Har företaget rätt

• Antal röster
    828
  • Omröstningen stängd .
@
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det är jäkligt trist och otroligt irriterande att få böter för en sån sak. Det är ju dock lite svårt att se vad parkeringsföretaget kan göra i efterhand. Det är säkerligen reglerat från myndighetshåll hur återkallelse av parkeringsböter ska och får ske och fallet att man har betalat men har betalat för fel fordon kanske helt enkelt inte faller inom de ramarna. Så företaget kanske helt enkelt är bakbundna att göra något även om de säkert förstår att det har skett ett misstag.
Nä.... De är inte bakbundna. Däremot så kan det va svårt att få boten riven (särskilt av privata bolag) eftersom det är en intäkt för dem. Att "riva boten" i det hör fallet skulle vara goodwill....

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det var rätt. Stressa mindre i trafiken och ta ansvar för dina handlingar

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att frågan är intressant.
Får jag hem en faktura och betalar jag den med fel OCR så att den inte registreras som min betalning, gälls den fortfarande.
Får jag senare en påminnelse och kan jag bevisa att jag betalade med fel OCR, behöver jag inte betala påminnelseavgift eller inkassokostnader.

Egentligen gäller samma sak här. Framförallt om du kan bevisa att den andra registreringsskylten inte fanns där.

Jag säger inte att man får framgång med detta, men jag skulle försöka
Dock verkar de inte skyldiga att dra tillbaka en avgift om du råkat skriva fel siffra. Om de gjort det är det endast för de är sjyssta och du ringt och påtalat ditt misstad. Ansvar för utebliven betalning pga. fel ocr-nummer. (lawline.se)

Det är ju inte helt kört om ts ringer och beklagar sitt klantiga misstag och undrar om de kan göra något åt det.
Men det är inget att bli arg över om de inte gör det. Han har gjort fel.

sysmali
Jag har gjort samma misstag. Försökte lite uddlöst att tjafsa, men det det slutade med att jag betalade.

Dock undrar jag hur mycket p-vakterna uppfattar när de kontrollerar bilarna? Uppfattar dom att det förmodligen är en feltryckning då en bokstav/siffra är fel - eller ser de endast "saknad betalning" eller liknande?

Dvs, hur ofta inträffar det att den lokala p-vakten har överseende med feltryckningen och inte delar ut böter.

harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att frågan är intressant.
Får jag hem en faktura och betalar jag den med fel OCR så att den inte registreras som min betalning, gälls den fortfarande.
Får jag senare en påminnelse och kan jag bevisa att jag betalade med fel OCR, behöver jag inte betala påminnelseavgift eller inkassokostnader.

Egentligen gäller samma sak här. Framförallt om du kan bevisa att den andra registreringsskylten inte fanns där.

Jag säger inte att man får framgång med detta, men jag skulle försöka
Det finns inget som tvingar företaget i ditt exempel att godkänna betalningen, men de flesta företag vill inte reta upp sina kunder i onödan. I fallet med parkeringsbolag är det dock annorlunda eftersom det inte är den som parkerar som är kunden, utan markägaren. Parkeringsbolaget är alltså, om något mån om att markägaren är nöjd, men du som parkerar struntar de ganska friskt i. Ibland finns det flera appar att välja på, där finns det ju möjligtvis ett incitament, men oftast finns det bara ett alternativ.

V
J JamJaz skrev:
Jag undrar har de rätt att göra böter p g A att jag skrev fel registreringsnummer. För jag var stressad .
Att du va stressad är bara en undanflykt. Trä av dig offerkoftan o betala. Hade hänt alla som skrivit fel.

Klart dem har rätt att bötfälla. Då din bil inte va betald.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Känns som ett gränsfall.

Så klart är det lättast att bara betala och skriva upp det på lärdomskontot.

Men om man skulle bestrida kontrollavgiften, skulle P-bolaget våga/orka ta det till tinget? Och skulle de få rätt där?

Det är ju inte som att det är moraliskt fel att bestrida här. TS har ju gjort rätt för sig, även om det blev lite fel också.
Parkeringsbolaget skulle tveklöst vunnit vid Tinget. Rent faktiskt och juridiskt har det inte erlagts någon avgift för det aktuella fordonet.

Att man begår misstag när man är stressad är mänskligt, men det är något man som vuxen får lära sig att själv ta smällen för. Det är helt orimligt att som regel förvänta sig att andra ska stå för dina misstag.

Fairlane
sysmali sysmali skrev:
Dock undrar jag hur mycket p-vakterna uppfattar när de kontrollerar bilarna? Uppfattar dom att det förmodligen är en feltryckning då en bokstav/siffra är fel - eller ser de endast "saknad betalning" eller liknande?
Jag gissar, så jag kan ha fel, att de skriver in regnummer på en bil de vill kolla (eventuellt läser av med kamera) och så får de ett ja eller nej i sin enhet. Alternavet är ju att de skulle ha en lång lista med bilar som är betalda för och så får man jämföra. Tänker man sig Stockholms Stad med 5 zoner (plus specialparkeringar) så skulle det inte fungerar. Det lär stå flera tusen bilar i zon 5 vid ett specifikt tillfälle. Att jämföra med någon lista för att se om någon missat ett nummer blir omöjligt.

• Gilla
leifherlin och 3 till
  • Laddar…
L
A Avarell_Dalton skrev:
Det var rätt. Stressa mindre i trafiken och ta ansvar för dina handlingar
"i trafiken"? Hen parkerade på en parkeringsplats, knappade fel vid betalning och rådfrågar nu ett forum om det går att överklaga "kontrollavgiften" eftersom han de facto betalat för sin parkering. Det handlar knappast om en smitning ...

Intressant också hur vi lägger oss till med överhetens språk "kontrollavgift" när det i själva verket handlar om att klämma folk på så mycket pengar som möjligt. Det är ju en jättefin affär för dem när folk betalar parkeringen men ändå skriver fel. Vad är det som kostar 400 till över 1000 på vissa ställen att "kontrollera"?

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Sittställning
sysmali sysmali skrev:
Jag har gjort samma misstag. Försökte lite uddlöst att tjafsa, men det det slutade med att jag betalade.

Dvs, hur ofta inträffar det att den lokala p-vakten har överseende med feltryckningen och inte delar ut böter.

Pvakten tittar på bilen framför och skriver in regnummret, det finns ingen funktion "mena du abc123"

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
Sittställning
L Lärospånet skrev:
"i trafiken"? Hen parkerade på en parkeringsplats, knappade fel vid betalning och rådfrågar nu ett forum om det går att överklaga "kontrollavgiften" eftersom han de facto betalat för sin parkering. Det handlar knappast om en smitning ...

Intressant också hur vi lägger oss till med överhetens språk "kontrollavgift" när det i själva verket handlar om att klämma folk på så mycket pengar som möjligt. Det är ju en jättefin affär för dem när folk betalar parkeringen men ändå skriver fel. Vad är det som kostar 400 till över 1000 på vissa ställen att "kontrollera"?
Det är upp till varje kommun att sätta avgifterna, p bolagen förhåller sig till dom bara.

harry73
Sittställning Forlowt skrev:
Pvakten tittar på bilen framför och skriver in regnummret, det finns ingen funktion "mena du abc123"
Men det är p-bolaget som utvecklar eller väljer vilket system de kontrollerar med. Om de väljer ett system där det är lätt att göra fel, är det ju deras ansvar.
Att p-vakten inte kan se att jag betalade för fel bil, eller att jag öht behöver ange för vilken bil jag betalar, är ju inte mitt val.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
harry73
Bygga bus Elon Musk skrev:
Det finns inget som tvingar företaget i ditt exempel att godkänna betalningen,
Jag har för mig att företaget ska acceptera att du betalade i tid om du senare kan bevisa att du faktiskt gjorde det ( men med fel OCR eller till fel bankgiro av samma företag) och att de då inte kan ta ut påminnelseavgift eller inkassokrav.

Fel reg.nummer= det är bara att betala.
Varför ens fundera.

Ungefär som att betala för fel zon.

Man får kolla vad man skriver. Lika väl som att passa tiden så den inte hinner gå ut.

Betala och släpp det.

P Pin skrev:
På vissa ställen fungerar bara en lokal app och inte appar som tex EasyPark och då måste man ladda ner app och Mats in regnummer och betalkort. Annars håller jag med dig att det är smidigare och det går dessutom att förlänga eller avbryta tiden imman i förväg inte vet hur länge man ska stå.
Jag vet inte, men det måste ju gå att köpa biljett utan app, annars kan ju ingen utan smartphone parkera? Å andra sidan är ju parkering ingen rättighet :thinking:

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.