ju fler tankar desto större värmeförluster, men det fungerar med 3x1000 oxo.
det har ju ofta med utrymme att göra, en tank på 3-4-5 kubik är ju ganska stor och då kan flera mindre vara en lösning
som referens till beräknande av storlek:
jag värmer idag ca 200 kvm och har tre 750s tankar. det fungerar fin och helt enligt uträkning, jag eldar inte mer än max en gång per dag. Då det har varit som kallast, -36, så hade jag 17 timmar mellan eldningarna och det funkar för mej. Nu ska jag koppla på mitt fristående dåligt isolerade garage till sommaren och kommer då att försöka få in en 750 till så jag har 3000 liter. Jag tittade på en tank när jag installerade, men det fungerade dåligt utrymmesmässigt.
kontentan är dock att det är otroligt svårt att ha för stor tank (annat än utrymmesmässigt), men otroligt sorgligt om man har för litet.
jag har många bekanta som har installerat 1500-1800 liter, för att rörisarna sagt att det är optimalt och att man aldrig behöver större, men då får dom elda två ggr/dag då det blir kallt. Sen eldar jag en gång i veckan sommartid för varmvatten och till sommaren efter kompletterande rörmockande ska jag tilläggsisolera mina tankar, för jag har lite väl stora värmeförluster idag.
det har ju ofta med utrymme att göra, en tank på 3-4-5 kubik är ju ganska stor och då kan flera mindre vara en lösning
som referens till beräknande av storlek:
jag värmer idag ca 200 kvm och har tre 750s tankar. det fungerar fin och helt enligt uträkning, jag eldar inte mer än max en gång per dag. Då det har varit som kallast, -36, så hade jag 17 timmar mellan eldningarna och det funkar för mej. Nu ska jag koppla på mitt fristående dåligt isolerade garage till sommaren och kommer då att försöka få in en 750 till så jag har 3000 liter. Jag tittade på en tank när jag installerade, men det fungerade dåligt utrymmesmässigt.
kontentan är dock att det är otroligt svårt att ha för stor tank (annat än utrymmesmässigt), men otroligt sorgligt om man har för litet.
jag har många bekanta som har installerat 1500-1800 liter, för att rörisarna sagt att det är optimalt och att man aldrig behöver större, men då får dom elda två ggr/dag då det blir kallt. Sen eldar jag en gång i veckan sommartid för varmvatten och till sommaren efter kompletterande rörmockande ska jag tilläggsisolera mina tankar, för jag har lite väl stora värmeförluster idag.
Solo innova 50 och 4-5kbm. Ju större tank ju mer sällan behöver du elda. Ska du ha den i garaget så kanske det finns plats för en stor. Beställ en måttanpassad enligt dina mått på tanksvets.se. Där kan du få väldigt många liter för väldigt lite pengar - och några extra liter är något du aldrig kommer att ångra. En fyrkantig tank är ofta mer "utymmeseffektiv" än en rund, även om den enligt vissa kan ha sämre skiktning. Har inte märkt någon dålig skiktning på mina fyrkantiga.
Lars K skrev:Solo innova 50 och 4-5kbm. Ju större tank ju mer sällan behöver du elda. Ska du ha den i garaget så kanske det finns plats för en stor. Beställ en måttanpassad enligt dina mått på tanksvets.se. Där kan du få väldigt många liter för väldigt lite pengar - och några extra liter är något du aldrig kommer att ångra. En fyrkantig tank är ofta mer "utymmeseffektiv" än en rund, även om den enligt vissa kan ha sämre skiktning. Har inte märkt någon dålig skiktning på mina fyrkantiga.
Tack för sidan, jag inväntar offert nu....
Jag kommer nog att slå till på en 3 kubikers tank. eventuellt 4.
men vad ska jag ha för panna till de nu då?
passar någon av dom jag namnget tidigare ? fokus eller ctc
jag tycker dom är för små, då dom rymmer 105/115 liter ved, det gör att du måste elda (drygt) fyra pannor för att ladda 4 kbm. (dessutom 4x2-4 timmar per ilägg, ger 8-16 timmars eldande)
satsa på nått med mera eldstadsvolym, minst 180-200 liter.
satsa på nått med mera eldstadsvolym, minst 180-200 liter.
Redigerat:
Har Baxi SI50 + 4kbm tank. Laddar 40->80 grader på ca:1,5 ilägg. Panna och tank passar ganska bra ihop.
Tror inte eldningen misslyckats en enda gång på 2 år, känns som en kvalitetspanna
.
Skulle inte köpt mindre varken tank eller panna idag, snarare större..
/IL
Tror inte eldningen misslyckats en enda gång på 2 år, känns som en kvalitetspanna
Skulle inte köpt mindre varken tank eller panna idag, snarare större..
/IL
cheetah1 skrev:
Jag vet mycket väl vad som gäller med ett panrumm i garaget , de är inge som helst problem.. med den fronten..
Men denna då?
MAGA Turbo MA 49 50kw + 3 - 4 kubiks akutankt..
vad tror ni om den lösningen ?
eller är maga turbo inge bra grejjer kanske ?
Stort vedmagasin på 190 liter.
Vedlängd 50 cm.
Hög pannverkningsgrad (89 %).
MAGA Turbo MA 49 50kw + 3 - 4 kubiks akutankt..
vad tror ni om den lösningen ?
eller är maga turbo inge bra grejjer kanske ?
Stort vedmagasin på 190 liter.
Vedlängd 50 cm.
Hög pannverkningsgrad (89 %).
Redigerat:
Jo det funkar.
Hur kommer det sig att det inte är några som helst problem? Hur har du planerat att ha pannan?
Hur kommer det sig att det inte är några som helst problem? Hur har du planerat att ha pannan?
nä men jag kommer ha en brandsell så klart, och jag kommer bara ha pannrummet i garaget men inte så att du går igenom garaget för att komma in i pannrummet.. utan en egen ingång..danielr112 skrev:
Ah ok. Hade velat haft det också hemma men blev aldrig så :/