Om det handlar om fotografering / film så skulle en dimmer vara bra?
 
BirgitS
Peshtiwar Botani skrev:
Har inte sagt att det är ofarligt men jag måste ju få försvara mig när folk tror jag är helt pantad.

Det är många som börja dra kablar i tidig ålder är dom också korkade?
Om man tvinnar ihop ledningar som det ska gå 230 V igen så är ens kunskap inte särskilt stor.

Min bror och jag kopplade ihop strömbrytare och glödlampor tillsammans med pappa när vi var rätt små men då var det ett 9V batteri som drev det hela, så vare sig höga spänningar eller strömmar.
 
Ett gott råd i all välmening, hitta en kompis som kan el / elektronik så det inte händer en allvarlig olycka. Det kanske inte bara är du själv som råkar illa ut utan någon annan som går och pillar på ditt experiment.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
sallad skrev:
Om det handlar om fotografering / film så skulle en dimmer vara bra?
Absolut hade en dimmer vart bra :)
 
Peshtiwar Botani skrev:
Absolut hade en dimmer vart bra :)
Och då blir det ytterligare komplicerat att anpassa lamporna och dimmern till varandra. :(
 
Hittar dock inte led som skulle motsvara 100w finns inte det?
 
Jo det finns, IKEA tror jag har någon kraftigare som motsvarar 100 W.
Annars är det ju inte så himla vanligt idag att man vill ha så kraftigt ljus från en enda punkt.
 
finns på Jula också : Art. nr: 421426 14W 1521 lm ej dimbar
 
tompaah7503 skrev:
Jo det finns, IKEA tror jag har någon kraftigare som motsvarar 100 W.
Annars är det ju inte så himla vanligt idag att man vill ha så kraftigt ljus från en enda punkt.
Tack :) blev en som motsvarar 60 och en som motsvarar 40
 
sallad skrev:
Ett gott råd i all välmening, hitta en kompis som kan el / elektronik så det inte händer en allvarlig olycka. Det kanske inte bara är du själv som råkar illa ut utan någon annan som går och pillar på ditt experiment.
Har bett en kompis om råd, dock fick han inte så bra betyg i el.
 
HasseTeknik skrev:
finns på Jula också : Art. nr: 421426 14W 1521 lm ej dimbar
Dimbar är inte superviktigt bara en extra grej som hade vart najs
 
Peshtiwar Botani skrev:
Det är en sån här jag vill bygga [länk]

Spelar ingen roll om det är led eller inte så länge det blir samma syfte.
Men vad skall denna konstruktion egentligen användas till?
Där finns ju inga estetiska värden att finna.
Så som "allmänbelysning" är det väl egentligen inget att ha.

Och om du behöver en belysningsarmatur för filminspelning eller teater, som du skriver,
så finns det ju färdiga strålkastare med bättre riktat ljus att köpa.
 
HasseTeknik skrev:
finns på Jula också : Art. nr: 421426 14W 1521 lm ej dimbar
Tack hittade den online på deras hemsida :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.