P
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har blåst två gånger i hela mitt liv. En gång utanför systembolaget en förmiddag, när jag parkerade där för att följa svärmor till vårdcentralen som ligger vägg i vägg. Svärmor var helt säker på att jag skulle bli av med körkortet, men jag super aldrig skallen av mig på onsdagar så det gick bra 😆
Jag vet inte riktigt hur många gångar jag har fått blåsa i bängens ballong (alliteration! :))

Det är bara två tillfällen jag minns.
  1. Efter att ha blivit påkörd av en rattfyllerist i bil i Stockholm (jag körde MC). Polisen tyckte väl att det vore orättvist om bara rattfylleristen fick blåsa. 😉
  2. En sen eftermiddag på väg hem (det var nog fredag eller lördag), i utkanten av den lilla staden jag bor hyfsat nära. Jag frågade polisen om de inte hade börjat lite väl tidigt, och fick ett snett leende tillbaka …

P
Robert63 Robert63 skrev:
Det verkar inte så.
Det är dock inte säkert att papperet på Facebooksidan är äkta. Namn och telefonnummer stämmer med en person som arbetar på Transportstyrelsen, men brevet kan vara fejkat eller äkta, det går inte att avgöra av bilden. Transportstyrelsens brevhuvud syns inte på bilden.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja absolut! Och när vi ändå är inne på att justera samhället i den riktningen bör vi anmäla en massa annat. De som slarvar med sopsorteringen, råkar ha bilen igång på tomgång en minut för länge, tankar gräsklipparen med mackbränsle, fuskar med VAB, tvättar bilen på garageuppfarten, ser lite allmänt ovårdade eller suspekta ut ja ser man sig omkring med lite nyfikna ögon finns det nästan ingen gräns för vad man kan anmäla...
Av allt det där tycker jag att det mesta är tämligen oförargligt, utom VAB-fusk för det kostar mig pengar i onödan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Gärna då kombinerat med en indoktrinering av medborgarna så att alla omedelbart anmäler minsta avvikelse hos sina "grannar, kollegor, vänner och släktingar". På lite sikt kanske vi får ordning på det här riket ändå! 🙄😱😢
Hur var det nu i östzonen? Var en majoritet av medborgarna informanter som skvallrade på varandra?

P
A A-Man_08 skrev:
Det jag finner förvånande är att dom tvingar folk å ta prov och även betala för det.
Normalt går det inte att tvinga någon att lämna ett blodprov.
Undantag finns för samhällsfarliga sjukdomar.

P
Intet Intet skrev:
Fråga dina föräldrar om de tycker/tyckte att kontanter var "besvärliga".
Det var inte besvärligt att använda kontanter, men elektroniska betalningsmedel är enklare att använda.

P
A A-Man_08 skrev:
Att hitta kontanter i byrålådan som gått ut.
Det beror på att du använder kontanter i för liten utsträckning.

P
H Harald Blåtumme skrev:
Finns ett flertal anmälningar mot samma handläggare så har de förmodligen inget annat val än att utreda vederbörande, för att gå efter regelboken de säger sig följa.
Optimist! :-)
Men sätt gärna igång med kampanjen. Skriv en kommentar i den här tråden där vi kan anmäla intresse av att deltaga. Du får sköta om organiserandet sen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
Robert63 Robert63 skrev:
[…] införa ett tjänstemannaansvar.
Hur ska det skilja sig från det tjänstemannaansvar som gäller nu och regleras av brottsbalkens 20:e kapitel?

P
Intet Intet skrev:
Det får du fråga "majoriteten" om. Själv tycker jag att det är helt vansinnigt att använda ett betalningsmedel som avslöjar vartenda inköp och plats och på så vis aktivt hjälpa till att ytterligare kontrollera medborgarnas förehavanden. 1984, nästa.
Ja, det gäller att se till att inte fascistpartier får så många mandat i riksdagen att de kan bilda regering.
Intet Intet skrev:
Självklart har jag betalat med kort. Första gången var i San Francisco i början av åttiotalet. Betalade ett hotellrum bara genom att visa ett plastkort. det riktigt spännande.
Höll kortet? :-)

P
A A-Man_08 skrev:
Om det är ett visst besvär att matcha det med kvitton mot kommande faktura så låter det enklare att betala med kort där det dras direkt från kontot.
Matchandet av kvitton mot kontoutdraget kvarstår.

(I alla avseenden är kontokort helt underlägset kreditkort.)

P
Intet Intet skrev:
Hade vi alla haft lite medborgerlig stake skulle vi inte behövt förnedra oss på detta vis.
Om konkurrensen bland banker inte var satt ur spel skulle vi helt enkelt kunna anlita en annan bank om en bank bråkar med oss.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Mina kontoutdrag kommer kvartalsvis så det är snarare värre än månadsfaktura.
Min kontoutdrag "kommer" inte alls. Jag måste logga in på en banks webbplats för att se dem. Det gäller oavsett om det är banken där jag har ett debetkort eller de banker där jag har kreditkort. Köp syns efter en viss fördröjning, men det brukar inte handla om många dagar.

(I och för sig kan man kanske kalla det för att kontoutdraget kommer när det gäller kreditkortsräkningarna; de kommer varje månad).

P
T Troberg skrev:
Det kan man tycka, men så är det. Det är en situation där vården tar en juridisk risk om man talar, och därför är det säkrast att bara låta bli.
OK. Då ber man helt enkelt "vården" att berätta om ärendet och sen vidarebefordrar man den informationen till den som vill veta.

Vilken slags risk tar vården?

P
T Troberg skrev:
Nej. Den största risken är att medgivandet att delge informationen senare visar sig inte vara korrekt. Personen var inte vid sina sinnens fulla bruk, det gavs muntligt och förnekas senare, något formalia blev fel. Sådana saker kan ge straffansvar och det är en karriäravslutare.
Den som gör sådana triviala fel förtjänar att få sin karriär avslutad.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.