P
Intet Intet skrev:
Naturligtvis. Vi skickar ju krigsmateriel till deras motståndare. Som man ligger får man bädda😁.
Sverige försvaras bättre i Ukraina än i Roslagen.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Att frikännas är inte ett bevis på att vara oskyldig, utan endast ett bevis på att det inte går att säkerställa skuld.
Han gav i alla fall begreppet "klipp och klistra" ett ansikte.
Så fungerar en rättstat. Marjasins försvar kunde visa att Marjasin inte hade brutit mot någon lag.
Intet Intet skrev:
För att återgå till ämnet, var den gode "hjälten", Marjasin extra förtjust i att klippa i alkoholräkningar han ville att skattebetalarna skulle betala.🤑
Det tror jag inte. Varför tror du det?

P
T Troberg skrev:
Det är därför man utreder dem noggrannt.
Hur gör Transportstyrelsen sådana utredningar?
T Troberg skrev:
Det är vad jag skulle kalla en krigsförbrytare, men det är en annan diskussion.
Israel blev anfallet av sju, eller åtta, arabiska arméer men försvarade sig framgångsrikt. Hur är det en krigsförbrytelse att försvara ett land vid angrepp?
(Ja, araberna bröt mot FN-stadgan förstås, så där kan man nog tala om krigsförbrytelse).

P
Intet Intet skrev:
Ansluta sig som frivilligt till ett plundrade rövarband är inget att skryta över.
Det var ju inte vad Marjasin gjorde, så din kommentar är irrelevant.

P
L L Jan skrev:
En flaska vin nu senaste timmen, om man orkar 😉 det ger 1,3 promille och man har 0,0 promille kl 01 i natt.
Inga problem att köra imorgon bitti!
Man har visserligen inte någon alkohol kvar i blodet, men "inga problem att köra" skulle jag nog inte vilja hävda. Efter hög alkoholkonsumtion under kort tid brukar många lida av s.k. baksmälla.

P
Intet Intet skrev:
Varav denna vurm för honom?
Att han lät skattebetalarna stå för hans sprit är väl helt klart och att han försökte dölja det genom att "förenkla" kvittona är även det klarlagt, så vitt jag mins.
Vika lagar bröt han mot? Eftersom han blev helt frikänd i domstol så bröt han förstås inte mot någon lag när det gällde redovisningsskyldigheten.

Varför hyser du agg mot Marjasin? Vad baserar du påståendet att Marjasin lär skattebetalarna stå för hans sprit på?
Jag känner inte till representationsreglerna, varken då eller nu, men om de tillät att alkohol serverades vid representation så var det helt i sin ordning att skattebetalarna stod för kostnaderna. Hur såg reglerna ut på den tiden?
Intet Intet skrev:
Så var gjorde han som var så hjältemodigt. Skyddade små barn, räddade gravida undan kulorna, räddade Rödakorspersonal från att bli skjutna i ryggen?
Marjasin hjälpte judarna att överleva när de blev överfallna 1947.

Jag tvivlar på att Marjasins deltagande i kriget gjorde någon jättestor skillnad. Krig brukar vara en kollektiv verksamhet, och krigshjältar brukar kallas hjältar för enstaka händelser där de gör en stark instans mycket lokalt, men som sällan påverkar krigets utgång.

Jag blev intresserad av Marjasin när drevet gick mot honom i samband med kvittoklippandet, och tyckte att han var en stark person som stod upp för sig själv i rätten. I övrigt har jag inte så mycket till övers för sossar.

P
H hovapettson skrev:
Nja, det där är ju självklarheter för oss naturvetare som är vana vid lab-svar av alla sorter. Jag talade om vad man följer upp hos EN individ, dvs i klartext: Mäter du ett PEth på en person under säg fyra tillfällen på ett år kommer du att kunna säga (plågsamt) noga vad den personen faktiskt konsumerar.
Kanske. Med flera mätningar kan man nog se en trend, men med tanke på mätmetodens osäkerhet så går det nog inte att säga något om nivåerna.

P
Fotografen Fotografen skrev:
Jag föredrar förgasare.
Givetvis ska bilentusiaster få fortsätta med sin hobby. På avlysta banor.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du på allvar att det kommer att hända under din eller min livstid?
Jag vet inte riktigt. Hur gammal är du?

Ray Kurzweil tror att singulariteten kommer att inträffa cirka 2045. Kurzweil har haft ganska hög träffprocent i sina förutsägelser genom åren.

Singulariteten behöver nog inte ha inträffat innan vi har självkörande bilar.
Waymo (Google) kör redan självkörande taxibilar i Phoenix, Arizona, sen fem år. Numera finns Waymos robottaxibilar dessutom i San Francisco, Silicon Valley, Los Angeles, Miami, Atlanta, och Austin.

Det blir lättare för självkörande bilar ju fler de är eftersom mänskliga förare är mer oförutsägbara och självkörande bilar kan kommunicera via datalänk med andra självkörande bilar och med trafikinfrastrukturen.

Mänskliga förare kan förstås också göra det senare, men med betydligt sämre bandbredd och primitivare signalsystem (handgester, ofta med ett visst finger inblandat). Kommunikationen är även mestadels envägs när det gäller förare och trafikinfrastrukturen.

P
M Mrs November skrev:
Transportstyrelsen har behandlat människor väldigt illa! Men jag känner inget hat. Varifrån får du det? Möjligen känner jag ett förakt mot en myndighet som medvetet gör det den kan för att dj..las med människor.
Jag tror inte att folket på Transportstyrelsen har haft för avsikt att jävlas med människor. De har följt regler. Regler som de har varit övertygade om är för samhällets bästa.
"The road to hell is paved with good intentions"
Det kan vara svårt att inse att ens eget agerande är skadligt när man har påbörjat det med mycket goda avsikter.

P pmd skrev:
Det är oerhört fult att önska ukrainarna i de ockuperade delarna av landet ödet att hamna permanent under ryskt, fascistiskt, styre.
Det finns två sätt att dra av ett plåster. Jag föredrar det snabba rycket framför det lååååångsamma, där även mer hår följer med.

Slutresultatet blir kort och plågsamt eller längre och ännu mycket mer plågsamt.

• Wow
Krille4
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Den bjuder jag på. Människan är av naturen rätt inkonsekvent. 😀
"Do I contradict myself? Very well then I contradict myself, (I am large, I contain multitudes.)" – Walt Whitman, Song of Myself, 1967.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har Agnes Wold uttalat sig igen om hur mycket alkohol man kan dricka:
[länk]

Denna gång så säger hon att ett till två glas vin om dagen inte mår något problem.
Jag säger inte emot Wold, men tycker att man ska vara skeptisk när hon uttalar sig utanför sitt expertisområde. Agnes Wold är bakteriolog (specifikt tarmfloran) och inte alkoholläkare.

När Wold uttalar sig om allergi ska man däremot spetsa öronen.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Om 3 år har vi självkörande bilar.
Det har väl varit 3 år kvar ända sedan 2015 enligt tesla.

Men nu händer det. 10 Tesla Y kör som robottaxi Austin med en tekniker som övervakar körningen från passagerarsätet.

Dock verkar Teslas robottaxi vara mer mänsklig än förväntat och rädd för polisbilar.
Den har setts tvärnita mitt i trafiken då det funnits en polisbil i närheten utan att den varit i teslans färdväg.
[länk]
Tesla är bättre på PR än på att få något gjort. Begreppet "Elon time" handlar om skillnaden mellan Musks utlovade tidsplaner och verkligheten.

P
M Mrs November skrev:
[länk]
Finns fler artiklar än denna. Dom publicerades runt den 13 till 15 maj.
Åhå! En förundersökning om tjänstefel.
Vem har återinfört tjänstemannaansvaret helt plötligt. :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.