Jag håller på att bygga om ett badrum, och funderar lite på fallet. Som jag tolkar det finns det ett antal regler att förhålla sig till, och frågan är om jag i mitt fall får med samtliga. Tanken är stora plattor generellt, kanske 30x60.
Det röda är mina två golvbrunnar. En rund "vanlig" under badkaret och en ränna längst in i duschen.
Grönt område är tänkt att göras i princip utan fall, eller med minimalt fall i streckens riktning för att undvika bakfall, jag har tolkat det som det är ok under toastol?
Väggen mellan toastol och dusch är inte helt bestämd, men jag kan tänka mig att det krävs olika lösningar om det är en fast duschvägg eller om det är en glasblocksvägg?
Det blåa är rakt mot den avlånga brunnen.
Det turkosa är generellt fall över den stora golvytan, som går ner mot badkarssidan.
Orange tar vattnet mot golvbrunnen.
Brunt är området runt den runda golvbrunnen där jag misstänker att jag får använda mindre plattor för att bygga ordentligt fall mot golvbrunnen under badkaret. Kanske mindre plattor av samma typ som jag tänkt använda.
De två områden jag är mest orolig för när det gäller fogsprång och trix är de två svarta kryssen. Det vänstra vid duschväggen eftersom det gröna är platt, medan det blåa gör att brunnen ligger lägre än toagolvet.
Det högra krysset blir ju där badkarssidan är som högst, medan det turkosa givit fall som gör att det blir svårt att få det turkosa högt nog utan att det oranga knappt får något fall.
Vad säger ni? Har ni några andra idéer eller förslag, jag kanske tänker helfel.
En lösning som skulle vara möjlig är att flytta den runda golvbrunnen till andra sidan av badkaret, och därmed kunna göra övre halvan av badrummet som bara faller svagt svagt nedåt, och sedan sköta allt annat där, men det känns som det blir ungefär samma problem, plus en trixigare golvbrunn.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det röda är mina två golvbrunnar. En rund "vanlig" under badkaret och en ränna längst in i duschen.
Grönt område är tänkt att göras i princip utan fall, eller med minimalt fall i streckens riktning för att undvika bakfall, jag har tolkat det som det är ok under toastol?
Väggen mellan toastol och dusch är inte helt bestämd, men jag kan tänka mig att det krävs olika lösningar om det är en fast duschvägg eller om det är en glasblocksvägg?
Det blåa är rakt mot den avlånga brunnen.
Det turkosa är generellt fall över den stora golvytan, som går ner mot badkarssidan.
Orange tar vattnet mot golvbrunnen.
Brunt är området runt den runda golvbrunnen där jag misstänker att jag får använda mindre plattor för att bygga ordentligt fall mot golvbrunnen under badkaret. Kanske mindre plattor av samma typ som jag tänkt använda.
De två områden jag är mest orolig för när det gäller fogsprång och trix är de två svarta kryssen. Det vänstra vid duschväggen eftersom det gröna är platt, medan det blåa gör att brunnen ligger lägre än toagolvet.
Det högra krysset blir ju där badkarssidan är som högst, medan det turkosa givit fall som gör att det blir svårt att få det turkosa högt nog utan att det oranga knappt får något fall.
Vad säger ni? Har ni några andra idéer eller förslag, jag kanske tänker helfel.
En lösning som skulle vara möjlig är att flytta den runda golvbrunnen till andra sidan av badkaret, och därmed kunna göra övre halvan av badrummet som bara faller svagt svagt nedåt, och sedan sköta allt annat där, men det känns som det blir ungefär samma problem, plus en trixigare golvbrunn.
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Nej, det är krav på fall mot en golvbrunn i hela rummet. Däremot bygger man upp under toastolen så den står plant ändå.Y yens skrev:
https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning
https://www.gvk.se/branschregler
Glöm inte bort att tätskiktet vid dörren ska vara minst 2 cm högre än tätskiktet vid golvbrunnarna och du måste se till att vattnet rinner bort från dörren. Med golvbrunnen i dörrändan av badkaret behöver du en högre tröskel med uppvikt tätskikt.Y yens skrev:
Så här står det i reglerna:BirgitS skrev:
"Där wc-stol eller bidé ska monteras på golv, krävs en rektangulär och plan monteringsyta, minst 300x400 mm."
Ska det tolkas som att man bygger det ovanpå tätskiktet? Alltså med fix ovanpå så att plattorna ligger i våg?
Nej det är ju rätt.BirgitS skrev:
Hur gör man generellt när man lägger stora plattor, det är ju enkelt att göra fall i en riktning, men svårare när det är större ytor om man vill undvika fogsprång. Jag funderar på om jag helt enkelt funderar för mycket, det är bara att flyta med vettigt fall och sedan lägga plattorna efter det, så löser det sig...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Nu är ju stora plattor en rätt sent påfund och inte alls anpassat för att göra fall på badrumsgolv, och då särskilt om det ska vara två golvbrunnar. Om du inte tänker efter före så kommer du att få besvärliga fogsprång mellan plattorna som man kommer att slå tårna i om man har otur.
Då är jag med andra ord inte fel på det... Det känns braBirgitS skrev:
Lägg stora plattor med fall mot rännan, under badkaret kan du väl lägga typ nån mosaik eller mindre platta iaf och lokalt fall runt brunnen, de kommer ändå inte synas under badkaret de andra plattorna om man mäter in det.Så det vattnet som hamnar i lokala fallet rinner ner i golvbrunn , de som hamnar på ”fel sida ” lokalfallet rinner ner mot rännan istället .
