42 811 läst ·
316 svar
43k läst
316 svar
Parkering - rösta, var det rätt att jag fick böter?
EddieHansson skrev:
Vi har P-tillstånd för rörelsehindrad, men trots det fick vi en p-bot med anledning "ogiltig parkering". Ringde upp och frågade hur de tänkte där men de stog på sig och hänvisade till att vi skulle överklaga hos polisen efter att vi betalat boten.
Givetvis gjorde vi det. Efter lite undersökning visar det sig att kontrollanten från pbolaget hade ringt vår hemkommun som bekräftat att vårt p-tillstånd var korrekt och giltigt, men valt att ignorera det och utfärda böter ändå.
Jäklar vad sur jag var då. Tog mer än 6 månader att få tillbaka pengarna, dessutom utan någon som helst kompensation eller ursäkt.
Här får man skylla på polisen och deras långa handläggning, alltså inte p bolaget som håller i kommunala överklagan.
Jag lyckades "komma undan" en kontrollavgift på parkeringen vid jobbet häromåret. Jag hade haft en 30-dagarsbiljett som gick ut vid, säg, 9.30. Vid 8 gick det inte att starta en ny parkering eftersom jag hade en pågående, och vid 9.30 var jag i möte och missade att betala. De släppte den med ett "men gör inte om det".
Annars tycker jag att deras app gör fel: enligt deras regler gäller x kr per h, max y kr per dag, men om en parkerar för y kr (mer än 4h) och sedan startar en ny parkering samma dygn, samma område och samma fordon ska de ändå ha betalt. "Det kan vi inte lösa".
Annars tycker jag att deras app gör fel: enligt deras regler gäller x kr per h, max y kr per dag, men om en parkerar för y kr (mer än 4h) och sedan startar en ny parkering samma dygn, samma område och samma fordon ska de ändå ha betalt. "Det kan vi inte lösa".
Redigerat:
Bara att betala för hela dygnet. Då behöver du inte starta någon ny parkering.kashieda skrev:
TS rådfrågar inte forumet om det går att överklaga. Det han undrar är om vi anser att p-bolaget har gjort rätt/får göra så. Det står i trådstarten.L Lärospånet skrev:"i trafiken"? Hen parkerade på en parkeringsplats, knappade fel vid betalning och rådfrågar nu ett forum om det går att överklaga "kontrollavgiften" eftersom han de facto betalat för sin parkering. Det handlar knappast om en smitning ...
Intressant också hur vi lägger oss till med överhetens språk "kontrollavgift" när det i själva verket handlar om att klämma folk på så mycket pengar som möjligt. Det är ju en jättefin affär för dem när folk betalar parkeringen men ändå skriver fel. Vad är det som kostar 400 till över 1000 på vissa ställen att "kontrollera"?
Hårklyverier. Jag tolkar det som att han sonderar terrängen för att eventuellt överklaga. Visst kan det vara fel uppfattat av mig men min poäng var att vissa formulerar sig ungefär som om ts kört över en gammal dam och smitit från platsen: " ta ansvar för dina handlingar", "ta av dig offerkoftan" mm. Herregud.Elon Musk skrev:
Jag tycker det får vara någon måtta på hur dom får hålla på. Räcker det inte med de pengar man drar in på avgiften??J JamJaz skrev:Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .
Det är ju fullkomligt uppenbart att ett ärligt misstag begåtts, och att straffa någon som vill göra rätt för sig visar bara vilka skithögar dom är. Du har väl för sjutton ingen anledning att betala för en annan bil än den du är skriven på vid just det tillfället du står parkerad? Och samtidigt är det bara en bokstav som felar. Jävla grisar.
Brukar själv missa att byta fordon de gånger jag använder parkeringen med app. Det är kanske ett mer fel av mig, men varför ska det kunna ske så lätt? Varningsfråga borde finnas. Har ju rätt duktig ADHD så info går så himla lätt förbi.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Hur menar du att parkeringsvakten har vetat detta? Dom har väl kollat upp registreringsnumret och det fanns ingen giltig biljett.MaxHugo skrev:
Eller menar du att dom ska testa lite kombinationer av rätt registreringsnummer också?
