Förståndigt att sats på vedeldning.Tankar på 3-4m3 tillverkas på beställning,då har man oxå möjligheten att få stosar efter egen ritning för att minimera rördragningen.
Har själv BAXI innova 30 och 2,5m3 tank, två vedinlägg ökar temp från 40 grader till 85 grader.Grovklyvd ved i rätt längd väl staplad ger fin blå låga.Pannan tar lång tid på sig vid uppstart därför är det bra att elda två inlägg i följd.
Har själv BAXI innova 30 och 2,5m3 tank, två vedinlägg ökar temp från 40 grader till 85 grader.Grovklyvd ved i rätt längd väl staplad ger fin blå låga.Pannan tar lång tid på sig vid uppstart därför är det bra att elda två inlägg i följd.
Beställ en så stor tank du får plats med och beställ extra 2" anslutningar. Min tank som är på tre kubik har flera 2" anslutningar i höjdled vilket gör att man kan ansluta det mesta i framtiden. Sol, docka värmepump eller annat nytt som kommer i framtiden. Halvmeters 2" rör monteras i anslutningarna så att man gör själva inkopplingarna utanför isoleringen..
1.5meter (eller mer) och isolera extra runt den är mitt tips.
så djupt att KV inte fryser och köp sen en kulvert med låga förluster så behöver du inte isolera nå extra.kick3n skrev:
_ap_ skrev:
och hur djupt är det då? bor ju mitt i sverige så de brukar kunna bli bra kallt här.. har vare - 32 nu denna vinter.,.
Man kan väl även lägge en värme slinga i den för att vara extra säker ?
![IMG_3454 [320x200].JPG](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/30/30180-8e418b8894720e454ed982d9548b45a3.jpg)