9 265 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Kabel lossnat i elanslutning till panna efter 2,5 år.
Jag har en NIBE 370 värmepanna installerad i huset för 2,5 år sedan av en välrenomerad VVS/Värme/el-firma
Helt plötsligt tvärdog pannan mitt i natten när ingen ens var i huset
Efter felsökning hittade installationsfirman att ett elektronikkort hade "brunnit" i pannan (en trafo på kortet var svart) och ett nytt kort beställdes.
När det nya kortet kom nästan en vecka senare konstaterade installationsfirman att det var något mer fel och det verkade som att noll-kabeln från elcentralen till pannan var avbrott på. Installationsfirmans auktoriserade elektriker tillkallades och efter felsökning hittade han att där pannans elanslutningskabel gick in i väggen satt en kopplingsplint för de 5 ledarna och där hade nollan lossnat i plinten.
Det var ju installationsfirman som gjorde denna elanslutning i samband med bytet av panna och kabeln lossnade helt av sig själv vilket resulterade att pannans elektronikkort brann så därför fick jag en faktura på både elektronikkortet (var ju inget fel på pannan i sig så ingen garanti som kunde åberopas där) men jag fick också betala allt arbete och resor för att hitta ursprungsfelet med lösa noll-kabeln i vägganslutningen
Ren tur egentligen att det inte blev ett värre fel som resultat av att nollan lossnade.
Installationsfirman hävdar att inget av detta täcks av garanti och dom tar inget ansvar för att kabeln lossnade av sig själv efter bara 2,5 år och tyckte jag ska försöka få ut något på hemförsäkringen
Försäkringsbolaget i sin tur tycker det är väldigt märkligt att inte installatörsfirman tar på sig något ansvar för att kabeln lossnade.
Vad tycker ni ? Bara att se glad ut och betala eller finns det grund att driva ärendet mot installatörsfirman ?
Efter felsökning hittade installationsfirman att ett elektronikkort hade "brunnit" i pannan (en trafo på kortet var svart) och ett nytt kort beställdes.
När det nya kortet kom nästan en vecka senare konstaterade installationsfirman att det var något mer fel och det verkade som att noll-kabeln från elcentralen till pannan var avbrott på. Installationsfirmans auktoriserade elektriker tillkallades och efter felsökning hittade han att där pannans elanslutningskabel gick in i väggen satt en kopplingsplint för de 5 ledarna och där hade nollan lossnat i plinten.
Det var ju installationsfirman som gjorde denna elanslutning i samband med bytet av panna och kabeln lossnade helt av sig själv vilket resulterade att pannans elektronikkort brann så därför fick jag en faktura på både elektronikkortet (var ju inget fel på pannan i sig så ingen garanti som kunde åberopas där) men jag fick också betala allt arbete och resor för att hitta ursprungsfelet med lösa noll-kabeln i vägganslutningen
Ren tur egentligen att det inte blev ett värre fel som resultat av att nollan lossnade.
Installationsfirman hävdar att inget av detta täcks av garanti och dom tar inget ansvar för att kabeln lossnade av sig själv efter bara 2,5 år och tyckte jag ska försöka få ut något på hemförsäkringen
Försäkringsbolaget i sin tur tycker det är väldigt märkligt att inte installatörsfirman tar på sig något ansvar för att kabeln lossnade.
Vad tycker ni ? Bara att se glad ut och betala eller finns det grund att driva ärendet mot installatörsfirman ?
Enligt konsumenttjänstlagen så har du rätt att reklamera en felinstallation inom 3 år, oavsett om de har lämnat garanti eller inte, så stå på dig.
Nollsläpp är allvarligt och resulterar ofta i att diverse elektronik brinner upp
EDIT: Jag korrigerar mig själv. För arbeten på fast egendom, såsom en villa, så gäller 10 års reklamationsrätt.
Nollsläpp är allvarligt och resulterar ofta i att diverse elektronik brinner upp
EDIT: Jag korrigerar mig själv. För arbeten på fast egendom, såsom en villa, så gäller 10 års reklamationsrätt.
