fix för att skapa kanten. Lite klantigt att inte visa det i viden, men de visar ändå att man kan förskjuta den skarpa kanten en bit.
Ganska exakt så blev faktiskt facit. Jag gjorde fallet lite försiktigare, inte 15-20, men kanske 8-10 cm, så att det gick att göra det riktigt tätt med kantband, duk och påstrykbart membran. Därefter byggde jag en kant med fix. Det blev faktiskt riktigt bra, om jag får säga det själv.andr.ljung skrev:
Startar upp tråden lite!
Nu visar videon på en skarp kant vilket nog inte är så bra för tätskiktet, men man behöver inte göra så. Om man istället fasar av kanten över 15-20cm får man en betydligt bättre förutsättning för tätskiktet. Sen fix för att skapa kanten. Lite klantigt att inte visa det i viden, men de visar ändå att man kan förskjuta den skarpa kanten en bit.
Några år sedan men du kommer inget ihåg vilken kontakt du hade för flytspacklingen.V vectrex skrev:Det går att använda stora plattor och kuvertskärning kring den runda golvbrunnen. Det är inte helt enkelt men det går (jag har så i mitt badrum). Jag har iofs 30x30 plattor och inte 30x60.
I praktiken så är det viktigaste att det lutar mot golvbrunnarna där det riskerar att hamna vatten vid dusch respektive bad. Hade jag gjort det här badrummet så hade jag nog gjutit det nästan helt plant där toalettstolen står och sen som en ås i mitten av badrummet ungefär vid dörren. Åsen lutar svag mot mitten av rummet (i djupled) från åsen har du sedan svagt fall åt både vänster och höger. Fallet blir kraftigare just kring respektive brunn.
Jag gjorde precis hela mitt badrum själv. Varenda moment, förutom just flytspacklingen av golvet. Jag lyckades hitta en gubbe som bara jobbade med att flytspackla golv och han var helt suveränt duktig. Försök hitta en sådan person om du kan. Fallspackling är inte helt enkelt, särskilt inte i ett så pass komplicerat rum som ditt.
Bor söder om GBG och i färd med att hitta någon som kan flytspackla vårt badrum.
Klicka här för att svara