11 849 lĂ€st ·
131 svar
12k lÀst
131 svar
Pension vid olika Älder
BAKGRUND;
đșJag Ă€r 67 Ă„r idag, gick i pension vid 65 Ă„r.
đșJobbade pĂ„ ett företag dĂ€r pensionsĂ„ldern vid anstĂ€llningstillfĂ€llet var 60 Ă„r och arbetsgivaren tecknade en âförsĂ€kringâ för oss anstĂ€llda som skulle ge oss minst 72% av vĂ„r slutlön under fem (5) Ă„r, dvs mellan Ă„ren 60-65. Pga Covid och möjligheten att jobba hemifrĂ„n, gick jag först i pension vid 65 Ă„r.
đșFörsĂ€kringen arbetsgivaren tecknat fick stĂ„ kvar orörd och vĂ€xte till sig.
đșVid 50 Ă„rs Ă„lder började jag titta pĂ„ mina möjligheter och min ekonomi för att ha det bra ekonomiskt nĂ€r jag gick i pension.
đșFör mig kom jag fram till att jag ville vara helt skuldfri; dvs betalat av allt inkl huslĂ„net. Jag vet att mĂ„nga hĂ€vdar att det Ă€r helt idiotiskt, men FĂR MIG var det perfekt. Amorterade hĂ„rt och blev HELT SKULDFRI VID 58 Ă„rs Ă„lder.
đșTĂ€nkte först att jag skulle ta ut min tjĂ€nstepension och vĂ€nta med pensionen frĂ„n staten.
đșEfter lite rĂ€knande kom jag fram till att det INTE skulle bli den bĂ€sta lösningen i mitt fall. Eftersom jag hade EFTERLEVANDESKYDD pĂ„ delar av tjĂ€nstepensionen och hela âförsĂ€kringenâ innebar det att mina barn skulle fĂ„ största delarna av dessa nĂ€r jag dog. DĂ€remot skulle de inte fĂ„ ett öre av den statliga pensionen.
đșInför pensionen tittade jag pĂ„ olika sĂ€tt att ta ut min pension. Jag insĂ„g snabbt att jag inte skulle röra det ganska stora beloppet min arbetsgivare betalat in i form av âförsĂ€kringenâ. Det visade sig att de var duktiga placerare (enligt mig) och trots Covid, krig, skenande brĂ€nslepriser mm har Ă„terbĂ€ringen aldrig varit lĂ€gre Ă€n 5%, idag Ă€r den 8%.
đșDe olika pensionsdelar jag hade att spela med var statlig pension och tre (3) olika tjĂ€nstepensionsdelar. Valde att ta ut 100% av den statliga pensionen frĂ„n 65 Ă„r.
đșFörst rĂ€knade jag pĂ„ att börja plocka ut frĂ„n samtliga pensionsdelar - och det fungerade inte alls. DĂ„ skulle jag komma lĂ„ngt över grĂ€nsen till att betala STATLIG SKATT och det ville jag inte.
đșDe mindre tjĂ€nstepensionerna som bara skulle ge rĂ€tt lĂ„ga belopp valde jag att plocka ut pĂ„ kortast möjliga tid, tvĂ„ (2) respektive fem (5) Ă„r.
đșDen stora tjĂ€nstepensionen som arbetsgivaren betalat in valde jag att plocka ut pĂ„ tio (10) Ă„r. Detta har jag möjlighet att Ă€ndra lĂ€ngre fram om jag vill. Att jag valde tio (10) Ă„r istĂ€llet för livslĂ„ngt, var att beloppet skulle bli högt och skulle ge mig möjligheter att âleva nuâ istĂ€llet för senare.
đșEfter dessa tio (10) Ă„r passerat har jag fortfarande kvar âförsĂ€kringenâ som dĂ„ förhoppningsvis vuxit till sig Ă€nnu mer. Oavsett hur det blir i vĂ€rlden Ă€r ju avtalet att jag frĂ„n âförsĂ€kringenâ Ă€r berĂ€ttigad till minst 72% av min slutlön. Idag motsvarar vĂ€rdet 105% av min slutlön đ.
NUTID;
đșIdag UTAN âförsĂ€kringenâ fĂ„r jag ut mer i pension Ă€n jag nĂ„gonsin har fĂ„tt i lön och jag har precis lagt mig pĂ„ en nivĂ„ dĂ€r jag UNDVIKER STATLIG SKATT. Pga att jag har hög pension och gjort mig helt skuldfri, kan jag SPARA 25 000 kr per mĂ„nad. Dessa pengar kan jag skĂ€mma bort mig sjĂ€lv med och stötta mina vuxna barn nĂ€r det behövs.
đșKĂ€nner mig nöjd med mina val av att göra mig skuldfri inför pensionen.
