42 811 läst ·
316 svar
43k läst
316 svar
Parkering - rösta, var det rätt att jag fick böter?
Men sluta.. innan skulle man bära mynt med sig och vem fan hade det med sig.. sen den jävla lappen i rutan som blåste och trilla ner på golvet eller blev oläsbar.. finns många exempel.L Lärospånet skrev:Mja, de som instiftar och upprättar system som andra måste anpassa sig efter, har också ett långtgående ansvar att göra det så smidigt som möjligt att efterleva. Information måste vara tydlig med lättbegripliga anvisningar, handgrepp eller tillvägagångssätt och kostnader för efterlevnad måste vara rimliga. Gränserna för detta är svåra att sätta och flyttas ständigt. För att kunna parkera bilen i dag krävs alltså i många fall inte bara ett fordon och tillräckligt många kronor för att erlägga stipulerad avgift, utan även en smarttelefon laddad med såväl tillräcklig elektricitet som surf. Det har de flesta av oss, men sett över lite tid är det ändå en kraftig höjning av tröskeln, och så fortgår det i samhället, i synnerhet i samhällen som vårt där väldigt få protesterar utan tvärtom stället sig på överhetens sida MOT individen "man får skylla sig själv", "det är ingen annans fel om du klantar dig", osv.
Allt detta går att hårddra, ponera t ex att ett antal slumpvis utvalda parkeringsrutor kostar 10 gånger så mycket att parkera på som de andra under vissa tider på dygnet, och att samtliga av dessa är tydligt utmärkta på en karta över parkeringen i en app som dessutom visar högkostnadstiderna. Det är alltså "bara" att kontrollera i appen och ställer man sig fel så är det ens eget fel om det kostar 10 gånger så mycket som för grannbilen. Skulle det vara rimligt? All info finns ju där i appen hur tydligt som helst. Ändå tror de flesta skulle finna det orimligt. Trots detta är resonemanget detsamma i stort. Men i vårt exempel har vi alltså nått en punkt där har vi kondenserat situationen så pass att dess orimlighet blir tydlig.
Alla människor är olika, och ska så få vara. Vissa har oerhört mycket pengar, andra måste vända på kronorna. Vissa är snabba att uppfatta instruktioner, andra inte, vissa är tekniska andra tvärtom. Men alla måste ha rätt att kunna ta sig ut och parkera utan att risken finns att spräcka hushållskassan för en enda liten miss, en ren bagatell som inte på något sätt ställer till det för någon annan i den verkliga verkligheten.
Det alltså lika mycket problem som innan men andra problem nu bara. Men tro det eller ej dom flesta reder ut det, vem tillhör du?
Ponera att det är så otydligt som du ponera, ponera då att du tar det till tinget och vinner då kan p bolaget inte fortsätta på samma vis i framtiden
Utveckling är större valfrihet, inte avveckling av möjligheter. Det är lysande att man kan använda appar MEN att samtidigt avveckla alla andra alternativ är begränsande. Fast tråden handlar om rimligheten att bötfälla smärre handhavandefel, inte om betalningssystem i sig.Bananskalare skrev:
Jobbigt att det var svårt för dig att hantera mynt och papperslappar, gissar att du tyckte det var svårt med betalkorten med då. För egen del har apparkering fungerat utmärkt, men jag gillar inte orättvisor, trångsynthet och systemfel ens om jag själv inte påverkas.Forlowt skrev:
Men sluta.. innan skulle man bära mynt med sig och vem fan hade det med sig.. sen den jävla lappen i rutan som blåste och trilla ner på golvet eller blev oläsbar.. finns många exempel.
Det alltså lika mycket problem som innan men andra problem nu bara. Men tro det eller ej dom flesta reder ut det, vem tillhör du?
Ponera att det är så otydligt som du ponera, ponera då att du tar det till tinget och vinner då kan p bolaget inte fortsätta på samma vis i framtiden
Polisens mål är att bekämpa brottslighet, skjuter polisen alla som är misstänkta för brott kommer brottsligheten minska av 2 skäl: Poolen av potentiella förövare minskar och det har en starkt avskräckande effekt att ens associeras med brottslighet.Bananskalare skrev:
Nu så handlar inte polisens arbete att skjuta så många som möjligt. Vad har du rökt på för att få för dig det?
självklart vill ett företag maximera sin vinst.
Det vill du också. Du vill tjäna så mycket som möjligt och få ut så mycket som möjligt av din lön. Så vad är felet?
Jag är övertygad om att det finns mycket rykten om p-branschen. Men om du testar att parkera rätt. så kommer du upptäcka vad mycket billigare det blir. Det är inte ens svårt att parkera rätt. Du maximerar även användningen av din lön. Det är är ingen mänsklig rättighet att inte följa parkerings regler och lagar som finns. Får du böter så är det inte p-vaktens fel. utan ditt eget.
Det är inte fel att tjäna pengar. Oavsett vem som gör det
Sen funderar jag på att polisen skulle skjuta så många som möjligt. Så vitt jag vet jobbar inte polisen på provision. Staten ger inte mer pengar för att de skjuter någon. Det är nog första gången jag hört att polisen maximerar sin vinst om de skjuter många. Får vaktbolagen mer pengar om de misshandlar folk?
