K Knuten26 skrev:
Vilket samband har pensionen med byggande?
Går man i pension tidigt så hinner man bygga mycket mer, iallafall gäller det mig och mina gelikar som alltid gör allt själv.

Kan förövrigt rekommenderas starkt👍
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hum, var det utifrån det man kallar "10-taggar lösning"? Då brukade företaget erbjuda det och vissa företag hade egen rådgivare...
Nix. Jag har aldrig riktigt nått upp till dom taggarna. Dels har jag inte haft någon så extrem lön, och dels har jag bara jobbat 80% dom senaste 8-10 åren. Bl annat för att läsa en del fristående kurser i fysik mm på högskolan. Håller hellre igång hjärnan med andra saker än jobbar med IT all min vakna tid 😉
Det var Knowit som erbjöd en gratis konsultation hos S&P för alla anställda.
Riktigt nyttigt och lärorikt!
Finns, som många redan skrivit, inga genvägar utan man måste lära sig regler, terminologi och sedan sätta sina beslut i relation till ens livssituation om man har lån, andra tillgångar etc.
Och för ren översikt, samt experiment med olika planer och utfall, så är minpension.se helt outstanding!
 
P perror skrev:
Har man ett obelånat hus man kan sälja när man fyller 70 så kanske det är rimligt att ta ut en del av pensionen tidigt. Andra gnäller över höga elpriser, att de inte har råd med nytt avlopp osv. Finns många som borde ha bättre koll på sin ekonomi.
Kan ju kosta även att byta bostad, t.ex. köpa brf på plats man vill bo som äldre. Men hyreslägenhet fungerar bra.
 
M MagHam skrev:
Nix. Jag har aldrig riktigt nått upp till dom taggarna. Dels har jag inte haft någon så extrem lön, och dels har jag bara jobbat 80% dom senaste 8-10 åren. Bl annat för att läsa en del fristående kurser i fysik mm på högskolan. Håller hellre igång hjärnan med andra saker än jobbar med IT all min vakna tid 😉
Det var Knowit som erbjöd en gratis konsultation hos S&P för alla anställda.
Riktigt nyttigt och lärorikt!
Finns, som många redan skrivit, inga genvägar utan man måste lära sig regler, terminologi och sedan sätta sina beslut i relation till ens livssituation om man har lån, andra tillgångar etc.
Och för ren översikt, samt experiment med olika planer och utfall, så är minpension.se helt outstanding!
Samma här, klev av för 12-13 år sedan efter 20 års frekvent resande. Men första pensionsplanering med rådgivare gjordes redan på 90-talet😉
Körde sedan i tre omgångar, 1 ledigt år och 2 år arbete,
Sedan kom pandemi och förutsättningar för mitt uppdrag försvann, jag tröttnade, tog beslut om friherre på heltid.
Men erkänner att jag har fullt upp mars-november.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
galento
Tycker också det har fungerat bra trots man tog ut vid 62 och skattade
5 år i kolumn 6. Tiden hemma är värd mycket med artros samt sliten i
kroppen. Huset och alla fordon är betalda så det känns skönt att vara
skuldfri faktiskt.

Har bättre ekonomi nu än när man jobbade 100% dagtid.
 
  • Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Vilket samband har pensionen med byggande?
Du kanske skall kolla i vilken forumgrupp tråden ligger.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tycker också det har fungerat bra trots man tog ut vid 62 och skattade
5 år i kolumn 6. Tiden hemma är värd mycket med artros samt sliten i
kroppen. Huset och alla fordon är betalda så det känns skönt att vara
skuldfri faktiskt.

Har bättre ekonomi nu än när man jobbade 100% dagtid.
Tänker lika och kommer nog gå vid 65 om 3 år.Är med skuldfri som känns väldigt bra och märks på sparkontot.Men är lite stressad för försöker göra så mycket som möjligt med huset innan pensionen när man har ekonomin.Har bytt värmepumpen nydligen och kommer nog köpa en ny bil kontant så man slipper den kostnaden.
 
galento galento skrev:
Tycker också det har fungerat bra trots man tog ut vid 62 och skattade
5 år i kolumn 6. Tiden hemma är värd mycket med artros samt sliten i
kroppen. Huset och alla fordon är betalda så det känns skönt att vara
skuldfri faktiskt.

