Har företaget rätt

• Antal röster
    828
  • Omröstningen stängd .
K
Sittställning Forlowt skrev:
Herregud, du ska inte sitta inne för en felparkering du ska bara betala lite pengar :rofl::rofl::crysmile:
Kostade mig 5 minuter att inte behöva betala 600 kr för något alla insåg var ett uppriktigt misstag.

/Krille

M Mr. Jt skrev:
Säkert andra som uppmärksammat detta med, men om jag inte misstar mig så skulle jag nog vilja säga "Nice try...Kontrollen skedde 15:24-15:27 appen visar att bilen, med fel regnr., var parkerad i 3h29minuter dvs från 15:35 till klockan 19:04.
Den var ny för mig. Genom att avsiktligt skriva fel regnr får man en förklaring till varför ens riktiga regnr inte hade betalt för dig när parkeringsvakten kontrollerade. Men hur lyckas hen med att betala minuterna strax efter kontrollen. Kanske värt att kontrollera hens historiska parkeringsavgifter/böter.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Eller så kan man helt enkelt ha svårt för siffror och bokstäver.
Nu verkar det ju som det inte alls var något misstag utan ett avsiktligt bedrägeri. Vi får väl se om TS ger någon förklaring till varför biljetten betalades minuterna efter att hen fått böterna.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Både och, på Ica kostar en limpa 30spänn, vill du inte betala och sno den kostar det mer eventuellt ;)
Inte ägarna och operatören av parkeringsplatserna, utan syftar på P-vaktsbolaget. Bättre jämförelse vore att poliser stannar knarklangare och tar pengarna och drogerna och lägger i "kaffeburken" som går till semester och div. rogivande aktivitet. Dvs. i egen ficka.

Bananskalare Bananskalare skrev:
och ica säljer bröd och de vill sälja så mycket som möjligt. är det också fel?
Och polisen vill skjuta så många som möjligt.
Och militärer vill döda så många som möjligt.
Och prostituerade vill ****** så många som möjligt.
...och P-vakter vill utfärda så många P-böter som möjligt.

Ser du hur mörkt det kan bli när man blandar in kapitalism i samhällsnära funktioner?

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
K Krille4 skrev:
Nä - och han får inga pengar för kontrollavgiften heller :)

/Krille
Kanske inte, men det ser bra ut för deras statistik. Den ger dem existensberättigande, vilket kan vara skäl nog…

J jesper--- skrev:
Och polisen vill skjuta så många som möjligt.
Och militärer vill döda så många som möjligt.
Och prostituerade vill ****** så många som möjligt.
...och P-vakter vill utfärda så många P-böter som möjligt.

Ser du hur mörkt det kan bli när man blandar in kapitalism i samhällsnära funktioner?
Jag visste inte att polisen ville skjuta så många som möjligt. När började polisen med det? Och militären vill döda så många som möjligt? Men framförallt vad har det med kapitalismen att göra?
Jag beklagar men du har spårat ur totalt.
Hur kan man nämna p-böter och prostitution med skjutande poliser och dödande militärer?

Jag tror du bör läsa på lite om kapitalism.
Jag lovar att skjutande poliser är inte kapitalism

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja - herregud vilket kaotiskt samhälle vi skulle få om vi inte straffar de som parkerar korrekt, betalar men råkar skriva fel regnr när de parkerar.....

Att förlåta någon som av misstag begår så allvarliga regelbrott är naturligtvis helt otänkbart.

/Krille
Då borde jag slippa betala böter när jag glömt att betala. Det var ett ärligt misstag. Jag parkerade bilen korrekt i rutan dessutom.

Sittställning
J jesper--- skrev:
Inte ägarna och operatören av parkeringsplatserna, utan syftar på P-vaktsbolaget. Bättre jämförelse vore att poliser stannar knarklangare och tar pengarna och drogerna och lägger i "kaffeburken" som går till semester och div. rogivande aktivitet. Dvs. i egen ficka.

