Har företaget rätt

• Antal röster
    828
  • Omröstningen stängd .
Även jag har gjort liknande misstag, istället för 95J skrev jag 85J som tre sista tecken i appen. Jag stod parkerad i Stockholm och fick en kontrollavgift, vilket var helt rätt utifrån gällande regler. Trots det så gjorde jag en överklagan med extra många ursäkter och hatt i hand, och då sänkte parkeringsbolaget avgiften från 900 kr till 125 kr med uppmaningen att inte göra om samma misstag i framtiden… De 125 kronorna ville de ha för den administrativa kostnaden att hantera min överklagan, och det kändes rätt rimligt.

Så, som så många andra har sagt, parkeringsbolaget har rätt att utfärda en bot i ditt fall, men det är värt att förklara läget för dem.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
MaxHugo skrev:
Parkeringsvakten måste vetat att du gjort ett ärligt misstag. Så jag tänker en nitiskt protokollryttare eller en arbetare med provision.
Inget bolag vad jag vet har provision. Vilket inkluderar alla stora och några små.

J JamJaz skrev:
Nackdelar med appen det var bättre med parkering automat .
Både ja och nej.
Det är smidigt i appen att man
Kan kan förlänga parkeringstiden men även avbryta den och betala exakt så mycket som man parkerat för.

• Gilla
Bygga bus och 2 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Jag skulle påtala att HFL98E (det felangivna registreringsnummret) ären MC. Det talar ju ön mer för ett oskyldigt misstag...
Även motorcyklar får parkeras på parkeringsrutor givet att det betalas gällande avgifter. Vem vet motorcykeln i fråga kanske stod parkerad på den parkeringsplatsen vid aktuell tid. Om det finns två olika betalningar för motorcykeln vid samma tid och plats kan man ju hävda att parkeringsbolaget fått dubbelt betalt för samma fordon. Om det bara finns en betalning så är nog allt i sin ordning

• Gilla
JamJaz
  • Laddar…
Fairlane
Som sagt, parkeringsbolaget kan avskriva detta om de vill, men det är ju inte så att de gjort något fel. Skriver de av detta så gör de det för att vara snälla, av goodwill.

Att registreringsnummer tillhör en motorcykel eller ägs av någon annan spelar ju ingen egentlig roll.

Jag har flera gånger betalat avgift för bilar jag inte ägt, inget konstigt i det.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Både ja och nej.
Det är smidigt i appen att man
Kan kan förlänga parkeringstiden men även avbryta den och betala exakt så mycket som man parkerat för.
En nackdel är att det krävs en telefon.
Ingen annan kan betala lite snabbt med kort eller kontant.
Att betala med kort borde vara möjligt på fler ställen.

S Stefan1972 skrev:
Fast det blir väl inte riktigt samma sak.......dessutom vill jag se den fakturan som hinner få inkassokostnader på sig för att man missat den en gång. De påminner väl först? Och har man bara angett fel ocr nummer så har de ju dessutom de facto fått pengarna. Om än inte kunnat bocka av rätt faktura.
Det är ju väldigt likt, parkeringsbolaget har ju fått pengar oxå fast på fel regnr?

Jag själv råkade ange fel registreringsnummer en gång när jag skulle betala i appen då automaten var något fel på.
Jag påtalade problemet att jag angivit fel nummer i stressen.
Dom skrev av kontrollavgiften mot att jag betalade en administrativ avgift på 100kr.

L Lärospånet skrev:
"i trafiken"? Hen parkerade på en parkeringsplats, knappade fel vid betalning och rådfrågar nu ett forum om det går att överklaga "kontrollavgiften" eftersom han de facto betalat för sin parkering. Det handlar knappast om en smitning ...

Intressant också hur vi lägger oss till med överhetens språk "kontrollavgift" när det i själva verket handlar om att klämma folk på så mycket pengar som möjligt. Det är ju en jättefin affär för dem när folk betalar parkeringen men ändå skriver fel. Vad är det som kostar 400 till över 1000 på vissa ställen att "kontrollera"?
I min värld ingår parkeringsplatser i trafiken men där lär vi aldrig bli överens men ts skrev att att han/hon var så stressad att regnumret skrevs fel. Jag har svårt att se att stressen infann sig först när parkeringen genomförts. Alltså ligger ansvaret på föraren som inte tagit till tid för att kunna knappa in numret korrekt på en parkeringsplats ts valt att parkera på och därför också valt att acceptera reglerna kring. Att inte vilja ta konsekvenserna av sitt agerande är för mig en gåta så jag skrev vad jag tyckte och röstade som en stor majoritet gjorde.

Jag var sen med en faktura häromdagen, ska jag starta en omröstning här och kräva att slippa förseningsavgiften? Slippa ansvar?

Skumpe
S Stefan1972 skrev:
Fast det blir väl inte riktigt samma sak.......dessutom vill jag se den fakturan som hinner få inkassokostnader på sig för att man missat den en gång. De påminner väl först? Och har man bara angett fel ocr nummer så har de ju dessutom de facto fått pengarna. Om än inte kunnat bocka av rätt faktura.
Det är ju exakt samma sak som i det här fallet.

L Lärospånet skrev:
"i trafiken"? Hen parkerade på en parkeringsplats, knappade fel vid betalning och rådfrågar nu ett forum om det går att överklaga "kontrollavgiften" eftersom han de facto betalat för sin parkering. Det handlar knappast om en smitning ...

Intressant också hur vi lägger oss till med överhetens språk "kontrollavgift" när det i själva verket handlar om att klämma folk på så mycket pengar som möjligt. Det är ju en jättefin affär för dem när folk betalar parkeringen men ändå skriver fel. Vad är det som kostar 400 till över 1000 på vissa ställen att "kontrollera"?
Kontrollavgifterna ska räcka till att betala kontrollerna, dvs kontrollanternas löner, uniformer, bilar, blanketter, överklaganden, chefer, skatter, fika och annat som jag kanske glömt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har hunnit få några p-böter i mitt liv En gång var felaktig. Jag har aldrig blivit arg på p-vakten för det. Alla som jag mött har varit service minded. Jag tror det är ganska vanligt idag. Jag hade inte låtit ett p+bolag fortsätta om de inte var trevliga.

Varför har vi inte eget ansvar?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ibland är bra med avgifter.
När det var gratis på farsans boendeparkering då kom folk från andra föreningar och ställde sig där' eller lagrade avställde bilar så det fanns ingen plats.
Sen införde dom gratis boendeparkering för en bil och avgift för besökande.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Du har betalt för parkeringen. Därför kan man hävda att du gjort rätt för dig och inte ska ha böter. Överklaga - några av bolagen avskriver boten första gången man gör fel för vissa av apparna är lite buggiga också och kan ibland göra att det är extra lätt att göra fel och det vet bolagen om - värst är appen som heter Apcoa Flow tycker jag. Väldigt lätt att den gör så man väljer fel bil eller fel parkeringsplats när man betalar (gäller att dubbelkolla så den inte ändrat innan man trycker på betala-knappen).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Sittställning Forlowt skrev:
Inget bolag vad jag vet har provision. Vilket inkluderar alla stora och några små.
Okej. Testa söka efter de men hitta inget. Så då kör jag på protokoll ryttare :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.