Har bättre ekonomi nu än när man jobbade 100% dagtid.
Lite samma filosofi som mig.
Det är inte dom stora inkomsterna som är viktiga utan att utgifterna är mindre än inkomsterna.
Du kan tjäna hur mycket som helst, är utgifterna större så går du back varje månad.
Har planerat min pension med ett 5 år gammalt hus som är betalt, inga lån heller på bil eller dyl.
Hyfsad pension som arbetare när jag går om ett par år så hoppas att man får några guldår innan kroppen säger stopp:)
Försöker åka 3 gånger om året till varmare länder för att må bra.
Att spara pengar utan att dom får ett syfte är för mig meningslöst.
Mitt liv på jorden är för kort för att jag inte ska njuta av den tiden jag får här.
Försöker unna mig det jag vill ha, som brandman vet man att livet kan ta slut när man minst anar det.
Sista fracken har inga fickor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tänker lika och kommer nog gå vid 65 om 3 år.Är med skuldfri som känns väldigt bra och märks på sparkontot.Men är lite stressad för försöker göra så mycket som möjligt med huset innan pensionen när man har ekonomin.Har bytt värmepumpen nydligen och kommer nog köpa en ny bil kontant så man slipper den kostnaden.
Stressa inte, sparar du pengarna med lite avkastning kan du göra det senare och lugnare takt.
Hade inga krav på vad som skulle göras med våra fastigheter vid pension, däremot att det fanns ekonomi att göra det senare.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Hempulfixaren
Så här tänker jag vid ev. sluta tidigare dvs före riktålder (mitt fall 67).
- Undvik statlig skatt, brytpunkten höjs efter riktåldern (skattetabell och kolumn 2 har högre brytpunkt).
- Se över utgiftsbehovet "fram till riktålder" och även efter den (jag planerar inte för ev. dö tidigare :-)).
- Före riktålder, lev på sparat men går ta ut lite pension för fylla på till låg skatt, kolla skattetabell, tex. 10K kan ge riktigt låg skatt även i kolumn 1, fyll på med eget sparande.
- Testa på Minpension olika uttag före/efter riktålder, för hålla sig under "brytpunkt statlig skatt.
- Undvik "Livet ut" där det går, spara/placera i stället ("om" nåt blir kvar efter uttag :-)).
 
galento
A Argastesnickaren skrev:
Lite samma filosofi som mig.
Det är inte dom stora inkomsterna som är viktiga utan att utgifterna är mindre än inkomsterna.
Du kan tjäna hur mycket som helst, är utgifterna större så går du back varje månad.
Har planerat min pension med ett 5 år gammalt hus som är betalt, inga lån heller på bil eller dyl.
Hyfsad pension som arbetare när jag går om ett par år så hoppas att man får några guldår innan kroppen säger stopp:)
Försöker åka 3 gånger om året till varmare länder för att må bra.
Att spara pengar utan att dom får ett syfte är för mig meningslöst.
Mitt liv på jorden är för kort för att jag inte ska njuta av den tiden jag får här.
Försöker unna mig det jag vill ha, som brandman vet man att livet kan ta slut när man minst anar det.
Sista fracken har inga fickor.
Precis , sista fracken har inga fickor. Har lagt undan nån tusing i månaden sen man
började med pensionen men ibland undrar man om man skulle använda det till nåt
annat medan man är någorlunda kry 🤔. Man ska nog göra det man vill och har råd
med medan man kan för livet kan förändras väldigt fort.

Detta med att folk lever längre kan man undra över .
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
👉 Och... återbetalningsskydd på tjänstepensioner (om man har anhöriga som man tycker ska få dom sparade slantarna om man dör i förtid).
Sänker den utbetalade nivån marginellt, men det kan det vara värt.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Detta med att folk lever längre kan man undra över .
Det stämmer statistiskt men säger inget om förutsättningarna.
Man ska inte bry sig om vad andra anser/tycker utan utgå från sina egna förutsättningar.
Kan bara se till mig själv och ännu inget som hämmar mig, visst man kanske inte är lika snabbtänkt eller har samma fysiska förmåga (men nästan).
Däremot har jag haft en släkting som blev 106 år och bodde hemma i eget hus med hjälp av lillasyster det sista året innan de båda flyttade till boende, då 104 respektive 98 år.
Har flera personer runt 90 idag som fortfarande har ett aktivt liv och vi frekvent träffar eller har kontakt med.
De är mina inspirationskällor för att inte fokusera på ålder utan vad man istället klarar av att göra, se möjligheterna.
Vi bestämde oss, jag och min fru, att vi inte vill hamna i en framtida situation att pengarna plötsligt "tar slut", därav 80% pension livslång, skulle det finnas kvar medel i pensionspengar tja då får det bli så.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
galento galento skrev:
Precis , sista fracken har inga fickor. Har lagt undan nån tusing i månaden sen man
började med pensionen men ibland undrar man om man skulle använda det till nåt
annat medan man är någorlunda kry 🤔. Man ska nog göra det man vill och har råd
med medan man kan för livet kan förändras väldigt fort.

Detta med att folk lever längre kan man undra över .
Svarade Hydro i en annan tråd.

Det folk ångrar på sin dödsbädd är sånt som man INTE gjort inte sånt man faktiskt gjort.

Vill man spara allt till barnen helt ok men varför inte unna sig själv lite också.
Äldre människor äter mindre portioner men unna er då lite bättre mat.
Man köper i regel mindre kläder, köp då lite bättre kvalitet.
Unna er saker ni vill ha medan ni kan.
Försök att göra saker ni mår bra av oavsett vad.
För min del så kan en sån enkel sak som att bara gå ut en tisdagskväll och äta middag i sällskap med min flickvän vara lite guldkant.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst är det en princip skiss, den som publicerat den (pensionsmyndigheten?) ger med den illustrationen illusionen att det går att få ett gott pensionärsliv med ett relativt litet eget kapital vilket jag generellt anser vara direkt felaktigt.
Verkligen!

Och med tanke på att 50 % av folket idag inte ens har 10.000 kr som eget sparkapital, så kommer nog "riktigt dåliga tider" för väldigt många.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.