låter i sej som en bra idé ;)

Förståndigt att sats på vedeldning.Tankar på 3-4m3 tillverkas på beställning,då har man oxå möjligheten att få stosar efter egen ritning för att minimera rördragningen.
Har själv BAXI innova 30 och 2,5m3 tank, två vedinlägg ökar temp från 40 grader till 85 grader.Grovklyvd ved i rätt längd väl staplad ger fin blå låga.Pannan tar lång tid på sig vid uppstart därför är det bra att elda två inlägg i följd.

Beställ en så stor tank du får plats med och beställ extra 2" anslutningar. Min tank som är på tre kubik har flera 2" anslutningar i höjdled vilket gör att man kan ansluta det mesta i framtiden. Sol, docka värmepump eller annat nytt som kommer i framtiden. Halvmeters 2" rör monteras i anslutningarna så att man gör själva inkopplingarna utanför isoleringen..

Bilder

Detta blev galet.. :( Tänkte skicka lite bilder men det gick inte..

Nu då? :@

Nytt försök..

Faan, varför går det inte att lägga upp bilder??

Funkar inte att bifoga bilder här heller!

Nu funka det igen :)

• IMG_3454 [320x200].JPG
Redigerat:
Kulverten jag kommer dra in från garaget till huset.. hur långt ner i backen ska den ligga ? någon som har koll på det ?
tänkte även dra in vatten till garaget tillsammans med kulverten..

1.5meter (eller mer) och isolera extra runt den är mitt tips.

_ap_
kick3n skrev:
Kulverten jag kommer dra in från garaget till huset.. hur långt ner i backen ska den ligga ? någon som har koll på det ?
tänkte även dra in vatten till garaget tillsammans med kulverten..
så djupt att KV inte fryser och köp sen en kulvert med låga förluster så behöver du inte isolera nå extra.

_ap_ skrev:
så djupt att KV inte fryser och köp sen en kulvert med låga förluster så behöver du inte isolera nå extra.

och hur djupt är det då? bor ju mitt i sverige så de brukar kunna bli bra kallt här.. har vare - 32 nu denna vinter.,.

Man kan väl även lägge en värme slinga i den för att vara extra säker ?

Det räcker gott att lägga den på en meter, kulverten kommer att värma marken så att det aldrig fryser där.

varför elda med ved? varför inte flis? tar det för mycket plats eller?

dcdc skrev:
varför elda med ved? varför inte flis? tar det för mycket plats eller?

För att de är de billigaste alternativet och iomed att jag betalar 150kr kubiken för veden så finns det ingen anledning att elda med någe annat..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.