Har ett badrum som är 1.6x2.4m och vill har stora klinkers, 40x40cm eller 60x60cm. Ska ha ett badkar med hörngolvbrunn och vill ha ett jämnt fall på 10mm/m i hela badrummet mot brunnen. Då slipper jag mindre plattor under badkaret eller kuvertskurning. Kan man anlita vilket plattsättare som helst till detta eller är detta något som stället högre krav? Det är väll rätt svårt att få till rätt fall i hela badrumet så det inte blir fogsprång?

Skulle inte rekommendera hörngolvbrunn. I såna fall behöver du lägga plattorna 45 grader för att undvika kuvertskärning.
Skulle nog hellre satsa på en vanlig golvbrunn och försöka gömma skärningarna under badkaret

• Gilla
boaps
  • Laddar…
BirgitS
Blir det inte väl besvärligt att rensa golvbrunnen om den befinner sig i hörnet under ett badkar?

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Jag har tidigare råkat ut för misslyckade badrumsgolv. Jag skulle definitivt välja plattsättare med stor omsorg och som verkligen kan badrum.

• Gilla
Sommartorparn och 4 till
  • Laddar…
janwide
Oavsett hur man vill ha fallet i badrummet så gäller det att hitta någon som är riktigt duktig på flytspackling och plattsättning när du ska ha så stora plattor. Ta referenser och försök hitta tidigare jobb de gjort. Ingen lätt uppgift men deffinitivt nödvändigt.Detta är det stora dilemmat som "sällanbeställare".

Om det är ett stort badrum så bygger 10mm/m väldigt mycket.

BirgitS BirgitS skrev:
Blir det inte väl besvärligt att rensa golvbrunnen om den befinner sig i hörnet under ett badkar?
Ja det är inte optimalt, får flytta badkaret när det ska göras. Ser inget annat alternativ med stora klinker och fall i hela badrumet. Annars får jag väll köra 10x10 eller 15x15

J JW1990 skrev:
Skulle inte rekommendera hörngolvbrunn. I såna fall behöver du lägga plattorna 45 grader för att undvika kuvertskärning.
Skulle nog hellre satsa på en vanlig golvbrunn och försöka gömma skärningarna under badkaret
Varför 45 grader?

BirgitS
R Rennan skrev:
Ja det är inte optimalt, får flytta badkaret när det ska göras. Ser inget annat alternativ med stora klinker och fall i hela badrumet. Annars får jag väll köra 10x10 eller 15x15
Hörngolvbrunnar brukar ha rätt små vattenlås, de sätter alltså igen fortare än vanliga golvbrunnar. Nu har jag visserligen inte badkar utan dusch på golvet, men hörngolvbrunnens hårsil behöver rensas varje vecka. Det kanske finns någon hårsil att sätta i badkarsutloppet om någon långhårig tvättar håret i det?

R Rennan skrev:
Varför 45 grader?
För att profilen på brunnen är 45 grader och då behöver man lägga 45 grader också för att plattorna ska kunna forma sig efter fallet. Vet det av erfarenhet 🙂

Bästa svaret

Nej, du kan inte anlita ”vilken plattsättare som helst”. Det gäller även om du skulle ha ett ”vanligt fall”. Du ska hitta någon med bra referenser och någon som inte har tid nu. Har de tid med en gång är de inte duktiga. Sen ska du ta referenser och prata igenom det du tänkt dig med plattsättaren så ni är överens. Dokumentera skriftligt.

Men annars är det inget omöjligt alls. Det är bara att ställa in lasern och sätta ut nivåpinnar, flytspackla och hyvla av om det behövs innan det brunnit klart.

R Rennan skrev:
Har ett badrum som är 1.6x2.4m och vill har stora klinkers, 40x40cm eller 60x60cm. Ska ha ett badkar med hörngolvbrunn och vill ha ett jämnt fall på 10mm/m i hela badrummet mot brunnen. Då slipper jag mindre plattor under badkaret eller kuvertskurning. Kan man anlita vilket plattsättare som helst till detta eller är detta något som stället högre krav? Det är väll rätt svårt att få till rätt fall i hela badrumet så det inte blir fogsprång?
Gör fallet själv

Stora klinkers är elegant men ger problem att göra snyggt fall till golvbrunn. men vill man ha många konstiga delningar av plattor så okej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.