B
J jawen skrev:
Ja det Àr jÀvligt lÀtt för oss alla " hur vi skulle gjort" nÀr man har facit i handen...
Dina ord om kvinnorna gillar jag inte, & i praktiken idiotförklarar du en hel generation kvinnor, som hade en relativt viktig uppgift i vÄrt samhÀlle.
đŸ”șJag bara vĂ€ntade pĂ„ att nĂ„gon lĂ€ttkrĂ€nkt skulle skriva nĂ„got. Det finns mĂ„nga som lĂ€ser in saker som INTE STÅR I TEXTEN.
đŸ”șTexten vĂ€nder sig inte bara till de som redan gĂ„tt i pension (Ja det Ă€r jĂ€vligt lĂ€tt för oss alla " hur vi skulle gjort" nĂ€r man har facit i handen...) utan Ă€ven de som fortfarande kan och vill tĂ€nka till, rĂ€kna och pĂ„verka vĂ€gen mot pensionen. TS Ă€r inte pensionĂ€r Ă€nnu, eller hur?
đŸ”șNej, jag har inte idiotförklarat nĂ„gon. Är sjĂ€lv kvinna, men har valt att jobba heltid under barnens uppvĂ€xt. SjĂ€lvklart har mĂ„nga kvinnor gjort BRA VAL FÖR BARNEN under tiden de varit smĂ„. Min reaktion handlar mer om att mĂ„nga fortsatte med att t ex ha en dag ledig i veckan ”för att det var skönt” Ă€ven nĂ€r barnen inte lĂ€ngre behövde en hemmavarande förĂ€lder. Ett sĂ„dant agerande kommer SJÄLVKLART att pĂ„verka den framtida pensionen, eftersom den till stor del pĂ„verkas av hur mycket du arbetat. Att i det lĂ€get ta pĂ„ sig en offerkofta och i mĂ„nga forum pĂ„ nĂ€tet klaga pĂ„ att ”pensionen Ă€r sĂ„ lĂ„g” - DET ÄR FEL!
đŸ”șFel Ă€r ocksĂ„ (enligt mig) att inte krĂ€va att fĂ„ del av den heltidsarbetande partnerns pension, för att den deltidsarbetande partnern tagit större ansvar för barnen. Detta kan man enkelt göra genom att betala in en pensionsförsĂ€kring för den som jobbar deltid.
đŸ”șOch sjĂ€lvklart förstĂ„r jag att det finns mĂ„nga anledningar till varför man vĂ€ljer att jobba deltid under barnens uppvĂ€xt; sjukdomar, handikapp, diagnoser mm, med det handlar detta inte om. Utan det handlar om att den som inte ser om sitt ”pensionshus” under vĂ€gen mot pensionen, kommer i regel att ”frysa” nĂ€r man blir pensionĂ€r.
đŸ”șJag valde att informera mig om vad som gĂ€ller. AnvĂ€nde SUNT FÖRNUFT och vĂ„r familj levde enligt devisen att vi FÖRST BETALADE RÄKNINGAR OCH DET SOM ÄR ÖVER KAN VI ROA OSS GÖR. MĂ„nga lever enligt LYXFÄLLAN och tycker att det Ă€r okej att Ă„ka till Thailand för lĂ„nade pengar och blunda nĂ€r rĂ€kningarna kommer. Och ja, dessa mĂ€nniskor Ă€r inte de smartaste
.

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
galento
A Argastesnickaren skrev:
Svarade Hydro i en annan trÄd.

Det folk Ängrar pÄ sin dödsbÀdd Àr sÄnt som man INTE gjort inte sÄnt man faktiskt gjort.

