170 504 läst ·
2 799 svar
171k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Om du är helt säker på din sak så ring in att det är pågående våldsamheter. Behövs det behövs det.RoTe skrev:
OM dom kommer ut ja, vilket ibland är omöjligt pga resursbrist. Jag blev påkörd av en "gästarbetare" för många år sedan, han var garanterat påverkad av något annat än alkohol men polisen vägrade komma, sa att vi fick skriva våra papper och sen var det bra så. Kan tillägga att detta var i stockholmstrakten.
Är han garanterat påverkad och inblandad i olycka och bråk uppstår i väntan på polisen så får han det ju lite jobbigt att framstå som trovärdig även om han beskyller dig.
Om 3 år har vi självkörande bilar.Alfredo skrev:
Det har väl varit 3 år kvar ända sedan 2015 enligt tesla.
Men nu händer det. 10 Tesla Y kör som robottaxi Austin med en tekniker som övervakar körningen från passagerarsätet.
Dock verkar Teslas robottaxi vara mer mänsklig än förväntat och rädd för polisbilar.
Den har setts tvärnita mitt i trafiken då det funnits en polisbil i närheten utan att den varit i teslans färdväg.
https://efn.se/larmet-teslas-robotaxis-kor-kaotiskt-pa-vagarna
Njae, överlevnadschansen är större och skaderisken är mindre om man helt enkelt bromsar och kör rakt fram.RoTe skrev:
Dels är rådjur ganska snabba så chansen är rätt stor att rådjuret hinner undan[1], och dels har moderna bilar[2] bra deformationszoner som skyddar förare och passagerare i bilen hyfsat bra vid en frontalkrock. Betänk att en bil väger rätt mycket mer än ett rådjur.
[1] Om man envisas med att väja så bör man på en bråkdel av en sekund avgöra om man ska väja till höger eller vänster (det ena är sämre än det andra). Dessutom bör man förutse hur många fler rådjur som kommer efter det man vill väja för. Rådjur är flockdjur.
[2] Så om man kör en T-Ford eller någon annan gammal bilmodell så är kanske inte det här rådet det bästa.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Vet att en del AI-optimister tror stenhårt på att att detta är en realitet idag eller "om bara något år" men tyvärr, det är fortsatt blaj utanför enkla trafikmiljöer typ LA med breda boulevarder, utanför enkla väderzoner med solsken året runt.blackarrow skrev:
Om 3 år har vi självkörande bilar.
Det har väl varit 3 år kvar ända sedan 2015 enligt tesla.
Men nu händer det. 10 Tesla Y kör som robottaxi Austin med en tekniker som övervakar körningen från passagerarsätet.
Dock verkar Teslas robottaxi vara mer mänsklig än förväntat och rädd för polisbilar.
Den har setts tvärnita mitt i trafiken då det funnits en polisbil i närheten utan att den varit i teslans färdväg.
[länk]
Ta godtycklig resa ni gjort under vinterhalvåret och fundera på hur en "självkörande" bil skulle klarat utmaningarna av intensivt snöfall (som självklart sätter igen alla sensorer på nolltid), obefintliga vägmarkeringar pga snö/is, extremt viktigt välja rätt spår i delvis isiga vägar, etc. Kanske är det orkanvindar också med träd som faller hipp som happ härs och tvärs (typ vid Gudrun som vi hade oturen att köra genom på hemväg från Österrike).
Svaret är självklart. En erfaren mänsklig förare behövs, med omdömet att ev avbryta om det blir för överjävligt.
Det brukar vara personer som tror att det kan komma nyheter som försvagar deras sak som är mest angelägna om att "låsa" trådar.M Mrs November skrev:
Min åsikt är att inga trådar ska låsas alls. Den som tycker att det inte kommer, eller ens kan komma, något nytt kan lämpligen avsluta sitt läsande av tråden för att slippa bli uttråkad av att samma saker ältas igen.
En allmänläkare kanske inte är den mest lämpade att bedöma det?BirgitS skrev:
När det gäller flygcertifikat anlitar man en flygläkare för en undersökning i förnyelseprocessen för certifikatet.
För körkortsförnyelse borde det nog finnas vägtrafikläkare som har motsvarande kompetens som flygläkare har för flygtrafik.
Transportstyrelsen har gjort bort sig flera gånger under de senaste åren, så räfst och rättarting behövs.P Peter787 skrev:
Någon som helst likhet med, eller förebild från, DOGE ska vi dock undvika som pesten.
Det var ju bra. Det innebar förstås att samtliga av Transortstyrelsens beslut som baserades på läkares missförstånd omedelbart ogiltigförklarades, antar jag.BirgitS skrev:
