11 849 läst ·
131 svar
12k läst
131 svar
Pension vid olika ålder
Normalt diskuteras bruttopensioner. Jag vet inte hur det är i detta fall men jag tror inte pensionsmyndigheten pratar nettosiffror.useless skrev:
+5000 netto i skatteeffekt innebär ju att pensionen ligger kring 100 000 kr/mån (vid en kommunalskatt på 32) vilket är en bra pension....
L Lars3344 skrev:
L Lars3344 skrev:
Här är huvudpunkterna om skatt på pension vid 68 års ålder 2026:
- Lägre skatt (förhöjt grundavdrag): Det förhöjda grundavdraget sänker skatten på pensionen avsevärt från det år man fyller 68 år.
- Arbeta och ta ut pension: Om du arbetar samtidigt som du tar ut pension är skatten på arbetsinkomsten lägre från och med det år du fyller 67 (och ännu lägre vid 68).
- Skatteavdrag på pension: Många pensionsbolag drar automatiskt 30 procent i skatt på tjänstepensionen. Om du fyller 68 under året bör du kontrollera att skatteavdraget är korrekt och eventuellt sänka det hos utbetalaren.
- Generellt för 2026: Det förhöjda grundavdraget höjs, vilket innebär en generell skattesänkning för pensionärer.
När det gäller ev statlig skatt vid kombinerad pension och arbete så kan man väl "pausa" utbetalning av pension (ej tjänstepension ?) för att undvika stalig skatt.
Sen tycker jag det är snett att riktåldern höjs, hur skall de som har slitsamma yrken orka jobba ännu längre då de kanske inte har råd att ta tidig pension ?
Sen tycker jag det är snett att riktåldern höjs, hur skall de som har slitsamma yrken orka jobba ännu längre då de kanske inte har råd att ta tidig pension ?
Japp, men uttagsplaneraren är inte lika bra som simulatorn om man har många delar i sin pension att vilja laborera med. Dessutom kan man inte välja bort kyrkoskatten i nettooberäkningen om jag kommer ihåg rätt.Höghus skrev:
Får man verkligen en högre skatt om man tar ut den allmänna pensionen tidigt eller får man betala den vanliga skatten tills man blir 67 och får det extra grundavdraget?F forsstugan skrev:
Jag har ett antal år kvar men har börjat titta lite på detta med pensionen och försöka göra upp en plan men det är en jäkla massa hit eller dit tyvärr.
Det är att du får inget jobbskatteavdrag då pension inte räknas som arbetsinkomst. Det kan påverka skatten med x tusen/månad. Allt beroende av din pension.I Incinerator skrev:Får man verkligen en högre skatt om man tar ut den allmänna pensionen tidigt eller får man betala den vanliga skatten tills man blir 67 och får det extra grundavdraget?
Jag har ett antal år kvar men har börjat titta lite på detta med pensionen och försöka göra upp en plan men det är en jäkla massa hit eller dit tyvärr.
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Kolla på Ajn82's inlägg längre upp med grafen. Har man blivit ålderspensionär har man inte dött i plötslig spädbarnsdöd som bebis, inte dött i en bilolycka som 19-åring, inte dött i en arbetsplatsolycka vid 30, inte dött i cancer som 55-åring. Allt dessa dödsorsaker ligger bakom den nyblivna ålderspensionären, vilket förändrar statistiken kraftigt. Att dö mellan 66 och 75 års ålder är faktiskt inte så vanligt, även om risken såklart ökar för varje år äldre man blir.F fribygg skrev:
Detta kan krävas in som tillgång vid en skilsmässa och då kommer värdet att skattas ut.B Byggahus48 skrev: