B
BAKGRUND;
đŸ”șJag Ă€r 67 Ă„r idag, gick i pension vid 65 Ă„r.
đŸ”șJobbade pĂ„ ett företag dĂ€r pensionsĂ„ldern vid anstĂ€llningstillfĂ€llet var 60 Ă„r och arbetsgivaren tecknade en ”försĂ€kring” för oss anstĂ€llda som skulle ge oss minst 72% av vĂ„r slutlön under fem (5) Ă„r, dvs mellan Ă„ren 60-65. Pga Covid och möjligheten att jobba hemifrĂ„n, gick jag först i pension vid 65 Ă„r.
đŸ”șFörsĂ€kringen arbetsgivaren tecknat fick stĂ„ kvar orörd och vĂ€xte till sig.
đŸ”șVid 50 Ă„rs Ă„lder började jag titta pĂ„ mina möjligheter och min ekonomi för att ha det bra ekonomiskt nĂ€r jag gick i pension.
đŸ”șFör mig kom jag fram till att jag ville vara helt skuldfri; dvs betalat av allt inkl huslĂ„net. Jag vet att mĂ„nga hĂ€vdar att det Ă€r helt idiotiskt, men FÖR MIG var det perfekt. Amorterade hĂ„rt och blev HELT SKULDFRI VID 58 Ă„rs Ă„lder.
đŸ”șTĂ€nkte först att jag skulle ta ut min tjĂ€nstepension och vĂ€nta med pensionen frĂ„n staten.
đŸ”șEfter lite rĂ€knande kom jag fram till att det INTE skulle bli den bĂ€sta lösningen i mitt fall. Eftersom jag hade EFTERLEVANDESKYDD pĂ„ delar av tjĂ€nstepensionen och hela ”försĂ€kringen” innebar det att mina barn skulle fĂ„ största delarna av dessa nĂ€r jag dog. DĂ€remot skulle de inte fĂ„ ett öre av den statliga pensionen.
đŸ”șInför pensionen tittade jag pĂ„ olika sĂ€tt att ta ut min pension. Jag insĂ„g snabbt att jag inte skulle röra det ganska stora beloppet min arbetsgivare betalat in i form av ”försĂ€kringen”. Det visade sig att de var duktiga placerare (enligt mig) och trots Covid, krig, skenande brĂ€nslepriser mm har Ă„terbĂ€ringen aldrig varit lĂ€gre Ă€n 5%, idag Ă€r den 8%.
đŸ”șDe olika pensionsdelar jag hade att spela med var statlig pension och tre (3) olika tjĂ€nstepensionsdelar. Valde att ta ut 100% av den statliga pensionen frĂ„n 65 Ă„r.
đŸ”șFörst rĂ€knade jag pĂ„ att börja plocka ut frĂ„n samtliga pensionsdelar - och det fungerade inte alls. DĂ„ skulle jag komma lĂ„ngt över grĂ€nsen till att betala STATLIG SKATT och det ville jag inte.
đŸ”șDe mindre tjĂ€nstepensionerna som bara skulle ge rĂ€tt lĂ„ga belopp valde jag att plocka ut pĂ„ kortast möjliga tid, tvĂ„ (2) respektive fem (5) Ă„r.
đŸ”șDen stora tjĂ€nstepensionen som arbetsgivaren betalat in valde jag att plocka ut pĂ„ tio (10) Ă„r. Detta har jag möjlighet att Ă€ndra lĂ€ngre fram om jag vill. Att jag valde tio (10) Ă„r istĂ€llet för livslĂ„ngt, var att beloppet skulle bli högt och skulle ge mig möjligheter att ”leva nu” istĂ€llet för senare.
đŸ”șEfter dessa tio (10) Ă„r passerat har jag fortfarande kvar ”försĂ€kringen” som dĂ„ förhoppningsvis vuxit till sig Ă€nnu mer. Oavsett hur det blir i vĂ€rlden Ă€r ju avtalet att jag frĂ„n ”försĂ€kringen” Ă€r berĂ€ttigad till minst 72% av min slutlön. Idag motsvarar vĂ€rdet 105% av min slutlön 🙂.

