Har företaget rätt

• Antal röster
    828
  • Omröstningen stängd .
K
C cbrolin skrev:
Varför en skärmdump från parkeringsappen vid köp av biljett? Och varför välja en parkeringstid på 3 timmar och 29 minuter när parkeringen kostar 20 kronor per påbörjad timme?

Varför ingen skärmdump på kvittot istället. Är ganska säker på att även din parkeringsapp kan visa gjorda betalningar. På min app kan jag se alla mina parkeringar, den äldsta från 2017 trots att jag bytt mobil ett par gånger sedan dess. Där framgår tydligt all relevant information: start- och sluttid med minutupplösning, totaltiden, plats med platskod, regnr, betalsätt inklusive fyra sista siffrorna av kortkoden, totalpris och kvittonummer.
En skärmdump på kvittot skulle nog ännu tydligare visa att TS köpte biljetten efter kontrollavgiften var utfärdad :) Om det inte är så att jag misstolkar skärmdumpen och kontrollavgiftens tider?

Tror att de flesta bolagen har full koll och aldrig drar tillbaka kontrollavgiften om biljetten betalas i efterhand.

/Krille

Sittställning
Det finns även dom som vill förfalska kvitto ;)

K
Väldigt svårt att förfalska då kvittot finns digitalt ;)

Förstår inte riktigt syftet med TS fråga om det nu är så att parkeringen betalades först efter kontrollavgiften skrevs?

/Krille

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Sittställning
K Krille4 skrev:
Väldigt svårt att förfalska då kvittot finns digitalt ;)

Förstår inte riktigt syftet med TS fråga om det nu är så att parkeringen betalades först efter kontrollavgiften skrevs?

/Krille
Screenshot, menar att folk gör sånt. Givetvis uppdagas det.

Mycket har diskuterats och ta fel är avhandlat sen länge.

Intressant att det hänvisas till Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering i några av inläggen tidigare. Det är en lag som alla som parkerar bör känna till. Särskilt paragraf 3;
3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.
Observera sista meningen. Många privata p-platser missar detta och anger villkor med vanliga skyltar. De gäller alltså inte.
Jag har vid flera tillfällen råkat ut för kontrollavgifter som bolagen fått backa på på grund av detta.
I två fall gick det till inkasso trots min protest.
Det hade de inget för.

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag visste inte att polisen ville skjuta så många som möjligt. När började polisen med det? Och militären vill döda så många som möjligt? Men framförallt vad har det med kapitalismen att göra?
Jag beklagar men du har spårat ur totalt.
Hur kan man nämna p-böter och prostitution med skjutande poliser och dödande militärer?

Jag tror du bör läsa på lite om kapitalism.
Jag lovar att skjutande poliser är inte kapitalism
Poängen är, maximera produktion inom sitt yrke, oavsett dess konsekvenser, oavsett om det ger motsatt effekt.

P-vakter gar rätt och tjänar pengar på att skriva ut P-böter, därav maximera P-böter, oavsett dess negativa moraliska karaktär. Pengar före liv och död är moderna kapitalismens motto.

Hur jag kan nämna dem i samma mening? För att dem är motsvariga, alla är negativa bidrag till mänskligheten och jorden vore en bättre plats utan P-vakter som går på provision.

Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Det är inte alltid p bolaget som får alla pengarna fyi..
Dem får en del av kakan, varav varför dem jagar felparkerare likt en grupp kalkonjägare

Sittställning
J jesper--- skrev:
Dem får en del av kakan, varav varför dem jagar felparkerare likt en grupp kalkonjägare
Det är inte alltid sant.

Finns många upphandlingar som är upplagda för att motverka precis det du beskriver, men visst stämmer det en del. Men det sköna är att har man rätt vinner man alltid i tinget, man förlorar lite tid bara.

T
J jesper--- skrev:
Poängen är, maximera produktion inom sitt yrke, oavsett dess konsekvenser, oavsett om det ger motsatt effekt.

P-vakter gar rätt och tjänar pengar på att skriva ut P-böter, därav maximera P-böter, oavsett dess negativa moraliska karaktär. Pengar före liv och död är moderna kapitalismens motto.

Hur jag kan nämna dem i samma mening? För att dem är motsvariga, alla är negativa bidrag till mänskligheten och jorden vore en bättre plats utan P-vakter som går på provision.
Jorden vore säkert en bättre plats om folk lärde sig parkera rätt också, så svårt är det inte. Och om folk kunde acceptera konsekvenserna av sitt handlande. Det är ju trots allt inte någon annans fel om du klantar dig och parkerar fel...

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
L
T tanaris skrev:
Jorden vore säkert en bättre plats om folk lärde sig parkera rätt också, så svårt är det inte. Och om folk kunde acceptera konsekvenserna av sitt handlande. Det är ju trots allt inte någon annans fel om du klantar dig och parkerar fel...
Mja, de som instiftar och upprättar system som andra måste anpassa sig efter, har också ett långtgående ansvar att göra det så smidigt som möjligt att efterleva. Information måste vara tydlig med lättbegripliga anvisningar, handgrepp eller tillvägagångssätt och kostnader för efterlevnad måste vara rimliga. Gränserna för detta är svåra att sätta och flyttas ständigt. För att kunna parkera bilen i dag krävs alltså i många fall inte bara ett fordon och tillräckligt många kronor för att erlägga stipulerad avgift, utan även en smarttelefon laddad med såväl tillräcklig elektricitet som surf. Det har de flesta av oss, men sett över lite tid är det ändå en kraftig höjning av tröskeln, och så fortgår det i samhället, i synnerhet i samhällen som vårt där väldigt få protesterar utan tvärtom stället sig på överhetens sida MOT individen "man får skylla sig själv", "det är ingen annans fel om du klantar dig", osv.