đșMĂ„nga tĂ€nker inte pĂ„ att de fĂ„r ut mycket mindre som pensionĂ€rer, speciellt kvinnor som valt att jobba deltid nĂ€r barnen var smĂ„ och dumt nog fortsatt med det Ă€ven nĂ€r barnen vuxit upp. Dessa kvinnor ser man ofta i forum pĂ„ nĂ€tet, beklaga sig över hur lite pension de fĂ„r ut. Eller har de förlitat sig pĂ„ att relationen de levde i med barnens pappa (som jobbat heltid under hela relationen) skulle hĂ„lla livet ut. NĂ€r relationen inte höll, sitter kvinnorna oftast dĂ€r och har dragit det kortaste strĂ„et gĂ€llande pensionsnivĂ„n för deltidsarbete.
đșSkulle jag ge nĂ„got rĂ„d Ă€r det att vara sĂ„ skuldfri som möjligt innan pensionen.
đșDen som jobbar deltid och tar hand om barnen, ska krĂ€va att det tecknas en pensionsförsĂ€kring hen som kompensation för pensionsbortfallet.
đșSe över och rĂ€kna pĂ„ olika alternativ gĂ€llande pensionssparande, börja tidigt i livet. Det lönar sig.
đșNöjd, för nu. Hoppas jag fĂ„r vara frisk och Ă€ven mina barn. Allt annat Ă€r sekundĂ€rt. Lev vĂ€l â€ïž
đșJag Ă€r 67 Ă„r idag, gick i pension vid 65 Ă„r.
đșJobbade pĂ„ ett företag dĂ€r pensionsĂ„ldern vid anstĂ€llningstillfĂ€llet var 60 Ă„r och arbetsgivaren tecknade en âförsĂ€kringâ för oss anstĂ€llda som skulle ge oss minst 72% av vĂ„r slutlön under fem (5) Ă„r, dvs mellan Ă„ren 60-65. Pga Covid och möjligheten att jobba hemifrĂ„n, gick jag först i pension vid 65 Ă„r.
đșFörsĂ€kringen arbetsgivaren tecknat fick stĂ„ kvar orörd och vĂ€xte till sig.
đșVid 50 Ă„rs Ă„lder började jag titta pĂ„ mina möjligheter och min ekonomi för att ha det bra ekonomiskt nĂ€r jag gick i pension.
đșFör mig kom jag fram till att jag ville vara helt skuldfri; dvs betalat av allt inkl huslĂ„net. Jag vet att mĂ„nga hĂ€vdar att det Ă€r helt idiotiskt, men FĂR MIG var det perfekt. Amorterade hĂ„rt och blev HELT SKULDFRI VID 58 Ă„rs Ă„lder.
đșTĂ€nkte först att jag skulle ta ut min tjĂ€nstepension och vĂ€nta med pensionen frĂ„n staten.
đșEfter lite rĂ€knande kom jag fram till att det INTE skulle bli den bĂ€sta lösningen i mitt fall. Eftersom jag hade EFTERLEVANDESKYDD pĂ„ delar av tjĂ€nstepensionen och hela âförsĂ€kringenâ innebar det att mina barn skulle fĂ„ största delarna av dessa nĂ€r jag dog. DĂ€remot skulle de inte fĂ„ ett öre av den statliga pensionen.
đșInför pensionen tittade jag pĂ„ olika sĂ€tt att ta ut min pension. Jag insĂ„g snabbt att jag inte skulle röra det ganska stora beloppet min arbetsgivare betalat in i form av âförsĂ€kringenâ. Det visade sig att de var duktiga placerare (enligt mig) och trots Covid, krig, skenande brĂ€nslepriser mm har Ă„terbĂ€ringen aldrig varit lĂ€gre Ă€n 5%, idag Ă€r den 8%.
đșDe olika pensionsdelar jag hade att spela med var statlig pension och tre (3) olika tjĂ€nstepensionsdelar. Valde att ta ut 100% av den statliga pensionen frĂ„n 65 Ă„r.
đșFörst rĂ€knade jag pĂ„ att börja plocka ut frĂ„n samtliga pensionsdelar - och det fungerade inte alls. DĂ„ skulle jag komma lĂ„ngt över grĂ€nsen till att betala STATLIG SKATT och det ville jag inte.
đșDe mindre tjĂ€nstepensionerna som bara skulle ge rĂ€tt lĂ„ga belopp valde jag att plocka ut pĂ„ kortast möjliga tid, tvĂ„ (2) respektive fem (5) Ă„r.
đșDen stora tjĂ€nstepensionen som arbetsgivaren betalat in valde jag att plocka ut pĂ„ tio (10) Ă„r. Detta har jag möjlighet att Ă€ndra lĂ€ngre fram om jag vill. Att jag valde tio (10) Ă„r istĂ€llet för livslĂ„ngt, var att beloppet skulle bli högt och skulle ge mig möjligheter att âleva nuâ istĂ€llet för senare.
đșEfter dessa tio (10) Ă„r passerat har jag fortfarande kvar âförsĂ€kringenâ som dĂ„ förhoppningsvis vuxit till sig Ă€nnu mer. Oavsett hur det blir i vĂ€rlden Ă€r ju avtalet att jag frĂ„n âförsĂ€kringenâ Ă€r berĂ€ttigad till minst 72% av min slutlön. Idag motsvarar vĂ€rdet 105% av min slutlön đ.
NUTID;
đșIdag UTAN âförsĂ€kringenâ fĂ„r jag ut mer i pension Ă€n jag nĂ„gonsin har fĂ„tt i lön och jag har precis lagt mig pĂ„ en nivĂ„ dĂ€r jag UNDVIKER STATLIG SKATT. Pga att jag har hög pension och gjort mig helt skuldfri, kan jag SPARA 25 000 kr per mĂ„nad. Dessa pengar kan jag skĂ€mma bort mig sjĂ€lv med och stötta mina vuxna barn nĂ€r det behövs.
đșKĂ€nner mig nöjd med mina val av att göra mig skuldfri inför pensionen.
đșMĂ„nga tĂ€nker inte pĂ„ att de fĂ„r ut mycket mindre som pensionĂ€rer, speciellt kvinnor som valt att jobba deltid nĂ€r barnen var smĂ„ och dumt nog fortsatt med det Ă€ven nĂ€r barnen vuxit upp. Dessa kvinnor ser man ofta i forum pĂ„ nĂ€tet, beklaga sig över hur lite pension de fĂ„r ut. Eller har de förlitat sig pĂ„ att relationen de levde i med barnens pappa (som jobbat heltid under hela relationen) skulle hĂ„lla livet ut. NĂ€r relationen inte höll, sitter kvinnorna oftast dĂ€r och har dragit det kortaste strĂ„et gĂ€llande pensionsnivĂ„n för deltidsarbete.
đșSkulle jag ge nĂ„got rĂ„d Ă€r det att vara sĂ„ skuldfri som möjligt innan pensionen.
đșDen som jobbar deltid och tar hand om barnen, ska krĂ€va att det tecknas en pensionsförsĂ€kring hen som kompensation för pensionsbortfallet.
đșSe över och rĂ€kna pĂ„ olika alternativ gĂ€llande pensionssparande, börja tidigt i livet. Det lönar sig.
đșNöjd, för nu. Hoppas jag fĂ„r vara frisk och Ă€ven mina barn. Allt annat Ă€r sekundĂ€rt. Lev vĂ€l â€ïž
som jag ser det det viktigaste Àr inte hur mycket man fÄr utan hur smÄ mina fasta kostnader Àr
Jag personligen har fasta kostnader pÄ ca 3000kr mÄnaden i snitt
Jag personligen har fasta kostnader pÄ ca 3000kr mÄnaden i snitt
Ja det Àr jÀvligt lÀtt för oss alla " hur vi skulle gjort" nÀr man har facit i handen...B Byggahus48 skrev:speciellt kvinnor som valt att jobba deltid nÀr barnen var smÄ och dumt nog fortsatt med det Àven nÀr barnen vuxit upp. Dessa kvinnor ser man ofta i forum pÄ nÀtet, beklaga sig över hur lite pension de fÄr ut. Eller har de förlitat sig pÄ att relationen de levde i med barnens pappa (som jobbat heltid under hela relationen) skulle hÄlla livet ut. NÀr relationen inte höll, sitter kvinnorna oftast dÀr och har dragit det kortaste strÄet gÀllande pensionsnivÄn för deltidsarbete.
Dina ord om kvinnorna gillar jag inte, & i praktiken idiotförklarar du en hel generation kvinnor, som hade en relativt viktig uppgift i vÄrt samhÀlle.
Jag förstÄr dilemmat. Den statliga grundpensionen Àr ganska lÀtt att förstÄ. Sen tillkommer tjÀnstepension för löntagare och premiepension. Dom Àr lite knepigare att förstÄ. Efterlevandeskyddet Àr vÀrt att tÀnka över. Om du avlider utan efterlevande skydd försvinner alla intjÀnade pengar till kollektivet Surt sa rÀven. Efterlevande skydd, 1 till make och altn.2 till barnL Lars3344 skrev:Har inte klÀm pÄ hur pension fungerar sÄ jag frÄgar hÀr och tar ett par ett par exempel.
Om jag tar pension vid 64 och fÄr ut 10.000/mÄn kr hela livet.
Om jag tar pension vid 67 och fÄr ut 15.000/mÄn kr hela livet.
