42 811 läst ·
316 svar
43k läst
316 svar
Parkering - rösta, var det rätt att jag fick böter?
Jag förstår att parkeingsvakten inte kan uppmärksamma att man råkat skriva fel regnr.
Dock dåligt av bolaget om de fortfarande kräver bötern om man det verkar rimligt att man skrivit fel regnr av misstag. De har ju inte förlorat någon avgift utan fått betalt för tiden man parkerat och det måste väl vara själva syftet?
/Krille
Dock dåligt av bolaget om de fortfarande kräver bötern om man det verkar rimligt att man skrivit fel regnr av misstag. De har ju inte förlorat någon avgift utan fått betalt för tiden man parkerat och det måste väl vara själva syftet?
/Krille
MaxHugo skrev:
Detta är väl lite huvudet på spiken, detta misstaget gör väldigt många. Pvakten har ej facit på varje bil eller dess ägare som är ute på vift.
En bra sak att tänka på är att p vakter kontrollerar bilar och inte personer.
En viss mänsklighet är väl bra men äh.. 4-600kr för fel regnummer är bara läropengar men helt plötsligt är det en förmögenhet för många. Hänger ekonomin på den lilla summan har man nog större problemn just pböter.
Lite allmänt, inte allt riktat till dig.
Ok, så TS fick först en bot och skaffade sedan en biljett och skrev medvetet fel regnummer i appen. Parkeringsbolaget hade naturligtvis inte gått på detta utan anledningen var bara att vilseleda forumet. Forumreglerna förbjuder mej att säga vad jag tycker om detta...M Mr. Jt skrev:Säkert andra som uppmärksammat detta med, men om jag inte misstar mig så skulle jag nog vilja säga "Nice try...Kontrollen skedde 15:24-15:27 appen visar att bilen, med fel regnr., var parkerad i 3h29minuter dvs från 15:35 till klockan 19:04.
Jag skulle inte driva något ärende mot parkeringsbolaget när det snarare får bevis på försök till bedrägeri.
Sen håller jag med om att parkeringsböter är en otroligt tråkig utgift.
Hälsningar
Mr. T
Väl funnet @Mr. Jt
Redigerat:
P-bolagen är som vilket bolag som helst, deras affärsidé är att skriva ut så mycket böter som möjligt.K Krille4 skrev:Jag förstår att parkeingsvakten inte kan uppmärksamma att man råkat skriva fel regnr.
/Krille
J jesper--- skrev:
Både och, på Ica kostar en limpa 30spänn, vill du inte betala och sno den kostar det mer eventuellt
Cruzze skrev:
Klassisk sak, den är nog en av dom mest vanliga. Får lapp och startar parkering i app efteråt och sen kommer klagandes till kundtjänst om en makulering.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ja de är dumt att de tycker att man ska följa de regler som finns... varför ska man göra det för? Varför ska det vara synd om någon som inte följer reglerna?K Krille4 skrev:Jag förstår att parkeingsvakten inte kan uppmärksamma att man råkat skriva fel regnr.
/Krille
Vad är nästa steg som borde vara tillåtet?
Ja - herregud vilket kaotiskt samhälle vi skulle få om vi inte straffar de som parkerar korrekt, betalar men råkar skriva fel regnr när de parkerar.....Bananskalare skrev:
Att förlåta någon som av misstag begår så allvarliga regelbrott är naturligtvis helt otänkbart.
/Krille
Lätt att göra fel någon gång när man använder deras tjänster, det har jag och många gjort. Men tänk att alla P-bolagen ska ha en avdelning som hanterar våra slarvfel, då hade ju sannolikt parkeringskostnaden blivit dyrare. En bättre teknisk lösning vore såklart bättre, och det kommer nog i framtiden, jag menar idag är ju åtminstone några appar mycket bättre än för några år sedan.
K Krille4 skrev:
Herregud, du ska inte sitta inne för en felparkering du ska bara betala lite pengar
Det är inte p-vakten som får pengarna för hyran av p-platsen…K Krille4 skrev:Jag förstår att parkeingsvakten inte kan uppmärksamma att man råkat skriva fel regnr.
/Krille
Eller så kan man helt enkelt ha svårt för siffror och bokstäver.C cbrolin skrev:I det här specifika fallet fanns ju båda fordonen så hur många teoretiska kombinationer av nummerskyltar (55 miljoner plus taxi plus personliga skyltar finns det) spelar ingen roll. För att beräkna sannolikheten så är det siffran 5 miljoner som är intressant. Och hur stor är den aktuella parkeringsplatsen? Det vet vi inte, men säg 130 platser med fordon på 100 av dem, då är det en chans på 50.000 att dessa två aktuella fordon står på den parkeringen samtidigt Det kan tyckas lite men hur många parkeringar gör man inte i Sverige på ett år?
Fast det här är ju bara ett exempel på "felskrivning". Det finns jättemånga olika sätt att göra "fel" på. Man kan växla två närliggande tecken som i det aktuella fallet men man kan växla de två första bokstäverna eller de två sista bokstäverna eller de två första siffrorna eller de två sista siffrorna om man har tre siffror i slutet. Man kan skriva ett S istället för ett A eller ett H istället för ett J eller G eller 8 istället för 9. Ja, du fattar. Det här skulle man kunna sätta i system.
Och JamJaz, jag sparar jättemycket på att betala för faktisk parkeringstid (med bra bolag), jämfört med förr när man gissade och alltid köpte mer tid än nödvändigt för att slippa besvär.
Betalar ofta en eller ett par kronor vid ett ärende till butiker, vilket jag tycker är perfekt.
Sen finns det ju dom andra bolagen (alltför många) som t.ex. tar betalt per timme, och lägger på extra avgifter per transaktion o.s.v., hoppas dom konkurreras ut eller ändrar attityd så småningom.
Betalar ofta en eller ett par kronor vid ett ärende till butiker, vilket jag tycker är perfekt.
Sen finns det ju dom andra bolagen (alltför många) som t.ex. tar betalt per timme, och lägger på extra avgifter per transaktion o.s.v., hoppas dom konkurreras ut eller ändrar attityd så småningom.