BirgitS
L largab skrev:
Man kan använda det bkr och gvt kallar alternativ golvlutning, dvs lägga stora plattor plant utan fall. Ring dusch o badkar får man lägga lokaltfall med ev mindre plattor.
Blir det då en avvikelse?

BirgitS BirgitS skrev:
läser man reglerna så är det ju inte solklart direkt och i många badrum blir det ju jättefånigt om man ovillkorligen måste ha fall överallt. Det står ju att fall ska finnas där det normalt kommer vatten och det ska kunna ta vägen nånstans. I ett normalt byggt badrum av tex ts bild så är det ju solklart vatten i duschen men i övrigt så kan man ju anse att det snudd på skulle gå lika bra med vanligt trägolv. Bortsett från extremt stojande ungar i badkaret då.........Tror ju samtidigt inte att fallet ska finnas där för att klara nå plötsliga rörbrott heller för då kan ju vad som helst ske oavsett.
Personligen så hade jag i ts fall byggd fall i duschen och sen resten otroligt svagt mot badkarets golvbrunn. Det skulle jag anse som tillräckligt. Inte så att det stör plattorna alltså.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej. Finns många badrum utan fall och enbart lokalfall i duschen. Ibland är annat rent olämpligt. T.ex. när du har golvbrunn på samma vägg som ytterdörren. Vad är då viktigast, att det rinner mot brunnen eller inte mot dörren?

• Gilla
largab
  • Laddar…
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
Tror ju samtidigt inte att fallet ska finnas där för att klara nå plötsliga rörbrott heller för då kan ju vad som helst ske oavsett.
Det som tydligen orsakar många skador är småläckage (droppar) i rörskarvar där vattnet lyckas leta sig in i stommen utan att det märks t.ex. vid tröskeln. Apropå tröskel är det ju bra att tänka på att tätskiktet där ska vara 2 cm högre än vid golvbrunnen.

F falkn skrev:
Nej. Finns många badrum utan fall och enbart lokalfall i duschen. Ibland är annat rent olämpligt. T.ex. när du har golvbrunn på samma vägg som ytterdörren. Vad är då viktigast, att det rinner mot brunnen eller inte mot dörren?
Det finns ju gamla badrum där det är orimligt att få bort de rör som kommer upp ur golvet men det blir ju en avvikelserapport då även om man gör en klack runt dem. Så något kan vara det bästa i situationen men det blir ändå en avvikelse.

B
Jag håller med #stefan1972. Gjorde mitt badrum med liknande utformning där jag har ett bra fall i duchen en och sedan mycket svagt fall mot badkarsbrunnen i resterande. Jag resonerade som så att om det börjar läcka någonstans så kommer vattnet rinna ner gwnom en av de två golvbrunnarna så länge uppviket vid badrumsdörren är högre, vilket det är.

Det jag tycker verkar komplicerat är hur du gör med tätskiktet vid ytterväggen under din duchvägg. Det blir väl någon form av litet hörn i duchzon. Tror den frågan varit uppe i forumet tidigare.

BirgitS BirgitS skrev:
Det som tydligen orsakar många skador är småläckage (droppar) i rörskarvar där vattnet lyckas leta sig in i stommen utan att det märks t.ex. vid tröskeln. Apropå tröskel är det ju bra att tänka på att tätskiktet där ska vara 2 cm högre än vid golvbrunnen.

Det finns ju gamla badrum där det är orimligt att få bort de rör som kommer upp ur golvet men det blir ju en avvikelserapport då även om man gör en klack runt dem. Så något kan vara det bästa i situationen men det blir ändå en avvikelse.
Orimligt, men knappast omöjligt. Det är ju ofta av lathet eller snålhet som man lämnar gamla rör istället för att byta och dra upp ur vägg. Sen beror det ju på vad vi pratar om. Avvikelser från vadå? Säker Vatten? BBV? BKR? Det finns som sagt situationer där reglerna är motsägelsefulla p.g.a. planlösningar eller andra situationer.

