useless useless skrev:
Går den verkligen upp? Det är väl skatten som går ner?
Normalt diskuteras bruttopensioner. Jag vet inte hur det är i detta fall men jag tror inte pensionsmyndigheten pratar nettosiffror.
+5000 netto i skatteeffekt innebär ju att pensionen ligger kring 100 000 kr/mån (vid en kommunalskatt på 32) vilket är en bra pension....
L Lars3344 skrev:
Om jag tar pension vid 64 och får ut 10.000/mån kr hela livet.
Om jag tar pension vid 67 och får ut 15.000/mån kr hela livet.

1) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån hela livet ut.
2) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån tills jag fyller 67 och får därefter
15.000 kr/mån livet ut.
L Lars3344 skrev:
Nu ringde pensionmyndigheten upp mig. I mitt exempel ovan så kommer automatiskt pensionen öka till 15.000 kr vid 67 om jag går vid 64.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento
useless useless skrev:
Går den verkligen upp? Det är väl skatten som går ner?
Ja borde väl vara att man drar skatt enligt kolumn 2 istället för tidigare 6 väl.

Nu är det några år sedan jag använde Min Pension, men har inget minne av att det angavs några siffror efter skatt. Så det svaret är lite märkligt om det stämmer, men har kanske ändrats.

A AndersS skrev:
Nu är det några år sedan jag använde Min Pension, men har inget minne av att det angavs några siffror efter skatt. Så det svaret är lite märkligt om det stämmer, men har kanske ändrats.
Det är definitivt inte siffror efter skatt där.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Här är huvudpunkterna om skatt på pension vid 68 års ålder 2026:
  • Lägre skatt (förhöjt grundavdrag): Det förhöjda grundavdraget sänker skatten på pensionen avsevärt från det år man fyller 68 år.
  • Arbeta och ta ut pension: Om du arbetar samtidigt som du tar ut pension är skatten på arbetsinkomsten lägre från och med det år du fyller 67 (och ännu lägre vid 68).
  • Skatteavdrag på pension: Många pensionsbolag drar automatiskt 30 procent i skatt på tjänstepensionen. Om du fyller 68 under året bör du kontrollera att skatteavdraget är korrekt och eventuellt sänka det hos utbetalaren.
  • Generellt för 2026: Det förhöjda grundavdraget höjs, vilket innebär en generell skattesänkning för pensionärer.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
När det gäller ev statlig skatt vid kombinerad pension och arbete så kan man väl "pausa" utbetalning av pension (ej tjänstepension ?) för att undvika stalig skatt.

Sen tycker jag det är snett att riktåldern höjs, hur skall de som har slitsamma yrken orka jobba ännu längre då de kanske inte har råd att ta tidig pension ?

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
I mitt exempel ovan så kommer automatiskt pensionen öka till 15.000 kr vid 67 om jag går vid 64.
Det är ju däremot inte alls säkert att du blir 67 år och får uppleva den ökningen.

K Kane skrev:
Det är definitivt inte siffror efter skatt där.
Det är definitivt valbart om du vill ha före eller efter skatt om du jämför planer i uttagsplaneraren.

/Höghus

• Gilla
Kane
  • Laddar…
F fusion skrev:
.... så kan man väl "pausa" utbetalning av pension (ej tjänstepension ?) ...
Man ska enligt nya regler (1 jan 2025) kunna pausa tjänstepensioner också.
Implementationen har dock dröjt hos en del bolag.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det är definitivt valbart om du vill ha före eller efter skatt om du jämför planer i uttagsplaneraren.

/Höghus
Japp, men uttagsplaneraren är inte lika bra som simulatorn om man har många delar i sin pension att vilja laborera med. Dessutom kan man inte välja bort kyrkoskatten i nettooberäkningen om jag kommer ihåg rätt.

I
F forsstugan skrev:
Från 55års ålder får man ta ut tjänstepension och beroende på hur gammal du är idag men som ex så kan en person som är född 66 börja ta ut den allmänna pensionen från 64års ålder och då har man en högre skatt på pensionen tills det år man fyllt 67år o då sänks skatten
Får man verkligen en högre skatt om man tar ut den allmänna pensionen tidigt eller får man betala den vanliga skatten tills man blir 67 och får det extra grundavdraget?
Jag har ett antal år kvar men har börjat titta lite på detta med pensionen och försöka göra upp en plan men det är en jäkla massa hit eller dit tyvärr.

I Incinerator skrev:
Får man verkligen en högre skatt om man tar ut den allmänna pensionen tidigt eller får man betala den vanliga skatten tills man blir 67 och får det extra grundavdraget?
Jag har ett antal år kvar men har börjat titta lite på detta med pensionen och försöka göra upp en plan men det är en jäkla massa hit eller dit tyvärr.
Det är att du får inget jobbskatteavdrag då pension inte räknas som arbetsinkomst. Det kan påverka skatten med x tusen/månad. Allt beroende av din pension.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Chansen att man lever och har hälsan vid nittiofem års ålder är väl dock betydligt mindre än att man dör före 75 och inte ens hinner få ut tio års pensionsutbetalningar?
Kolla på Ajn82's inlägg längre upp med grafen. Har man blivit ålderspensionär har man inte dött i plötslig spädbarnsdöd som bebis, inte dött i en bilolycka som 19-åring, inte dött i en arbetsplatsolycka vid 30, inte dött i cancer som 55-åring. Allt dessa dödsorsaker ligger bakom den nyblivna ålderspensionären, vilket förändrar statistiken kraftigt. Att dö mellan 66 och 75 års ålder är faktiskt inte så vanligt, även om risken såklart ökar för varje år äldre man blir.

• Gilla
K. L
  • Laddar…
I
B Byggahus48 skrev:
Fel är också (enligt mig) att inte kräva att få del av den heltidsarbetande partnerns pension, för att den deltidsarbetande partnern tagit större ansvar för barnen. Detta kan man enkelt göra genom att betala in en pensionsförsäkring för den som jobbar deltid.
Detta kan krävas in som tillgång vid en skilsmässa och då kommer värdet att skattas ut.

vedit vedit skrev:
[*]Lägre skatt (förhöjt grundavdrag): Det förhöjda grundavdraget sänker skatten på pensionen avsevärt från det år man fyller 68 år.
Jag fyller år sent på året (i november) vilket borde vara en fördel för mig.
Jag såg någon siffra på att man bara betalar 8% från det året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.