Byggahus.se

PIR triggar inte Relä (Shelly)

621 läst  23 svar

1. leby
    Medlem · Nivå 18
    Hallå, behöver lite hjälp. Tänkte bygga ett enkelt "larm" i sommarhuset. har satt upp 2st rörelsedetektorer på farm respektive baksidan av huset. All ute belysning är automatiserad mha Shelly1 röresle detektorerna är av denna modell Steinel IS-1.

Om jag kopplar som man bör så är det inet möjligt att trigga shellyn mha röresle. Efter att ha testat en massa olika saker så testade jag att koppla in voltmätaren i serie mellan PIR och shelly, då funkade det.
    Nu blir det ju inte så bra (och ganska dyrt) att ha det så ;-) men vad kan man använda som är lätt att få tag på? Ett motstånd, en led lampa eller vad? Med nedan udda lösning funkar det alltså...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190911_103010.jpg

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Hur har du kopplat då? Ge gärna en länk till specen på shellyn så blir det enklare - den är webbsidan ger mig epilepsi.

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Uh.... den där kopplingsdosan och framför allt kopplingarna i den lämnar möjligen också lite att önska. Varför ser det ut sådär?

Väldigt udda att det fungerar med spänningsmätaren i serie men den kanske fungerar som bottenlast? Verkar dock konstigt då jag har tre likadana detektorer och tydligt hör hur de klickar till vid aktivering (=relä, borde inte kräva minimilast).

Här är länken Bo: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2019/02/Shelly25_UserGuide_EN_v01_Preview.pdf

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
  5. leby
    Medlem · Nivå 18
    Bo, tommyb la upp länken men här är den igen: User Guide

Det är i Spanien (och en spansk elektriker antar jag, nybyggt) all el här är skum med vad jag är van från sverige.

Ja detektorerna funkar utan probem, tydlig klick när de slår till, om jag kopplar bort shellyn och bara mäter spänning på detektorn vid tillslag så är det 230V!

6. leby
    Medlem · Nivå 18
    Just nu edge men jag har prövat alla (många andra har samma utmaning med pir/shelly, vissa pir verkar fungera andra inte. Någon har lagt en lampa i serie och då funkar den... skall ha den i detached när allt funkar som det skall.

7. leby
    Medlem · Nivå 18
    Shelly har
    N
    L
    L1 (L och L1 är byglade inne i Shellyn)
    SW1 (brytare input för relä 1)
    O1 (last ut för relä 1)
    SW2 (brytare input för relä 1)
    O2 (last ut för relä 2)

PIR
    L
    N
    Last

Har kopplat fas och nolla (samma fas/nolla) till L & N på båda.
    Har kopplat PIR Last till SW2 på Shelly

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ok så inkopplingen ska vara rätt, samma fas för matning och styrning av pucken, ska funka enligt anvisningen. Då låter det mer som ett internt purjolök i shellyn. Men då skulle i så fall inte en vanlig strömbrytare fungera heller. Kan ledningslängden mellan pir och puck spela in? Lite grundläggande provning av pucken kan ge svar.

9. leby
    Medlem · Nivå 18
    Kort ledning, det är faktiskt två identiska uppsättningar som båda beter sig exakt lika!?
    Det funkar som sagt med mätpennan i serie, andra har fått det att funka med små lampor i serie. Men vad som orsakar verkar ingen veta. Vad händer om man sätter ett litet motstånd i serie tror du? Borde det bli samma sak som en låg effektlampa? De lampor jag sett som använts verkar vara indikator lampor för strömbrytare! Så inga större förbrukare precis..

10. leby
    Medlem · Nivå 18
    Glömde, Vanlig brytare funkar som tänkt med shellyn...

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Då denna rörelsevakt har ett potentialfritt relä så kan den inte fungera annorlunda än en strömbrytare. Shellyn är uppenbart känslig för någonting, därav min misstanke om olika ledningslängder. Om det går att hitta en spec på pucken så kanske man kan förstå något av hur SW-ingångarna fungerar, trignivåer, ingångsimpedans etc. En impedans i serie kan ju teoretiskt minska på det spänningsomfång som pucken ser, men det förklarar inte skillnaden mellan strömbrytare och rörelsevakt. Låter som ett fall för Shelly's support.

PS. "purjolök" är ett swipe-autocorrect-fail som var menat skulle bli "problem". Vet inte hur jag sladdade med fingrarna då jag inte kan återskapa det,

• Laddar…
  12. A
    Medlem · Nivå 9
    Problemet är antagligen att shellyprylen har en väldigt hög ingångsimpedans och detta tillsammans med tätt ihopliggande ledningar gör att shellyn uppfattar ingången som alltid hög.
    Om du har en högohmig multimeter kan du prova att mäta spänningen på ingången på shellyn när rörelsevakten är av.
    För att komma vidare behöver du lasta ner ingången på något vis, kanske med en bottenlast eller ett extra relä.

13. leby
    Medlem · Nivå 18
    Har du förslag på något litet som kan fungera som bottenlast?

14. A
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  15. leby
    Medlem · Nivå 18
    Tror du denna http://www.leroymerlin.es/fp/179358...0/60hz?idCatPadre=203311&pathFamilaFicha=3418 skulle funka? Är som sagt i Spanien och hittar inte special affärerna men leroymerlin är lite som Hornbach hemma och har bla just denna konding..
    Såg nu att den är för stor rent fysiskt....