P
A Anders_Nilsson skrev:
Någonstans får man dra en gräns för hur perfekt man måste vara för att få köra bil om vi skall ha ett bilbaserat samhälle.
Ett så människofientligt samhälle ska vi väl inte ha …?
Åtminstone tycks många städer och andra tätorter ha det som mål.
 
P
T Troberg skrev:
Felaktig logik.
Nej, helt logisk logik.
T Troberg skrev:
Ja, den är individuell, men den blir garanterat sämre, för alla, av alkohol.
Skalfaktorn får väl kompletteras med en alkoholpåverkansfaktor. Dessa två faktorer (multiplicerade med varandra, lämpligen) bestämmer sen hur mycket långsammare man måste köra än skyltad hastighet.
T Troberg skrev:
Med andra ord, alkohol gör allt sämre i trafiken, både bra och dåliga förare. Därför har man gjort valet att alkohol och bilkörning inte hänger ihop.
Såg du inte mitt inägg om att det är fler nyktra förare som dör i trafiken än onyktra?
 
P
T Troberg skrev:
Är du seriös? Jag tror att vartenda land har lagar mot alkohol i trafiken, just för att det är en så tydlig risk.
Det har dock ingenting med trådens ämne att göra.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
En jävligt obra sak är uttråkning. Därför bygger vi vägar i Sverige med lite svängar i onödan osv för att det inte ska kännas som en tortyrraksträcka som aldrig tar slut.
Ja, det var för jävligt när man ville testa hur snabbt hojen gick. Om man måste svänga kan man ju inte hålla full gas hela tiden.
 
P
RoTe RoTe skrev:
Jämför med tyskarnas fri fart, där jävlar är det inte tråkigt, inte dom gånger jag varit där iaf. Danskarna har åtminstone 130 på sina motorvägar och så kör man lite för fort så blir det ganska lagom.
Problemet är att alla inte är lika sugna på att köra i samma (för) höga hastighet som du. Stora skillnader i hastighet mellan fordon är en olycksrisk.
 
P
RoTe RoTe skrev:
Hur är det med studierna som påvisar PEth och olyckor? Jag har frågat flera ggr i tråden men inte fått något svar.
Det finns nog inga sådana studier. Hur skulle de utföras?
 
P
T Troberg skrev:
Skulle gissa att det ligger på en högre nivå än så, typ "verka för trafiksäkerhet genom reglering och lagstiftning".
Vilken högre nivå än regleringsbrevet, menar du?
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Fast där visar historien att en tedrickande rysk diktator är mer benägen att starta kring än en president som inte kan kontrollera sitt drickande.
Tedrickaren överskattar även sin förmåga.
Hade den numera f.d. presidenten svårt att kontrollera sitt drickande även när han var president?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Och då tror du att man låter bli att köra eftersom körkortet är indraget?
Den risken eliminerar man, åtminstone delvis, genom att beslagta alla bilar som den slemme PEth-test-maximeraren äger.
 
P
Intet Intet skrev:
Var inte Hitler nykterist och vegetarian. Eller var han bara vegetarian?
Adolf Hitler lär ha slutat dricka alkohol i samband med att han blev vegetarian, men drack måttliga mängder alkohol efter det i "sociala sammanhang". Han kunde nog komma undan med att symboliska skåla lite, tror jag.
Hitler var dessutom djurvän och lär ha varit mycket fäst vid sin hund Blondi, som han sedermera förgiftade till döds innan han sköt sig själv.
Intet Intet skrev:
Churchill däremot🥂
.. lär ha druckit en hel del.
“The water was not fit to drink. To make it palatable, we had to add whisky. By diligent effort, I learned to like it.”

Men det är en myt att Churchill var ständigt berusad.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Man undanhåller inte information om testerna. Visst, du kan behöva fråga, men det beror på att man tar massor av tester, och de flesta är inte ett dugg intresserade. Men, frågar du, så blir du informerad, och kan vägra.
Talar man om att testresultaten skickas till Transportstyrelsen i strid mot patientsekretessen?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Nej. Det finns ingen kanal in för den infon, och även om det fanns så skulle det inte beaktats.
Hur vet du att det inte finns någon kanal för den informationen?
Varför skulle det inte beaktas?
 
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Marjasins livsöde var intressant och skulle nog räcka till i alla fall en kortfilm. Ironiskt nog var han uppväxt på Klippgatan 19 på Söder i det kollektivhus där judiska migranter fick bo till en låg hyra.
Varför var det ironiskt?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Så länge man inte råkar stöta på en läkare som tolkar denna vägran som att den vägrande antagligen har grava alkoholproblem och därför finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och dessutom tolkar vägran om test som att körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, och därför anmäler förhållandet till Transportstyrelsen, enligt det läkaren ser som sin lagstadgade skyldighet.
Återigen denna "bedömning" som åläggs (eller kanske snarare ges makt till) en enskild person i den byråkratiska apparaten. Det påminner en del om bygglagstiftningen, som även den är hyfsat full av bedömningar.

Jag tycker att ordet bedömning (och dess avledningar och böjningar) ska förbjudas i lagstiftning.
 
P pmd skrev:
Varför var det ironiskt?
En syftning på adressen Klippgatan och att han i folks minne är mest känd för sitt klippande och klistrande med kvitton. Juridiskt sett blev han väl frikänd.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.