Det var något sådant jag hade tänkt mig. Som jag ser det nu är största utmaningen området kring toastolen. Det enklaste hade ju varit att låta det luta mot badkaret, men då blir det ju helt motsatt mot det i duschen bredvid, och fogsprången från helvetet. Eller så lägger man det helt enkelt mot duschen, men då är ju frågan vad som händer när det fastnar bakom duschväggen...P Patzie skrev:Lägg stora plattor med fall mot rännan, under badkaret kan du väl lägga typ nån mosaik eller mindre platta iaf och lokalt fall runt brunnen, de kommer ändå inte synas under badkaret de andra plattorna om man mäter in det.Så det vattnet som hamnar i lokala fallet rinner ner i golvbrunn , de som hamnar på ”fel sida ” lokalfallet rinner ner mot rännan istället .
Man kan använda det bkr och gvt kallar alternativ golvlutning, dvs lägga stora plattor plant utan fall. Ring dusch o badkar får man lägga lokaltfall med ev mindre plattor.Y yens skrev:Nej det är ju rätt.
Hur gör man generellt när man lägger stora plattor, det är ju enkelt att göra fall i en riktning, men svårare när det är större ytor om man vill undvika fogsprång. Jag funderar på om jag helt enkelt funderar för mycket, det är bara att flyta med vettigt fall och sedan lägga plattorna efter det, så löser det sig...
Menar du om jag översätter till min tjusiga bild att jag i princip skulle kunna göra det gröna, turkosa och en del av det orange helt plant, sedan ha fall i duschutrymmet (blått) med stora plattor mot duschrännan, och under badkaret mot golvbrunnen köra mindre plattor för att få fall mot den brunnen? Det enda jag då funderar på är ev. fogsprång mellan toastolen och duschrännan.L largab skrev:
Det går att använda stora plattor och kuvertskärning kring den runda golvbrunnen. Det är inte helt enkelt men det går (jag har så i mitt badrum). Jag har iofs 30x30 plattor och inte 30x60.
I praktiken så är det viktigaste att det lutar mot golvbrunnarna där det riskerar att hamna vatten vid dusch respektive bad. Hade jag gjort det här badrummet så hade jag nog gjutit det nästan helt plant där toalettstolen står och sen som en ås i mitten av badrummet ungefär vid dörren. Åsen lutar svag mot mitten av rummet (i djupled) från åsen har du sedan svagt fall åt både vänster och höger. Fallet blir kraftigare just kring respektive brunn.
Jag gjorde precis hela mitt badrum själv. Varenda moment, förutom just flytspacklingen av golvet. Jag lyckades hitta en gubbe som bara jobbade med att flytspackla golv och han var helt suveränt duktig. Försök hitta en sådan person om du kan. Fallspackling är inte helt enkelt, särskilt inte i ett så pass komplicerat rum som ditt.
I praktiken så är det viktigaste att det lutar mot golvbrunnarna där det riskerar att hamna vatten vid dusch respektive bad. Hade jag gjort det här badrummet så hade jag nog gjutit det nästan helt plant där toalettstolen står och sen som en ås i mitten av badrummet ungefär vid dörren. Åsen lutar svag mot mitten av rummet (i djupled) från åsen har du sedan svagt fall åt både vänster och höger. Fallet blir kraftigare just kring respektive brunn.
Jag gjorde precis hela mitt badrum själv. Varenda moment, förutom just flytspacklingen av golvet. Jag lyckades hitta en gubbe som bara jobbade med att flytspackla golv och han var helt suveränt duktig. Försök hitta en sådan person om du kan. Fallspackling är inte helt enkelt, särskilt inte i ett så pass komplicerat rum som ditt.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Jag planerar ett badrum med ett förvisso enklare fall i två riktningar med stora plattor (60x60cm). Jag har släppt tanken att flytspackla och kommer köra på golvbruk istället. Betydligt lättare att hantera fallet och se till att det blir som man vill, verkar det som 
Jag flytspacklade vår tvättstuga för något år sedan och sen dess är jag inte sugen på mer flytspackel...
Jag flytspacklade vår tvättstuga för något år sedan och sen dess är jag inte sugen på mer flytspackel...
Ett enkelt svar Det går inte bygga ett litet badrum med stora plattor med alla fall korrekt!
Så ett sätt är att skilja på toalett och badrum
Därefter välja ett helt golv terrazzo mickrocement liknande utan fogar!
Till sist välja våtrumsmatta och gjuta golvet!
Tröskel är ju tyvärr ett riktigt problem att lösa ett bra sätt är att tröskeln är integrerad i golvet så att den är av samma material som golvet och att dörrkarm inte inte går ner i golvet
Tröskel är ju tyvärr ett riktigt problem att lösa ett bra sätt är att tröskeln är integrerad i golvet så att den är av samma material som golvet och att dörrkarm inte inte går ner i golvet
Tack, var går gränsen för "stora plattor"? I ett badrum likt mitt på 2x3,5 meter ish, skulle man klara 30x30 utan större problem, eller behövs mindre än så?B byggarätt skrev:Ett enkelt svar Det går inte bygga ett litet badrum med stora plattor med alla fall korrekt!