Håller på att renovera ett rum i mitt hus som har tretex i taket. Tanken är att gipsa taket. Behöver jag ta bort tretexen först eller kan jag smacka på gipset direkt på?
Tyvärr kom jag på detta efter att jag redan reglat den nya väggen men jag tänker att jag i så fall behåller tretexen under takreglarna.
Under tretexen är det råspont mot vinden och därpå gammal spånisolering.
Det är redan väldigt kallt i det här rummet så jag vill helst inte försämra isoleringen men samtidigt vill jag ju inte att gipset rasar..

• Tak med tretexskivor där en ny gipsskiva planeras att monteras. Hörnet av rummet visar en anslutande vägg med oregelbunden yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg under konstruktion med träreglar och kabelrör, oisolerat tak och väggar i byggprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tretex är bra isolering så låt den sitta kvar. Skruva gipset med gipsskruv för träregel men för 2 eller 3 lagers gips beroende på tretexens tjocklek.

• Gilla
Simon Hellsten och 1 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Tretex är bra isolering så låt den sitta kvar. Skruva gipset med gipsskruv för träregel men för 2 eller 3 lagers gips beroende på tretexens tjocklek.
Tack, ja längre skruv får införskaffas så det når till råsponten 👍🏻 Och det medför inga problem att underlaget är "mjukt" under gipset?

Inte för att det har så stor betydelse men är det inte masonit?

Stefan N Stefan N skrev:
Inte för att det har så stor betydelse men är det inte masonit?
I så fall en väldigt tjock och porös variant. Gissar att det är just Tretex då den är såpass tjock (ca1,5-2cm) och porös.

• Gilla
joran och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som treetex tycker jag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.