Håller på att renovera ett rum i mitt hus som har tretex i taket. Tanken är att gipsa taket. Behöver jag ta bort tretexen först eller kan jag smacka på gipset direkt på?
Tyvärr kom jag på detta efter att jag redan reglat den nya väggen men jag tänker att jag i så fall behåller tretexen under takreglarna.
Under tretexen är det råspont mot vinden och därpå gammal spånisolering.
Det är redan väldigt kallt i det här rummet så jag vill helst inte försämra isoleringen men samtidigt vill jag ju inte att gipset rasar..
Tyvärr kom jag på detta efter att jag redan reglat den nya väggen men jag tänker att jag i så fall behåller tretexen under takreglarna.
Under tretexen är det råspont mot vinden och därpå gammal spånisolering.
Det är redan väldigt kallt i det här rummet så jag vill helst inte försämra isoleringen men samtidigt vill jag ju inte att gipset rasar..
Tretex är bra isolering så låt den sitta kvar. Skruva gipset med gipsskruv för träregel men för 2 eller 3 lagers gips beroende på tretexens tjocklek.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Tack, ja längre skruv får införskaffas så det når till råsponten 👍🏻 Och det medför inga problem att underlaget är "mjukt" under gipset?N Nissegandhi skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden