P
BirgitS BirgitS skrev:
Är man alkoholberoende/alkoholist då?
Alkoholist möjligen, men knappast alkoholberoende. Man brukar skilja på vanebildande och beroendeframkallande när det gäller droger.

En vana kan ofta brytas, men det är svårare med ett beroende.

RoTe RoTe skrev:
OM dom kommer ut ja, vilket ibland är omöjligt pga resursbrist. Jag blev påkörd av en "gästarbetare" för många år sedan, han var garanterat påverkad av något annat än alkohol men polisen vägrade komma, sa att vi fick skriva våra papper och sen var det bra så. Kan tillägga att detta var i stockholmstrakten.
Om du är helt säker på din sak så ring in att det är pågående våldsamheter. Behövs det behövs det.

Är han garanterat påverkad och inblandad i olycka och bråk uppstår i väntan på polisen så får han det ju lite jobbigt att framstå som trovärdig även om han beskyller dig.

P
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du på allvar att det kommer att hända under din eller min livstid?
Om 3 år har vi självkörande bilar.
Det har väl varit 3 år kvar ända sedan 2015 enligt tesla.

Men nu händer det. 10 Tesla Y kör som robottaxi Austin med en tekniker som övervakar körningen från passagerarsätet.

Dock verkar Teslas robottaxi vara mer mänsklig än förväntat och rädd för polisbilar.
Den har setts tvärnita mitt i trafiken då det funnits en polisbil i närheten utan att den varit i teslans färdväg.
https://efn.se/larmet-teslas-robotaxis-kor-kaotiskt-pa-vagarna

• Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Den har setts tvärnita mitt i trafiken då det funnits en polisbil i närheten utan att den varit i teslans färdväg.
Den hade antagligen högt PEth-värde och var orolig för Transportstyrelsen...

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
"Jag väjde för ett rådjur" funkar alltid.
Njae, överlevnadschansen är större och skaderisken är mindre om man helt enkelt bromsar och kör rakt fram.

Dels är rådjur ganska snabba så chansen är rätt stor att rådjuret hinner undan[1], och dels har moderna bilar[2] bra deformationszoner som skyddar förare och passagerare i bilen hyfsat bra vid en frontalkrock. Betänk att en bil väger rätt mycket mer än ett rådjur.

[1] Om man envisas med att väja så bör man på en bråkdel av en sekund avgöra om man ska väja till höger eller vänster (det ena är sämre än det andra). Dessutom bör man förutse hur många fler rådjur som kommer efter det man vill väja för. Rådjur är flockdjur.

[2] Så om man kör en T-Ford eller någon annan gammal bilmodell så är kanske inte det här rådet det bästa.

blackarrow blackarrow skrev:
Om 3 år har vi självkörande bilar.
Det har väl varit 3 år kvar ända sedan 2015 enligt tesla.

Men nu händer det. 10 Tesla Y kör som robottaxi Austin med en tekniker som övervakar körningen från passagerarsätet.

Dock verkar Teslas robottaxi vara mer mänsklig än förväntat och rädd för polisbilar.
[länk]
Vet att en del AI-optimister tror stenhårt på att att detta är en realitet idag eller "om bara något år" men tyvärr, det är fortsatt blaj utanför enkla trafikmiljöer typ LA med breda boulevarder, utanför enkla väderzoner med solsken året runt.

Ta godtycklig resa ni gjort under vinterhalvåret och fundera på hur en "självkörande" bil skulle klarat utmaningarna av intensivt snöfall (som självklart sätter igen alla sensorer på nolltid), obefintliga vägmarkeringar pga snö/is, extremt viktigt välja rätt spår i delvis isiga vägar, etc. Kanske är det orkanvindar också med träd som faller hipp som happ härs och tvärs (typ vid Gudrun som vi hade oturen att köra genom på hemväg från Österrike).

Svaret är självklart. En erfaren mänsklig förare behövs, med omdömet att ev avbryta om det blir för överjävligt.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
P
N najaden skrev:
Precis som med klimataktivismen...var bara tvungen..😁
Klimataktivismen är åtminstone baserad på vetenskapliga rön.
Hur den sen tar sig uttryck är en annan sak.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
Att transportstyrelsen verkar måsta omvärdera känns väl nytt. Brukar inte höra till vanligheten. Varför vill du stänga efter den nyheten?
Det brukar vara personer som tror att det kan komma nyheter som försvagar deras sak som är mest angelägna om att "låsa" trådar.

Min åsikt är att inga trådar ska låsas alls. Den som tycker att det inte kommer, eller ens kan komma, något nytt kan lämpligen avsluta sitt läsande av tråden för att slippa bli uttråkad av att samma saker ältas igen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
T tompaah7503 skrev:
Verkar i och för sig betydligt säkrare att skicka barnet med någon som dragit en öl än en typisk SUV-morsa som fipplar med Instagram eller gud bevars någon i en Tesla där allt styrs med touchskärm.

[bild]
I uppkörningen borde ingå ett stresstest som är baserat på den grafen.

P
E Elmuppo skrev:
Just då reflekterade jag inte jättemycket över det. Det är nu först på senare tid som när man läser om hur folk blir drabbade som jag ifrågasätter om man verkligen får lov att utan patientens vetskap kila in ett sånt prov!
Läkare förstår inte alltid att de har en serviceyrke.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Det har varit så att det bara är om läkaren bedömer att en patient är olämplig att ha körkort av medicinska skäl som det ska anmälas till Transportstyrelsen.
En allmänläkare kanske inte är den mest lämpade att bedöma det?
När det gäller flygcertifikat anlitar man en flygläkare för en undersökning i förnyelseprocessen för certifikatet.
För körkortsförnyelse borde det nog finnas vägtrafikläkare som har motsvarande kompetens som flygläkare har för flygtrafik.

P
P Peter787 skrev:
En total upprensning av ledningen på Transportstyrelsen är absolut nödvändig om de ska ha någon tilltro från folket i fortsättningen, gärna en svensk form av DOGE.
Transportstyrelsen har gjort bort sig flera gånger under de senaste åren, så räfst och rättarting behövs.
Någon som helst likhet med, eller förebild från, DOGE ska vi dock undvika som pesten.

P
M MrDizzy skrev:
Som jag ser det räcker det med att vi återinför tjänstemanna-ansvar.
Vad exakt är det vi ska återinföra när det gäller tjänstemäns ansvar?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Transportstyrelsen kom med ett förtydligande i mars om att läkarna hade uppfattat det gamla på fel sätt och att det ska tolkas på det sätt som det står i förtydligandet, och i det så räcker det inte med 2 PEth-värden som är för höga.
Det var ju bra. Det innebar förstås att samtliga av Transortstyrelsens beslut som baserades på läkares missförstånd omedelbart ogiltigförklarades, antar jag.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.