Redigerat:
Hade en lite liknande historia köpte en diskmaskin på Elgiganten med installation (5 års garanti) efter cirka 1 år var diskmaskinen helt död en dag ringde Bosch service som kom ut ock konstaterade att kabelanslutningen bak på maskinen hade lossnat då den inte varit intryckt till ”klicket ” ingen garanti sade Bosch då maskinen fungerade med kontakten på plats med ”klick” , kostnad 2000 kr ……….Elgiganten tog den räkningen utan prut med hjälp av det välskrivna intyget från Bosch teknikern……..
Jag tror inte hela sanningen/historien är förmedlad här. Det finns inte en chans att kretskortet brinner upp för sitt nollan saknas i anslutnings-plinten . Om pen-ledaren saknas i centralen kan sådant hända Men inte med kopplingsboxen.Charlie Olofsson skrev:
Jag har en NIBE 370 värmepanna installerad i huset för 2,5 år sedan av en välrenomerad VVS/Värme/el-firma
Varför skulle den inte brinna upp? Antar att det är en 3-fas panna, om nollan försvinner och det fanns flera 1-fas laster som tex trafo till detta kretskort samt cirkulationspump och dessa går på olika fas blir det samma fenomen som i centralen. Kretskort och pump hamnar i serie mellan 2 faser, pumpen har lägre impedans och då blir det för hög spänning till kretskortet.S SSG3000 skrev:
Varför skulle det inte kunna inträffa?.S SSG3000 skrev:
Det beror helt på hur det är kopplat internt.
En Nibe370 har 1fas cirka pump och har bara 1st manöverfas. (Med nolla)C Cedrix skrev:Varför skulle den inte brinna upp? Antar att det är en 3-fas panna, om nollan försvinner och det fanns flera 1-fas laster som tex trafo till detta kretskort samt cirkulationspump och dessa går på olika fas blir det samma fenomen som i centralen. Kretskort och pump hamnar i serie mellan 2 faser, pumpen har lägre impedans och då blir det för hög spänning till kretskortet.
Jag läser lite i boken om 370.C Cedrix skrev:Varför skulle den inte brinna upp? Antar att det är en 3-fas panna, om nollan försvinner och det fanns flera 1-fas laster som tex trafo till detta kretskort samt cirkulationspump och dessa går på olika fas blir det samma fenomen som i centralen. Kretskort och pump hamnar i serie mellan 2 faser, pumpen har lägre impedans och då blir det för hög spänning till kretskortet.
Manöver, fläkt, kompressor och cirkulationspump går på samma säkring/fas.
L2 L3 vekar bara gå till patronerna.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Så här såg kortet ut som dom bytte utC Cedrix skrev:Varför skulle den inte brinna upp? Antar att det är en 3-fas panna, om nollan försvinner och det fanns flera 1-fas laster som tex trafo till detta kretskort samt cirkulationspump och dessa går på olika fas blir det samma fenomen som i centralen. Kretskort och pump hamnar i serie mellan 2 faser, pumpen har lägre impedans och då blir det för hög spänning till kretskortet.
Har du kortet kvar så vore det väl lite intressant att skicka det till nån firma som lagar kretskort för att få nån elektronik kunnig att berätta om felet på kortet stämmer med förklaringen..
Om det är värt det eller inte är ju svårt val men om det finns tveksamheter om vad som är korrekt info och inte
Om det är sanningen eller om det är mer lögner inblandat..
Jag hade nog hållit inne med betalning och undersökt var ARN har att säga om det hela
Och är det samma företag som felsökt och som från början gjorde inkopplingen så talar det ju inte direkt till deras fördel.. En ny värmepanna och dess installation borde verkligen hålla längre än 2.5 år så även om tillverkarens garanti såklart inte täcker såna här fel så borde intallatören ta på sig misstagen på lärokontot..och vara glad att det bara vart ett kretskort och lite felsökning och inte elbrand Om man inte förstår att dra fast kablar när man installerar elgrejer. OM man nu inte har klagat eller sagt nåt om att vi anslöt pannan där men det borde dras ny kabel ändå från centralet istället, även om plinten kanske satt i dosan så har man ju godkänt den när man kopplade in pannan där..
