Har företaget rätt

• Antal röster
    828
  • Omröstningen stängd .
J JamJaz skrev:
Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .
Jag råkade ut för något liknande. Min passagerare knappade på automaten och råkade skriva V istället för W. (Enkelt V finns ju inte på svenska bilnummer). Kunde bevisa att jag betalat avgift vid rätt tidpunkt och visst hade p-bolaget kunnat ändra sig. Men som många skriver så gör dom sällan det, det gäller för dem bara pengar, inte rättvisa.

Fotografen Fotografen skrev:
Det som stör mig är att avgiften numer är låst till ett regnummer.
"Förr", fram till för bara ett eller annat år sedan, betalade man avgiften och fick en biljett med ett klockslag som sedan kunde ligga på instrumentbrädan i vilken bil som helst.
Detta förfarande har man nu lämnat genom att man, även om någon j-la "app" inte används, måste skriva in regnumret i automaten.
Detta gör dels att man inte kan flytta biljetten vidare till vilken bil som helst så länge den är giltig, dels att det skapas ett register över vilka bilar som stått på en viss parkering.
Skapandet av ett register fyller mig med äckel, att biljetten inte kan användas till nästa fordon så länge den är giltig gör mig förbannad.
Vilken app har du ?
Bara att avsluta parkeringen så får man tillbaka pengarna för tiden som är kvar . Så är det på alla mina parkerings appar . tidsmässigt så går det överlägset snabbast att använda app och när man som jag jämt behöver mer tid så slipper man gå ut.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Finns ett HD-fall som tar upp denna fråga! Handlar dock om en tyskbil där mellanrummet sattes på fel ställe i parkeringsappen, dvs alla siffror och bokstäver var korrekta.

HDs beslut den 8 oktober 2022 med målnr: Ö 2081-19
Läs särskilt punkt 12:
Även om det alltså kan ställas vissa krav på den som upplåter parkeringen när det gäller att skapa förutsättningar för fullgörandet av avgifts- skyldigheten så ansvarar den som parkerar alltid för sina egna förbiseenden och misstag i samband med betalning och registrering av parkeringsavgift. Det gäller även om ett sådant förbiseende eller misstag i det enskilda fallet i och för sig framstår som ursäktligt. Det innebär bl.a. att det förhållandet att någon, exempelvis på grund av stress eller trötthet, har kastat om eller angett felaktiga siffror eller bokstäver inte kan påverka betalningsansvaret.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Min far som är lite till åren, angav åxå en siffra fel, men han hade åxå betalat

han fick böter
Jag ringde och påtalade att dom har ju faktiskt fått betalt, och felet var att han angett fel siffra

Dom höll med mig, så dom avskrev böterna

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Min far som är lite till åren, angav åxå en siffra fel, men han hade åxå betalat

han fick böter
Jag ringde och påtalade att dom har ju faktiskt fått betalt, och felet var att han angett fel siffra

Dom höll med mig, så dom avskrev böterna
Man kan ju tycka att får man en böter och dom hävdar att man måste betala så borde dom skicka tillbaka kostnaden för parkeringen' då den är felaktig och inte en giltig parkering.
Om man nu ska betala böterna.
Annars blir det ju som att dom accepterar avgiften man betalt men ändå inte.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J JamJaz skrev:
Jag undrar har de rätt att göra böter p g A att jag skrev fel registreringsnummer. För jag var stressad .
Gjorde samma sak i Fjollträsk en gång. Skrev mitt eget reg# istället för hyrbilen.
Kontaktade bolaget, som skrev av boten förutom en hundring för adm avgifter.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Vilken app har du ?
Bara att avsluta parkeringen så får man tillbaka pengarna för tiden som är kvar . Så är det på alla mina parkerings appar . tidsmässigt så går det överlägset snabbast att använda app och när man som jag jämt behöver mer tid så slipper man gå ut.
apco app

@
C cbrolin skrev:
Även motorcyklar får parkeras på parkeringsrutor givet att det betalas gällande avgifter. Vem vet motorcykeln i fråga kanske stod parkerad på den parkeringsplatsen vid aktuell tid. Om det finns två olika betalningar för motorcykeln vid samma tid och plats kan man ju hävda att parkeringsbolaget fått dubbelt betalt för samma fordon. Om det bara finns en betalning så är nog allt i sin ordning
Suck.....å återigen suck.....