1) Tar jag vid 64 fÄr jag 10.000 kr/mÄn hela livet ut.
2) Tar jag vid 64 fÄr jag 10.000 kr/mÄn tills jag fyller 67 och fÄr dÀrefter
15.000 kr/mÄn livet ut.
Vilket Àr rÀtt?
Siffrorna Àr bara exempel.
Sen det vÀrsta egna pensionsförsÀkringar som man tror att man styr över men icke dÀr sÀtter pensionsbolagen sina egna regler med krav pÄ hÀlsodeklarationer mm. Jag minns nÀr jag ville börja ta ut en försÀkring och bolaget krÀvde hÀlsodeklaration. Jag var runt 60 Är dÄ. Blev vÀldigt förvÄnad och upprörd. Nu Àr mitt problem att efterlevandeskyddet upphör och att jag inte kan styra utbetalningstakten sÄ om jag avlider nu brinner pengarna inne. Dom gÄr till kollektivet heter det. Du rÄr inte över kapitalet. Mitt rÄd Àr att spara i en kapitalförsÀkring istÀllet dÀr du rÄder över pengarna.
SÄ TS inlemma Àr inte unikt. Anlita nÄgon som förstÄr systemet om hen finns.
Utan efterlevnadsskydd sÄ fÄr du ocksÄ del av de "kollektiva" pengarna under tiden som du fÄr pension utbetald.B BSA In skrev:Jag förstÄr dilemmat. Den statliga grundpensionen Àr ganska lÀtt att förstÄ. Sen tillkommer tjÀnstepension för löntagare och premiepension. Dom Àr lite knepigare att förstÄ. Efterlevandeskyddet Àr vÀrt att tÀnka över. Om du avlider utan efterlevande skydd försvinner alla intjÀnade pengar till kollektivet Surt sa rÀven. Efterlevande skydd, 1 till make och altn.2 till barn
Sen det vÀrsta egna pensionsförsÀkringar som man tror att man styr över men icke dÀr sÀtter pensionsbolagen sina egna regler med krav pÄ hÀlsodeklarationer mm. Jag minns nÀr jag ville börja ta ut en försÀkring och bolaget krÀvde hÀlsodeklaration. Jag var runt 60 Är dÄ. Blev vÀldigt förvÄnad och upprörd. Nu Àr mitt problem att efterlevandeskyddet upphör och att jag inte kan styra utbetalningstakten sÄ om jag avlider nu brinner pengarna inne. Dom gÄr till kollektivet heter det. Du rÄr inte över kapitalet. Mitt rÄd Àr att spara i en kapitalförsÀkring istÀllet dÀr du rÄder över pengarna.
SÄ TS inlemma Àr inte unikt. Anlita nÄgon som förstÄr systemet om hen finns.
För vissa kan det vara viktiga pengar.
Jag vill inte ha andras pengar utan vill kunna styra över mina egna pengar som jag gnetat ihop under en lÄng tid och betalat in regelbundet till en pensionsförsÀkring. Det bÀsta vore att alla har efterlevande skydd som betalas ut till anhöriga vid bortgÄng. Nu inbillas du att tro att inbetalda pengar Àr dina fast dom i praktiken kan gÄ till kollektivet.A AndersS skrev:
SvÄrt i och för sig att kombinera livslÄng utbetalning med ett system dÀr dina efterlevande samtidigt skall fÄ ut "överskottet". Tror man fÄr skilja pÄ traditionell och pensionsförsÀkringsupplÀgget dÀr.B BSA In skrev:
Vi har full koll pĂ„ vĂ„ra val och har gjort det efter vĂ„ra behov.đB BSA In skrev:Jag vill inte ha andras pengar utan vill kunna styra över mina egna pengar som jag gnetat ihop under en lĂ„ng tid och betalat in regelbundet till en pensionsförsĂ€kring. Det bĂ€sta vore att alla har efterlevande skydd som betalas ut till anhöriga vid bortgĂ„ng. Nu inbillas du att tro att inbetalda pengar Ă€r dina fast dom i praktiken kan gĂ„ till kollektivet.
Och "alla har efterlevande skydd" Àr Àven det helt fel, vissa behöver varenda krona, andra har inga arvingar eller vill kanske inte lÀmna nÄgot efter sig.
Ska man vara petig med begreppen sÄ Àr "efterlevandeskydd" ett samlingsbegrepp som kan innebÀra mer Àn Äterbetalning, t ex att man lÀgger till en premie för att efterlevande ska fÄ en extrapension.
à terbetalningsskydd handlar enbart om de pengar man sparat i sin tjÀnstepension.
à terbetalningsskydd handlar enbart om de pengar man sparat i sin tjÀnstepension.
Redigerat:
