T torkelb skrev:
[bild]
Den gröna del i figuren 'det egna sparandet" är aldeles för liten i förhållande till den allmänna pensionen för de allra flesta, det krävs nog ett betydligt större eget kapital för ett gott pensionärsliv om man inte har några andra tjänstejnkomster eller andra intäkter under livet som pensionär.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Rätt. Eller mindre kostnader / utgifter.

Så här blir det ingen elbil t ex.
Driften är säkert låg... Men kräver en för mig stor investering.
Kör äldre bra bilar i ordning. Skruvar själv.
 
  • Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Den gröna del i figuren 'det egna sparandet" är aldeles för liten i förhållande till den allmänna pensionen för de allra flesta, det krävs nog ett betydligt större eget kapital för ett gott pensionärsliv om man inte har några andra tjänstejnkomster eller andra intäkter under livet som pensionär.
Det är en principskiss. Vi känner ju inte till din ekonomi heller!
 
H Hybro skrev:
Rätt. Eller mindre kostnader / utgifter.

Så här blir det ingen elbil t ex.
Driften är säkert låg... Men kräver en för mig stor investering.
Kör äldre bra bilar i ordning. Skruvar själv.
Vilken skala är det på bilden?
 
T torkelb skrev:
Vilken skala är det på bilden?
Nu blev det lurigt... Är det livsbilden du tänker på?
 
T torkelb skrev:
Det är en principskiss. Vi känner ju inte till din ekonomi heller!
Visst är det en princip skiss, den som publicerat den (pensionsmyndigheten?) ger med den illustrationen illusionen att det går att få ett gott pensionärsliv med ett relativt litet eget kapital vilket jag generellt anser vara direkt felaktigt.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vänta inte med att ta ut pensionen, du vet inte om du lever i morgon eller om tio år.

Tycker du det är kul att jobba är det ju inget som hindrar dej från att fortsätta med det.
Gillar man både att få pensionspengar och jobba så finns väl den varianten också. Fast man får väl se upp med skatten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Gillar man både att få pensionspengar och jobba så finns väl den varianten också. Fast man får väl se upp med skatten.
Arbetar man som pensionär tror jag att man har råd att skatta för sin inkomst, de flesta lär väl få behålla hälften av vad de tjänar och risken att man förlorar intjänad pension pga eget dödsfall minskar väsentligt om man tar ut pensionen så tidigt som möjligt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Arbetar man som pensionär tror jag att man har råd att skatta för sin inkomst, de flesta lär väl få behålla hälften av vad de tjänar och risken att man förlorar intjänad pension pga eget dödsfall minskar väsentligt om man tar ut pensionen så tidigt som möjligt.
När den dagen kommer så får det bli att sätta sig ner och räkna och kalkylera med hur länge man tänkt leva och hur länge man har någon nytta av pengarna. Det enda jag är säker på är att jag i alla fall inte kommer att jobba en dag längre än nödvändigt för nöjes skull...
 
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Tycker fortfarande att ts ska lägga tid på att förstå Min Pension alternativt ta hjälp.
Och sedan sätta in det i den totala ekonomin.
Jag började använda Min Pension när det kom, så jag visste precis förutsättningar när det var dags att välja uttagsåldrar och olika uttagslängder.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Från 55års ålder får man ta ut tjänstepension och beroende på hur gammal du är idag men som ex så kan en person som är född 66 börja ta ut den allmänna pensionen från 64års ålder och då har man en högre skatt på pensionen tills det år man fyllt 67år o då sänks skatten
Det kan du kolla på Skatteverket fram till din riktålder så har man kolumn 6 och från den dagen man når sin riktålder som ex ovan 67 år då gäller kolumn 2
Men om du slutar jobba före pensionsålder så får du lägre pension eftersom du ej har inkomst längre och din arbetsgivare ej betalar in mer i pensions avgifter för dig

Beroende på din ålder idag så kan din pensionsålder vara högre ex om du e född 1982 då är riktåldern 69år och du får börja tajt den allmänna pensionen tidigast den månad du fyller 65år
 
Redigerat:
  • Gilla
Hempulfixaren och 1 till
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Har inte kläm på hur pension fungerar så jag frågar här och tar ett par ett par exempel.
Om jag tar pension vid 64 och får ut 10.000/mån kr hela livet.
Om jag tar pension vid 67 och får ut 15.000/mån kr hela livet.

1) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån hela livet ut.
2) Tar jag vid 64 får jag 10.000 kr/mån tills jag fyller 67 och får därefter
15.000 kr/mån livet ut.

Vilket är rätt?
Siffrorna är bara exempel.
Ta kontakt med en pensionsrådgivare, ta ut så mycket det går på 5-10 år resten på livet ut, det du inte gör av med kan man spara,det är betting på hur länge man lever, pensionssystemet är på väg att krascha så när man går in på min pension så är det förvalt att uttagen är på livet ut, det valet får du göra själv men som många missar och dom funderar varför dom har låg pension. Lycka till!
 
  • Gilla
  • Arg
perror och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Det enda jag är säker på är att jag i alla fall inte kommer att jobba en dag längre än nödvändigt för nöjes skull...
För nöjes skull, dvs åt mig själv är jag beredd att jobba hela livet om jag kan.

Lönearbete åt andra är däremot inte nått jag avser att spilla mitt (korta?) liv på mer än absolut nödvändigt.
Pensionen ska tas ut så tidigt som möjligt, ingen vet hur länge man lever och det verkar riskabelt att chansa på att staten har några pengar kvar att betala ut allmän pension med i framtiden om man skulle råka bli gammal.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:
Tack för svaren, har kollat på min pension men tycker det är
oklart hur det fungerar.

Måste vara någon grundregel som säger tar man vid 64
så har man den summan livet ut eller som skrivet
så ökar den automatiskt vid 67.
Vid 67 betalar man mindre skatt.
A AndersS skrev:
Tycker fortfarande att ts ska lägga tid på att förstå Min Pension alternativt ta hjälp.
Och sedan sätta in det i den totala ekonomin.
Jag började använda Min Pension när det kom, så jag visste precis förutsättningar när det var dags att välja uttagsåldrar och olika uttagslängder.
Precis, att själv ta kontrollen och lära sig systemet är klart bäst inför sitt beslut.
Man vet ju best själv vad man vill, och bör tänka själv utan påverkan av andra.

Och det är inte så avancerat när det kommer till kritan.
Det svåraste är ju att veta hur länge man lever eller snarare hur länge man är pigg nog att behöva egna pengar.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Kan vara bra att veta att om man höjt procent satsen för dragen skatt på pensionsmyndigeten själv så får man i dec året före man fyller 67 avsäga sej den höjning man gjort.

Missade detta själv så januari skattades i kolumn 6 som tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.