Det finns 4.9 miljoner personbilar i trafik i Sverige. Sedan så finns lastbilat, mc och en massa annat. Långt över 5 miljoner registrerade fordon alltså.

Så chansen är rätt liten att det specifika fordonet fanns på parkeringen är "rätt liten"....

Tar man sedan med i beräkningen att en registreringsskylt med XXXNNX kan ge 38 miljoner kombinationer - så är chansen att ett fordon med samma registrerar registreringsskylt (förutom en bokstav) på samma parkering inte så stor. Eller hur?

Sedan så har ju TS betalat parkeringen. Han måste ha gjort världens kupp! För antagligen är han kompis med den som äger MC:nu med nästan identiskt registreringsnummer. För varför skulle han annars betala för den? Jag menar oavsett om MC:n fanns på parkeringen eller inte?!

Suck - ännu en tråd på byggahus.se som är givande :sweat:

TS är helt säkert skyldig att betala boten. Men parkeringsbolaget kan utifrån goodwill riva boten. Att TS gjort rätt för sig är tydligt (för nästan alla).

En kompis till mig befann sig in exakt samma situation nyligen och då revs boten....

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sittställning
MaxHugo skrev:
Okej. Testa söka efter de men hitta inget. Så då kör jag på protokoll ryttare :thinking:
LKOP innehåller det lagar som är ganska lätta att förhålla sig till, eller tycker du som känna svåra?

När det är saker som gynnar en är det jävligt viktigt att hålla sig till regler o lagar men när det inte gynnar slarv så går folk i taket.

Pvakter ska bevaka utifrån lkop det är per definition deras jobb ska dom då döma lite som dom känner ? Nej.. lika för alla är mest rättvist för alla.

Skrev lite allmänt nu så du behöver inte ta åt dig personligen.

P
Sittställning Forlowt skrev:
LKOP innehåller det lagar som är ganska lätta att förhålla sig till, eller tycker du som känna svåra?
När det är saker som gynnar en är det jävligt viktigt att hålla sig till regler o lagar men när det inte gynnar slarv så går folk i taket.
Pvakter ska bevaka utifrån lkop det är per definition deras jobb ska dom då döma lite som dom känner ? Nej.. lika för alla är mest rättvist för alla.
Skrev lite allmänt nu så du behöver inte ta åt dig personligen.
Kände inte till LKOP, så pass....

Om du fick känslan att jag gick i taket pga jag skrev protokoll ryttare, så kan du lunga dig jag sitter kvar i stolen.

Detta är ett forum, där man skriver sina idéer och åsikter, sen ibland får man ibland förklara varför man skriver eller tycker så.
Jag dömer inte folk för deras misstag som tex att böta någon för en solklar felskrivning.

Lite allmänt absolut. Av alla parkeringsböter jag fått (när man sätt den gula lappen från 200m), min första tanke är varje är "Jävla idiot" och det är till mig själv varje gång.
Den gula lappen representerar slarv, snålhet eller man tror man kan göra som man vill och komma undan med det.

J JamJaz skrev:
Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Det var ju pissig app då varje gång man parkerar måste man pricka regnr. på nytt.‍♂️

N
J JamJaz skrev:
Hej
Du har gjort fel så det är väl inte mycket ner att göra än att betala tyvärr.

J JamJaz skrev:
Hej
Trist och som övriga är inne på så lär du få betala för ditt misstag.
Den här typen av misstag skulle dock kunna minimeras om man, likt OCR och personnummer, byggde in feldetektering i registreringsnumret.

En bra app borde dessutom kunna hämta upp information om fordonet från det registeringsnummer man knappat in. I ditt fall hade du förmodligen hajat till om en MC, snarare än en bil, dök upp på bild i appen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
MaxHugo skrev:
Okej. Testa söka efter de men hitta inget. Så då kör jag på protokoll ryttare :thinking:
Du menar väl inte att du anser att parkeringsvakten är en paragrafryttare?

JONSTE JONSTE skrev:
Det är ju väldigt likt, parkeringsbolaget har ju fått pengar oxå fast på fel regnr?
Skillnaden är att när det gäller fakturan kan de se att det har kommit in ett belopp på OCR:et som överstiger det belopp som har fakturerats. I parkeringsfallet kan de inte veta om det har parkerats ett fordon med det felaktigt angivna registreringsnumret eller inte. Bara att det inte stod där när själva kontrollen gjordes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.