Personligen tycker jag att parkeringsböters huvudsakliga uppgift skall vara att beivra illegal parkering som stör trafik eller saboterar för andra och på en privat parkeringsplats att man tar upp plats på ett otillåtet sätt, t ex står ivägen för andra eller parkerar helt utan att betala (eller försöka betala) eller står för länge på platsen i förhållande till vad man betalat - i grova drag. Jag tycker därmed att parkeringsböter, (eller avgifter som de så fint vill kalla det eftersom de i realiteten saknar rätt att bötfälla någon…) inte ska vara något som företag ska kunna tjäna otillbörliga pengar på och därför anser jag att beredvilligheten hos ett parkeringsföretag att kunna rätta till uppenbara misstag som i det här fallet ska vara stor.
När en person råkat skriva fel registreringsnummer och det lätt kan kontrolleras, t ex genom att ta reda på om bilen med det uppgivna registreringsnumret inte varit på platsen eller inte ens är reggad på person i samma landsände och det bara är någon del i registreringsnumret som skiljer sig åt - så finns det ju inget som förbjuder att ett parkeringsföretag bidrar till att rätta till misstaget heller… Och det har inte i realiteten begåtts något brott mot parkeringsplatsens regler, förutom att någon råkat skriva fel. Och ”felet” som begåtts bör också kunna stå i rimlig proportion till den avgift som man som parkeringsbolag eller ägare av parkeringsplats anser sig kunna avkräva när någon gjort fel… Men här finns det oftast inga diskrepanser, trots att det inte ens är lagbrott som begås och reglerna som finns är rena hittepåregler, utan avgifterna är oproportionerligt höga.
Så personligen tycker jag frågan här ovan är lite felställd. För ja, företaget har idag utifrån hur samhället har tillåtit att privata företag får ägna sig åt fiktiv brottsbestraffande verksamhet, trots att det inte begås några brott och att de därmed fått rätt att ”bötfälla” personer också för rena misstag. Och med ett slags ”överklagandeprocess” som saknar stöd i lagstiftningen att privata företag får ägna sig åt på alla andra marknader som t ex retail. (Tänk om man skulle få bötesbelopp som var utställda på flera hundra procent av beloppet man köpt t ex ett par skor för på faktura om man inte betalade fakturan i tid…?).
Så utifrån det perspektivet så anser nog jag att nej, det är inte ett etiskt agerande för ett företag att visa upp direkt ovilja till att rätta till uppenbara misstag. Och deras makt har på området blivit lite för stor. Parkeringsavgifternas storlek står inte heller i proportion till överträdelserna utan liknar mer bötesbelopp för lagöverträdelser än straffavgifter för exempelvis försent betalda räkningar som borde kunna vara jämförbart med att skriva fel på sitt registreringsnummer.
Det ska också tilläggas att jag anser att det borde vara stor skillnad på om man genom sin parkering orsakar hinder för andra i trafiken eller på platsen genom att stå ivägen eller på annat sätt riskera skada eller olycka där tredje part kan bli inblandad. Dvs överträder en lagstiftning. Men som det blivit idag att man aldrig kan få ”rätt” mot ett parkeringsföretag trots att det inte ens handlar om lagbrott men beivras med bötesbelopp som inte står i proportion till det som skett - så tycker jag att det skapar en utveckling i samhället som inte är gynnsam för någon egentligen. Som vanligt är presumptionen att ”alla fuskar” också felaktig, då den stora majoriteten faktiskt alltid försöker göra rätt för sig. Men förväntan måste då också vara att misstag ska kunna rättas till, för annars slutar också den mest laglydige personen att vilja vara följsam till slut.
När en person råkat skriva fel registreringsnummer och det lätt kan kontrolleras, t ex genom att ta reda på om bilen med det uppgivna registreringsnumret inte varit på platsen eller inte ens är reggad på person i samma landsände och det bara är någon del i registreringsnumret som skiljer sig åt - så finns det ju inget som förbjuder att ett parkeringsföretag bidrar till att rätta till misstaget heller… Och det har inte i realiteten begåtts något brott mot parkeringsplatsens regler, förutom att någon råkat skriva fel. Och ”felet” som begåtts bör också kunna stå i rimlig proportion till den avgift som man som parkeringsbolag eller ägare av parkeringsplats anser sig kunna avkräva när någon gjort fel… Men här finns det oftast inga diskrepanser, trots att det inte ens är lagbrott som begås och reglerna som finns är rena hittepåregler, utan avgifterna är oproportionerligt höga.