Vill man spara allt till barnen helt ok men varför inte unna sig sjÀlv lite ocksÄ.
Äldre mĂ€nniskor Ă€ter mindre portioner men unna er dĂ„ lite bĂ€ttre mat.
Man köper i regel mindre klÀder, köp dÄ lite bÀttre kvalitet.
Unna er saker ni vill ha medan ni kan.
Försök att göra saker ni mÄr bra av oavsett vad.
För min del sÄ kan en sÄn enkel sak som att bara gÄ ut en tisdagskvÀll och Àta middag i sÀllskap med min flickvÀn vara lite guldkant.
JodĂ„ vi unnar oss en hel del , Ă€ter ute minst en gĂ„ng i veckan och har en del nöjesfordon att Ă„ka med 😉😉

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
galento galento skrev:
JodĂ„ vi unnar oss en hel del , Ă€ter ute minst en gĂ„ng i veckan och har en del nöjesfordon att Ă„ka med 😉😉
Nöjesfordon?😀

• Gilla
galento
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nöjesfordon?😀
Rullator ner till bingohallen đŸ€Ł

• Haha
galento och 3 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Detta kan man enkelt göra genom att betala in en pensionsförsÀkring för den som jobbar deltid.
Det dÀr tycker jag politkerna borde göra nÄgot Ät. Man borde kunna överlÄta en del av sin intjÀnade pension Ät partnern utan att man ska behöva betala in till en extra pensionsförsÀkring. Det borde vÀl rentav vara standard om man Àr gift.

Intet Intet skrev:
Nöjesfordon?😀
Ett elegant privatjet med tvÄ motorer flyger över en grönskande ö och kustlinje, med en grön och blÄ fÀrgton pÄ landskapet nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
Jag tÀnkte mer .

En stor ubÄt ligger vid kaj bredvid ett vitt fartyg under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag tÀnkte mer .
Varför Àr jag inte förvÄnad att vi definierar nöje lite olika...

• Haha
Intet
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Det dÀr tycker jag politkerna borde göra nÄgot Ät. Man borde kunna överlÄta en del av sin intjÀnade pension Ät partnern utan att man ska behöva betala in till en extra pensionsförsÀkring. Det borde vÀl rentav vara standard om man Àr gift.
Din premiepension kan du överlÄta till den du Àr gift med, etc, dock inte sambo och har varit sÄ, inget nytt. Finns Àven andra former om du avlider.
TyvĂ€rr tar man sig inte lite tid att lĂ€sa om sin pension.😉

https://www.pensionsmyndigheten.se/...ar-pensionen/overforing-av-premiepensionsratt

A AndersS skrev:
Din premiepension kan du överlÄta till den du Àr gift med, etc.....
Man kanske ska förtydliga att det gÀller framtida insÀttningar.
Den premiepension som redan Àr inbetald kan man (om jag Àr rÀtt underrÀttad) inte flytta över.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
.....TyvĂ€rr tar man sig inte lite tid att lĂ€sa om sin pension.😉.....
Kan bara instÀmma. NÀr man Àr ung sÄ kÀnns pensionen lÄngt borta och inte sÄ angelÀget.
Sedan nÀr det börjar nÀrma sig sÄ Àr det för sent att göra nÄgra betydande beslut eller förÀndringar. DÄ fÄr man fördela det man har pÄ smartast möjliga sÀtt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Utvecklingen av pension varier men för er som inte tagit ut och funderar över att det ibland "skrivs" att den bara blir mindre vÀrdemÀssigt efter pÄbörjat uttag och sÄ kan det vara, men Àr ingen sanning.
UtifrÄn det sÄ kollade jag nu hur den förÀndrats för mig och dÄ har den pÄ fem Är ökat med 25%, utan nÄgon förÀndring av uttagstid/lÀngd.
Även hĂ€r kan man pĂ„verka sin pension och utifrĂ„n vilket risktagande man kan och vill göra, samt att den kan variera mĂ„nadsvis, det gĂ€ller dĂ„ den premiebestĂ€mda pensionen som kan variera.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nu ringde pensionmyndigheten upp mig. I mitt exempel ovan sÄ kommer automatiskt pensionen öka till 15.000 kr vid 67 om jag gÄr vid 64.
Nu Ă€r allt klart som korvspad đŸ€ 

L Lars3344 skrev:
Nu ringde pensionmyndigheten upp mig. I mitt exempel ovan sÄ kommer automatiskt pensionen öka till 15.000 kr vid 67 om jag gÄr vid 64.
Nu Ă€r allt klart som korvspad đŸ€ 
Vad Àr det som gör att den gÄr upp dÄ?

K Kane skrev:
Vad Àr det som gör att den gÄr upp dÄ?
GÄr den verkligen upp? Det Àr vÀl skatten som gÄr ner?

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.