Jag vill inte maximera min lön till varje pris, jag bryr mig vart pengarna kommer ifrån, jag personligen hade inte kunnat leva med mig själv ifall jag arbetat som förmedlare som ger ocker räntor/avgifter till äldre vältroende människor eller P-vakter som möjligtvis orsakar att en låginkomstfamilj får svårt att ha mat på bordet till nästa löning. Alla människor med ett samvete bör känna såhär.
Det är inte så svartvitt som att "parkera rätt", ibland är det brist på parkering och alla har inte varenda parkeringsföreskrift i huvudet. Jag stod i en 3 vägskorsning en lördag, det var knappt ett korsning utan en bred väg med en infart. 1200kr.
Beloppet ger inte utrymme för att lära sig genom misstag.
P-vakten har full möjlighet att ha viss tolerans mot överskridelser.
Provision är en analog, ju fler specifik polis griper och lagför ju bättre ställning gällande befodran och ev. förmåner har specifik polis.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
L Lärospånet skrev:
Läs sarkasm.........haha
J jesper--- skrev:Polisens mål är att bekämpa brottslighet, skjuter polisen alla som är misstänkta för brott kommer brottsligheten minska av 2 skäl: Poolen av potentiella förövare minskar och det har en starkt avskräckande effekt att ens associeras med brottslighet.
Jag vill inte maximera min lön till varje pris, jag bryr mig vart pengarna kommer ifrån, jag personligen hade inte kunnat leva med mig själv ifall jag arbetat som förmedlare som ger ocker räntor/avgifter till äldre vältroende människor eller P-vakter som möjligtvis orsakar att en låginkomstfamilj får svårt att ha mat på bordet till nästa löning. Alla människor med ett samvete bör känna såhär.
Det är inte så svartvitt som att "parkera rätt", ibland är det brist på parkering och alla har inte varenda parkeringsföreskrift i huvudet. Jag stod i en 3 vägskorsning en lördag, det var knappt ett korsning utan en bred väg med en infart. 1200kr.
Provision är en analog, ju fler specifik polis griper och lagför ju bättre ställning gällande befodran och ev. förmåner har specifik polis.
Det finns regler som säger att det ska vara tydligt skyltat, detta är lag. Vi har tydliga regler på skyltars utformning se VMF.
Det är oftast inte p vakten som gör att en låg inkomst familj får p bot - det är felparkering som orsakar det.
Läs på LKOP om du undrar vad som gäller
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Nja, vakten har piskan på sig så att säga genom det faktum att p-bolaget måste generera vinst utöver det dom betalt för att få övervakning av p-platser, skulle alla parkera rätt och betala rätt så hade vi inga p-vakterForlowt skrev:
Det finns några enstaka kommuner som har fri parkering och det funkar bra
hsd skrev:
Nja vadå ? Finns det inte lagar o regler att förhålla sig till ?
Som jag skrivit finns det rötägg i alla grupper, tror ärligt det finns fel som fuskar med parkering än p vakter som ful lappar...
Polisen visar tillräcklig tolerans mot brottslingar och skjuter ingen i onödan. Det är fler som mister livet för att bilförare inte klarar av att hålla alla regler i huvudet.J jesper--- skrev:Polisens mål är att bekämpa brottslighet, skjuter polisen alla som är misstänkta för brott kommer brottsligheten minska av 2 skäl: Poolen av potentiella förövare minskar och det har en starkt avskräckande effekt att ens associeras med brottslighet.
Men inget av detta har väl med TS fråga att göra?
hsd
Medlem
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- 7 166 inlägg
Nej ,det är många p-vakter som tänjer lite på verkligheten.Forlowt skrev:
Har själv fått pbot då bilen stog på en av mig förhyrd p-plats med ansluten motorvärmekabel ,!!!! (De gav sig inte förrän jag polisanmält företaget)
Jahapp, så får att du fått lapp en gång så finns det många p vakter som är rötägg?hsd skrev:
Berätta mer,
Du hyr en plats, alltså en förhyrd plats och du fick lapp på vilken överträdelse?
hsd
Medlem
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- 7 166 inlägg
Boendeparkering , ena sidan motorvärmare och garage och andra sidan av genomfarten tidsbegränsad besöksparkering och vaktbolaget brydde sig inte om skyltningen utan lappade båda sidor
Jag råkade av misstag felparkera. Jag noterade att det stod en p-vakt bara några meter bort. Han såg mig parkera, han såg mig gå därifrån - jag mötte honom på trottoaren. Då jag kom tillbaka till bilen en kvart senare var den lappad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
En inte helt logisk slutsats. Om polisen skjuter alla som är misstänkta för brott så begår se själva ett brott. Mängden brott ökar och dessutom måste den skjutande polisens kollegor skjuts denne osv, så mängden brott minskar inte, men mängden poliser gör det.J jesper--- skrev:
Ibland kan regler vara oklara ja, men att det är brist på parkeringar kan inte göra otillåtna parkeringar tillåtna. Inte heller att man inte kan minnas alla regler ger en automatiskt en frikort.J jesper--- skrev:Det är inte så svartvitt som att "parkera rätt", ibland är det brist på parkering och alla har inte varenda parkeringsföreskrift i huvudet. Jag stod i en 3 vägskorsning en lördag, det var knappt ett korsning utan en bred väg med en infart. 1200kr.
Att man inte ska parkera i korsningar generellt borde man lärt sig när man tog körkort. Skälet borde man också lärt sig i samma veva, att man försvårar sikten för andra trafikanter. Klarar man inte av att lära sig det när man tar körkort så verkar 1200 kronor göra nytta för efter det lär man inte glömma den regeln igen.