BirgitS
Avvikelse som försäkringsbolag inte brukar tycka om. Typ som GVK skriver:
Avvikelsen innebär nu inte en vattenskaderisk, men kan till exempel resultera i en anmärkning vid besiktning eller få andra konsekvenser vid eventuella kontakt med ditt försäkringsbolag.
https://www.gvk.se/branschregler/fr...apse-rorgenomforing-i-duschzon-far-man-ha-det
För att kvalitetssäkra förutsättningarna för arbetets utförande har GVK också ett antal blanketter som GVK-företaget kan använda sig av. På dessa antecknas de avvikelser från branschregler som kan förekomma.
https://www.gvk.se/arbeta-med-vatrum/gvks-kvalitetsarbete/

B Baskavoda skrev:
Det jag tycker verkar komplicerat är hur du gör med tätskiktet vid ytterväggen under din duchvägg. Det blir väl någon form av litet hörn i duchzon. Tror den frågan varit uppe i forumet tidigare.
Menar du vid krysset till vänster på min första bild i tråden?

Y yens skrev:
Tack, var går gränsen för "stora plattor"? I ett badrum likt mitt på 2x3,5 meter ish, skulle man klara 30x30 utan större problem, eller behövs mindre än så?
Ja 20x20 är stort nog..på en sådan liten yta en annan svårighet är rektangulära då blir det nästan omöjligt...
Jag tycker att kakel klinkervurmen är oförenlig med tokiga svenska försäkringsbolag!

Jag fattar inte att branchen utvecklat terazzo och olika slipade betonggolv mera?

Kakel räknas ju inte som tätskikt så hela ångesten drabbar tätskiktssystemet du väljer...
Där är ju membran med anslutningarna mot golvgenomföringar och tröskel väggar kritiska!!
Golvbrunnarna är ju närmast fällor för att branchen vill hellre sätta dit gör det självare än att få badrum täta
Alla rörelser i ett hus påverkar ju så ett monolitiskt golv i ett stycke Vore bra!

B
Y yens skrev:
Menar du vid krysset till vänster på min första bild i tråden?
Ja precis.

B Baskavoda skrev:
Ja precis.
Kolla denna, här har de skapat en liten kant ovanpå tätskiktet, är det ok? De gör så även i den svenska filmen. Det är väl lite som att gjuta en klack för exempelvis glasblock.

B
Y yens skrev:
Kolla denna, här har de skapat en liten kant ovanpå tätskiktet, är det ok? De gör så även i den svenska filmen. Det är väl lite som att gjuta en klack för exempelvis glasblock.

[media]
Jo jag har sett den. Är nog tveksam till att någon tätskiktsleverantör har produkter för den där typen av lösning dock.

Fungerar iof säkert utmärkt i praktiken, men det är en annan sak

B Baskavoda skrev:
Jo jag har sett den. Är nog tveksam till att någon tätskiktsleverantör har produkter för den där typen av lösning dock.

unidrain är testade tillsammans med många olika tätskiktsleverantörer och godkända. Det finns anvisningar hur tätskiktet ansluts till resp godkänd leverantör.

B
H hakan74 skrev:
unidrain är testade tillsammans med många olika tätskiktsleverantörer och godkända. Det finns anvisningar hur tätskiktet ansluts till resp godkänd leverantör.
Ja men ligger unidrainrännan i slutet av en ramp med ett litet hörn som ska göras då? Har tätskiktsleverantörerna andra produkter än de vanliga tätskintslapparna för inne och ytterhörn som i det här fallet är för stora?

Jag letade efter just den lösningen när jag byggde badrum men kom fram till att så inte är fallet. När man läser i tex kiiltos anvisningar för unidrain så ligger ju rännan vid väggen utan just den här rampen, och det är ju en annan sak. Men jag kan ha fel.

B Baskavoda skrev:

Varför skulle det inte fungera att göra an klack av tex fix ???
Tätskiktet finns ju under och fungerar bevisligen att ha fix ovanpå. Ser ingen skillnad på klacken jmf att sätta klinkers på ytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.