42 811 läst ·
316 svar
43k läst
316 svar
Parkering - rösta, var det rätt att jag fick böter?
För mig är det inte hårklyverier eftersom jag bedömer att det svar som de flesta i tråden ger är 1. Pbolaget har gjort rätt och 2. Överklaga vänligt så kanske de väljer att stryka kontrollavgiften (som goodwill). Svaret är alltså både och.L Lärospånet skrev:Hårklyverier. Jag tolkar det som att han sonderar terrängen för att eventuellt överklaga. Visst kan det vara fel uppfattat av mig men min poäng var att vissa formulerar sig ungefär som om ts kört över en gammal dam och smitit från platsen: " ta ansvar för dina handlingar", "ta av dig offerkoftan" mm. Herregud.
Ja det var ju helt uppenbart att felet var helt mittpossum77 skrev:
Oavsett lagar och regler känns det ändå rätt rimligt att man borde slippa böterna om man faktiskt betalat men råkat ange fel regnummer.
/Krille
För det första spelar sannolikheten ingen roll. Betalningsansvaret är tydligt. Misstag kan begås och i allmänhet är det den som begår misstaget som får ta läropengen.@ @ndreas skrev:Suck.....å återigen suck.....
Det finns 4.9 miljoner personbilar i trafik i Sverige. Sedan så finns lastbilat, mc och en massa annat. Långt över 5 miljoner registrerade fordon alltså.
Så chansen är rätt liten att det specifika fordonet fanns på parkeringen är "rätt liten"....
Tar man sedan med i beräkningen att en registreringsskylt med XXXNNX kan ge 38 miljoner kombinationer - så är chansen att ett fordon med samma registrerar registreringsskylt (förutom en bokstav) på samma parkering inte så stor. Eller hur?
Sedan så har ju TS betalat parkeringen. Han måste ha gjort världens kupp! För antagligen är han kompis med den som äger MC:nu med nästan identiskt registreringsnummer. För varför skulle han annars betala för den? Jag menar oavsett om MC:n fanns på parkeringen eller inte?!
För det andra är inte sannolikheten i praktiken så liten som den är i teorin eftersom regnummer sätts i serier. Företagsbilar har ofta regnummer i samma serie om de har köpts in vid samma tillfälle. Det finns alltså många tillfällen när det mycket väl kan stå bilar parkerade på samma parkering med liknande regnummer.
Oavsett så ligger ansvaret på den som parkerar och inte på parkeringsbolaget. Sedan kan man tycka att det känns orättvist när det blir fel, men det är så det är.
Hobbyelektriker
· E
· 15 401 inlägg
Varför ska avgiften knytas till en specifik fordonsindivid?
Det är ju en plats man betalar för.
Det är ju en plats man betalar för.
"The man who invented autocorrect should burn in hello"T TheGame skrev:Råkade sjäkv ut för liknande i en app.
Ist för regnr så autokorrigerade telefonen och la till en bokstav extra så det blev 4 bokstäver och 3 siffror.
Sparade elektroniska kvittot och hade en mejlkonversation med dom, men dom visade noll intresse att avskriva och gav nöstan dryga svar.
Jag skrev att personerna dom svarade borde skämmas, kvittot visar att det är betalt och regnr stämmer förutom en extra bokstav.
Man hade kunnat vara en ensamstående med taskig ekonomi och deras böter kunde ställa till hela månaden.
Fick som svar "du kan ju försöka överklaga en gång till".
I det här specifika fallet fanns ju båda fordonen så hur många teoretiska kombinationer av nummerskyltar (55 miljoner plus taxi plus personliga skyltar finns det) spelar ingen roll. För att beräkna sannolikheten så är det siffran 5 miljoner som är intressant. Och hur stor är den aktuella parkeringsplatsen? Det vet vi inte, men säg 130 platser med fordon på 100 av dem, då är det en chans på 50.000 att dessa två aktuella fordon står på den parkeringen samtidigt Det kan tyckas lite men hur många parkeringar gör man inte i Sverige på ett år?@ @ndreas skrev:Suck.....å återigen suck.....
Det finns 4.9 miljoner personbilar i trafik i Sverige. Sedan så finns lastbilat, mc och en massa annat. Långt över 5 miljoner registrerade fordon alltså.