Jag hade hållit pengar ett tag och kollat med ARN vad dom anser för jag tror installationsfirman är fel ute och kör en rövare med dig,,
Om det är värt det eller inte är ju svårt val men om det finns tveksamheter om vad som är korrekt info och inte
Om det är sanningen eller om det är mer lögner inblandat..
Jag hade nog hållit inne med betalning och undersökt var ARN har att säga om det hela
Och är det samma företag som felsökt och som från början gjorde inkopplingen så talar det ju inte direkt till deras fördel.. En ny värmepanna och dess installation borde verkligen hålla längre än 2.5 år så även om tillverkarens garanti såklart inte täcker såna här fel så borde intallatören ta på sig misstagen på lärokontot..och vara glad att det bara vart ett kretskort och lite felsökning och inte elbrand Om man inte förstår att dra fast kablar när man installerar elgrejer. OM man nu inte har klagat eller sagt nåt om att vi anslöt pannan där men det borde dras ny kabel ändå från centralet istället, även om plinten kanske satt i dosan så har man ju godkänt den när man kopplade in pannan där..
Jag hade hållit pengar ett tag och kollat med ARN vad dom anser för jag tror installationsfirman är fel ute och kör en rövare med dig,,
Lite svårt att se exakt på bilderna, men det ser ut som att där är två komponenter som gått sönder på spektakulärt sätt. Dels VR1 men även L4. Utifrån hur komponenterna sitter gissar jag på att L4 är en drossel för att minska brus ut från enheten och VR1 är en variabel resistor vara jobb är att klippa strömmen om den blir för hög. Båda dessa sitter före likriktarbryggan D18. Så väldigt tidigt i kretsachemat sett från AC matningen. Felen som syns är ganska rimliga vid nollsläpp, spänningen blir för hög varvid isoleringen i drosseln bryts ner och det blir kortslutning. VR1 offrar sig genom att gå sönder. Det bryter kortslutningen och förhindrar eventuell brand eller liknande.
Man kan ju tycka att designern av kretskortet hade kunnat förutspå detta och välja komponenter som klarar 470V, vilket den säkert gjorde, sen kom projektledare samt ekonomerna och kostnad effektiviserade. Dessutom kan de ju sälja fler reservdelar på detta vis 🙄
Man kan ju tycka att designern av kretskortet hade kunnat förutspå detta och välja komponenter som klarar 470V, vilket den säkert gjorde, sen kom projektledare samt ekonomerna och kostnad effektiviserade. Dessutom kan de ju sälja fler reservdelar på detta vis 🙄
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Det är definitivt resultatet av ett nollsläpp.
Varistorn sitter där som överspänningsskydd och har gjort sitt jobb, dvs. kortslutit när spänningen blivit för hög och då säkerligen blåst säkringen F1.
Jag hade bytt VR1, F1 och kondensatorn till höger om VR1, jag tror iofs den är hel, men jag hade bytt den för säkerhets skull.
Jag lagar mycket elektronik och är rätt övertygad om att det där hade gått att laga med komponenter för cirka 20-30kr
Varistorn sitter där som överspänningsskydd och har gjort sitt jobb, dvs. kortslutit när spänningen blivit för hög och då säkerligen blåst säkringen F1.
Jag hade bytt VR1, F1 och kondensatorn till höger om VR1, jag tror iofs den är hel, men jag hade bytt den för säkerhets skull.
Jag lagar mycket elektronik och är rätt övertygad om att det där hade gått att laga med komponenter för cirka 20-30kr
Intressanta tankar. Men hur förklarar ni "nollsläppet" dvs ingen krets längre jmf med brunnen trafo ? Strömmen blir noll ingen krets längre... Överslag mot jord är enda chansen för det o den finns ju inte på kortet.S SueCia skrev:Det är definitivt resultatet av ett nollsläpp.
Hur får ni ihop det ?