42 811 läst ·
316 svar
43k läst
316 svar
Parkering - rösta, var det rätt att jag fick böter?
Ja?Forlowt skrev:
Vanliga människor kläms på extra pengar av kommunen. Parkeringsbolagen tjänar på att vara deras hantlangare. Det är ingen sund ekonomi. Obs att detta gäller parkering på kommunal mark.
Hur sätts "kontrollavgiften" på privatägda offentliga parkeringar och vem tar de pengarna?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
jag tänkte att visst måste det finnas domar om stressade bilister.
https://lagen.nu/dom/rh/2016:42
Där har vi en hyffsat lik situation.
Problemet är trots allt att det inte finns någon betald avgift.
Jag har gjort samma misstag skrivit fel reg nr.
Jag blev irriterad, surt att betala både p+biljett och p-böter. Men vem var jag irriterad på? enkelt mig själv. Det kan omöjligen vara p-vaktens fel att jag inte skrivit rätt. alltså hade jag ingen korrekt biljett.
Eget ansvar?
https://lagen.nu/dom/rh/2016:42
Där har vi en hyffsat lik situation.
Problemet är trots allt att det inte finns någon betald avgift.
Jag har gjort samma misstag skrivit fel reg nr.
Jag blev irriterad, surt att betala både p+biljett och p-böter. Men vem var jag irriterad på? enkelt mig själv. Det kan omöjligen vara p-vaktens fel att jag inte skrivit rätt. alltså hade jag ingen korrekt biljett.
Eget ansvar?
man behöver ”bara” bestrida och skita i att betala. Det kan vara intressant att se om dom driver det till rätten. Det är småmål så set blir inte skitdyrt.T TheGame skrev:Råkade sjäkv ut för liknande i en app.
Ist för regnr så autokorrigerade telefonen och la till en bokstav extra så det blev 4 bokstäver och 3 siffror.
Sparade elektroniska kvittot och hade en mejlkonversation med dom, men dom visade noll intresse att avskriva och gav nöstan dryga svar.
Jag skrev att personerna dom svarade borde skämmas, kvittot visar att det är betalt och regnr stämmer förutom en extra bokstav.
Man hade kunnat vara en ensamstående med taskig ekonomi och deras böter kunde ställa till hela månaden.
Fick som svar "du kan ju försöka överklaga en gång till".
En bekant som för rätt många år sen jobbade på parkeringsbolag sa att dom brukar lägga det ”på hög”. Det var påfallande ofta personerna som felparkerade antingen var notoriska felparkerare eller efter att första gången inte verkade bli nåt och av den anledningen kände att set var fritt fram. Sen när do hade dragit på sig 8-10st så gick det till tinget.
Vi har P-tillstånd för rörelsehindrad, men trots det fick vi en p-bot med anledning "ogiltig parkering". Ringde upp och frågade hur de tänkte där men de stog på sig och hänvisade till att vi skulle överklaga hos polisen efter att vi betalat boten.
Givetvis gjorde vi det. Efter lite undersökning visar det sig att kontrollanten från pbolaget hade ringt vår hemkommun som bekräftat att vårt p-tillstånd var korrekt och giltigt, men valt att ignorera det och utfärda böter ändå.
Jäklar vad sur jag var då. Tog mer än 6 månader att få tillbaka pengarna, dessutom utan någon som helst kompensation eller ursäkt.
Givetvis gjorde vi det. Efter lite undersökning visar det sig att kontrollanten från pbolaget hade ringt vår hemkommun som bekräftat att vårt p-tillstånd var korrekt och giltigt, men valt att ignorera det och utfärda böter ändå.
Jäklar vad sur jag var då. Tog mer än 6 månader att få tillbaka pengarna, dessutom utan någon som helst kompensation eller ursäkt.
Att du fick böter var förstås rätt eftersom att de inte fått upp någon betald parkering på din bil medan bötern utfärdades. Däremot tycker jag att de kunde skrivit av den då du faktiskt hade betalat för tiden. Prova att ring till dem (mejla inte) och var väldigt trevlig. Förhoppningsvis får du tala med en annan person som har mer hjärta.
Trots stress tar det vara någon sekund att dubbelkolla så att allt är som det ska så det får du väl tänka på nästa gång.
Trots stress tar det vara någon sekund att dubbelkolla så att allt är som det ska så det får du väl tänka på nästa gång.
Råkade ut för en liknande händelse i Danmark under en tjänsteresa. Det var helt uppenbart för alla att jag hade köpt biljett men pga systemet krävde en bokstav/siffra mer än vad jag hade på min nummerplåt så skrev jag en extra nolla. P-bot fick jag. Kontaktande parkeringsbolaget men dom var riktiga skitstövlar. Det gav lite extra energi så jag fortsatte med klander med samma svar. Efter några försök så överlät jag åt bolagets jurist att lämna in en formell reklamation med hänvisning till att nästa steg blir rättssak och att vi lovar göra en inlaga i lokal pressen hur illa ställt det var med bolagets rutiner. Problemet löst.
reklamera boten. Det är det enda rätta
reklamera boten. Det är det enda rätta
Gjorde nästan samma misstag för några år sedan. Hade bytt bil men parkerade med regnr på den gamla bilen i appen varje dag i en vecka och på fredagen hade jag fått böter.... UPAB skrev dock av boten när bilhandlaren intygade bilbytet och att den gamla bilen stod i deras bilhall när jag parkerade.
/Krille
/Krille
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Kontrollavgift på privat mark får inte överstiga den kommunen har satt om jag har förstått det rätt. Pengarna går antingen till markägaren eller till parkeringsbolaget beroende på vilket avtal de har. Ett vanligt upplägg är att markägaren får övervakningen gratis i utbyte mot att parkeringsbolaget får intäkterna från kontrollavgifter. Ett riktigt dåligt upplägg enligt mig, men vanligt.L Lärospånet skrev:
Sen kan man såklart ha åsikter att allt vad parkeringsböter heter är att suga ut folk, men ärligt talat är det tyvärr nödvändigt för folk parkerar som idioter annars. Parkeringsvakt er har strejkat förr och resultatet var inte direkt att bilister tog ansvar för sina parkeringar. Man parkerade precis överallt, så tyvärr behövs det kontroll.
Tack för informationen, förstår. Ja, bra upplägg för parkeringsbolaget, kanske inte lika bra för markägaren.Fairlane skrev:
Kontrollavgift på privat mark får inte överstiga den kommunen har satt om jag har förstått det rätt. Pengarna går antingen till markägaren eller till parkeringsbolaget beroende på vilket avtal de har. Ett vanligt upplägg är att markägaren får övervakningen gratis i utbyte mot att parkeringsbolaget får intäkterna från kontrollavgifter. Ett riktigt dåligt upplägg enligt mig, men vanligt.
Allt är relativt. Vi behöver poliser - men inte övervåld.Fairlane skrev:
Sen kan man såklart ha åsikter att allt vad parkeringsböter heter är att suga ut folk, men ärligt talat är det tyvärr nödvändigt för folk parkerar som idioter annars. Parkeringsvakt er har strejkat förr och resultatet var inte direkt att bilister tog ansvar för sina parkeringar. Man parkerade precis överallt, så tyvärr behövs det kontroll.
Samma med parkeringsböter. Det finns orimliga sådana, och det finns högst rimliga dito. Den första varianten bör inte accepteras stillatigande.
I Skåne på de jag parkerar vid funkar att köpa biljett med kort. Inte kontanter längre. Så de har sett till att farsan inte kan parkeraOkarlsson skrev:
Easyparks app är dock helt knepig. Var i köpenhamn och starta en parkering med appen, den ser ut att sätta igång och vi går på zoo. 5-6 timmar senare när vi är vid bilen ska jag stoppa parkeringen. Men appen hade inte registrerat någon parkering så jag stod gratis, hade inte fått böter heller.
UPAB var inte lika snälla mot mig när jag betalade med registreringsnummer till min gamla bil, men jag orkade inte driva det vidare heller. Jag såg det som en lärpenning att dubbelkolla vilket regnummer jag parkerarK Krille4 skrev:Gjorde nästan samma misstag för några år sedan. Hade bytt bil men parkerade med regnr på den gamla bilen i appen varje dag i en vecka och på fredagen hade jag fått böter.... UPAB skrev dock av boten när bilhandlaren intygade bilbytet och att den gamla bilen stod i deras bilhall när jag parkerade.
/Krille
L Lärospånet skrev:
Kommunen sätter avgiften och bolaget förhåller sig till dom gränserna som jag skrev.dvs om kommunen sätter 300kr för avgift ej erlagd kommer inte p bolaget gå över 300 även för tomtmark.
Vem som tar pengarna är mellan fastighetsägare och p bolag.
Det är mer regel än undantag att folk parkerar fel juridiskt och skyller på p bolagen. Sen kan man tycka lite vad man vill jag har själv sätt resultat av ingen bevakning och personer som "ska bara" ...