Allt detta går att hårddra, ponera t ex att ett antal slumpvis utvalda parkeringsrutor kostar 10 gånger så mycket att parkera på som de andra under vissa tider på dygnet, och att samtliga av dessa är tydligt utmärkta på en karta över parkeringen i en app som dessutom visar högkostnadstiderna. Det är alltså "bara" att kontrollera i appen och ställer man sig fel så är det ens eget fel om det kostar 10 gånger så mycket som för grannbilen. Skulle det vara rimligt? All info finns ju där i appen hur tydligt som helst. Ändå tror de flesta skulle finna det orimligt. Trots detta är resonemanget detsamma i stort. Men i vårt exempel har vi alltså nått en punkt där har vi kondenserat situationen så pass att dess orimlighet blir tydlig.

Alla människor är olika, och ska så få vara. Vissa har oerhört mycket pengar, andra måste vända på kronorna. Vissa är snabba att uppfatta instruktioner, andra inte, vissa är tekniska andra tvärtom. Men alla måste ha rätt att kunna ta sig ut och parkera utan att risken finns att spräcka hushållskassan för en enda liten miss, en ren bagatell som inte på något sätt ställer till det för någon annan i den verkliga verkligheten.

J jesper--- skrev:

Nu så handlar inte polisens arbete att skjuta så många som möjligt. Vad har du rökt på för att få för dig det?

självklart vill ett företag maximera sin vinst.
Det vill du också. Du vill tjäna så mycket som möjligt och få ut så mycket som möjligt av din lön. Så vad är felet?
Jag är övertygad om att det finns mycket rykten om p-branschen. Men om du testar att parkera rätt. så kommer du upptäcka vad mycket billigare det blir. Det är inte ens svårt att parkera rätt. Du maximerar även användningen av din lön. Det är är ingen mänsklig rättighet att inte följa parkerings regler och lagar som finns. Får du böter så är det inte p-vaktens fel. utan ditt eget.

Det är inte fel att tjäna pengar. Oavsett vem som gör det
Sen funderar jag på att polisen skulle skjuta så många som möjligt. Så vitt jag vet jobbar inte polisen på provision. Staten ger inte mer pengar för att de skjuter någon. Det är nog första gången jag hört att polisen maximerar sin vinst om de skjuter många. Får vaktbolagen mer pengar om de misshandlar folk?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är mycket snack om att p-vakter får provision. Finns det någon trovärdig källa som styrker att det förekommer? Eller är källan rykten?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du skulle ju kunna försöka få tillbaka dina parkeringspengar då det varit en felbetalning?

Sittställning
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är mycket snack om att p-vakter får provision. Finns det någon trovärdig källa som styrker att det förekommer? Eller är källan rykten?
Gammal myt....för att folk ska ha något att skylla på nät som felparkerar.

L Lärospånet skrev:
Mja, de som instiftar och upprättar system som andra måste anpassa sig efter, har också ett långtgående ansvar att göra det så smidigt som möjligt att efterleva. Information måste vara tydlig med lättbegripliga anvisningar, handgrepp eller tillvägagångssätt och kostnader för efterlevnad måste vara rimliga. Gränserna för detta är svåra att sätta och flyttas ständigt. För att kunna parkera bilen i dag krävs alltså i många fall inte bara ett fordon och tillräckligt många kronor för att erlägga stipulerad avgift, utan även en smarttelefon laddad med såväl tillräcklig elektricitet som surf. Det har de flesta av oss, men sett över lite tid är det ändå en kraftig höjning av tröskeln, och så fortgår det i samhället, i synnerhet i samhällen som vårt där väldigt få protesterar utan tvärtom stället sig på överhetens sida MOT individen "man får skylla sig själv", "det är ingen annans fel om du klantar dig", osv.

Allt detta går att hårddra, ponera t ex att ett antal slumpvis utvalda parkeringsrutor kostar 10 gånger så mycket att parkera på som de andra under vissa tider på dygnet, och att samtliga av dessa är tydligt utmärkta på en karta över parkeringen i en app som dessutom visar högkostnadstiderna. Det är alltså "bara" att kontrollera i appen och ställer man sig fel så är det ens eget fel om det kostar 10 gånger så mycket som för grannbilen. Skulle det vara rimligt? All info finns ju där i appen hur tydligt som helst. Ändå tror de flesta skulle finna det orimligt. Trots detta är resonemanget detsamma i stort. Men i vårt exempel har vi alltså nått en punkt där har vi kondenserat situationen så pass att dess orimlighet blir tydlig.

Alla människor är olika, och ska så få vara. Vissa har oerhört mycket pengar, andra måste vända på kronorna. Vissa är snabba att uppfatta instruktioner, andra inte, vissa är tekniska andra tvärtom. Men alla måste ha rätt att kunna ta sig ut och parkera utan att risken finns att spräcka hushållskassan för en enda liten miss, en ren bagatell som inte på något sätt ställer till det för någon annan i den verkliga verkligheten.
Jag tycker att appen är mycket smidigare än att hålla på med små pengar. Så det är ett steg framåt... Men utveckling kanske är negativt?

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.