9 033 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Panel direkt på tretex?
Okey för alla företag jag varit i kontakt med sa lägg ångbroms från vinden sen isolering på det dem säger pappen bromsar knappt , vet själv ej längre så komplicerat alltihopaBigR skrev:
Lägg ångbroms då. Polyetenpapp är iofs en sorts ”broms”, fast med lägre ångtäthet. Brukar finnas specat på olika dukar/folie. Lite oklart om du menar att lägga duk inifrån eller utifrån eller både och?
Om du lägger dubbla bromsar, en på kallvind och en inifrån under innertak så ska ångtätheten vara högre på den inre bromsen.
Om du lägger dubbla bromsar, en på kallvind och en inifrån under innertak så ska ångtätheten vara högre på den inre bromsen.
Tänkte endast lägga från vinden , när jag tar bort den gamla isoleringen kutterspån, tänkte isolera med cellousa eller träfiber.
Så när ja tar bort kutterspån tänkte ja ta bort den gammla vindpappen och lägga en ångbroms och sen på med nya isoleringen.
Sen öka ventilationen i huset också
Så när ja tar bort kutterspån tänkte ja ta bort den gammla vindpappen och lägga en ångbroms och sen på med nya isoleringen.
Sen öka ventilationen i huset också
Har du aldrig sett treetex brinna? Vid eventuell brand hinner man knappt slå in larmnumret innan det är försent, bröt loss en bit från en vägg här hemma och bestämde oss därefter att all treetex ska ersättas med gips 😅Denniis skrev:
Allt handlar om att minimera mängden vattenånga på den kalla vinden. Jag ser inte hur det kan vara en fördel att det kommer mer vattenånga upp dit som det blir med ångbroms.Denniis skrev:
Hur skulle fukt bli instängd med riktig plast?
Du tänker att huset inte används och man täpper till all ventilation?
Nej, det har jag aldrig varit med om som tur ärnamnbyte skrev:
Helt klart en bra input, men sätter man panelen för tretexen så blir det väl iallafall en förbättring mot nuvarande?
Jag tänker att soffor och gardiner är en större fara ur eldsäkerhet?
Redigerat:
Jag tänker att kallvinden blir fuktig under sensommaren och träspånisolering suger till sig fukt. Med ångbroms kan det torka åt båda håll istället för bara uppåt med plast. Jag tycker bara det är känns dumt att plasta något om man inte är säker på att det är helt hundra tätt I övrigt, bygger man nytt skulle jag också använt plast.K karlmb skrev:
Det finns ångbroms för olika förutsättningar också
Så är mina tankar, men jag förstår det finns olika åsikter då det verkar göra det även bland professionella utförare.
Här finns nog bättre förklaring än den jag kan skriva https://www.isolerproffs.se/isoleringsfakta/produktfakta/tatskikt/angbromsar/
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Den där brandaspekten många kör med är bara löjlig............De flesta inomhusbränder har nog samma förlopp oavsett vad vägg och takskivor är gjorda av. Det är en ganska stor skillnad på att elda en lös tretex bit än när det sitter på en vägg klämd mellan andra material. Där ligger det möjligen och glöder och pyr lite bara om man nu leker mad tanken att elden starta i nå elektriskt och det kryper vidare.
I de flesta hus med treetex är det inte inbyggt, utan utgör yttersta byggskiktet på framförallt vägg. Eventuellt med tapet eller väv över. I vårt hus från 1950 är det de enda materialet som utgör innervägg utöver reglarna och lite vävtapet, dvs det kommer inte glöda litegrann oavsett vilken sida det blir varmt på. Likt den väggbit vi redan testat på.S Stefan1972 skrev:Den där brandaspekten många kör med är bara löjlig............De flesta inomhusbränder har nog samma förlopp oavsett vad vägg och takskivor är gjorda av. Det är en ganska stor skillnad på att elda en lös tretex bit än när det sitter på en vägg klämd mellan andra material. Där ligger det möjligen och glöder och pyr lite bara om man nu leker mad tanken att elden starta i nå elektriskt och det kryper vidare.
Du får det att låta som att treetex är likvärdigt med gips vid eventuell brand, att det inte gör någon skillnad alls och därmed befängt att byta ut. Tveksam på att så är fallet.
OK, men det känns ganska långsökt och egentligen fysiskt omöjligt, att upplagrad fukt i träspån skulle vandra mot en varmare plats (nedåt). Fukt vandrar alltid i den kalla riktningen. Så den ska bara upp i luften på vinden och ventileras ut där. Plast hindrar alltså ingen upptorkning, oavsett isoleringsmaterial.Denniis skrev:
Jag tänker att kallvinden blir fuktig under sensommaren och träspånisolering suger till sig fukt. Med ångbroms kan det torka åt båda håll istället för bara uppåt med plast. Jag tycker bara det är känns dumt att plasta något om man inte är säker på att det är helt hundra tätt I övrigt, bygger man nytt skulle jag också använt plast.
Det finns ångbroms för olika förutsättningar också
Så är mina tankar, men jag förstår det finns olika åsikter då det verkar göra det även bland professionella utförare.
Här finns nog bättre förklaring än den jag kan skriva [länk]
Jag håller inte med, så det är tur vi får tycka och tro olikaK karlmb skrev:OK, men det känns ganska långsökt och egentligen fysiskt omöjligt, att upplagrad fukt i träspån skulle vandra mot en varmare plats (nedåt). Fukt vandrar alltid i den kalla riktningen. Så den ska bara upp i luften på vinden och ventileras ut där. Plast hindrar alltså ingen upptorkning, oavsett isoleringsmaterial.
Men enligt dig är alltså ångbroms helt onödigt och kan bytas ut mot plast i alla lägen?
Man tycker och tror inte olika om naturlagar.Denniis skrev:
Jag har inte sett något skäl att använda ångbroms som alternativ till plast på andra ställen heller, är det andra förhållanden i väggar tex? (Allvarligt menad fråga ifall någon har ett svar)
Plast mot taket gör förvisso att det går mindre fukt upp dit, men min fundering blir då om det inte går mer fukt i någon annanstans, och ställer till det där?K karlmb skrev:
Plast överallt eller ingenstans, och eftersom det är svårt att få det moderna täta plastskiktet i ett gammalt hus låter man bli den och sansar sig lagom med isolerandet.
Mina fem öre.
Väldigt många hantverkare på sociala medier och tillverkare verkar väl också göra det?K karlmb skrev:
Eller vad är det jag missförstår i infon på följande sida exempelvis?
https://www.isolerproffs.se/isoleringsfakta/produktfakta/tatskikt/angbromsar/