Det är inte alltid p bolaget som får alla pengarna fyi..

Sittställning
K Krille4 skrev:
Kostade mig 5 minuter att inte behöva betala 600 kr för något alla insåg var ett uppriktigt misstag.

/Krille

Misstag eller ej, allas historia är alltid en snyft.

Poängen är att det är väldigt lätt att undvika.

K
Misstag eller ej, allas historia är alltid en snyft.

Poängen är att det är väldigt lätt att undvika.
Förstår absolut att det är jättejobbigt för utomstående när ett misstag blir löst av de inblandade snabbt och enkelt med hjälp av bara sunt förnuft ;)

/Krille

Redigerat:
J JamJaz skrev:
Nej . Men det var inte meningen att jag skrev fel registreringsnummer. Och de måste förstå detta .
De skannar registreringsplåten med app och mobilkamera. Appen svarar då med att säga om betalning har skett eller inte. Har du skrivit in fel reg.nr i din betalning så blir det ingen träff i deras app.

De ser inte reg.nr för de bilar som betalat eller inte betalat.

.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JamJaz skrev:
Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .
Fotografen Fotografen skrev:
Det som stör mig är att avgiften numer är låst till ett regnummer.
"Förr", fram till för bara ett eller annat år sedan, betalade man avgiften och fick en biljett med ett klockslag som sedan kunde ligga på instrumentbrädan i vilken bil som helst.
Detta förfarande har man nu lämnat genom att man, även om någon j-la "app" inte används, måste skriva in regnumret i automaten.
Detta gör dels att man inte kan flytta biljetten vidare till vilken bil som helst så länge den är giltig, dels att det skapas ett register över vilka bilar som stått på en viss parkering.
Skapandet av ett register fyller mig med äckel, att biljetten inte kan användas till nästa fordon så länge den är giltig gör mig förbannad.
Är inte bekant med parkeringsappar och är därför kanske helt fel ute. Men betalning är erlagd för 3 tim 29min och avslutas 19:04. Då har parkeringen påbörjats 15:35. Böterna har utfärdats mellan 15:22 och 15:27. TS skulle alltså fått böter oavsett om han skrev rätt regnr.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
K Krille4 skrev:
Förstår absolut att det är jättejobbigt för utomstående när ett misstag blir löst av de inblandade snabbt och enkelt med hjälp av bara sunt förnuft ;)

/Krille
Nej ?

J JamJaz skrev:
Hej
Jag parkerade bilen , och då skrev jag fel registreringsnummer på appen för jag hade bråttom och var stressad det var en bokstav fel , då fick jag böter på 400 kr. Jag trodde förstås att jag hade betalat via appen. jag ringde företaget och de sa till mig att de inte kunde göra något . Jag var tvången att betala böter.
Kolla bilderna .Jag undrar får företaget göra så här .
Varför en skärmdump från parkeringsappen vid köp av biljett? Och varför välja en parkeringstid på 3 timmar och 29 minuter när parkeringen kostar 20 kronor per påbörjad timme?

Varför ingen skärmdump på kvittot istället. Är ganska säker på att även din parkeringsapp kan visa gjorda betalningar. På min app kan jag se alla mina parkeringar, den äldsta från 2017 trots att jag bytt mobil ett par gånger sedan dess. Där framgår tydligt all relevant information: start- och sluttid med minutupplösning, totaltiden, plats med platskod, regnr, betalsätt inklusive fyra sista siffrorna av kortkoden, totalpris och kvittonummer.

Det blir lite förvirrande. Var det kanske så att du startade parkeringen klockan 15:04, valde upp till 4 timmars parkeringstid gick och badade, fick en parkeringsbot klockan 15:27, torkade dig, gick tillbaka, såg boten klockan 15:34, tog fram mobilen och tog en skärmdump på appen som visade att det var 3 timmar och 29 minuter kvar? Alltså du fixade allt detta på 31 minuter? Jag förstår varför du var stressad.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.