NUTID;
đŸ”șIdag UTAN ”försĂ€kringen” fĂ„r jag ut mer i pension Ă€n jag nĂ„gonsin har fĂ„tt i lön och jag har precis lagt mig pĂ„ en nivĂ„ dĂ€r jag UNDVIKER STATLIG SKATT. Pga att jag har hög pension och gjort mig helt skuldfri, kan jag SPARA 25 000 kr per mĂ„nad. Dessa pengar kan jag skĂ€mma bort mig sjĂ€lv med och stötta mina vuxna barn nĂ€r det behövs.
đŸ”șKĂ€nner mig nöjd med mina val av att göra mig skuldfri inför pensionen.
đŸ”șMĂ„nga tĂ€nker inte pĂ„ att de fĂ„r ut mycket mindre som pensionĂ€rer, speciellt kvinnor som valt att jobba deltid nĂ€r barnen var smĂ„ och dumt nog fortsatt med det Ă€ven nĂ€r barnen vuxit upp. Dessa kvinnor ser man ofta i forum pĂ„ nĂ€tet, beklaga sig över hur lite pension de fĂ„r ut. Eller har de förlitat sig pĂ„ att relationen de levde i med barnens pappa (som jobbat heltid under hela relationen) skulle hĂ„lla livet ut. NĂ€r relationen inte höll, sitter kvinnorna oftast dĂ€r och har dragit det kortaste strĂ„et gĂ€llande pensionsnivĂ„n för deltidsarbete.
đŸ”șSkulle jag ge nĂ„got rĂ„d Ă€r det att vara sĂ„ skuldfri som möjligt innan pensionen.
đŸ”șDen som jobbar deltid och tar hand om barnen, ska krĂ€va att det tecknas en pensionsförsĂ€kring hen som kompensation för pensionsbortfallet.
đŸ”șSe över och rĂ€kna pĂ„ olika alternativ gĂ€llande pensionssparande, börja tidigt i livet. Det lönar sig.
đŸ”șNöjd, för nu. Hoppas jag fĂ„r vara frisk och Ă€ven mina barn. Allt annat Ă€r sekundĂ€rt. Lev vĂ€l ❀

• Gilla
Tokslut och 12 till
  • Laddar…
som jag ser det det viktigaste Àr inte hur mycket man fÄr utan hur smÄ mina fasta kostnader Àr
Jag personligen har fasta kostnader pÄ ca 3000kr mÄnaden i snitt

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
speciellt kvinnor som valt att jobba deltid nÀr barnen var smÄ och dumt nog fortsatt med det Àven nÀr barnen vuxit upp. Dessa kvinnor ser man ofta i forum pÄ nÀtet, beklaga sig över hur lite pension de fÄr ut. Eller har de förlitat sig pÄ att relationen de levde i med barnens pappa (som jobbat heltid under hela relationen) skulle hÄlla livet ut. NÀr relationen inte höll, sitter kvinnorna oftast dÀr och har dragit det kortaste strÄet gÀllande pensionsnivÄn för deltidsarbete.
Ja det Àr jÀvligt lÀtt för oss alla " hur vi skulle gjort" nÀr man har facit i handen...
Dina ord om kvinnorna gillar jag inte, & i praktiken idiotförklarar du en hel generation kvinnor, som hade en relativt viktig uppgift i vÄrt samhÀlle.

• Haha
Intet
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du kanske skall kolla i vilken forumgrupp trÄden ligger.
Vad jag kommer fram till sÄ Àr det bygga hus?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Har inte klÀm pÄ hur pension fungerar sÄ jag frÄgar hÀr och tar ett par ett par exempel.
Om jag tar pension vid 64 och fÄr ut 10.000/mÄn kr hela livet.
Om jag tar pension vid 67 och fÄr ut 15.000/mÄn kr hela livet.

1) Tar jag vid 64 fÄr jag 10.000 kr/mÄn hela livet ut.
2) Tar jag vid 64 fÄr jag 10.000 kr/mÄn tills jag fyller 67 och fÄr dÀrefter
15.000 kr/mÄn livet ut.

Vilket Àr rÀtt?
Siffrorna Àr bara exempel.
Jag förstÄr dilemmat. Den statliga grundpensionen Àr ganska lÀtt att förstÄ. Sen tillkommer tjÀnstepension för löntagare och premiepension. Dom Àr lite knepigare att förstÄ. Efterlevandeskyddet Àr vÀrt att tÀnka över. Om du avlider utan efterlevande skydd försvinner alla intjÀnade pengar till kollektivet Surt sa rÀven. Efterlevande skydd, 1 till make och altn.2 till barn
Sen det vÀrsta egna pensionsförsÀkringar som man tror att man styr över men icke dÀr sÀtter pensionsbolagen sina egna regler med krav pÄ hÀlsodeklarationer mm. Jag minns nÀr jag ville börja ta ut en försÀkring och bolaget krÀvde hÀlsodeklaration. Jag var runt 60 Är dÄ. Blev vÀldigt förvÄnad och upprörd. Nu Àr mitt problem att efterlevandeskyddet upphör och att jag inte kan styra utbetalningstakten sÄ om jag avlider nu brinner pengarna inne. Dom gÄr till kollektivet heter det. Du rÄr inte över kapitalet. Mitt rÄd Àr att spara i en kapitalförsÀkring istÀllet dÀr du rÄder över pengarna.
SÄ TS inlemma Àr inte unikt. Anlita nÄgon som förstÄr systemet om hen finns.

K Knuten26 skrev:
Kommissarie Clouseau, hÀr fÄr du en ledtrÄd.
SkĂ€rmbild frĂ„n Byggahus.se forum, kategori 'Övrigt Off Topic'.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
B BSA In skrev:
Jag förstÄr dilemmat. Den statliga grundpensionen Àr ganska lÀtt att förstÄ. Sen tillkommer tjÀnstepension för löntagare och premiepension. Dom Àr lite knepigare att förstÄ. Efterlevandeskyddet Àr vÀrt att tÀnka över. Om du avlider utan efterlevande skydd försvinner alla intjÀnade pengar till kollektivet Surt sa rÀven. Efterlevande skydd, 1 till make och altn.2 till barn
Sen det vÀrsta egna pensionsförsÀkringar som man tror att man styr över men icke dÀr sÀtter pensionsbolagen sina egna regler med krav pÄ hÀlsodeklarationer mm. Jag minns nÀr jag ville börja ta ut en försÀkring och bolaget krÀvde hÀlsodeklaration. Jag var runt 60 Är dÄ. Blev vÀldigt förvÄnad och upprörd. Nu Àr mitt problem att efterlevandeskyddet upphör och att jag inte kan styra utbetalningstakten sÄ om jag avlider nu brinner pengarna inne. Dom gÄr till kollektivet heter det. Du rÄr inte över kapitalet. Mitt rÄd Àr att spara i en kapitalförsÀkring istÀllet dÀr du rÄder över pengarna.
SÄ TS inlemma Àr inte unikt. Anlita nÄgon som förstÄr systemet om hen finns.
Utan efterlevnadsskydd sÄ fÄr du ocksÄ del av de "kollektiva" pengarna under tiden som du fÄr pension utbetald.
För vissa kan det vara viktiga pengar.

K Knuten26 skrev:
Mitt förslag Àr att du ignorerar sÄdant som inte intresserar dig. Det finns andra som har till uppgift att bedöma vad som Àr lÀmpligt att diskutera pÄ forumet.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Vilket samband har pensionen med byggande?
DĂ€rför att trĂ„den ligger i gruppen "Övrigt off topic" dĂ€r sĂ„dant kan diskuteras. 😉
För enbart byggande finns specifika grupper.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Utan efterlevnadsskydd sÄ fÄr du ocksÄ del av de "kollektiva" pengarna under tiden som du fÄr pension utbetald.
För vissa kan det vara viktiga pengar.
Jag vill inte ha andras pengar utan vill kunna styra över mina egna pengar som jag gnetat ihop under en lÄng tid och betalat in regelbundet till en pensionsförsÀkring. Det bÀsta vore att alla har efterlevande skydd som betalas ut till anhöriga vid bortgÄng. Nu inbillas du att tro att inbetalda pengar Àr dina fast dom i praktiken kan gÄ till kollektivet.

C
B BSA In skrev:
Nu inbillas du att tro att inbetalda pengar Àr dina fast dom i praktiken kan gÄ till kollektivet.
SvÄrt i och för sig att kombinera livslÄng utbetalning med ett system dÀr dina efterlevande samtidigt skall fÄ ut "överskottet". Tror man fÄr skilja pÄ traditionell och pensionsförsÀkringsupplÀgget dÀr.

B BSA In skrev:
Jag vill inte ha andras pengar utan vill kunna styra över mina egna pengar som jag gnetat ihop under en lÄng tid och betalat in regelbundet till en pensionsförsÀkring. Det bÀsta vore att alla har efterlevande skydd som betalas ut till anhöriga vid bortgÄng. Nu inbillas du att tro att inbetalda pengar Àr dina fast dom i praktiken kan gÄ till kollektivet.
Vi har full koll pĂ„ vĂ„ra val och har gjort det efter vĂ„ra behov.😉
Och "alla har efterlevande skydd" Àr Àven det helt fel, vissa behöver varenda krona, andra har inga arvingar eller vill kanske inte lÀmna nÄgot efter sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ska man vara petig med begreppen sÄ Àr "efterlevandeskydd" ett samlingsbegrepp som kan innebÀra mer Àn Äterbetalning, t ex att man lÀgger till en premie för att efterlevande ska fÄ en extrapension.
Återbetalningsskydd handlar enbart om de pengar man sparat i sin tjĂ€nstepension.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag har nog anvÀnt det felaktigt i inlÀggen och avser "Äterbetalningsskydd".

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du kanske skall kolla i vilken forumgrupp trÄden ligger.
Ja. Knuten ökade lÀsa inlÀggen innan han kommenterade

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.