Så chansen är rätt liten att det specifika fordonet fanns på parkeringen är "rätt liten"....
Tar man sedan med i beräkningen att en registreringsskylt med XXXNNX kan ge 38 miljoner kombinationer - så är chansen att ett fordon med samma registrerar registreringsskylt (förutom en bokstav) på samma parkering inte så stor. Eller hur?
Sedan så har ju TS betalat parkeringen. Han måste ha gjort världens kupp! För antagligen är han kompis med den som äger MC:nu med nästan identiskt registreringsnummer. För varför skulle han annars betala för den? Jag menar oavsett om MC:n fanns på parkeringen eller inte?!
Suck - ännu en tråd på byggahus.se som är givande
TS är helt säkert skyldig att betala boten. Men parkeringsbolaget kan utifrån goodwill riva boten. Att TS gjort rätt för sig är tydligt (för nästan alla).
En kompis till mig befann sig in exakt samma situation nyligen och då revs boten....
Fast det här är ju bara ett exempel på "felskrivning". Det finns jättemånga olika sätt att göra "fel" på. Man kan växla två närliggande tecken som i det aktuella fallet men man kan växla de två första bokstäverna eller de två sista bokstäverna eller de två första siffrorna eller de två sista siffrorna om man har tre siffror i slutet. Man kan skriva ett S istället för ett A eller ett H istället för ett J eller G eller 8 istället för 9. Ja, du fattar. Det här skulle man kunna sätta i system.
Felskrivning av regnumret är ett av fundamenten i affärsmodellen för p-bolag så intresset för sådana förbättringar är svalt skulle jag gissa...Cajh skrev:
Trist och som övriga är inne på så lär du få betala för ditt misstag.
Den här typen av misstag skulle dock kunna minimeras om man, likt OCR och personnummer, byggde in feldetektering i registreringsnumret.
En bra app borde dessutom kunna hämta upp information om fordonet från det registeringsnummer man knappat in. I ditt fall hade du förmodligen hajat till om en MC, snarare än en bil, dök upp på bild i appen.
Ja det är ju ett flagrant fall. Min fru vars bilnummer börjar med bokstaven O råkade skriva en NOLLA i stället vilket ju inte precis framgår på telefonen. Eftersom hon hade betalt tyckte hon att det var märkligt att hon fått en lapp på rutan och kontaktade parkeringsbolaget för ev rättelse men ack nej. Först då framkom det att hon skrivit en 0 istället för ett O. Här på en dataskärm kan man tydligt se skillnaden när man vet om det men det är ju inget man tänker på i stridens hetta. Så det blev till att betala och se gladJ JamJaz skrev:Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
p-vakten är helt oskyldig. han kollar om avgiften är betald. I det här fallet är inte avgiften betald. Eftersom det skrevs ett tecken fel. Det finns ingen tankeläsning.
Vart försvann eget ansvar? Det var väl inte p+bolaget som skrev in ditt regnr?
Att vissa bolag är bussiga är väldigt bussigt. eftersom de inte behöver det.
Vart försvann eget ansvar? Det var väl inte p+bolaget som skrev in ditt regnr?
Att vissa bolag är bussiga är väldigt bussigt. eftersom de inte behöver det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Parkeringsvakten som kontrollerar bilarna kontrollerar om någon betalt för ett specifikt regnummer. Om ja, så är det inget problem, om nej får bilägaren betala. Du tänker väl inte att parkeringsvakten i det läget ska testa 100 snarlika regnummer för att se om någon av de betalat?MaxHugo skrev:
Jag tillhör minoriteten som röstat på att företaget inte hade rätt. Vill bara förtydliga att min röst baseras på moraliska principer (du hade betalat för dig och kunde bevisa det), inte juridiska.J JamJaz skrev:Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .
För att få ut mer av en diskussion testa:Fairlane skrev:
"Du menar väl inte...." byt till Hur menar du med....
"Du tänker väl inte...." byt till Hur tänker du där....
Nej, jag tänker inte att parkeringsvakten i det läget ska testa 100 snarlika regnummer för att se om någon av de betalat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ok, hur menar du då att parkeringsvakten ska göra för att inte vara en paragrafryttare?MaxHugo skrev: