170 500 läst ·
2 799 svar
171k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Nej, helt logisk logik.T Troberg skrev:
Skalfaktorn får väl kompletteras med en alkoholpåverkansfaktor. Dessa två faktorer (multiplicerade med varandra, lämpligen) bestämmer sen hur mycket långsammare man måste köra än skyltad hastighet.T Troberg skrev:
Såg du inte mitt inägg om att det är fler nyktra förare som dör i trafiken än onyktra?T Troberg skrev:
Ja, det var för jävligt när man ville testa hur snabbt hojen gick. Om man måste svänga kan man ju inte hålla full gas hela tiden.RoTe skrev:
Problemet är att alla inte är lika sugna på att köra i samma (för) höga hastighet som du. Stora skillnader i hastighet mellan fordon är en olycksrisk.RoTe skrev:
Hade den numera f.d. presidenten svårt att kontrollera sitt drickande även när han var president?blackarrow skrev:
Adolf Hitler lär ha slutat dricka alkohol i samband med att han blev vegetarian, men drack måttliga mängder alkohol efter det i "sociala sammanhang". Han kunde nog komma undan med att symboliska skåla lite, tror jag.Intet skrev:
Hitler var dessutom djurvän och lär ha varit mycket fäst vid sin hund Blondi, som han sedermera förgiftade till döds innan han sköt sig själv.
.. lär ha druckit en hel del.Intet skrev:
“The water was not fit to drink. To make it palatable, we had to add whisky. By diligent effort, I learned to like it.”
Men det är en myt att Churchill var ständigt berusad.
Talar man om att testresultaten skickas till Transportstyrelsen i strid mot patientsekretessen?T Troberg skrev:
Återigen denna "bedömning" som åläggs (eller kanske snarare ges makt till) en enskild person i den byråkratiska apparaten. Det påminner en del om bygglagstiftningen, som även den är hyfsat full av bedömningar.Alfredo skrev:
Så länge man inte råkar stöta på en läkare som tolkar denna vägran som att den vägrande antagligen har grava alkoholproblem och därför finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och dessutom tolkar vägran om test som att körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, och därför anmäler förhållandet till Transportstyrelsen, enligt det läkaren ser som sin lagstadgade skyldighet.
Jag tycker att ordet bedömning (och dess avledningar och böjningar) ska förbjudas i lagstiftning.