Så personligen tycker jag frågan här ovan är lite felställd. För ja, företaget har idag utifrån hur samhället har tillåtit att privata företag får ägna sig åt fiktiv brottsbestraffande verksamhet, trots att det inte begås några brott och att de därmed fått rätt att ”bötfälla” personer också för rena misstag. Och med ett slags ”överklagandeprocess” som saknar stöd i lagstiftningen att privata företag får ägna sig åt på alla andra marknader som t ex retail. (Tänk om man skulle få bötesbelopp som var utställda på flera hundra procent av beloppet man köpt t ex ett par skor för på faktura om man inte betalade fakturan i tid…?).
Så utifrån det perspektivet så anser nog jag att nej, det är inte ett etiskt agerande för ett företag att visa upp direkt ovilja till att rätta till uppenbara misstag. Och deras makt har på området blivit lite för stor. Parkeringsavgifternas storlek står inte heller i proportion till överträdelserna utan liknar mer bötesbelopp för lagöverträdelser än straffavgifter för exempelvis försent betalda räkningar som borde kunna vara jämförbart med att skriva fel på sitt registreringsnummer.
Det ska också tilläggas att jag anser att det borde vara stor skillnad på om man genom sin parkering orsakar hinder för andra i trafiken eller på platsen genom att stå ivägen eller på annat sätt riskera skada eller olycka där tredje part kan bli inblandad. Dvs överträder en lagstiftning. Men som det blivit idag att man aldrig kan få ”rätt” mot ett parkeringsföretag trots att det inte ens handlar om lagbrott men beivras med bötesbelopp som inte står i proportion till det som skett - så tycker jag att det skapar en utveckling i samhället som inte är gynnsam för någon egentligen. Som vanligt är presumptionen att ”alla fuskar” också felaktig, då den stora majoriteten faktiskt alltid försöker göra rätt för sig. Men förväntan måste då också vara att misstag ska kunna rättas till, för annars slutar också den mest laglydige personen att vilja vara följsam till slut.
Jag har gjort samma misstag på en dygnsparkering i Stockholm (ohyggligt dyrt).
När jag hämtade bilen efter två dagar hade jag två gula lappar om 1100. kr styck på rutan. Och då ska 2 x 350 kr per dygn för parkeringen läggas till.
Jag ringde parkeringsbolaget, de kontrollerade min betalning mot numret som min andra bil hade (den som jag registrerat betalning på) och sedan drog de tillbaka kontrollavgifterna.
Om parkeringsbolaget gjorde rätt eller fel har jag ingen aning om, men det kändes kalas att göra något annat för 2200kr
När jag hämtade bilen efter två dagar hade jag två gula lappar om 1100. kr styck på rutan. Och då ska 2 x 350 kr per dygn för parkeringen läggas till.
Jag ringde parkeringsbolaget, de kontrollerade min betalning mot numret som min andra bil hade (den som jag registrerat betalning på) och sedan drog de tillbaka kontrollavgifterna.
Om parkeringsbolaget gjorde rätt eller fel har jag ingen aning om, men det kändes kalas att göra något annat för 2200kr
Om du använder appen ja, men även de vanliga p automaterna använder reg nr och dessa går inte att avbryta.Fairlane skrev:
Register över vilken bil som parkerat var är såklart inte helt lyckat, men borde rensas regelbundet.
Problemet med att man inte kan flytta biljetten vidare till nästa fordon ser jag inte som en stor sak personligen. För betalade man kanske för två timmar. När man kom tillbaks och det visade sig att ärenden gått fortare än väntat kunde man lämna biljetten till någon annan med säg en timme kvar. Det går som sagt inte nu, men i gengäld kan jag avbryta parkeringen i förtid så man faktiskt bara betalar för tiden man står.
Man har börjat lägga in en fråga innan man man aktiverar i appen, har flera appar t.ex. EasyPark med "bekräfta parkering" och de bilar man lagt in nummer för och kan då enkelt byta bil.J Jontha skrev:
Apparna är smidiga då man enkelt kan förlänga om man behöver och att man betalar för den tid man parkerar.