P
K K. L skrev:
Aldrig att du självmant "knackar" på dörren och säger " jag vill inte ha kvar mitt körkort längre, varsågod" 😅
Jodå. Det ligger i släkten. Min far gjorde det (men inte pga bristande kontroll av alkoholkonsumtion).
Nu vet jag förstås inte om han bokstavligen lämnade ifrån sig körkortet, men han körde aldrig bil mer efter att ha tagit beslutet att det var färdigkört.
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Låter intressant. Hur bevisar du detta för dig själv, förutom det uppenbara att helt enkelt avstå från alkohol under viss period?
Jag kan inte komma på något annat sätt.
H Harald Blåtumme skrev:
Vad skulle vara ditt kriterium för att du misslyckas med ditt eget test och att du lämnar in ditt körkort för destruktion?
Om jag dricker alkohol under den period jag har bestämt att jag inte ska dricka alkohol så jag misslyckats med testet. Det är inte raketkirurgi.
 
P
G gaidin skrev:
Nej, man dör inte av att dricka så mycket alkohol så man blir en risk I trafiken dagen efter.
Dagen innan dagen innan, skrev jag (viket du har uppmärksammat senare, ser jag nu, också senare :)). Jag har inte gjort en noggrann analys, men troligen måste man dricka livsfarligt mycket alkohol för att det ska finnas alkohol kvar i blodet två dagar efter intagandet.
G gaidin skrev:
Ja, det går alldeles utmärkt att avstå alkohol hela livet om kan känner för det, vad är din poäng?
Poängen är att man inte behöver mäta sin alkoholhalt i blodet för att veta om man är nykter. Det räcker med att inte dricka alkohol.

Jag vill inte behöva mäta om jag ligger precis över eller precis under gränsen för att vara en laglig förare. Jag vill inte heller hålla på och mäta min alkoholhalt medan jag dricker goda drycker kvällen innan jag ska köra bil. Det förtar lite av nöjet.
G gaidin skrev:
Edit, ser nu att du menar två dagar innan, nej, det har jag aldrig råkat ut för. 😁
Nä, jag har inte heller provat att dricka så mycket alkohol att jag har dött av det. :)
 
P pmd skrev:
Poängen är att man inte behöver mäta sin alkoholhalt i blodet för att veta om man är nykter. Det räcker med att inte dricka alkohol.
Bra, fortsätt så, ingen tvingar dig att dricka alkohol.
Jag vill dock gärna dricka alkohol ibland och vägrar bli dömd eller klassad som missbrukare för det.

Gör det du känner dig nöjd med så gör jag det jag känner mig nöjd med.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Och i praktiken så är det inte så folk funkar. Är du stupfull två dagar i veckan kontrollerar du inte ditt drickande.
Varför inte?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför inte?
Själv tycker jag att man har stenkoll. Dyngrak 2 dagar i veckan. Varken mer eller mindre. Full kontroll.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
P
M mattias1343 skrev:
Numer spelar jag in mina möten med sjukvården, jag är tydligt med att kräva svar på exakt vad de ska kolla vid blodprov och att jag förbjuder dom att ta peth-prov eller ens delge någon annan mina patientdata utan mitt tillstånd.
Jag har inga omedelbara planer på att träffa en läkare, eller annan sjukvårdspersonal, så jag har gott om tid att fundera på hur jag ska lägga upp ett sådant möte.

Jag funderar på att skriva ett kontrakt som läkaren får underteckna. I kontraktet ska uttryckligen stå vilka slags prov som sjukvården får göra med mitt blod.
 
P pmd skrev:
Jag funderar på att skriva ett kontrakt som läkaren får underteckna.
Vilket läkaren högst troligt inte gör... Skulle du göra det om en "kund" kom til dig med ett hemmasnickrat kontrakt av något slag?
 
P
A Abies koreana skrev:
Varför tror du det?
Det förklarade jag ju i inlägg #2 337.
 
P
H hovapettson skrev:
Straff utdöms av en auktoriserad domstol (precis som i fotboll!).
Ja, alltså är inte en indragning av körkort utförd av Transportstyrelsen ett straff.
 
P
M mojjen skrev:
Nja Volvo upfann så vitt jag vet 3 punktsbältet i den form som är standard idag. Men gav frivilligt upp patent då de insåg vikten av att alla tillverkare skulle få nytta av det.
Läste du artikeln i automotorsport.se som jag länkade till?
Roger W Griswold och Hugh DeHaven konstruerade och patenterade (!) det första trepunktsbältet i USA 1951.
 
P
Petesson Petesson skrev:
Japp stämmer väl!

Trepunktsbältet uppfanns av Nils Bohlin, som var säkerhetsingenjör på Volvo, och presenterades 1959.
Läs artikeln som jag länkade till i inlägg #2 621. i den finns även en hänvisning till en bok av Rune Andreasson och Claes-Göran Bäckström, ”The Seat Belt: Swedish Research and Development for Global Automotive Safety”.
Dessa båda herrar är båda disputerade och har sysslat med skydd för bilpassagerare under många, många år, så de torde veta vad de skrev om .
Petesson Petesson skrev:
Även om andra tidigare hade utvecklat trepunktsbälten, var det Bohlins modell som blev standard i moderna bilar och erkänd för sin effektivitet.

[länk]
Volvo var den första biltillverkare som införde trepunktsbälte som standard, men som jag har nämnt ovan var Bohlins bälte inte det första.
Volvos PR-avdelning har antagligen gått på myten om Bohlin.
 
P
K krfsm skrev:
I remissförslaget de skickat ut så finns de här styckena:

Speciellt den där första punkten kan ju vara lätt uppfylld om man inte är överens med sin läkare.
Det är alltså inte Transportstyrelsens läkare som gör utredningen?
Men ändå är det Transportstyrelsens läkare som avgör om offret ska få behålla körkortet eller inte?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har bara bytt plan på DXB men loungerna där brukar var tämligen frikostiga med alkoholhaltiga förfriskningar...
Flygplatsen är antagligen inte representativ för resten av kungadömet (eller vad det är).
Eller så är det representativt. Hyckleri är nog inte reserverat för oss västerlänningar.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Nja. Tyvärr skeppar väl USA fortfarande krigsmateriel på gamla Bidenkontrakt
Inte mycket, men vi får väl se hur det utvecklar sig när Tacos tio dagar har löpt ut.
Intet Intet skrev:
samt låter Ukraina använda satelliterna så de kan sikta rätt med sina kanoner, om man skall förenkla resonemanget.
Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med det, men det finns andra satellittjänster att köpa så jag tror inte att Ukraina är beroende av USAs spaningssatelliter. En av de mest kända är Maxar.

En mer intressant fråga är om USA fortfarande flyger med spaningsflygplan runt Ukrainas gränser. Det handlar om stridsledning som i början av kriget gjort stor nytta.

Nu har ju Ukrainas fått två stycken SAAB med ASC 890-systemet som jag antar flyger i Ukrainskt luftrum. Dessa flygplan kan etablera datalänk med inte bara JAS39 utan även med F-16, som ju Ukraina har ett antal av. De gör stor nytta antyder en del rapporter om nedskjutna ryska stridsflygplan.
Intet Intet skrev:
Har jag fel är det bara bra så detta elende med oundvikligt slut kan upphöra så fort som möjligt.
Det är oerhört fult att önska ukrainarna i de ockuperade delarna av landet ödet att hamna permanent under ryskt, fascistiskt, styre.
Intet Intet skrev:
Men, hur kom vi från svenska myndigheters missbruk, hit?😁
Du avvek från ämnet.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.